Ga naar inhoud

Wanneer naar da met haken kiezen


ismay

Aanbevolen berichten

Ik heb helaas een konijn die regelmatig naar de dierenarts moet om zijn haken te laten slijpen.


Ik zit alleen altijd met het dilemma: wanneer ga je nou naar de dierenarts?


Als ik ook maar enigszins de verdenking heb (hij doet net een half uur langer over zijn biks, hij kauwt af en toe zonder iets in zijn bek te hebben, hij drinkt meer) maak ik een afspraak en laat hem onder narcose helpen.


De laatste keer waren zijn kiezen alleen maar heel lang en waren er nog niet echt haken.


Dan denk ik meteen dat ik te snel ben gegaan maar aan de andere kant vind ik het eigenlijk te laat als hij echt slecht gaat eten, dan is zijn conditie meteen slechter en is een narcose risicovoller. Maar te vaak onder narcose is ook niet goed, dus wil het ook weer niet te snel doen.


Kan iemand mij hier een richtlijn in geven? Hoe gaan jullie hiermee om? Ik hoor het graag.


P.s. ik heb voor a.s. maandag weer een afspraak staan na 3 maanden en zit te dubben of ik deze nu door moet laten gaan of niet. Hij had een traanoog maar dit is inmiddels over, hij eet alleen een heel klein stukje langzamer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn langer doet over zijn eten, dan heeft hij er schijnbaar al last van. Of misschien is met zo'n lange kiezen eten gewoon lastig. In ieder geval zou ik inderdaad niet wachten totdat hij echt niet meer eet, dan heeft hij echt pijn. Het is naar mijn mening beter om dat voor te zijn. 


 


Bij mijn konijn heeft het goed geholpen om ze hope farms super trio te voeren, en minder. Dan gaan ze meer hooi eten. Ook krijgen ze regelmatig wilgen of fruit takken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik heb dezelfde mening overigens, maar het is wel lastig.


Overigens als aanvulling kan de da de haakjes nooit met de otoscoop zien bij mijn konijn, daarvoor zitten ze te ver naar achter, dus ook bij controle is narcose nodig.


Ik geef sinds een paar maanden nu Trovet, en ik merk nu al dat het langer goed gaat en dat hij meer hooi eet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Een half uur langer over het eten doen daar zouden bij mij alle alarmbellen al gaan rinkelen. Biks moet binnen een paar minuten op zijn, hooguit 5 minuten. Als ik zou zien dat een konijn er een half uur over doet om de biks op te krijgen zou ik denken dat ik een enorme hoeveelheid heb gevoerd of dat er iets helemaal niet in orde is.

Ook een traanoog bij een konijn waarvan het bekend is dat die kiesproblemen heeft zou voor mij aanleiding zijn om een afspraak te maken bij de dierenarts.

Eigenlijk alles wat geen normaal gedrag is zou dat voor mij zijn.

Inderdaad is vaak onder narcose niet goed dus ik zou wel alles eraan doen om het te voorkomen. Eet hij wel veel hooi? Krijgt hij wel de juiste biks in de juiste hoeveelheid (veel mensen hier hebben goede ervaringen met Trovet bij haakjes bijvoorbeeld).

Edit: Ah, ik zie dat je al overgestapt bent op Trovet. Fijn dat dat al lijkt te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buster heeft zijn biks nooit binnen 5 minuten op gegeten, ook niet toen hij jong was.


Hij is 6,5 jaar oud en weegt 2,5 kg. Hij krijgt 50 gram biks verdeeld over 3x per dag. Hij eet verder veel hooi.


Het traanoog komt maar gaat ook weer tijden weg, dus het lijkt mij niet aan de kies te liggen, maar natuurlijk hou ik daar wel rekening mee.


Voor mijn gevoel kan ik echt niet meer doen om het te voorkomen, ook een wilgenbal is altijd in zijn hok aanwezig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee, ik had een heel verhaal getypt en klik het per ongeluk weg.

Nog maar even kort dan:inderdaad klinkt het alsof je alles al wel goed doet, als hij veel hooi eet is het prima en je voert ook niet veel biks. Als hij altijd zo langzaam eet, ook zonder haakjes, dan is dat inderdaad geen reden voor zorgen. Ik ken dat alleen van konijnen die alleen zitten eigenlijk.

Je weet inderdaad al dat een traanoog ook vaak in verband staat met de kiezen. Misschien is de stand van de kieswortel niet goed of is deze af en toe wat ontstoken? Wat dan weer zou kunnen zorgen voor pijn en daardoor anders gaan eten, waardoor weer haakjes ontstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de Trovet zijn werk lijkt te gaan doen, hier bleven de haakjes steeds langer weg en zijn uiteindelijk helemaal weggebleven.


Ik hoop dat dit voor jouw konijn ook zo mag zijn.


 


Wat ik me wel afvraag...... in je verhaal lees ik dat hij éérst voor controle gaat (en daarvoor onder narcose moet) en later terug moet komen om geholpen wordt (en dan dus wéér onder narcose moet)


Kun je dit niet op één of andere manier anders afstemmen met de dierenarts? Zodat hij geholpen wordt als bij controle blijkt dat er haakjes zitten?


Scheelt toch iedere keer weer een keer narcose, wat toch best heftig is.


Bovendien spoot mijn dierenarts als zij klaar was, iets (weet zo niet wat) in een oorvene, waardoor ze sneller uit de narcose komen.


Misschien is het eens na te vragen of dit bij Buster ook mogelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is idd een hele plausibele verklaring Lonja, bedankt.


Ik zal dit maandag eens met de da bespreken. En dan ga ik toch maar, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust. Ik zou het niet fijn vinden als ik nog een week wacht en hij dan opeens stopt met eten. Beter voorkomen dan genezen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk dan.  Ik rijd maandag naar Waalwijk en dan krijgt hij een consult en meteen de behandeling er achter aan. Maar omdat het niet met de otoscoop zichtbaar is moet hij wel onder narcose en staat er dus operatietijd gepand, wat misschien nog wel overbodig is dan. Daar voel ik me dan een beetje schuldig over.


In Waalwijk is het helaas niet mogelijk om een behandeling meteen uit te voeren, dit moet altijd ingepland worden vantevoren. Vind ik overigens wel jammer. Daardoor trek ik namelijk nog eerder aan de bel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts slijpt de kiezen soms zonder verdoving. Ik denk dat dat bij jouw konijn niet kan omdat de haakjes zover achterin zitten? Je zou eens kunnen informeren.

Hoe erg de haakjes zijn hoeft niet een maatstaaf te zijn voor hoeveel last ze er van hebben. Hier leek het bij behandeling steeds wel mee te vallen, zaten er scherpe randen aan de binnenkant en geen wondjes, maar als ze er door stoppen met eten doet het blijkbaar toch zeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet schuldig voelen hoor. Dierenartsen hebben echt liever dat je met zoiets een keer teveel komt waardoor de narcose eerder afgebroken kan worden omdat er niet geslepen hoeft te worden, dan dat je juist te lang wacht en de narcose veel langer moet duren (=meer risico) en het konijn in slechtere conditie is (=nog veel meer risico). :)

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .