Ga naar inhoud

Graven en bijten in de bank


Amber101

Aanbevolen berichten

Heehoi,

 

Ik heb al flink wat topics zitten lezen over konijnen die overal aan knagen en dingen slopen, maar ik ben er toch nog niet echt uit, en hoop dat jullie me nog wat verder kunnen helpen. 

 

Mijn konijn heeft ineens besloten dat een van mijn banken toch wel erg lekker is, en erg leuk om in te graven. Ze eet de stof niet echt op, maar bijt er mooie rondjes uit die ze vervolgens gewoon laat liggen. Dus toen zat ik met een bank vol gaten en een hoop rondjes stof. Best grappig, maar toch minder fijn voor de bank. 

Ik heb nu een laken over de bank gelegd, en een handdoek op de grond waar ze aan mag knagen. Maar toch blijft die bank interessant. Nu graaft ze hysterisch in dat laken totdat het allemaal op 1 hoop ligt, en gaat dan alsnog de bank opeten. De onderkant en leuningen van de bank laat ze met rust, het gaat blijkbaar alleen om de kussens waar ze op kan zitten. Het lijkt alsof ze er heel graag in/onder wil ofzo. Naar de rest van alle meubels, ook de andere bank, kijkt ze helemaal niet om. 

 

Ze is verder niet heel actief, en doet weinig met alle andere mogelijke speeltjes die ik al heb gegeven. Ik vind het dus eigenlijk heel leuk dat ze wat actiever wordt en meer dingen doet (en wat lichaamsbeweging krijgt). Ze lijkt het graven leuk te vinden en gaat daarna languit op de hoop stof liggen.
Ik vind het heus niet erg als er een beetje ergens aan geknaagd wordt, maar ik wil ook weer niet dat mijn hele huis elke dag vol ligt met stukjes uit elkaar gesloopte kussens. 

 

Heeft iemand een idee over waarom juist die ene bank zo interessant is, en/of tips over hoe ik de schade een beetje kan beperken? 

 

Liefs :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wil het graag inrichten zoals zij het wil. Serieus! Konijnen, met name voedsters, hebben er echt een handje aan om alles volgens de laatste mode (lees: volgens hun eigen ideeen) in te richten. Ze ziet de bank als een geschikte plek en wil het helemaal naar haar zin maken.


Ik zie het hier terug bij de voedsters die nieuw stro krijgen. Alles moet op een bepaalde manier liggen, hup in stukken bijten, helft eruit, noem maar op. Het moet echt volgens de geschiktheid der konijnen zijn.


Ik denk dat je haar toch iets moet aanbieden als alternatief, het zijn toch echte slopers, knip ergens in de buurt een flinke wilgentak af en leg die op de bank. Ziet er niet uit, maar ja, konijnen binnen moet je toch iets bieden waar ze mee aan de slag kunnen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft helaas (nog) geen maatje, maar ze woont maar tijdelijk bij mij dus ik ben niet degene die daarover kan beslissen. Ze woont normaal gesproken bij een vriendin van mij, en we hebben het wel al erover gehad om een maatje te gaan zoeken. Dus daar zal ik binnenkort vast ook jullie hulp en advies heel goed bij kunnen gebruiken, maar voor nu is het even niet anders. Speeltjes heeft ze wel: eierdozen met hooi en voer, kartonnen doos, kartonnen koker/tunnel, een handdoek om op te liggen, een bal van een soort touw. Daar doet ze vrij weinig mee, het wordt alleen aan de kant gesmeten als het in de weg ligt. 


 


Ik herken inderdaad het 'ik wil nu het hele hok verbouwen en ik stop niet totdat het klaar is' van mijn eerdere konijnen. Alleen die waren dan vooral bezig met een beetje duwen en graven en dingen oppakken en verplaatsen, ze sloopten de boel niet :P Mijn andere konijn had ook heel goed door welke spullen van hem waren, en die sleepte hij overal heen. De rest liet hij redelijk met rust (behalve de stoelen van mijn ouders die van bananenblad gemaakt waren, die waren wel erg lekker ;) ). 


 


Maargoed, niet zoveel aan te doen dus? Ze mocht eerst 24/7 in de hele woonkeuken rondlopen, maar ik heb nu een gedeelte afgezet met een ren voor als ik niet in de buurt ben. Als ik er ben mag ze wel vrij rondlopen, dan kan ik het een beetje in de gaten houden. 


 


Ik ga dit weekend naar mijn ouders, zal daar eens op zoek gaan naar flink wat mooie wilgentakken en ander spul waar ze zich mee kan vermaken :)


Ik zat te denken of er niet iets is wat ik over de bank heen kan leggen ter bescherming, zodat ik niet steeds hoef te mopperen en op te letten. Iets waar ze niet zo makkelijk doorheen kan (laken had dus weinig effect), maar wat geen kwaad kan als ze het toch opeet, en dat ik wel nog steeds op de bank kan zitten. Maar zoiets bestaat zeker niet haha?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien haar een kussen geven waar ze zich op uit kan leven? Mijn voedster heeft ook eens een bank gesloopt, graven en ploeteren totdat het kussen open lag.. :P


Hier hebben ze ook een zacht deken van de action, die wordt af en toe ook helemaal verbouwt, vindt ze prachtig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al geprobeerd om een handdoek te geven, maar dat is niet interessant. Kussen valt inderdaad nog te proberen, ik zal eens op zoek gaan naar een oud kussen. 


Ook wilgentakken en een enorme doos vol hooi zijn niet interessant genoeg. Gek konijn :P Ik denk dat ik het maar gewoon moet accepteren en haar alleen vrij moet laten lopen als ik erbij ben. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .