Ga naar inhoud

"Zolang ie eet is het goed"


Gast

Aanbevolen berichten

Een zin die ik vaak voorbij zie komen wbt konijnen: Zolang ie eet is het goed.

Maar in hoeverre is dat een graadmeter? Als ik denk aan Flip, broodmager, moest ook pijn hebben, was bij de euthanasie binnen een paar seconden weg. En die (vr)at nog als een bootwerker!

Tijdje terug een wild konijn met een lelijk gebroken poot (poot stond helemaal scheef) langs de weg. Zat nog steeds te eten...

Ik vraag me af wat jullie meningen hierover zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het niet eens met die uitspraak, maar dan een beetje de andere kant op gedacht.

Als een konijn niet meer eet ben je eigenlijk gewoon al te laat. En daarnaast zijn er inderdaad ook een hoop ziektes waarbij een konijn wel blijft eten, maar het toch niet goed is.

Zolang een konijn eet is het geen spoedgeval, maar dat betekent niet dat je er helemaal niks mee hoeft te doen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het blijven eten niet maatgevend of het nog goed gaat met een konijn.

Als je merkt aan je konijn dat er iets niet klopt, minder bewegelijk, afvallen terwijl hij/zij wel eet oid, dan is het wellicht niet direct een spoedgeval, maar moet je toch met je konijn naar de dierenarts.

Ik heb zelf een konijn met kanker gehad. Hij at heel veel, maar werd er ook geen gram dikker van. Verder leek er niets met hem aan de hand, hij at dus gewoon, hij bewoog nog gewoon, maar hij was wel ziek.

Pas nog een konijn met een haak op haar kiezen gehad, ja, zij was gestopt met eten, dus dan gelijk naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad vanaf de andere kant; als hij niet meer eet dan is het foute boel en moet je onmiddellijk naar de dierenarts. Soms mis je iets, ik heb 2 keer bij de dierenarts gestaan met een konijn wat niet meer at, bij de een bleek er een takje tussen de kiezen muurvast te zitten wat onder narcose verwijderd is, de ander had een blaasontsteking. Dingen die goed op te lossen zijn gelukkig, maar niet eten geeft een onderliggend probleem aan en een konijn wat niet eet dat gaat nu eenmaal gauw dood, dus dan heb je een veel groter probleem dan de oorzaak zelf eigenlijk was.

Natuurlijk kan er nog van alles mis zijn met een konijn wat wel eet, ik geloof niet dat ik ooit heb meegemaakt dat een konijn dood ging dat niet meer at, maar dood zijn ze wel.

Zo'n uitspraak wordt vaak gedaan in een bepaalde context, bijvoorbeeld bij een konijn wat onder narcose is geweest voor castratie en waarbij het baasje twijfelt of er ook gedwangvoerd moet worden. Dan kun je zeggen: zo lang hij eet gaat het goed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maggy at ook nog als een bootwerker, maar had een tumor in de buik. Cassie at ookgewoon, maar viel gigantisch af. Willow daarentegen at ineens niet meer en de oorzaak was stress. Qua gezondheid had hij niets (behalve zijn oog), maar at niet meer. Natuurlijk moest ik hem wel dwingen, anders was hij wel erg ziek geworden.

Ik kijk meer naar het algehele plaatje. Soms zijn het heel subtiele signalen. En soms mis ik helaas ook wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn dat graatmager is, is dat niet plotseling geworden. Afhankelijk van wat er speelt kun je wel of niet gaan handelen. Een konijn met een gebroken poot valt meestal wel te helpen, afhankelijk van de mate van ernst van de breuk en de algehele toestand van het beestje, al lijkt me dat bij een wildje erg lastig. Het is ook de wet van de natuur dan, zwakke dieren overleven niet. Bij tamme dieren kun je als mens ingrijpen mits je signalen opvangt die wijzen op ziekte. Als hier alle konijnen eten zonder dat ik rare dingen merk of zie, vind ik het prima gaan.

Mensen laten zich tegenwoordig preventief binnenstebuiten keren om te weten of ze iets mankeren, persoonlijk vind ik dan dat je geen leven meer hebt als je alsmaar zou denken dat je iets kunt hebben. Zo vind ik het bij konijnen ook.

Als er eentje plotseling stopt met eten door een gasaanval, ben je natuurlijk niet "gewoon te laat" want dat kun je niet vantevoren aan zien komen vind ik.

Is een konijn ziek, maar eet hij goed, dan zie ik dat wel als een positieve bijdrage aan verbetering van zijn toestand. Misschien bedoelen we dat wel met die uitspraak, het is wat genuanceerder?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me wel bij iedereen aansluiten qua standpunt.

Het is iets wat ik vaak voorbij zie komen in die Facebookgroepen en ook vaak hoor. Niet eens na een castratie oid, gewoon als het konijn ziekjes is, of er lijkt iets iet goed te zijn. Standaard antwoord lijkt dan wel "eet ie nog? Dan is het goed" Terwijl je met een ziek ogend konijn gewoon naar de DA moet. Vind ik.

Het viel me gewoon op. Eten is inderdaad altijd goed maar betekent niet dat er niets aan de hand is. Als het konijn óók nog ziek oogt bedoel ik hè.

Klopt Rian, Flip had acuut nierfalen. In een week bijna een kg afgevallen, dus daar zat zeker wat achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder goed baasje weet wel hoe zijn/haar konijn is als die echt gezond is. Als die zich in een keer anders gedraagt, bijvoorbeeld stil in een hoekje liggen/lusteloos zijn/etc, maar hij eet nog wel dan is er nog wel steeds iets mis.

Als je dier niet meer eet dan is er accuut iets mis en als hij nog wel eet maar hij gedraagt zich anders, dan is er nog steeds iets mis en moet je in mijn ogen nog steeds gewoon naar een DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me wel bij iedereen aansluiten qua standpunt.

Het is iets wat ik vaak voorbij zie komen in die Facebookgroepen en ook vaak hoor. Niet eens na een castratie oid, gewoon als het konijn ziekjes is, of er lijkt iets iet goed te zijn. Standaard antwoord lijkt dan wel "eet ie nog? Dan is het goed" Terwijl je met een ziek ogend konijn gewoon naar de DA moet. Vind ik.

Het viel me gewoon op. Eten is inderdaad altijd goed maar betekent niet dat er niets aan de hand is. Als het konijn óók nog ziek oogt bedoel ik hè.

Klopt Rian, Flip had acuut nierfalen. In een week bijna een kg afgevallen, dus daar zat zeker wat achter.

Met andere dieren is dat vaak wel zo volgens mij,en gaan ze ervan uit dat dat bij konijnen ook is.. maar je kunt natuurlijk geen hond met een konijn vergelijken.. en dat is denk ik de fout die vele maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook meer 'als hij niet eet, is het niet goed'. En bij 'zolang hij eet' zou ik ook een nuance aanbrengen. Want eet hij alles? Of alleen geen brok, geen hooi maar wel groenvoer. Of eet hij vreemd, kauwt bijvoorbeel erg lang of laat uit zijn bek vallen. Dat is ook niet goed.


 


Ik moet wel zeggen dat ik 's morgensvroeg veel prettiger mijn hond uitlaat als beide konijnen van mij in het voorbijgaan al even een blaadje o.i.d. door het gaas aangenomen hebben en lekker opeten (na het uitlaten van de hond en mijn ontbijt krijgen ze hun brokken/vers hooi). Als er eentje niet gretig is, dan begint bij mij een vervelend 'knoop in de maag'gevoel op te borrelen. Een ongerust gevoel wat ik vooral de laatste tijd echt als (enige!) nadeel van mijn konijnenliefde heb ervaren. Dan begint direct het proberen wat hij dan wel wil eten (of helemaal niets). Omdat ik mijn dieren goed ken, valt het bij wijze van spreken al op als ze 3 brokjes minder eten als normaal. Of als het een momentje langer duurt voor ze bij me komen. Of als ze groenvoer anders opeten als normaal. Helaas heeft die alertheid en er vroeg bij zijn met een probleem mij niet altijd als resultaat gegeven dat het konijn uiteindelijk overleefde. Konijnen met een (beginnend) abces bijvoorbeeld vielen hier op door afwijkend eetgedrag. Maar ze aten op zich wel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk eens met wat iedereen hier al zegt :)
Niet meer of juist wel willen eten is een graadmeter, maar zonder verdere context niet echt een goede.
Maar ik merk als ik mensen aan de telefoon heb (of voor de balie) dat het wel vaak het eerste is wat hen is opgevallen, zeker voor de minder ervaren ogen is niet eten toch een duidelijk signaal dat er iets niet in de haak zit.

'mijn kat eet sinds 3 dagen niet meer'.... of 'mijn konijn wil niet meer eten'.
Als je dan doorvraagt, blijkt Poes of Nijn ook vaak toch al veel minder actief de laatste dagen; 'Maar ja, dat kon natuurlijk ook aan de winter/ouderdom/even een dagje minder lekker liggen. Daar bel je niet zo snel de dierenarts voor.... toch?'

 

Ik probeer altijd een combinatie van vragen te stellen; alertheid/levendigheid/gedrag algemeen, eet/drinkgedrag, poep/plasgedrag. Het hangt toch allemaal samen. :)

(En zo vrat Diva als een bootwerker en was actief, maar bleek het gebit toch ernstige problemen te vertonen. Dat viel pas op toen ze de biks moeizamer naar binnen kreeg. Erg subtiel. Wat ons als konijnenfans vaak (na een tijdje) wel opvalt, maar wat je bij een konijn weggestopt in een hokje natuurlijk zelden zal opmerken als eigenaar..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb tot nu toe 2 konijnen gehad die stopten met eten, de één had gas en dat was snel gedaan.. De andere blijkt nu haakjes op de kiezen te hebben, ze eet inmiddels wel weer maar ik zie wel aan haar dat ze niet happy is.. Ik denk dat je ook altijd naar de gehele situatie moet kijken, ik denk nu niet oh ze eet weer dus ze hoeft niet gehopen te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

In de meeste gevallen is het niks ergs als die gewoon poept plast eet en drinkt. Maar daar moet je niet altijd van uitgaan, er kan altijd iets ernstig mis zijn ookal doet hij het allemaal. Dus als je denkt dat er iets mis is kan het nooit kwaad om het te laten nakijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .