Ga naar inhoud

Belangerijk het gewicht konijn en hoeveel heid bix!!!


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Belangerijk!!!In een eerder toppic heb ik helaas weer onder vonden.Dat het gewicht bix konijn verkeerd word gehantheerd!!!!!

Hier nog even een korte uitleg daar over.Je moet dus van een konijn het vermoedelijke volwassen gewicht weten.Dan 25 tot 30 gram bix per kilo doen!!!! ook op jonge leeftijd.Dus anders kan je konijn niet groeien.Met alle ellenige gevolgen van dien.Heeft iemand vragen hier verder over stel ze maar.Jonge konijnen moet je zeker tot 4 maanden eigelijk onbeperkt voeren.

Het is bij ras konijnen natuurlijk makkelijker te berekenen wat het volwassen gewicht word dan bij ras loze konijnen.Maar ook daar op kun je kwa huidig gewicht en leeftijd een goede inschatting maken.vriendelijke groeten cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem hier is dat wij geen weegschaal hebben die zo'n kleine gewichten zo precies weegt. Bo weegt nu 1,8 kg (is nu volgroeid, 5,5 maand en al een maand stabiel) en zou dus ongeveer 50 gr biks per dag mogen krijgen. Om een beetje een standaard maat te hebben nemen wij nu de grootte van een eiderdopje biks per dag. Kan iemand dat eens afwegen voor me ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.8 kilo zou 1.5 tomaat puree blikje moeten zijn.Een tomaat puree blikje de kleinste maat leeg gebruik ik hier als maat beker is 47 gram zonder kop er op.Dus nu 5.5 maand zou ik toch van 2 kilo uit gaan en 60 gram bix geven.Naast hooi en groen.

Het is een fabeltje dat je van voedsters of rammen wel de ribben of wel de rugge graat mag voelen.Dat mag dus zeker niet!!!! als ik de konijnen voer hier aai ik hun ook elke dag over hun rug en kont .Dat zegt dus heel veel over hun conditie.Maar als een konijn een slechte achter hand heeft zul je wel botjes op de kont voelen.Maar de ruggegraat dus niet.Konijnen met een slechte achterhand selecteren wij uit voor de fok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu krijgt ie al zijn biks 's avonds, misschien is het ook beter om dat in 2 te verdelen 's morgens en 's avonds (samen met zijn portie groenvoer) ? Of maakt dat niet zoveel uit ?

Btw : Bo is een NDH (maar dus niet echt dwerg). Ik merk niet dat ie nu nog echt groeit. Op welke leeftijd is een konijn volledig volgroeid en op gewicht ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een fabeltje dat je van voedsters of rammen wel de ribben of wel de rugge graat mag voelen.Dat mag dus zeker niet!!!! als ik de konijnen voer hier aai ik hun ook elke dag over hun rug en kont .Dat zegt dus heel veel over hun conditie.Maar als een konijn een slechte achter hand heeft zul je wel botjes op de kont voelen.Maar de ruggegraat dus niet.Konijnen met een slechte achterhand selecteren wij uit voor de fok.

Als makkelijke controle (natuurlijk niet de meest nauwkeurige, dat geef ik toe) om te zien of een konijn overgewicht heeft of niet, kun je toch dit wel voor een deel aan de ruggengraat voelen? Dat is toch geen fabeltje? Je moet de ruggengraat als je aait met lichte druk wel kunnen voelen maar hij mag niet uitsteken. Als je echt moet zoeken waar hij zit, dus echt moeite doen om hem te voelen, dan is het konijn meestal te dik. Tenminste, dat is wat mij altijd geleerd is :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Franse Hangoor van 3 maanden oud, hij heeft een behoorlijk dikke buik, maar je voelt wel duidelijk zijn ruggegraad en heupen uitsteken. Uiteraard krijgt hij gewoon onbeperkt te eten en ook genoeg wortels en af en toe wat grasrondjes, waar hij helemaal gek op is.

Doe ik iets verkeerd, of trekt dit over een tijdje gewoon bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze hoord nu bijna 3 kilo te wegen helaas .Het kan zijn dat je je konijntje al onder voed en al hebt gekocht zonder dat je het weet.Komt meer voor bij grote nesten konijnen.Ik zelf sleepte me lens met voer toen ik hier de fransen jongen in the house had.[3 kilo per dag !!!!]Doet een fokker dat namelijk niet.Zullen zeker bij een groot nest enkele jongen in de onder voeding raken.Minka als ik jou wat advies kan geven.Geef je fransoos div soorten groen elke dag.

grote halfe liter fles water.En bix tussen 160 en 180 gram per dag.!60 gram zou ze helemaal op moeten eten in 24 uur.succes cindy[En eventueel erwten gedroogd hele van silvo]Een eetlepel erwten weken wellen in koud water .Na 10 uur het water af gieten en aan je fransoos geven.Ze zal eerst vreemd kijken maar vaak zijn ze er dol op.Let op niet meer dan een eet lepel per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu krijgt ie al zijn biks 's avonds, misschien is het ook beter om dat in 2 te verdelen 's morgens en 's avonds (samen met zijn portie groenvoer) ? Of maakt dat niet zoveel uit ?

Btw : Bo is een NDH (maar dus niet echt dwerg). Ik merk niet dat ie nu nog echt groeit. Op welke leeftijd is een konijn volledig volgroeid en op gewicht ?

Ja bo is een non dwerg.Zo noemen we dat.Zal rond de 2 kilo worden.

Een konijn is pas echt uit gegroeid tussen de 7 en 12 maanden.Ligt aan het soort konijn.Meeste konijnen eten beter in de middag avond.Maar wat nog belangerijker is gebruik een vaste tijd het liefste.Ik geef hier in de ochtend wortel.En avond bix.En net voor ik ga slapen een flinke dot hooi.Dus ja als het kan verdeel het over de dag.Wat je zelf wil natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als makkelijke controle (natuurlijk niet de meest nauwkeurige, dat geef ik toe) om te zien of een konijn overgewicht heeft of niet, kun je toch dit wel voor een deel aan de ruggengraat voelen? Dat is toch geen fabeltje? Je moet de ruggengraat als je aait met lichte druk wel kunnen voelen maar hij mag niet uitsteken. Als je echt moet zoeken waar hij zit, dus echt moeite doen om hem te voelen, dan is het konijn meestal te dik. Tenminste, dat is wat mij altijd geleerd is :)

Ja evee deze is natuurlijk lastig.

De botjes op de ruggegraat behoor je zeker niet te voelen bij een normaale aai er over.Een konijn met over gewicht zie je door te voelen.Bij ras konijnen handteren we een standaard.Is een konijn zwaarder praten we al over over gewicht.In onze fokkers taal heb je ook konijnen met een goede achterhand waar bij er geen over gewicht is.En je de rugge graat niet makkelijk voeld.Net als een konijn met wam kan ook te mager zijn.Terwijl het woord wam vaak voor te veel staat heel verwarrend zo.Ik weeg hier alle konijnen naast dat ik ze weeg.Als ik voel en twijfel en denkt mijn konijn is dunner of dikker geworden.Dan pak ik mijn weeg lijst en kijkt wat ze dan weegt en zou moeten wegen.Ik denk dat dat wel de veiligste methode is.Maar een rugge graad duidelijk voelen kan zeker duiden op een onder voed ziek konijn.En kun je de rugge graat echt veel minder voelen is je konijn goed in gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat is wel zo, bij een konijn gaat vet sneller op de buik, poten en onder de kin zitten. Maar is de manier van de ruggengraat dan helemaal niet te gebruiken bij konijnen? Of alleen om te controleren of een konijn ondergewicht heeft?

Ik zou dit dus alleen gebruiken bij onder gewicht.

Bij over gewicht voel je het hele konijn al ie dan zeker ruim in het vel zit is ie te dik.We hebben wel eens een non dwerg gezien van 3 kilo!!!!

ze had allemaal lympheklieren opgezet en onstekingen van de vervetting.

De huid stond zo strak dat ze dik was.Net een ballonetje met een klein kopje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze hoord nu bijna 3 kilo te wegen helaas .Het kan zijn dat je je konijntje al onder voed en al hebt gekocht zonder dat je het weet.Komt meer voor bij grote nesten konijnen.Ik zelf sleepte me lens met voer toen ik hier de fransen jongen in the house had.[3 kilo per dag !!!!]Doet een fokker dat namelijk niet.Zullen zeker bij een groot nest enkele jongen in de onder voeding raken.Minka als ik jou wat advies kan geven.Geef je fransoos div soorten groen elke dag.

grote halfe liter fles water.En bix tussen 160 en 180 gram per dag.!60 gram zou ze helemaal op moeten eten in 24 uur.succes cindy[En eventueel erwten gedroogd hele van silvo]Een eetlepel erwten weken wellen in koud water .Na 10 uur het water af gieten en aan je fransoos geven.Ze zal eerst vreemd kijken maar vaak zijn ze er dol op.Let op niet meer dan een eet lepel per dag.

Hij krijgt nu onbeperkt te eten en we gaven eerst ook veel wortels, maar daarvan raakt hij een beetje aan de diarree. Wat is goed om als alternatief te geven dan? Hij eet echt gigantisch veel en komt ook duidelijk veel aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nu onbeperkt te eten en we gaven eerst ook veel wortels, maar daarvan raakt hij een beetje aan de diarree. Wat is goed om als alternatief te geven dan? Hij eet echt gigantisch veel en komt ook duidelijk veel aan..
maar meschien niet in gewicht omdat ze nu al reeds 1 kilo te ligt is.is haar buik hard en opgebazen lijktend op te dik net als een kind in een honger land .
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee z'n buik is niet hard en opgeblazen eerder soepel. Maar heb morgen sowieso een afspraak bij de dierenarts dus ben benieuwd wat die ervan zeggen. Het is verder een super levendig konijn, dat de hele kamer door rent en de meest wilde sprongen maakt, dus denk niet dat het zeer ernstig is gesteld verder met hem, maar wil het toch even laten controleren..

Hij komt trouwens uit een nest van 11, dus dat zou de verklaring van z'n iets te lage gewicht kunnen zijn. Keutels zijn na 2 dagen geen wortels te hebben gegeven trouwens weer 100% normaal gelukkig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .