Ga naar inhoud

Ram heeft een ontstoken wond


JolandaS

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


mijn ram heeft een wond welke helaas wat is gaan ontsteken. Direct na het ontdekken van de wond ben ik naar de dienstdoende DA voor spoed geweest (was buiten reguliere openingstijden). Deze gaf aan de wond vanzelf te willen laten dichtgroeien. Wel moest ik de wond 2x daags spoelen en AB + pijnstilling/ontstekingsremmer geven. Ook zit hij binnen om te voorkomen dat vliegen eitjes gaan leggen in/bij de wond.


Ik heb nog gevraagd of het niet mogelijk was te hechten, maar dat deden ze liever niet of die plek (achterpoot) omdat er veel beweging zit. Ook heb ik gevraagd of het aan te raden was om honingzalf te gebruiken. Dit werd mij afgeraden, omdat dit de wond vochtig zou houden en het juist de bedoeling was dat het zou gaan indrogen.


 


Na 2 dagen behandelen begon ik toch te twijfelen en heb ik de DA gebeld waar ik normaal naar toe ga. Hij gaf aan dat hij de wond wel gehecht had. Omdat deze nu wat was gaan ontsteken en het pus al wat harder kaasachtig geworden was wilde hij niet meer hechten.


Behandeling bestaat nu uit 2x daags AB, 2x daags pijnstilling/ontstekingsremmer en 3x daags zalven met honingzalf.


 


Hij gaf aan dat juist honingzalf gebruikt moet worden bij dit soort wonden. Hij snapte niet waarom de andere DA dit juist had afgeraden.


Over een week moet ik terug op controle.


 


Hebben jullie ervaring met dit soort wonden? Duurt het lang voor zoiets geneest?


 


Foto-PVSHULMD-D.jpg


 


Foto-AOQOFIKW-D.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij het hechten van een bijtwond is dat je de verontreiniging (bijtwonden zijn vrijwel altijd 'vies') opsluit in het weefsel, waardoor juist lelijke abcessen kunnen ontstaan. Ik kan me daarom goed indenken dat de dierenarts niet wilde hechten. Ik hou zelf ook niet van zalfjes op wonden, dus ik zou het hier ook gewoon aan de lucht hebben laten drogen.

Ik heb 1 keer een konijntje gehad met soortgelijke wonden. Die heb ik gewoon aan de lucht laten drogen en genezen. Dat heeft bij haar een aantal weken geduurd, maar zij was verder ook niet in goede conditie.

Beterschap voor je nijnen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met zulke ontstekingen ben je echt wel een tijdje bezig met spoelen. Vaak ben je toch wel minimaal een of twee weken verder voordat het pus er een beetje uit is. Maar verder genezen ze vaak wel mooi.

Ik zou een geïnfecteerde wond ook liever niet hechten vanwege bacterieën die je insluit.

Honingzalf vind ik altijd een leuk idee, want het kan goed werken, maar vaak valt het in de praktijk toch een beetje tegen. Meestal hebben ze het er al afgelikt voor het een beetje zijn werking kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik inderdaad niet nee, maar weet je dan wel zeker dat het zonder zalf ook zo snel zal genezen? Ilona's wond was ook flink en ik stond ervan te kijken hoe snel dat ging. 


 


Als de DA honingzalf aanraadt, zou ik dat gewoon blijven gebruiken. Die weet het ten slotte het beste. En ik heb er zelf ook hele goede ervaringen mee.


Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA die deze zalf aanraad is een konijnkundige DA die erg goed aangeschreven staat hier in de omgeving. Dus die zalf ga ik wel blijven gebruiken. De zalf gaat ook gedeeltelijk in de wond en hij blijft er goed af, dus de zalf blijft er wel netjes in en op.


 


Is het een reële verwachting dat het over 2 weken al wat dicht is? Of denken jullie dat het eerder 2 maanden gaat duren?


De ram gaat namelijk naar een nieuw baasje en zou over ongeveer 2 weken gaan. Ik wil alleen geen ram wegbrengen met flinke wond, dus ik hoop wel dat hij dan al goed aan het genezen is. Anders zullen we het uit moeten gaan stellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honingzalf vind ik ook wel prettig spul. Het heeft een bewezen antibacteriele werking, heeft nagenoeg geen bijwerkingen (wel medische honing gebruiken!) en het houdt de wond wel vochtig maar absorbeert door de hoge concentratie suiker juist ook weer veel watermoleculen. (En een klein beetje vochtige wondomgeving is juist in bepaalde gevallen wel weer goed voor genezing.)

Op Pubmed staan wel wat onderzoeken die bij mensen zijn gedaan en waar (medische Manuka-) honing minstens zo goed werkte als een 'kunstmatige' variant :)

Ik weet niet of er ook onderzoeken zijn gedaan waarbij helemaal niks op de wonden werd gesmeerd in de controlegroep.

Oh, en verder wel eens dat hechten juist bij zo'n abces meestal wordt afgeraden. Open houden en spoelen, net zolang totdat alle prut/kaas/bende eruit is. Dan pas laten helen, anders sluit je de bacterieen op.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook even op pubmed gekeken en vooral de cochrane database even opgezocht. Die database geeft samenvattingen van alle literatuur die er is. Zij geven aan dat er mogelijk een klein effect is, maar dat er eigenlijk geen goed onderzoek naar gedaan is. Maar ik moet zeggen: dat is al meer dan ik dacht, dus ik heb er wat van geleerd. :)

Onze wondverpleegkundige heb ik echter nog nooit met honing in de weer gezien. Zodra iets droog verbonden kan worden doet ze dat en ik volg altijd haar expertise.

@TS: als je een goede dierenarts hebt die je vertrouwt, dan zou ik zijn advies gewoon opvolgen. Daar kun je je in elk geval goed bij voelen.

Hoe lang het gaat duren is nu denk ik lastig te voorspellen. Zit er een deadline op de verhuizing? Anders kun je misschien gewoon met het nieuwe baasje overleggen. Het lijkt me ook naar om hem weg te doen als hij nog niet beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Christraaa op zich zit er geen deadline aan vast, het is enkel zo dat ze dan al die tijd alleen zitten. Dus hoe sneller het genezen is, hoe sneller kans op een nieuw maatje.


Maar goed, meer dan mijn best doen en zijn wond goed spoelen en medicatie geven kan ik net doen.


Hij gaat pas weg as hij beter is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .