Ga naar inhoud

te weinig biks?


anne-binky

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een nieuw konijntje, een voedster van inmiddels 10 weken. ze heet Sasja, Sinds Sasja bij mij is at ze haar blindedarmkeutels niet op, en had ze verder ook nattige keutels. Ik ben toen langzaam minder biks gaan geven. Ik gaf Sasja en Binky samen 100 gram HFST (Binky is 5 maand) Ik geef ze nu inmiddels samen 60 gram, het gaat nu eindelijk goed, en ze hebben beide mooie keutels. Alleen nu vraag ik me af of het niet te weinig is? Ze hebben namelijk ontzettende honger. Maar als ik meer geef eet Sasja haar blindedarmkeutels weer niet op. Binky krijgt ook groenvoer, elke dag een handje met wat ik op dat moment in de koelkast heb. Sasja krijgt dit niet, hier kan ze nog helemaal niet tegen. Sasja is trouwens een teddy dwerg, en Binky een gewoon dwerg konijn (wel wat groot uitgevallen). wat raden jullie mij aan? alvast bedankt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze genoeg hooi eten lijkt het mij prima toch? Mijn teddy dwerg reageert ook snel op dingen, dus ik geef haar ook niet zo veel biks. Daardoor eet ze eigenlijk niet volgens de 'maatstaven' maar ze heeft wel 24/7 vers hooi tot haar beschikking. Dat eet ze ook echt non stop.

Misschien dat iemand anders wat betrouwbaarder advies kan geven, maar ik ben van mening dat het niet zo veel uitmaakt zolang ze maar genoeg hooi eten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen als debielen aan te vallen op biks. Alsof je ze al vijf jaar geen eten hebt gegeven.

Volgens mij is richtlijn 20gr biks per kilo konijn. Dus voor een konijn van zeg, twee kilo: 40gr biks per dag. Heb je twee konijnen van twee kilo dan is het 80gr per dag. Jij hebt nog jonge konijnen toch? Dan zullen die nog niet zo zwaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het we voldoende is. Hier krijgen ze 20 gram per twee, en ze blijven prima op gewicht. Zijn wel volwassen konijnen. Maar inderdaad, hooi is het belangrijkste. 


Ik voer op het oog. Vallen ze af, krijgen ze iets meer. Worden ze te dik, krijgen ze minder.


 


En gezonde konijnen doen altijd alsof ze uitgehongerd zijn en nooit wat krijgen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen horen als debielen aan te vallen op biks. Alsof je ze al vijf jaar geen eten hebt gegeven.

Volgens mij is richtlijn 20gr biks per kilo konijn. Dus voor een konijn van zeg, twee kilo: 40gr biks per dag. Heb je twee konijnen van twee kilo dan is het 80gr per dag. Jij hebt nog jonge konijnen toch? Dan zullen die nog niet zo zwaar zijn.

 

Even ter info: wel altijd uitgaan van het volwassen gewicht! Dus niet van het gewicht van het jonge konijn op dit moment, maar van het gewicht wat het konijntje ongeveer zal hebben als hij groot is. Voor de meeste konijntjes uit de dierenwinkel ligt dit tussen de 2 en 4 kg.

 

Aanvallen op biks is heel normaal. Als je maar zorgt dat ze lekker onbeperkt hooi kunnen eten, kun je ze eigenlijk bijna nooit te kort doen. Wat je wel eventueel kan doen is wat groenvoer bijvoeren, maar dat moet je bij jonge konijntjes wel rustig opbouwen.

 

Meer info over voeding voor konijnen vind je hier: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van biks kun je nooit te weinig geven want het is niet het hoofdmenu.Zolang ze 24 uur per dag beschikking hebben over goed hooi dan kunnen ze ook geen honger hebben.Ik geef hooguit 30 gram per konijn per dag.Geef ik meer dan eten ze minder hooi en vind ik ook regelmatig bdk's.Dus geen zorgen hoor. :)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .