Ga naar inhoud

Hoe meer aaien en op schoot?


mikekiwi

Aanbevolen berichten

Wij hebben onze 2 nijnen een jaar geleden uit de opvang gehaald, ze zijn nu bijna twee jaar oud. Ze doen het hier prima, eten goed, hebben het samen goed naar de zin en ook onze dochter neemt haar vezorgingstaken van de nijnen zeer serieus. Wel had ze gehoopt dat ze wat meer de konijnen zou kunnen aaien en op schoot zou kunnen nemen. Bij de opvang werden de konijnen aan het nekvel op gepakt en op schoot gezet, maar dat lijkt ons niet de juiste benadering.


 


Wat zouden we kunnen doen om de aandacht- en kroelbehoefte van onze dochter (want dat is het in feite) wat meer te kunnen laten beantwoorden door de konijnen? Als ze in de ren gaat zitten komen de nijnen wel naar haar toe en springen en hupsen over haar benen heen, het vertrouwen is er wel. Maar die laatste stap met op schoot gaan zitten en het aaien toelaten krijgen we niet echt voor elkaar.


 


't Zijn een mannetje en vrouwtje; mannetje is gecastreerd, sterilisatie vrouwtje is volgende week. Ze wonen buiten.


 


Ik zou graag wat tips horen hoe we dit zouden kunnen aanpakken. We gaan de konijnen niet pushen als ze het niet willen, maar we willen nu toch nog wel een poging wagen om een stapje te maken...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn prooidieren en ervaren oppakken en op schoot gehouden worden vaak als iets engs. Het komt maar zelden voor dat konijnen vanzelf bij je op schoot springen. Ik heb een konijn die dat wel doet. Maar dan ga ik bij hem op de grond zitten en dan wacht ik af of hij oo schoot springt ja of nee. Soms dan zit hij nog geen minuut en heeft hij er al genoeg van gehad. Mijn andere konijn houdt absoluut niet van aaien of zoiets. Ik denk dat je daar rekening mee moet houden en je daar soort van bij neer moet leggen :P

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gek dat ze bij de opvang de konijnen bij het nekvel oppakten! Dat is inderdaad niet goed. Als je ze al moet oppakken, dan een hand onder de okseltjes en de andere hand onder het kontje.


Ik sluit me aan bij wat hierboven gezegd wordt. Ik kan me voorstellen dat je dochter graag met de beestjes wil knuffelen, maar het lastige is dat konijnen dat zelf eigenlijk niet willen. Zeker als ze buiten wonen hebben ze meer dan genoeg aan elkaar en aan hun omgeving.


Mensen schaffen vaak een konijn aan omdat de kinderen het leuk vinden om ermee te knuffelen, konijnen zijn daar eigenlijk helemaal niet geschikt voor.


Dat bedoel ik niet vervelend, het is een feit en daar zal je dochter toch een beetje mee moeten leren omgaan als ik dat zo mag zeggen. Dat is voor haar misschien even wennen, maar uiteindelijk creeer je daarmee een nog gelukkiger stel konijnen :-)


Kijken hoe ze saampjes hun leventje fijn leiden is ook heel fijn :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wij hier thuis af en toe de behoefte voelen dan pakken we de konijnen op en gaan ermee in de stoel zitten.Dus zitten en op schoot zetten en even een tijdje aaien en onze konijnen blijven dan rustig zitten en laten het gewoon toe.Voordeel van onze konijnen is dat wij ze als jonge dieren hebben gekregen en onze kinderen er heel veel mee deden en ze daarom best erg tam zijn.Uit zichzelf zullen ze nooit zo snel op ons komen zitten en als ze mochten kiezen dan willen ze denk ik ook niet op schoot maar liever doen wat ze zelf willen,maar we doen ze er geen kwaad mee en het maakt het houden van konijnen voor ons zo net even wat leuker.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Uiteraard weten we dat een konijn een konijn is en geen poes o.i.d. . We zien dat ze het erg naar hun zin hebben samen en dat is uiteraard erg fijn en we hebben geen zin om dat aan te tasten door ze continu op te tillen.


 


 




Mensen schaffen vaak een konijn aan omdat de kinderen het leuk vinden om ermee te knuffelen, konijnen zijn daar eigenlijk helemaal niet geschikt voor.


Dat bedoel ik niet vervelend, het is een feit en daar zal je dochter toch een beetje mee moeten leren omgaan als ik dat zo mag zeggen. Dat is voor haar misschien even wennen, maar uiteindelijk creeer je daarmee een nog gelukkiger stel konijnen :-)


Kijken hoe ze saampjes hun leventje fijn leiden is ook heel fijn :-)




 


Helemaal mee eens en ik geef toe dat bij aanschaf dat ook ons idee was, maar na meer lezen snapten we ook wat meer hoe een konijn in elkaar zit. En dus hadden we er prima vrede mee hoe het nu gaat. Maar nu kwamen we terug van vakantie en was dochterlief erg blij de konijnen weer te zien en we zagen dat ze daarin erg de kroelmomenten miste die ze bij de poes wel had (poes is dood). Vandaar toch nog kijken of we dit zouden kunnen doen, uiteraard op een manier dat de konijnen het zelf ook niet onprettig vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is het ook een beetje uitvinden hoe konijnen zich gedragen en wat dat betekent. Een tijdje geleden circuleerde er een filmpje op internet van iemand die zijn konijn in de wastafel op zijn rug "in bad deed". Konijn bleef doodstil liggen en eigenaar maakte daaruit op dat het konijn het heerlijk relaxed vond om zo te liggen, in dat water.


Werkelijkheid was dat konijnen in zo'n houding, op hun rug, in een soort shocktoestand verkeren. Ze houden zich "voor dood" als ze als prooi gevangen zijn om zo meer kans te hebben op overleving.


Niet dat dat hier in dit topic naar voren komt hoor haha! Het was een voorbeeld om verkeerd geinterpreteerd gedrag te laten zien.


Zo kan een konijn op schoot zich muisstil houden waardoor de eigenaar denkt "konijn vindt dit fijn" omdat mensen zich ook zo gedragen als ze geknuffeld worden en dat fijn vinden. Konijn is in werkelijkheid misschien wel heel bang en houdt zich daarom gedeist.


Daarom probeer ik ook aan te geven dat kijken hoe ze hun leventje leiden voor zowel beestje als eigenaar misschien het fijnst is. Als je dan terug komt van vakantie en je dochter geeft ze een lekkere bos groenvoer waar ze heerlijk van gaan smikkelen zodat je dochter ze dan rustig kan aaien, dan is dat voor iedereen fijn :-) en misschien als toetje nog een spring- en koprolsessie (binkies en bunnyflops) voor jullie door de konijnen, van blijdschap


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Puk en Bindi houden ook niet zo van aaien. Ze zijn wel tam, eten uit m'n hand en soms kan ik ze aaien als ze aan het eten zijn. 


Ik zou je dochter de konijnen proberen te laten aaien als ze eten. Misschien merken ze zo dat aaien niet eng is en eigenlijk wel fijn. Zo niet, is het jammer. 


 


Ik raad je trouwens aan om bij een volgend konijn naar de opvang te gaan en te vragen naar een konijn dat aaien fijn vind. Jop hier is ook zo'n konijn, dat wist ik al toen ik hem uit de opvang haalde. Het is heel leuk om een aai-konijn in mijn groepje te hebben. :) 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dan terug komt van vakantie en je dochter geeft ze een lekkere bos groenvoer waar ze heerlijk van gaan smikkelen zodat je dochter ze dan rustig kan aaien, dan is dat voor iedereen fijn :-) en misschien als toetje nog een spring- en koprolsessie (binkies en bunnyflops) voor jullie door de konijnen, van blijdschap

Precies dat is ook gedaan gisteren en het grappige was dat we het er gisteravond hier over hadden voor we dit topic startten en vanmorgen 1 van de konijnen idd lekker aan het rondrennen was, het leek alsof z ons had horen praten :-)

 

Puk en Bindi houden ook niet zo van aaien. Ze zijn wel tam, eten uit m'n hand en soms kan ik ze aaien als ze aan het eten zijn. 

Ik zou je dochter de konijnen proberen te laten aaien als ze eten. Misschien merken ze zo dat aaien niet eng is en eigenlijk wel fijn. Zo niet, is het jammer. 

 

Ik raad je trouwens aan om bij een volgend konijn naar de opvang te gaan en te vragen naar een konijn dat aaien fijn vind. Jop hier is ook zo'n konijn, dat wist ik al toen ik hem uit de opvang haalde. Het is heel leuk om een aai-konijn in mijn groepje te hebben. :)

Aaien tijdens het eten lukt bij 1 van de 2 inderdaad, verder komt ze nog niet. Het grappige is dat ze bij de opvang - alhoewel ik verder geen kwaad woord over ze kan en wil zeggen - lijken te doen of het allemaal schoot- en aaikonijnen zijn. 1 van de beoogde konijnen begon gelijk in dochters' been te knagen en werd daarop 'afgekeurd' , de andere twee - die we nu dus hebben - bleven toen wel op schoot zitten en konden worden geaaid. Maar eenmaal thuis lukte dat niet meer zonder stressvole achtervolgingen door de ren, dus hebben we het zo gelaten. Maar omdat mijn dochter bij de opvang ze wel op schoot heeft gehad, was er toch een soort van teleurstelling toen dat thuis anders uitpakte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me oprecht af waarom je het houden van konijnen dan leuker vind als je iets met ze doet waarvan je weet dat ze het niet leuk vinden. Of ben ik nou gek?!

Er is een verschil tussen iets niet leuk vinden en gewoon toelaten.En niemand in ons gezin zit meer dagelijks met de konijnen op schoot,maar zo af en toe hebben we daar gewoon behoeft aan even lekker aaien.Toen de konijnen nog klein waren zaten de kinderen ieder vrij uurtje bij de konijnen en ze te aaien en ook optillen en ze stribbelden nooit en ze zijn het zo gewend.En om eerlijk te zijn vind ik dat ideaal want of ik of mijn man of de kinderen ze nu willen oppakken het geeft nooit problemen.Ik vind niet dat we daarom slechte konijnenbaasjes zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn is eigenlijk geen knuffeldier,al laten ze soms wel toe dat ze geaaid worden.


Je kan ook je dochter in de ren plaatsen en de konijntjes groenvoer uit de hand laten eten


wat zij ook wel fijn zal vinden.


 


Een goede opvang neemt nooit een konijntje aan zijn/haar nekvel uit het hok of de ren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Chucky houd daar ook niet van.


 


Hij doet het ook wel over je been maar op schoot springen doet hij nooit.


 


Ik heb hem ook wel eens op schoot gehad maar dan gaat hij uiteindelijk (altijd!) plassen op schoot, heel vies en je kleding zit er ook meteen onder, bah! (Iemand tips?)


 


Optillen vind hij ook niet fijn, hij gaat dan trappen enz. dus dat doe ik het liefst niet meer, alleen zelden. Zijn hok is buiten en in het begin tilden we hem naar binnen maar ik had gehoord/gelezen (op BB) dat je het beste een konijn dan zelf kon laten lopen. Ik heb een stukje afgezet en als ik een beetje aan het gaas rammel gaat hij er al voor staan en springt er als ik daarvoor een teken geef (meestal luisterd hij daarna) en lopen we samen naar binnen. Het zelfde ook met als hij in de tuin mag lopen. En dit vind hij heel fijn.


 


suc6!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Chucky houd daar ook niet van.

 

Hij doet het ook wel over je been maar op schoot springen doet hij nooit.

 

Ik heb hem ook wel eens op schoot gehad maar dan gaat hij uiteindelijk (altijd!) plassen op schoot, heel vies en je kleding zit er ook meteen onder, bah! (Iemand tips?)

 

Optillen vind hij ook niet fijn, hij gaat dan trappen enz. dus dat doe ik het liefst niet meer, alleen zelden. Zijn hok is buiten en in het begin tilden we hem naar binnen maar ik had gehoord/gelezen (op BB) dat je het beste een konijn dan zelf kon laten lopen. Ik heb een stukje afgezet en als ik een beetje aan het gaas rammel gaat hij er al voor staan en springt er als ik daarvoor een teken geef (meestal luisterd hij daarna) en lopen we samen naar binnen. Het zelfde ook met als hij in de tuin mag lopen. En dit vind hij heel fijn.

 

suc6!

Gewoon een oude handdoek op je schoot en daarop je konijn neerzetten.Ik ga in ieder geval niet met mijn goede goed een konijn op schoot zetten maar in mijn oude kloffie vind ik het niet zo erg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M&M springen op de bank en rennen over je heen, zeker als ze de snoepjeskist horen (hint: offer een theekist op als snoepkist. Het uitkiezen welk snoepje het beste ruikt vergt tijd en aandacht, tijd en aandacht waar je ze goed in kunt aaien). Als ze eenmaal zitten te snoepen van hun snoepjes of fruit (dingen die ze "normaal" niet in hun kooi krijgen) dan is het vrij makkelijk om ze te aaien en languit bij ze op de grond of op de bank te liggen. Daarnaast zijn ze ook razend nieuwsgierig als je gewoon op de bank neerploft of als een gek door het huis rent (zoals zij dat zelf ook vaak doen) en rare sprongen maakt. Dan zitten ze je echt na te staren en regelmatig volgt een mafheid-wedstrijd. Het is wel een kwestie van geduld moet ik zeggen... 


 


Sleutel tot dit (voor mij in ieder geval) onverhoopte succes was dagenlang languit op de buik observeren. Vooral de neiging te onderdrukken "it's so fluffy! Ik MOET aaien!". Laat ze jou ontdekken en onderzoeken en ondersteboven keren. Beste momenten zijn vroeg in de ochtend en vroeg in de avond. Dan kan je inschatten wat de karaktertjes van de konijnen zijn. Makoto proeft bijvoorbeeld graag. Ieder kledingstuk moet even op gesabbeld worden (ook ondergoed) en ieder stukje blote huid dat ergens ertussen steekt afgesnuffeld en geproef-lebberd. Meiyo is meer de klimmer. Die zit dan ineens in je nek met haar voorpootjes op je hoofd, of zelfs gewoon helemaal op je hoofd. Heeft ze helemaal niks mee. Geweldige chinese-massage-expert ook met die pootjes over je rug.


 


Op welk moment van de dag ze meestal voor knuffelen gaan (konijnen volgen een op het oog niet zo strak schema, maar als je er echt op gaat letten dan lijkt het wel alsof ze een lijst met tijden hebben die ze afstrepen. 4 uur. Uitrekken en elkaar achterna zitten. Kwart over vier, nieuwe slaapplaats vinden. De oude is te warm. Half vijf: Slapen (in de vensterbank). 5 uur wassessie. tien voor half zes. Naar buiten staren. Check. zes uur: tijd om de galerij onveilig te maken. half acht: fruit-tijd! ;) ) Mijn monstertjes hebben bijvoorbeeld 's ochtends bij het "opstaan" behoefte om te knuffelen (rond een uur of 9, vlak voor het middag-soezen begint) en als ze weer actiever worden (tegen 6 uur 's avonds komen ze meestal zelf al bedelen om wat aandacht) in de middag. Als je ze tussen de middag stoort, rond een uur of 12, zonder voedsel, bereid je voor om een week lang genegeerd en ontweken te worden. Tenzij je snoepjes hebt. Want dan mag alles. Maar zonder snoepjes is er een strikte gedragscode als je de woede van je konijntjes niet op je hals wilt halen.


 


Voor een konijn is liefde trouwens al als je bij ze in het hok/door de kamer (in jullie geval dus de ren) ligt te dweilen en met ze "meeslaapt". Eigenlijk is het meer een soort soezen. Zonder grap trouwens, slaap niet echt met je konijnen los in dezelfde ruimte. Ze deinzen er niet voor terug midden in je remslaap (vooral je remslaap) jouw bed als ultieme plaats voor tikkertje te verkiezen en dan ook nog verongelijkt te zijn als je ze de kamer uit stuurt en de deur achter ze dichtgooit. Gezellig "mee konijn zijn". Graven in de zandbak (blijf wel uit de buurt van de creatie van je konijn. Ze houden er niet van "geholpen te worden", maar jouw creatie vinden ze best interessant). Een appel delen. Intelligentiespeelgoed uitvogelen (je hulp wordt op prijs gesteld met het hervullen en hervullen van het speelgoed. En als je ze helpt vals spelen ben je helemaal een held). 


 


Maar echt oppakken en platknuffelen zoals Max en Balou, of dat ze zelf op schoot komen zitten met een "het wordt tijd dat je me aait hoomin" zit er met deze konijntjes niet in. Verkeerde ras, verkeerde karakters, geef het een draai. Ik denk dat je meer geluk hebt als je een zelf-knuffel te pakken hebt dan dat het normaal is. Wellicht helaas, maar het biedt een uitdaging om ze toch zo ver te krijgen toch bij je te komen. 


 


Nog een laatste tip: probeer een handdoek op een tv-dienblad. Zo'n kussending dat je op je schoot legt als je achter de tv wilt eten. Veel konijnen vinden het "wegvallen in een gat" tussen je benen niet zo leuk, maar vinden een vlak oppervlak met goede grip best leuk. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank weer voor jullie reacties en leuke ervaringen, we gaan er zeker ons voordeel mee doen. Zal vooral lastig zijn om een 9-jarig meisje tot geduld te dwingen, maar we gaan het zien.


 


Ze heeft er overigens prima vrede mee hoe het nu is, de liefde voor haar is inmiddels onvoorwaardelijk...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .