Ga naar inhoud

Maag/darm operatie, wel of niet doen?


080509

Aanbevolen berichten

Ik ben dus met Napoleon, die een verstopping heeft, weer bij de dierenarts geweest. Zijn temperatuur was gelukkig weer goed en de verstopping leek al iets soepeler aan te voelen, maar het is nog steeds duidelijk aanwezig. Donderdag moet ik weer terug komen en als het dan niet voldoende weg is word het een operatie.


 


Heeft iemand ervaring met een maag/darm operatie bij konijnen? Hoe groot is de kans dat een konijn zo'n operatie niet overleeft? Ik weet namelijk niet of ik de operatie wil laten doen als het bijna zeker is dat mijn ventje er niet meer uit gaat komen, maar ik weet ook niet of ik hem dan maar in kan laten slapen...


 


Vandaar dat ik weer jullie mening vraag. Heeft iemand ervaring met zo'n operatie (ook hoeveel het gekost heeft) en zou jij het zelf wel of niet doen en waarom?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in je vorige topic ook al een reactie gegeven en ik zal nu ook weer wat zeggen.Ik begrijp niet zo goed wat je nu eigenlijk wilt horen?in je eerdere topic zeggen een hoop mensen iets postiefs en geven je tips en nu wil je alweer horen of wij hem misschien in zouden laten slapen.NEE ik zou hem niet in laten slapen,ik zou hem een eerlijke kans geven!En de kosten die kun je toch ook aan je dierenarts vragen?Wat heb je er aan om te weten dat Miep in Langetabbertje 300 euro betaalde terwijl je eigen dierenarts misschien 100 euro rekent.Je zei in je andere topic dat hij iets meer at,de temperatuur beter werd en hij iets meer keutelde.Dat is toch best hartstikke postief te noemen?Je kunt niet alles binnen 24 uur oplossen,soms heeft iets gewoon de tijd nodig.Doe iets met de tips uit je andere topic zoals aanpassen van het voer,het water en de andere adviezen.Dan moet het haast toch wel snel beter gaan?Napoleon in wens je veel beterschap en hopelijk is die hele operatie helemaal niet nodig. (yn)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je reactie komt wel een beetje onaardig over. Ik wil gewoon graag zoveel mogelijk informatie verzamelen op elk gebied. Dit konijntje betekent alles voor me, wij hebben een band die weinig mensen met hun dier hebben en ik word gek van de zorgen. Er zijn positieve dingen, zeker! Maar de verstopping is nog zeker niet weg en een operatie is een zeer reële optie. Wat ik wil horen is feiten en ervaringen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry als het onaardig overkomt maar ik merk dat ik een beetje geirriteerd raak van jouw postings.Als je konijn alles voor je betekend dan ga je er voor 100% voor en ga je jezelf niet steeds afvragen of je hem wel moet laten inslapen,want dat is nog helemaal niet aan de orde lijkt me.Het komt op mij  over alsof je het zelf een beetje aan het opgeven bent en dat verdient je konijn niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

MiCheLle, sorry dat ik je irriteer, maar het zou fijn zijn als iedereen elkaar gewoon aardig advies zou kunnen geven op het forum. Ik ben niet aan het opgeven, maar ik wil realistisch blijven. Heb eerder meegemaakt dat ik €300 kwijt was aan een konijn dat nog geen 24 uur later alsnog overleed.


 


Bob, er zal iets aan gedaan moeten worden. Ik ga waarschijnlijk de operatie wel doen, maar ik wil er gewoon graag alle feitjes over weten en vroeg me af of iemand op het forum me hier iets over kon vertellen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen ervaring met de operatie, maar mijn dierenarts was absoluut niet voor een operatie ivm het grote risico. Nu heb ik ook een ouder konijn dus misschien dat dat ook meewerkte. Bij mij kreeg ze wel een hele berg medicijnen. Niet alleen cisaral, maar ook metacloral, paraffine en pijstiller. Als ik goed herinner van het andere bericht geef jij alleen Cisaral en laxatract. Zou in ieder geval ook vragen of je een pijnstiller mag geven, want een verstopping doet echt wel pijn. Ik gaf zelf ook extra vocht met een spuitje. Hooithee omdat ze water niet wilde uit het spuitje.


Zelf zou ik niet zomaar aan de operatie beginnen als er wel verbetering is. Zou dan liever nog even doorgaan met medicijnen om te kijken of het daarmee opgelost kan worden. Mocht er helemaal geen verbetering meer zijn dan kun je altijd nog opereren. Hopelijk gaat het niet nodig zijn om een keuze te maken en gaat het langzaamaan steeds beter.


Sterkte met hem


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, hij krijgt ciseral drops en laxatract. Mijn dierenarts is zeer konijnkundig, dus ik neem aan dat hij weet wat hij doet. Metocloral heeft een beetje dezelfde werking als ciseral en paraffine kan op lange termijn de darmwand beschadigen, waardoor mijn dierenarts waarschijnlijk voor laxatract is gegaan. Dus ik denk niet dat er nog andere medicatie opties zijn, maar als een operatie nog de enige optie blijkt te zijn, zou ik kunnen vragen of dat misschien nog iets oplevert.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren in je andere topic een uitgebreide reactie gegeven waaronder allerlei dingen die je eerst zou kunnen vragen aan de dierenarts qua medicatie en behandeling. Vooral die pijnstilling is inderdaad belangrijk. Heb je dat overlegd met de dierenarts vanmorgen? Wacht alsjeblieft niet tot donderdag daarmee.

Het lijkt me zeer riskant aan een operatie te beginnen als je niet de normale medicatie hebt geprobeerd. Hoe langer je hiermee wacht hoe lastiger het zal gaan worden om hem er bovenop te krijgen.

Ik vraag me ook een beetje af waarom je niets met die adviezen gedaan lijkt te hebben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie, hij krijgt ciseral drops en laxatract. Mijn dierenarts is zeer konijnkundig, dus ik neem aan dat hij weet wat hij doet. Metocloral heeft een beetje dezelfde werking als ciseral en paraffine kan op lange termijn de darmwand beschadigen, waardoor mijn dierenarts waarschijnlijk voor laxatract is gegaan. Dus ik denk niet dat er nog andere medicatie opties zijn, maar als een operatie nog de enige optie blijkt te zijn, zou ik kunnen vragen of dat misschien nog iets oplevert.

Metocloral werkt voor de maag en ciseral voor de darmen. Dus dat is wel wat anders. Laxatract vervangen voor paraffine is inderdaad niet logisch maar die pijnstilling is heel belangrijk!

Het is niet slim te wachten met metocloral en pijnstilling aan je dierenarts te vragen op het moment dat het zodanig slecht gaat dat alleen een operatie nog uitkomst kan bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog geen succes gehad bij deze operatie. Als er vooruitgang is ga ik altijd door met de behandeling. Natuurlijk wel met pijnstiller en zowel cisaral en metocloral. Ik heb wel succes met deze behandeling zelfs een keer na ruim twee weken medicatie alsnog beter werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .