Ga naar inhoud

Nachtelijke diarree


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Hugo wordt sinds vorige week zaterdag behandeld voor Coccidiose. 

De kuur is bijna afgelopen maar nu heeft hij in de nachten ineens diarree. 

Hele stinkende vloeibare ontlasting. Overdag poept hij normale keutels en is er niks aan de hand. 
Ik ga proberen met de groente wat te veranderen maar dit is eigenlijk niet verandert laatste dagen. 

 

Ik heb vannacht om half 2 het zeil in de keuken nog schoon gemaakt en toen mijn vader vanmorgen om 4 uur beneden kwam lag het weer vol met stinkende ontlasting. 

 

Naast de groente optie iemand een idee waarom dit alleen in de nacht gebeurt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het dat de coccidiose dan nog niet over is. Ik vraag me af waar hij een kuur van krijgt want een kuur Baycox duurt geen week. Aangezien het de tweede keer is dat hij coccidiose heeft lijkt het me dat het vorige keer ook niet weg was en nu weer niet? Weet niet of hij weer hetzelfde krijgt als vorige keer maar als dat het geval is zou ik de diarree laten onderzoeken op cocciden en zijn die nog aanwezig eens naar andere medicatie kijken.

Bij coccidiose kan het heel goed zijn dat normale keutels afgewisseld worden met diarree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het dat de coccidiose dan nog niet over is. Ik vraag me af waar hij een kuur van krijgt want een kuur Baycox duurt geen week. Aangezien het de tweede keer is dat hij coccidiose heeft lijkt het me dat het vorige keer ook niet weg was en nu weer niet? Weet niet of hij weer hetzelfde krijgt als vorige keer maar als dat het geval is zou ik de diarree laten onderzoeken op cocciden en zijn die nog aanwezig eens naar andere medicatie kijken.

Bij coccidiose kan het heel goed zijn dat normale keutels afgewisseld worden met diarree.

 

Hij wordt behandeld met Sulfatrim 10 dagen lang. Ik bel maandag sowieso even de dierenarts maar vroeg me af wat ik er nu aan kan doen. 

Het rare is dat het alleen Hugo is. Hij is de enige met een vieze kont. Puck lijkt nergens last van te hebben... 

Is het dan ook typisch dat het alleen snachts is? Dat vind ik namelijk zo vreemd... dat er overdag niks te vinden is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat nachtelijke hadden mijn konijnen ook maar dat was opgelost toen we helemaal gestopt zijn met groente.Ze eten om die reden al zeker 2 jaar geen verse groentes/fruit meer,wel gedroogd spul.En bij hun was het ook enkel 's nachts daarom wist ik ook niet direct wie van de twee het was.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sulfatrim werkt helaas niet bij coccidiose, dit is ondersteunende medicatie bij coccidiose. Het doet niks voor de coccidiose stadia, alleen bescherming van de darmwand tegen eventuele bijkomende bacteriën die de boel aantasten en dodelijke gevolgen kunnen hebben. Bijv. tegen E.coli enzovoorts.


 


Je hebt echt Toltrazuril Drops of Baycox nodig, drie dagen lang elke dag de ruimte schoonmaken waarin ze zitten is daarbij essentieel. Dat ze na die drie dagen nog een beetje diarree hebben wil nog wel is voorkomen, daar het bepaalde stadia afbreekt, maar niet alle stadia aan kan pakken. 


Het gebeurd wel vaker dat specifiek één konijn er meer last van heeft dan de andere, het heeft alles met weerstand te maken net zoals je met E.cuniculi ziet dat het ene konijn het nooit krijgt en het andere konijn wel. Wel is het belangrijk om de ontlasting te laten controleren door een kundige dierenarts voordat je natuurlijk deze medicatie geeft. Wat ik bedoel met een in dit geval kundige dierenarts is het een dierenarts die een telling doet naar het aantal oocysten in de ontlasting. Het probleem is namelijk dat sommige dierenarts bij twee of drie oocysten in de ontlasting al zeggen dat het coccidiose is waar de diarree  vandaan komt, terwijl een konijn altijd drager hiervan is. Het is wel belangrijk dat ze de juiste OPG waarde dan bekijken. 


 


Sterkte en beterschap met de nijnies!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteravond alleen andijvie gegeven. Klein beetje omdat ik helemaal geen groente ook zo sneu vond. 


Vanmorgen geen rare poep gevonden. 


Maar toch is zijn anus wel vies met vieze stinkende vochtige poep. Ik heb om 18.15 een afspraak bij de dierenarts en hoop dat zij eventueel wat van dat vocht van zijn anus kan halen om te kijken wat er in zit. 


Ik zal ook vragen hoeveel oocysten ze vorige keer gezien heeft. Al was het dit keer wel een andere coccidiose vorm dan vorige keer...


 


Laat vanavond nog wel even weten hoe of wat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo daar zijn we weer. 

Ze had wel coccidiën gezien maar twijfelt of hij inderdaad geen drager is. 
Omdat het nu over was gaan we kijken welke groente de diarree op wekt. Blijkbaar verdraagt hij andijvie goed dus over een week moet ik daar weer een nieuwe groente aan toe voegen en kijken op welke groente zijn darmen zo reageren. 

Verder gaat hij op de Panacur omdat ze EC/Neurologische problemen vermoed. Hij trekt heel raar met zijn kop als hij ligt en lijkt dan ook bijna om te vallen. 

En zijn traanoog moet ik gaan zalven. Genoeg tijd dus om hem eens goed in de gaten te houden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn is drager :) En zeker als ze diarree hebben scheiden ze het vaak uit, maar alleen met een telraam weten ze of ze echt last er van hebben.


Er zijn inderdaad veel soorten coccidien, maar allen behandel je met Toltrazuril/Baycox. Het kan wel zijn door weerstandsverlaging dat hij er ook last van krijgen, het is puur echt de OPG tellen dan weet je het vrij zeker. 


Ik denk dat andere dingen uitsluiten inderdaad een goede zet is :) Sterkte !


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom is groente zo belangrijk voor je dat je het persee wilt geven?De darmen zijn al van streek waarom stop je niet een hele poos met groente tot dat de ontlasting echt goed is en probeer het dan nog eens en dan met postzegeltjesmaat per keer.Tenminste zo zou ik het doen als het om onze konijnen ging.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn is drager :) En zeker als ze diarree hebben scheiden ze het vaak uit, maar alleen met een telraam weten ze of ze echt last er van hebben.

Er zijn inderdaad veel soorten coccidien, maar allen behandel je met Toltrazuril/Baycox. Het kan wel zijn door weerstandsverlaging dat hij er ook last van krijgen, het is puur echt de OPG tellen dan weet je het vrij zeker.

Ik denk dat andere dingen uitsluiten inderdaad een goede zet is :) Sterkte !

Kan je baycox niet preventief geven dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is niet verstandig om Baycox preventief te geven. Het is best wel zware medicatie waar de meeste darmen wat van slag raken, dosering komt ook heel nauw anders raken ze helemaal van slag. Als het eigen lichaam het aan kan is dat het allerbeste. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom is groente zo belangrijk voor je dat je het persee wilt geven?De darmen zijn al van streek waarom stop je niet een hele poos met groente tot dat de ontlasting echt goed is en probeer het dan nog eens en dan met postzegeltjesmaat per keer.Tenminste zo zou ik het doen als het om onze konijnen ging.

Mag ik vragen of je een anti-groente type bent?

Als iemand graag groente geeft, laat ze dan. Blijf niet hameren op jouw geen groente beleid. Het konijn van Sonja heeft het jaren gegeten dus het zal wel goed zijn.

@Aniek, wat is jouw ervaring met ESB3?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal wel goed zijn?Volgens mij liggen de darmen overhoop dus iets zal er toch niet helemaal in de haak zijn.En nee ik ben geen anti-groente type,maar ook geen pro voor dieren die het niet verdragen kunnen(ongeacht de reden).Persee groente blijven proberen vind ik op dit moment eigenlijk gewoon niet slim.En wat Sonja met mijn reactie doet mag ze helemaal zelf weten hoor,mijn mening is net zo vrijblijvend als de jouwe.;)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind even geen groenten geven helemaal geen slecht idee. Dat is toch meestal het advies: bij darmproblemen even terug naar hooi en later weer uitbreiden. Ik zou daar ook voor kiezen.

Mijn groep heeft 6 jaar lang geen groenten gehad, omdat mijn kruising-teddy er niet tegen kon. Daar had de rest echt geen last van.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetgeen waar ik over val is dat zowat bij alles gezegd wordt "geen groente". Ik heb ook nergens gezegd dat geen groente niet kan maar het komt zo "anti-groente" over. In mijn topic over hooi vond Michelle ook dat ik geen groen meer hoefde te geven, nergens voor nodig.

Maar zoals jullie kunnen lezen wordt het groenvoer nu aangepast. Op andijvie reageert ie goed dus dan zie ik niet waarom daarmee gestopt zou moeten worden? Sommige mensen geven nu eenmaal graag groente en zolang het dier daar positief op reageert (ja, op de andijvie is dat zo!) zie ik het probleem niet. En ook geen reden om te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hetgeen waar ik over val is dat zowat bij alles gezegd wordt "geen groente". Ik heb ook nergens gezegd dat geen groente niet kan maar het komt zo "anti-groente" over. In mijn topic over hooi vond Michelle ook dat ik geen groen meer hoefde te geven, nergens voor nodig.

 

Zowat bij alles?Kom zeg overdrijf je nu niet een beetje?Als je me ergens van wilt beschuldigen moet je wel eerst goed lezen. ;)

 

http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/77723-verschil-in-hooi-eten-bij-groenvoer/#194797

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind groente toch tot de basis horen. En ze eten al jaren groente dus ik wil dat niet ineens helemaal weglaten... Ik ga kijken waar hij last van krijgt en dat laat ik weg :)

Dat kan,maar niemand zegt toch dat je nòòit meer groente mag geven?Alleen dat het op dit moment misschien beter is om het tijdelijk niet te geven,maar de keuze is aan jou.Ik hoop voor jou dat je konijn snel betere ontlasting zal krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan,maar niemand zegt toch dat je nòòit meer groente mag geven?Alleen dat het op dit moment misschien beter is om het tijdelijk niet te geven,maar de keuze is aan jou.Ik hoop voor jou dat je konijn snel betere ontlasting zal krijgen.

De groente is al heel erg minder dan wat ze kregen. 

Voorheen kregen ze 100 gram andijvie, halve witlof en wortelloof. Nu krijgen ze een handje andijvie. Dat is al heel wat minder. 

 

En hij heeft niet continu diarree....

Ik ben gister bij de dierenarts geweest en zijn gewicht is nog steeds goed en volgens haar weegschaal is hij niks afgevallen sinds Maart. 

Volgens mijn weegschaal wel maar betwijfel nu of die wel zo betrouwbaar is... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .