Ga naar inhoud

EC: hoe ver gaan jullie?


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ah, oke. Het oog van dit konijn is echt vrijwel helemaal wit. Soort "wolkje" maar dan over het hele oog.


 


Er is besloten dat hij dinsdag opgehaald wordt door het asiel. De medicatie lijkt niet aan te slaan, de urinebrand is vreselijk. Hij lijkt ook een "bal" in zijn buik te hebben, die ook enorm opgezet is, en hoewel hij heel veel eet lijkt hij niet aan te komen. Hij lijkt imo ook pijn te hebben. Heeft diarree of plakpoep.. Ik was hem meerdere keren per dag en smeer hem steeds in met honingzalf maar er valt niet tegenop te smeren en te doen. Af en toe is ie ook de hele weg kwijt en draait ie alleen maar rondjes.


We denken dat het niet eerlijk is hiermee door te gaan. 


 


Met het andere nijntje gaat het gelukkig wel heel goed.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Poept hij ook wel normale keutels of dat ook niet? Klinkt inderdaad alsof hij ver heen is. Van Panacur hoef je na een paar dagen sowieso niks te verwachten hoor, meestal duurt het wel veel langer eer het aanslaat. Soms sneller als je er snel bij bent maar dat is hier natuurlijk niet het geval.

Het heel veel eten en toch maar magerder worden is inderdaad typisch voor EC. De convalescence daar ga je ook pas over een paar weken resultaat van zien, dat is dagelijks dan zo'n 25 ml geven, ook best veel dus, en uiteindelijk schijnt het zijn vruchten af te gaan werpen.

Laatste redmiddel kan nog zijn dexamethason. Maar die bal in zijn buik hoort natuurlijk niet.

EC is sowieso echt een gevecht van de lange adem, helaas. Als jullie nu al denken dat hij te slecht is om dat gevecht nog te beginnen dan is het een wijs besluit om er ook maar zo snel mogelijk mee op te houden. Hoe sneu ook voor het beestje.

Fijn dat het met de andere beter gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.. Alhoewel, plakkerige keutels die niet rond zijn en ontzettend stinken.


Hij lijkt zich gewoon steeds slechter te gaan voelen... En alles bij elkaar genomen vind ik niet tegen elkaar opwegen. Was er nou niemand die zei "maak hem beter, daarna mag ie bij mij komen", oke. Maar dat is er niet, en wie wil zo'n konijn..?


 


De CS wil hij niet eten. Hij wil sowieso weinig eten nu nog. Het gaat gewoon niet goed en ik vind het zo sneu dat ie zich zo voelt. Ook omdat er veel meer mis lijkt te zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook. Ik weet niet wat het asiel gaat doen, ik breng hem vanavond naar de vogelopvang, en zal allicht wel op de hoogte gehouden worden, maar ik hoop echt dat ze niet met hem gaan aanmodderen. Ik heb niet het idee dat dat zin heeft of dat het hem goed doet. Het weegt in deze gewoon niet op tegen de nadelen, vind ik. Sorry dat ik je niet kan helpen ventje :(


 


Dit is hoe ie er dus steeds weer uitziet.. Ondanks het wassen en smeren.. :(


 


IMG_20150712_151413.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik wilde hier toch nog even op reageren aangezien ik niet nog een ec topic wil openen.

Misschien een algemeen EC topic maken aangezien er zoveel over zijn? 

 

Mijn pleegkonijn Snip begon met een scheve kop en een oorinfectie. 
Zalven en enrofloxoral opgestart. Paar dagen later toch Panacur omdat het slechter ging met haar koppie en ze omviel. 

Nu zit ze in een traliekooi met een deken, 2 kussens en afgesloten zodat er geen licht komt. 

Oogje trilt van de prikkels, andere oogje is de pupil van naar beneden gedraaid en ze plast zichzelf helemaal onder omdat ze niet meer kan staan. 

Ondertussen 5 injecties dexamethason gehad en er is geen verbetering. ze kan ook niet meer zelfstandig drinken dus daar krijgt ze ORS voor. 

 

Vanavond de dierenarts gebeld en we gooien de panacur heel erg omhoog in de hoop dat het nog wat uithaalt. 

Maar ik vrees dat dit een verloren zaak is :( 

Iemand een tip hoe je besluit of je ze moet laten gaan?

Ze eet nog ontzettend goed waardoor het zo ontzettend moeilijk is de knoop door te hakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er eerder aan toe om een konijn te laten inslapen dan de meesten op dit forum. Ik vind EC zo'n nare aandoening, dat ik niet door zou gaan als ik na een paar dagen geen duidelijke verbetering zou zien. Hoe je dat besluit? Op gevoel, denk ik? En dat is voor iedereen dus weer anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Sonja, dat klinkt niet goed.

Ik zou dit niet te lang aankijken hoor. Ze kan niet meer staan en niet meer zelfstandig drinken. Dat is voor mij echt een no-go.

 

Ik heb vanavond de dierenarts gebeld en ze zei dat ik haar morgen terug mag bellen als we voor euthanasie gaan. 

Heb haar nu 2 hele hoge doseringen gegeven en beslis morgen met de eigenares van de opvang (want het is niet mijn konijn) wat we gaan doen. 

Maar ik ben in ieder geval bang dat het einde verhaal is :(

 

Ga haar zo nog een lekkere ongezonde snack geven want eten doet ze (helaas) nog als de beste. 

En ergens hoop ik stiekem dat ze morgen vredig in haar hokje ligt en we niet meer naar de dierenarts hoeven. Maar gezien de levenslust die er nog in zit zie ik dat niet gebeuren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er eerder aan toe om een konijn te laten inslapen dan de meesten op dit forum. Ik vind EC zo'n nare aandoening, dat ik niet door zou gaan als ik na een paar dagen geen duidelijke verbetering zou zien. Hoe je dat besluit? Op gevoel, denk ik? En dat is voor iedereen dus weer anders.

 

Dat dacht ik dus ook altijd. 'Zodra ze tollen is het klaar' maar toch besloot ik om te vechten. Ik wil ook niet te snel opgeven (in de ogen van andere mensen dan die wel maanden behandelen met goed resultaat). Dus het is een beetje mijn hart wat zegt dat het klaar is, mijn gevoel dat zegt dat ik niet zo snel op mag geven en mijn verstand die denk ik wel weet dat we dit gevecht niet gaan winnen. Dus het hangt eigenlijk vooral af van het bang zijn wat andere mensen zeggen als ik haar in laat slapen. Reacties als; maar je bent toch nog niet zolang bezig met de behandeling? maken het moeilijk om niet stil te staan bij mensen die wel maandenlang vechten met een konijn en het er doorheen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is precies waarom ik altijd benadruk dat inslapen een moeilijke keuze is, die alleen door het baasje (zo noem ik jou nu ook maar even) gemomen kan worden. Ik ben er van overtuigd dat we over het algemeen te laat zijn, of in elk geval niet vaak te vroeg. Het is gewoon heel lastig. Ik denk dat we, zodra we denken dat inslapen het beste is, het altijd wel goed aanvoelen. In elk geval als het een eigen dier is of een dier waar je erg bij betrokken bent. Je bent over het algemeen geneigd te veel te proberen. Maak je er geen zorgen om wat anern er van denken. Jij bent de expert, als het over dit beessie gaat. ;)

In elk geval sterkte, mocht je morgen inderdaad tot inslapen besluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga haar nu in ieder geval verwennen met heel ongezond snoep. Ik vind dat ze dat nog wel verdiend. 


En ik denk dat de keuze voor morgen al gemaakt is maar ik meer nog de bevestiging van de opvangeigenares wil hebben dat ik de juiste keuze maak. 


 


Mijn dierenarts heeft spoeddienst. En dat zegt me ook al wel wat. 


Vorig jaar met Vos belde ik op dinsdagochtend met het idee; ik zie wel welke dierenarts ik krijg, ze was aan het doodgaan. 


En ik moest zo hard huilen toen ik de stem van mijn eigen dierenarts hoorde. Ik was zo 'blij' dat zij het was die Vos op zou vangen en waar ik haar met een gerust gevoel achter kon laten. Ze overleed bij mijn eigen dierenarts maar dat voelde altijd nog beter dan bij een dierenarts die haar nog nooit had gezien. 


Het feit dat ze nu weer dienst heeft in de tijd dat het slecht gaat laat me denken dat toeval niet bestaat en dat dingen met een reden gebeuren. 


 


Klinkt een beetje zweverig... Maar ik denk dat ik het nodig heb om daar in te geloven ofzo. 


 


Dankjewel Christa voor je woorden. Diep van binnen weet ik het al... maar toch wil ik er nog niet helemaal aan ofzo.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Na haar dagen te hebben zien liggen ben ik erg blij met dit beeld! 


Hopelijk gaat het morgen nog een stukje beter. Ze slurpte de ORS zo uit de spuit en wilde alleen maar meer meer meer. 


 


Ik blijf nog even hoop houden. Maar houd ook in mijn achterhoofd dat het afgelopen kan zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze lag vanmorgen eventjes maar zit nu weer. 

Heb haar heel de nacht gefilmd met de camera en ze is wel een aantal keer omgevallen. Maar ze draait niet meer helemaal op haar zij(alsof je een berg afrolt zeg maar) rond. Ze corrigeert zichzelf veel sneller na het vallen dan eerst dus ik hoop dat we de goede kant op gaan. 

Ze is in ieder geval ook al bezig met het dekentje slopen wat in haar hok ligt dus dat is ook wel een goed teken denk ik. 

 

Misschien dat we toch stiekem vooruit gaan. 

Het is moeilijk er een punt achter te zetten als ze nog beweegt, eet en je kan zien dat ze nog verder wil. 

Haar oogje wat open is trilt ook al minder als ik het licht aan doe dan eerst. 

Het andere oogje zit dicht maar dat was volgens de dierenarts geen probleem. Ze zei dat het zelfs beter is zodat als ze omrolt (en ze rolt altijd naar die kant) het oog in ieder geval beschermd is tegen beschadigingen. En dat oog vind ik dan iets voor eventuele latere zorg als ze vooruit blijft gaan aangezien een konijn prima met 1 oog kan leven natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .