Ga naar inhoud

Hope Farms Super Trio


Rianne Vermaire

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!


 


Onze Flip is nu bijna 3 weken bij ons (Franse hangoor van bijna 11 weken).


Hij kreeg van de fokker Kasper Faunafood en is nu inmiddels over op Hope farms Super Trio.


Hij eet nu ongeveer 120/130 gram per dag. Ik las dat van sommige soorten voedingen ze juist minder zouden moeten eten en van andere soorten is het zoveel gram per kg gewicht van een volwassen konijn.


Op de zak staat alleen maar bij een groot konijn meer dan 75 gram... ?????


Weet iemand hier hoe het zit?


 


Alvast bedankt!


 


Groetjes,


 


Rianne


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak wordt ongeveer 20 gram per kg lichaamsgewicht aangeraden. Flip is nog een jong konijntje wat nog veel moet groeien, dus die mag je voeren naar volwassen gewicht. Bij een Franse hangoor kun je in principe dus uitgaan van een kilo of 5, dus zo'n 100 gram per dag. 


Verder is het een beetje aankijken hoe hij reageert. Sommige konijnen doen het prima op 5 of 10 gram per kg lichaamsgewicht per dag, terwijl sommige weer wat meer nodig hebben :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangeraden wordt inderdaad 20/25 gram per kg lichaamsgewicht konijn, maar dit is een richtlijn.


 


Ik ben van mening dat je op het oog moet voeren. Het konijn moet nog z'n hooi en groenvoer eten, en niet afvallen of veel te dik worden. Ik geef hier bijv 20 gram per koppel, en daarvan blijven ze perfect op gewicht. Natuurlijk krijgen ze ook hooi, groenvoer, en luzerne.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vroeger begonnen met afwegen, maar heb zelf een andere oplossing. Ik heb van die ikea maatschepjes (deze om precies te zijn) En voer ik dus aan de hand van de conditie van de konijnen een bepaald aantal schepjes.


 


De richtlijn is inderdaad 20 gram voer per kg lichaamsgewicht, uit gaan van het volwassen gewicht. Een franse hangoor zal meestal wel ongeveer 5 kg gaan wegen, dus in jouw geval zou hij ongeveer 100 gram per dag mogen eten.


 


Eet hij de 120-130 gram wel goed op? Eet hij er goed hooi bij? Eet hij zijn blindedarmkeutels op? Dan is er niets mis met deze hoeveelheid voer en zou ik het lekker blijven voeren.


Als hij niet zo veel hooi eet naast de brokken of blindedarmkeutels laat liggen, dan zou je iets minder kunnen geven en terug kunnen naar 100 gram per dag. 


 


Kijk ook gewoon goed naar je konijn, groeit hij goed, is hij niet te mager? Zet hem desnoods wekelijks even op een (keuken)weegschaal. Als je net nieuw met konijnen begint moet je het allemaal nog wat leren inschatten en kan dat soms net de bevestiging geven die je nodig hebt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

De fokker voerde Kasper Faunafood sport. Daar viel hij op aan.

Ik had wat vooronderzoek gedaan en las dat Hope Farms Super Trio onder de Sciense Selective komt qua samenstelling. Ook vond ik hem qua prijs voordeliger. Flip is onze eerste Franse hangoor en we willen er graag nog een voedster bij.

Flip vind HFST niet zo lekker dat hij erop aanvalt. Heb nu nog ongeveer 1,5 kg. Dus zit toch te twijfelen of ik hem toch SS moet gaan geven.

Wat vinden jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang hij het nog opeet zou ik gewoon de zak leeg maken. Als hij stopt met eten van de HFST kun je altijd nog SS gaan geven. Bij een volwassen konijn kun je wel even een weekje aankijken of hij het nu echt niet meer gaat eten, maar bij zo'n jong konijn in de groei zou ik dan niet te moeilijk doen en over gaan op SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk het nog even aan. Heb nu 100 gram gegeven per dag.

-off-topic-

Twee jaar geleden onze Labrador in laten slapen. We misten zo erg een huisdier...

Maar met twee jonge kinderen (4,5 en bijna 2) vind ik het niet verstandig om aan een hond te beginnen...

Flip is al zo tam en komt heerlijk bij ons liggen als we in de tuin zitten. Genieten!

Mijn zoontje van 4 is zo gek op Flip, zo leuk! En mama ook... ☺

Er moet straks gewoon nog zo'n Fransje bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met twee jonge kinderen zijn tamme konijnen wel fijn inderdaad.


Het makkelijkste is denk ik om naar een konijnenopvang te gaan. Mijn tamste konijnen komen uit een konijnenopvang, toevallig is daarvan 1 een franse hangoor. Daar kun je ze kiezen op karakter. Niet alle franse hangoren zijn namelijk tam of knuffelbaar, zeker voedsters kunnen pittig zijn. 


 


Met twee konijnen moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat ze genoeg ruimte hebben. :)


Maar gaat vast allemaal goed komen!


 


en twee konijnen zijn nog leuker dan 1! :D


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .