Ga naar inhoud

Van verliefd konijn naar koude oorlog


Chantal Koelewijn

Aanbevolen berichten

Hoi!
Sinds een week hebben wij een maatje voor Bilbo(4mnd); Ragnar(2mnd)! Omdat Ragnar nog niet gecastreerd is, zitten ze nog apart van elkaar. De kooien staan wel naast elkaar, ze besnuffelen en eten met elkaar. Alles gaat goed!
Alleen sinds Ragnar er is, negeert Bilbo ons compleet. De verliefdheid van Bilbo is ook weg (niet meer zoemen en rondjes om ons rennen). Bilbo was echt een knuffeldier, en wilde continu op je schoot zitten. Nu mogen we haar niet aaien en draait ze zich om. Ze is niet angstig of ziek, en gromt ook niet. Ze maakt veel binky's, racet rond, eet goed en oren staan recht overeind. Het lijkt alsof ze een koude oorlog met allen ons aan het voeren is.
Is dit de pubertijd? Of komt dit omdat ze wel erg veel interesse heeft in haar nieuwe vriendje, maar gefrustreerd is dat ze nog niet bij hem kan? Hebben jullie dit ook eens meegemaakt? Tips?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We werden juist aangeraden om de twee konijnen kalm aan, aan elkaar te laten wennen in dezelfde ruimte, Gedurende de tijd dat ze nog apart moeten blijven dichter naar elkaar toe brengen met etensbakken zo dicht mogelijk bij elkaar etc. Een andere manier van introduceren konden we vooralsnog niet vinden, vandaar deze wijze. Bilbo is echter wel zeer ontvankelijk tegenover het nieuwe konijn, van territorium drift merk ik weinig tot niks. Erg nieuwsgierig, snuffelen, eten in de buurt van elkaar. De frustratie toont ze enkel tegen ons. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ze ook uit elkaar houden tot ze bij elkaar mogen om dezelfde reden. beter in 1 keer koppelen dat ze ook echt bij elkaar mogen en tot die tijd verder uit elkaar.of het gedrag daar echt vandaan komt weet ik natuurlijk niet maar uit elkaar halen zou ik sowieso doen.


 


mbt het gedrag, het kan indd die frustratie zijn. ze uiten zich niet altijd zoals wij denken of zouden doen. begrijp ik het goed dat ze beide in hun kooi zitten? dan zou ik ook eens goed naar de ruimte kijken en of die wel groot genoeg is voor een konijn. opgesloten in een kooi zitten kan ook behoorlijke frustratie opleveren en alles bij elkaar kan dan dit gedrag veroorzaken. Ook de tijd van het jaar brengt soms veranderingen mee.


 


je hoort wel vaker dat konijnen wat minder verliefd op de eigenaar worden als ze een maatje krijgen, dat was hier ook wel zo. maar niet zo erg dat ze echt bozig worden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten inderdaad beide in een zeer ruime kooi en mogen er in principe de hele dag uit wanneer wij thuis zijn. Wel apart van elkaar. Qua ruimte hebben ze het grootste gedeelte van de dag ruim voldoende, ook mogen ze naar buiten als het weer dat toelaat. 


 


Op het gebied van koppeling lazen wij namelijk zeer verschillende verhalen op internet, meestal tegenstrijdig maar vooral lazen we ongeveer het volgende:


(geciteerd van http://www.konijnen.nl/koppelen.htm


 


'dan kan het jonge diertje het beste nog een paar weken van het oudere konijn gescheiden worden met gaas. Zo kunnen ze optimaal contact hebben zonder dat het jonge diertje gevaar loopt, en elkaar goed leren kennen. Als het diertje beter tegen een stootje kan (ouder dan tien weken), kan het gaas tussen beide dieren weggehaald worden.' 


 


'Bij thuiskomst staan twee kooien naast elkaar klaar, met ongeveer 7 cm. tussenruimte. De tussenruimte is belangrijk omdat de konijnen soms kunnen proberen elkaar door de tralies heen te bijten. Het is belangrijk dat ze in dezelfde ruimte zijn, zodat ze kunnen communiceren.


- Als het ene konijn spoedig gecastreerd/gesteriliseerd zal worden, of als dat onlangs gebeurd is, kunnen de eerstvolgende paar weken gebruikt worden om de twee als buren alvast aan elkaar te laten wennen.


De konijnen(wc)bak in de kooi kan het beste aan de kant gezet worden die het verst van de andere kooi af is. Groenvoer en biks kan het best gegeven worden zo dicht mogelijk bij de andere kooi. Eten is een sociaal gebeuren en zo zijn de konijnen gedwongen sociaal gedrag te vertonen en dicht bij elkaar te eten. Het is goed om de konijnen elke 24 uur van kooi te laten wisselen, zodat ze leren in elkaars lucht te leven. Zo wordt voorkomen dat ze te bezitterig worden op de eigen kooi en zich dominant opstellen.' 


 


Dit advies kwamen wij dus vooral tegen. Als deze werkwijze toch frustratie zal opleveren dan halen we de twee uit elkaar voor de komende weken tot ze beide geholpen zijn. Of zetten we ze bij elkaar. Nu is echter het mannetje half het gewicht van het vrouwtje. Ik heb mn twijfels of dat goed gaat, hoewel ik dit in het verleden ook heb gehad met een jong konijn en een konijn van 4 jaar en dat ging prima. Nu is elk koppel natuurlijk anders, wij zijn enkel bezorgd over het kleine jochie dat zn hormoontjes zal binnen krijgen binnenkort en misschien het onderspit delft qua gewicht. 


 


Het frustrerende is dat we juist bij deze koppeling goed voorbereid wilden zijn qua aanpak. En nu hier te horen krijgen dat het aan elkaar laten wennen in twee kooien juist slecht is qua frustratie bij de konijnen. Terwijl ze juist erg goed met elkaar overweg kunnen nu er nog een hek tussen zit. maar als dit erger wordt gaan ze inderdaad uit elkaar tot de kleine 6 maanden is en geholpen kan worden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh inderdaad, ze dekken zichzelf natuurlijk in vanwege de narcose waarmee ze liever wachten tot de zes maanden. Snap natuurlijk dat zij voorzichtig zijn vanwege mogelijke complicaties die zelden voorkomen maar toch gebeuren met de narcose. We gaan ze beiden laten helpen en dan kunnen ze eindelijk bij elkaar met enkele weken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Over enkele dagen laten we ze beiden helpen. Dan moeten ze uiteraard nog een paar weken apart om te helen. Het mannetje zou dan nog twee maanden vruchtbaar kunnen zijn, maar dan is het vrouwtje ook geholpen. Theoretisch gezien kunnen we ze daarna toch bij elkaar zetten? Nu gaan we het mannetje ver weg zetten van het vrouwtje waardoor ze ook aparte losloopkamers hebben. Elkaar dus niet kunnen zien. Als dat het gedrag van Bilbo niet verbeterd dan neem ik Ragnar mee naar huis tot ze allebei klaar zijn om gekoppeld te worden. Jeetje wat naar om te denken dat je goed voorgelicht was...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet perse zo dat de manier hoe je het wilde proberen bij voorbaat fout is. Er zijn eenmaal verschillende manieren van koppelen. Maar het klopt wel dat die manier vaak 'gedoe' als in frustratie oplevert wat niet hoeft.

Zelf ben ik ook voorstander van in 1 keer koppelen, wel op neutraal terrein wat voor beide onbekend is.

Als dat goed gaat lekker samen laten en niet meer scheiden. Wel een tijdje op neutraal terrein laten, hoe lang is afhankelijk hoe het gaat tussen beiden. De ene koppeling is in een paar uur geslaagd terwijl er ook koppels zijn die er dagen voor nodig hebben.

Als die manier niet werkt kun je kijken naar andere manieren.

Wel zou ik zorgen dat de permanente ruimte voor je koppel straks groot genoeg is. Dit is wel belangrijk ook voor het hebben van een stabiel koppel. Een kooi is te klein om je koppel in op te sluiten, ook enkel voor de nacht en als je er even niet bent. Om makkelijk wat ruimte te creeëren kun je bijvoorbeeld een panelen ren om de kooi zetten zodat de kooi open kan blijven.

Succes! Hopelijk wordt het een leuk koppel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@elnienjko Ja het is voor het eerst dat een konijn dat ik bezit op slag zo raar doet qua affectie tegenover mij. Vandaar dat ik meteen aan de bel trek. Dan maar de koppelmethode veranderen.


 


@anjo Als ze straks samen zitten hebben ze wanneer wij weggaan een loopruimte van meer dan 5 vierkante meter. En zodra er iemand thuis is lopen ze door het huis. Daarnaast krijgen ze ook de gehele tuin om te banjeren. 


 


@Christaaa We hebben ze 4 en 2 maanden inmiddels. Het vrouwtje is begin april 6 maanden en het mannetje dan drie maanden. Uiteraard worden ze pas geholpen wanneer de arts zegt dat het gezond is voor het konijn zelf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christaaa We hebben ze 4 en 2 maanden inmiddels. Het vrouwtje is begin april 6 maanden en het mannetje dan drie maanden. Uiteraard worden ze pas geholpen wanneer de arts zegt dat het gezond is voor het konijn zelf.

 

Dat is wat anders dan je hier schrijft:

 

 

Hoi!

Sinds een week hebben wij een maatje voor Bilbo(4mnd); Ragnar(2mnd)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zou die maanden ook afwachten, zodat de hormonen de koppeling niet in de wegstaan. Want je wilt natuurlijk de garantie hebben dat het lukt aangezien je ze allebei apart aangeschaft hebt. Dan zou ik inderdaad gaan voor de meest gemakkelijke optie: uit elkaars zicht halen, castreren, tijd geven om bij te komen qua hormonen en dan koppelen op een neutrale plek. Hopelijk gaat het dan helemaal lukken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .