Ga naar inhoud

konijn(en) niet lekker


Zomer88

Aanbevolen berichten

hallo allemaal.. 


 


sinds gister zijn de konijnen niet zo lekker. vooral aan junior merkte we gisteravond dat hij niet zo actief was. Zazu ging wel de hele kamer door. Junior wilde ook geen biks (zijn ze normaal gek op) maar wel weer veel zonnepitjes en groenvoer. Ook lagen er hele kleine donkere (harde) keutels in de ren en toilet (onbekend van wie) vandaag was het eten beter en ik heb geen kleine keutels meer gezien. Junior at vanmiddag wel biks en groen en was vanmiddag normaal actief en vanavond rustig maar niet erg opvallend. maar het hooi en water is sinds gister opvallend minder gegeten (door beide dus). De fles water die normaal elke dag bijna op gaat is nu nog bijna helemaal vol. Heb ze dus maar veel groente gegeven en deze nat gemaakt en dat aten ze beiden goed. Ook het hooi gaat erg langzaam. heb net een nieuw bosje gepakt uit de schuur en voor hem neergelegd en dan eet hij wel wat. ik ben bang voor de tanden maar wel gek dat ze iets soms wel en soms niet eten en dat het bij beiden het drinken en hooi is in 1 dag. 


 


vanmiddag even met DA gebeld. omdat Junior daarvoor goed biks en groen had gegeten vandaag niet langs gegaan. heb ze nu even gescheiden zodat ik kan kijken of hij keutelt of niet. de kleine keutels zijn weg maarja slechtste scenario is dat hij helemaal niets meer keutelt nu. wat ook opviel is dat hij zich heel lang aan het wassen is, opvallend lang, gister ook al zei mijn man. 


 


mijn vraag gaat meer over het laatste. als vannacht eten en drinken zo blijft ga ik morgen naar DA. maar slaat iemand aan op dit vele wassen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze misschien iets verkeerds gegeten?

Geen andere biks, nieuwe zak, ander hooi, groente van een andere winkel? (Hier eten ze bijv de jumbo witlof niet)

Het vele wassen zou ik zo 123 niet weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja verkeerd gegeten.. Ik wisse groente af. Ze hebben nu andijvie en broccoli gehad en dat eten ze niet gek vaak (vaker spinazie en witlof). Ze vinden het wel heel lekker maar zou kunnen. Het hooi komt van de boer, was een halve baal en heb ik in de nazomer gehaald, vond het een beetje eng om de boer op zn blauwe ogen te geloven dat het geschikt was voor konijnen en paarden maarja tot nu toe geen problemen en vonden het heel lekker. Zou het te oud zijn? Het ligt open in een wel goed geïsoleerde schuur (weinig frisse lucht)

Rui zou goed kunnen. Al zie ik nog geen plukken haar maar misschien begint het net.

Ik zit nu al twee uur erbij te wachten op keutel maar noppes. Hij heeft wel hooi gegeten.

Morgen gewoon maar even langs. Beter een x teveel. Dit lijkt me wat teveel op wat we met dommel hadden die dood is gegaan

Bedankt voor de tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

net bij de DA geweest.. kwam niet heel veel verder helaas. Junior was 500 gram lichter als in juli, zazu was goed op gewicht. Geen haakjes, wel (weer) actief, niet verstopt want keutels waren (weer) normaal en daarvoor klein wat volgens DA komt door weinig eten, ze eten wel weer biks en groen maar weinig hooi, waren niet uitgedroogd (vast door de vele groente want de fles is al 2 dagen vol). 


 


ik hou ze vandaag gescheiden. Junior in de kooi en ren en zazu los in huis. even alles goed schoongemaakt en nu beter beeld krijgen van wat er ook echt uit komt bij ieder. junior bak biks gegeven, vindt hij helemaal niet erg en is enorm aan het eten. 


 


vragen.. 


 


- kan ik junior nu constant biks geven (om aan te komen)? altijd bakje gevuld? 


- ze zijn gek op bloemetjes en kruiden (van de webshop hier), kan ik hiervan een thee voor hem maken?


- nog meer tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem wel wat meer geven maar niet onbeperkt. Aantal gram meer per dag. Verder gewoon hetzelfde en wat meer biks en evt groenvoer als hij hier goed tegen kan. Onbeperkt hooi krijgt hij al denk ik he? Wel opletten op blindedarmkeutels!


 


Een thee is niet echt nodig denk ik, als hij verder alles gewoon goed eet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

oke geef ik hem gewoon wat meer biks, ik vind 500 gram op 2,5 kilo wel erg veel. 


 


thee dacht ik meer omdat ze niet drinken, dan is het water misschien lekkerder. nouja, ik zie het wel of ze het wat vinden, kwaad kan het volgens mij niet.


 


junior heeft 6 keutels in zijn bak YES haha dat is iig goed


Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks voor het meedenken. er staat een bakje met water. net even gekeken en toen was hij er wat uit aan het drinken. even aankijken maar dus. 


 


wel gek toch van 1 fles en 3 hooiruiven hooi per dag naar 1 fles in 3 dagen nog steeds vol en hooi 1 keer gevuld. zit me niet lekker maarja haha heb zo al een boel gedaan en maar even aan zien. keutels zijn nu goed 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het blijft hier een beetje vaag... drinken nog steeds erg slecht (3 cm uit de fles en een beetje uit het bakje in 3 dagen tegen normaal een fles per dag). 


 


ik weet niet of ik nu zoveel groenvoer moet blijven geven of juist niet zodat ze weer gaan drinken. ze eten ook nog steeds een stuk minder hooi als normaal. 


 


biks en groen gaan er wel erg goed in. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

nee... lijkt me ook niet. vind het erg veel! 


 


drinken gaat nog steeds bij beide vrijwel niet/heel weinig. ze zaten net wel samen in de hooizak haha en eten wel goed biks en groen. junior is het ene moment erg actief maar ligt ook wel erg veel.. weet niet of het komt dat ik er nu gewoon meer op let of dat hij echt luier dan normaal is. op andere momenten lijkt er niets mis mee. keutels zien er helemaal normaal uit. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk je zelf ook dat hij zoveel afgevallen is? 1 van mijn rammetjes is eens zoveel gewicht kwijtgeraakt en was toen echt broodmager. (Bij hem van 1 kg naar 800 gram)

Als je zelf weinig verschil ziet, zou ik me nu niet zo druk meer maken. Maar als hij echt zoveel afgevallen is, moet je toch op zoek naar de oorzaak, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk het zelf niet.. maar als mensen in mijn omgeving veel zijn afgevallen zie ik het ook nooit. ik ben er zo 1.


 


de DA zei wel meteen dat hij slank was maar niet te dun. Maarja, ik blijf het bizar vinden dat hij 500 gram kwijt is. en ik laat het liever niet aankomen op dat hij echt dun is zo en zwak. ik ga vandaag overleggen met de DA en Junior sowieso elke week een keer laten wegen (heb zelf hier geen goede weegschaal voor maar DA is om de hoek. Ze drinken nog steeds bijna niet. Plassen wel (van de groente denk ik). De urine is gewoon licht, is dit net als bij mensen een teken dat ze voldoende vocht binnen krijgen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Christa, lees het nu pas wat je schreef. het is wel stabiel. 2 keer bij DA geweest. Junior flink wat extra eten gegeven en die was alweer 200 gram zwaarder (blijft gek). Drinken nog steeds weinig maar DA zei indd dat dit niet zo erg was, het was meer dat het enorm opviel en een enorm verschil was ten opzichte van normaal. Binnenkort nieuw hooi halen, dit hooi vond de DA maar niks. Even goed zoeken, kennelijk toch lastiger als verwacht.


 


Er was wel wat en of het helemaal over is weet ik niet maar ze zijn actief en eten wel dus ik hou zse maar in de gaten en that's it.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .