Ga naar inhoud

Schrikgedrag en bijna niet aaibaar


Floraison

Aanbevolen berichten

Goede dag,

Wij hebben een ram van 2 en half jaar al sinds zijn 8e week en een voedster sinds 3 maanden uit de opvang. Zij is 3 en half.

Ze is altijd al schrik achtig en mocht haar eerst niet aaien. Uiteindelijk mocht ik soms over haar hoofdje heel even en zelden over haar rug. Ze is vorige week geholpen en het gaat met aaien nu meestal wat kalmer. Haar rugje mag ook iets sneller en meer. Maar nog steeds mag ik er heel weinig aandacht geven. Ook had ik wel verwacht dat haar angst voor de stofzuiger over zou zijn want dat doe ik elke dag even. Heb een appartement zo ze staan binnen en die hooi maakt dan nog troep haha.

Ik hou het altijd kort, blijf en doe rustig en blijf ook laag. Ik weet ook wanneer ik het wel en niet moet doen. Graag zou ik tips willen als die er nog zijn om haar minder schrikkerig te maken en om haar meer te kunnen aaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je moet beginnen met haar niet meer te aaien. Ze vindt dat niet leuk, dus als je het blijft proberen wordt ze niet tammer. Laat haar bij jou komen, geef ze hun eten uit de hand en regelmatig wat lekkers en laat haar verder. Ze zal je dan gaan associeren met leuke dingen. Als ze je helemaal vertrouwd kun je het aaien nog eens proberen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik ga heel flauw zijn maar de enige tip is leg je erbij neer. Ik heb zo'n angstig rammetje. Mag m ook nooit aaien en schrikt nog van zn eigen schaduw. Hij is nu anderhalf jaar bij mij en der zit amper verandering bij, heel afentoe mag ik m een paar aaitjes geven en sporadisch maakt ie t foutje dat ik een likje aan mn hand krijg maar over het algemeen ben ik er alleen voor het voer. Ik heb me er ook bij neergelegd en laat het van hem afkomen als ie iets van me wil.

Kwa schrikken probeer ik zo veel mogelijk rekening met m te houden maar dat is wel verbeterd sinds ie een maandje bach rescuedruppels heeft gehad, die werken kalmerend en dat maakte bij mijn rammetje toch wel een verschil. Misschien kun je dat een overwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je moet beginnen met haar niet meer te aaien. Ze vindt dat niet leuk, dus als je het blijft proberen wordt ze niet tammer. Laat haar bij jou komen, geef ze hun eten uit de hand en regelmatig wat lekkers en laat haar verder. Ze zal je dan gaan associeren met leuke dingen. Als ze je helemaal vertrouwd kun je het aaien nog eens proberen.

Is ook wel door mijn hoofd gegaan inderdaad. Al lijkt ze het meestal oke te vinden. Soms blijft ze lekker zitten en de keren dat ze iets elkaar kruipt dan ben ik gelijk weg. Ik "negeer" haar ook wel grotendeels. En eten uit mijn hand doet ze vanaf het begin af aan al zonder enige angst (zover ik zie en hoor). Snuffelen doet ze ook wel zo nu en dan op een dag. Ze schrikt soms en gaat dan weg (vaak schrikt ze niet eens van mij want ik zit/lig dan dood stil). Soms blijft ze wel zitten of staan vlakbij me. En een enkele keer word ik ook wel gelikt of wil ze op mijn vinger knagen (zal dan vast wel iets van een geurtje aanzitten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik ga heel flauw zijn maar de enige tip is leg je erbij neer. Ik heb zo'n angstig rammetje. Mag m ook nooit aaien en schrikt nog van zn eigen schaduw. Hij is nu anderhalf jaar bij mij en der zit amper verandering bij, heel afentoe mag ik m een paar aaitjes geven en sporadisch maakt ie t foutje dat ik een likje aan mn hand krijg maar over het algemeen ben ik er alleen voor het voer. Ik heb me er ook bij neergelegd en laat het van hem afkomen als ie iets van me wil.

Kwa schrikken probeer ik zo veel mogelijk rekening met m te houden maar dat is wel verbeterd sinds ie een maandje bach rescuedruppels heeft gehad, die werken kalmerend en dat maakte bij mijn rammetje toch wel een verschil. Misschien kun je dat een overwegen.

Dat van die likjes gebeurd mij ook wel eens, of ze probeerd te knagen. Ik heb me er al grotendeels bij neer gelegd. Weet dat sommige binnen 1/2 jaar "bijdraaien" en sommige het gewoon altijd houden. Maar ik hoop natuurlijk nog elke dag. Vooral omdat ze soms zo mooi en uitnodigend kan kijken haha.

En dat is misschien inderdaad wel een idee om met de dierenarts eens te bespreken. Ik probeer er ook altijd rekening mee te houden maar ze schrikt soms al van het andere konijn zijn acties of geluiden op de gang ofz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vrouwtje geadopteerd die ontzettend schuw is, zij werd door de andere konijntjes verstoten. Heb haar in huis genomen en wat je zegt eerst begonnen met eten uit de hand etc. Aaien doe ik nog niet zo veel als bij de rest, want ik weet dat ze daar gewoon nog niet echt klaar voor is, maar ik gaf haar af en toe wel een heel klein zacht aaitje over haar oortje of langs haar koppie en dat staat ze gewoon toe. Verder ging ik nog niet. Ik denk dus ook dat het niet een kwestie is van dat jij haar verder geen aandacht mag geven, maar dat je het moet omdraaien. Ik zit vaak op het tapijt van de konijnen te werken, te lezen etc. gewoon dat zij mijn aanwezigheid 'ziet'. Ik ga ook niet stil zitten, maar doe gewoon wat ik 'hoor' te doen. Als zij dan nieuwsgierig is komt ze vanzelf naar mij toe. Dit heeft ontzettend goed geholpen. Klinkt gek, maar draai het dus om. Laat haar maar lekker naar jou toekomen en langzaam nieuwsgieriger worden en om je aandacht vragen. Hoop dat dat iets bij jouw konijntje uithaalt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vrouwtje geadopteerd die ontzettend schuw is, zij werd door de andere konijntjes verstoten. Heb haar in huis genomen en wat je zegt eerst begonnen met eten uit de hand etc. Aaien doe ik nog niet zo veel als bij de rest, want ik weet dat ze daar gewoon nog niet echt klaar voor is, maar ik gaf haar af en toe wel een heel klein zacht aaitje over haar oortje of langs haar koppie en dat staat ze gewoon toe. Verder ging ik nog niet. Ik denk dus ook dat het niet een kwestie is van dat jij haar verder geen aandacht mag geven, maar dat je het moet omdraaien. Ik zit vaak op het tapijt van de konijnen te werken, te lezen etc. gewoon dat zij mijn aanwezigheid 'ziet'. Ik ga ook niet stil zitten, maar doe gewoon wat ik 'hoor' te doen. Als zij dan nieuwsgierig is komt ze vanzelf naar mij toe. Dit heeft ontzettend goed geholpen. Klinkt gek, maar draai het dus om. Laat haar maar lekker naar jou toekomen en langzaam nieuwsgieriger worden en om je aandacht vragen. Hoop dat dat iets bij jouw konijntje uithaalt!

Ze kunnen bij mij op bed, ze hebben een plankje die schuin naar beneden loopt en vanaf daar springen ze op bed (slaapkamer en woonkamer in 1 helaas maar als het goed is hebben we binnen 2 maanden een huis met tuin) en daar zit ik s'middags en s'avonds sowieso beide keren edn uurtje en doe dan ook wel mijn ding. Tot het moment dat ze echt komt snuffelen, dan kan ze rustiger haar tijd nemen.

Mijn andere konijn is zo het tegenovergestelde. Een echte aandachtstrekker en drukte maker, vooral als die geen aandacht krijgt haha. En die loopt gewoon het hele huisje door en loopt in de vensterbank. De vloer is glad en hij kan er wel tegen al hebben we ook een kleed. Voor haar soms nog eng, ze loopt wel soms in de gang. Maar als ze schrikt kan ze niet makkelijk en snel weg.

Als we straks eenmaal een huis hebben met tuin dan creeer ik om het hok heen wel een ruimte met kleed zodat zij ook makkelijk kan rennen. En neem wel een vloer die niet zo glad is. En verder mogen ze gewoon de hele woonkamer door en s'middags en s'avonds met mooi weer (en er geen zon op ze staat) de tuin in met toezicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die likjes zijn hier volgens mij echt gewoon niet bedoeld :P hoop mag je ook zeker houden maar ik raad je echt aan het contact van haar kan te laten komen daar bereik je echt veel meer mee.

Die bach druppels kun je gewoon hier in de webshop bestellen :)

Oke dan zal ik dat de volgende week mee bestellen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel fijn hoor, dat ze de ruimte hebben! Ik zou gewoon eens op de grond gaan zitten en wat femmeke ook al zei, gewoon lekker het contact van haar kant laten komen, dan zijn jullie op gelijke hoogte en kan ze ook een beetje inschatten wat jouw bewegingen kunnen zijn die haar waarschuwen weg te rennen. 


 


Zo te horen valt het nog mee en komt het vast helemaal goed! (en veel succes met een eventuele verhuizing!)


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn ram sinds maand mei en hij is ook schrikachtig, het is al iets minder maar denk dat het zo blijft ik mag hem wel aaien vind hij heel fijn, maar gaat al rechtop staan als ik opsta bijvoorbeeld. als ik in de ren kom en hij is vooraan de ren rent hij al weg, terwijl mijn voedster gewoon blijft liggen. wat ik doe is er niet rekening mee houden, je moet gewoon jezelf zijn en lekker doen wat je moet doen. stofzuigen vind hij ook niet leuk maarja moet tog gebeuren en ik moet zeggen dat het al iets minder word maar tog stampt hij soms nog wel op onverwachte momenten, dat is mijn ervaring met mijn ram ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .