Ga naar inhoud

geen Biks bij teveel groente?


Djohn

Aanbevolen berichten

Hey afgelopen maandag kregen mijn konijnen best veel groente 2 handjes boerenkool 4 kleine stukjes appel en 4 kleine stukken peer 1 wortel en 7 bladeren van kropsla 4 en nog 4 bladeren witlof normaalgaf ik hun nooit zoveel maar mijn buurman en buurvrouw waren erbij en wouden het aan hun geven. En ik vond het goed. Ik wou die avond geen Biks geven inverband met blinde darm keutels die ze dan latem liggen. Heb er ook geen gevonden en de dagen erna hooi aten ze goed hooi en ze kregen ook weer normaal Biks mijn vraag heb ik goed gehandeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is met name veel fruit en suiker. Volgens mij kan je echt veel meer groente geven, maar dan wel veilige groente, dus kijk uit met die suiker in wortel en fruit en houd de boerenkool en de sla beperkt. Dat zijn allemaal dingen die je niet teveel moet geven, en waardoor de problemen kunnen ontstaan.

Het enige wat echt veilig is van je lijstje nu is witlof, hier krijgen ze een halve tot een hele witlof. 4 blaadjes is echt niet veel. En ze krijgen hier veel meer groen naast die witlof. Maar wel veilige groente dus niet die dingen die jij noemt! Daarnaast ook gewoon brokjes.

Ik denk dat je in dit geval er goed aan hebt gedaan om geen brokjes te geven om de darmen weer even tot rust te laten komen, na al die suikers waar ze vol van gaan zitten en ook nog groenten waar sommige konijnen wel eens problemen mee kunnen ervaren, het is niet zo gek dat ze dan hun bdk laten liggen en de spijsvertering overhoop gaat liggen.

Maar veilige groente kun je (mits goed opgebouwd) onbeperkt geven en ook gewoon brokjes erbij, zo lang ze maar ook hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit topic verplaatst naar 'voeding'.

Verder heb je goed gehandeld hoor! Een dagje biks overslaan is geen ramp. Qua groenten sluit ik me bij Lonja aan. Het is geen supergrote hoeveelheid, maar sommige dingen die ze gehad hebben zijn iets meer risicovol. Witlof en andijvie doet het bijvoorbeeld bijna altijd goed! Dat mogen je buren aan ze geven als ze het gewend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .