Ga naar inhoud

Kcs, oogproblemen...


Valcan

Aanbevolen berichten

Ik wijs niet zozeer naar jou, maar vooral naar de fokker.

Natuurlijk is hij voor jou gewoon jouw lieve Valcan, gelukkig maar. En dat zijn de andere 'Duitse' Reuzen hopelijk ook voor hun baasjes :) Dat het, net als elk ander konijn, schatten van konijnen zullen zijn staat niet ter discussie.

Het is alleen zo dat fokkers van 'Duitse' Reuzen niet meer zo in het belang van de konijnen lijken te denken. De grootte geeft veel gezondheidsproblemen en daar zouden fokkers toch heel alert op moeten zijn toch?

Zoals ik in mijn vorige post al zei vind ik daarnaast dat de fokker van Valcan wat vreemde beslissingen heeft genomen. En toen had ik er nog niet eens aan gedacht dat het om een fokker van 'Duitse' Reuzen ging, dus daar had het in eerste instantie nog niet eens mee te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grote konijnen, vallen grote vlinders en vlaamse reuzen daar dan ook niet onder? Want heb met deze rassen nog nooit problemen gehad. Jammer dat niet iedereen zo perfect is als de mensen op dit forum... niet iedereen is gestart met fokken zonder problemen. zou eens de eerste willen weten die ooit met fokken gestart is zonder eens een probleemgeval te hebben. Ik ken verschillende mensen die daar een konijn hebben en die zijn allemaal perfect gezond. Er wordt hier vooral met de vinger gewezen , zonder de mensen te kennen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij andere grote rassen moet men inderdaad ook oppassen. Zij hebben een grotere kans op artrose, sore hocks, enz dan minder grote rassen. 'Duitse' Reuzen zijn extra grote Vlaamse Reuzen, dus voor hun geldt nog een extra risico, zeker als ze snel zijn gefokt waarbij ze vooral op hun grootte geselecteerd worden.

Jammer dat je het als een aanval lijkt op te vatten, zo bedoel ik het helemaal niet. En nee, de mensen op het forum zijn uiteraard niet perfect.

Vind je de punten die ik eerder over de fokker van Valcan opnoemde zelf niet wat vreemd dan? Ik zeg of vraag dat niet om met het vingertje naar die fokker te wijzen. Ik kijk er heel nuchter naar en zet wat vraagtekens bij beslissingen die me vreemd over komen.

Uiteraard hoop ik dat Valcan toch weer opknapt en dat hij een lang en gelukkig leven bij jou mag hebben :) Vooruit kijken is nu het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet raar omdat ik weet dat dit niet hun normale manier van handelen is. Ze hebben het duidelijk op voorhand laten weten dat er een probleem was met de ogen, ik stond erop hem toch te nemen, omdat hij de extra aandacht van ons kon gebruiken, hij werd daar ook goed opgevangen, maar 1 konijn buiten meerdere, daar kan je meer tijd aan besteden. het moment dat we hem gingen halen was het nog helemaal niet zo erg of als het nu is, bij het eerste bezoek aan de dierenarts zag ze het ook als een gewone ontsteking door tocht en stof. Het feit dat ze al altijd prachtige konijnen hebben gehad en telkens een goeie thuis zoeken ervoor geld voor mij ook positief! Hun dieren zien er fantastisch uit, zitten netjes verzorgd, krijgen prima voeding, speciale drinksystemen om te voorkomen dat ze zonder geraken, ... Mensen die het niet goed voorhebben met hun dieren doen dit niet, ik heb jarenlang chinchilla's gekweekt en weet hoe sommige fokkers zijn, jammer gneoeg) . Mensen die zo'n inzet hebben voor hun dieren zijn geen slechte mensen en geen broodfokkers ( anders zou mama al lang weer babies op hebben ook , en ze hebben een wachtlijst staan dus zouden ze zeker jongen kwijt geraken) ze zouden ook geen honderden km rijden om de beste konijnen te hebben, en zouden zeker geen contact houden met me, en al zeker niet als ze horen dat er problemen zijn... Ze hebben met dit jong volgens mij brute pech gehad , maar aan de ene kant het geluk dat ik hem vond. Velen zouden hem geen kans geven...


 


Onze hazel was een kruising vale van bourgondie en grote vlinder, woog op zijn zwaarste 9 kilo, maar we hebben er nooit problemen mee gehad. Veel hangt af van de opvoeding, voeding en vooral beweging ook. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad jammer dat je het zo als een aanval naar jou opvat en in de verdediging schiet. Natuurlijk gaat het om het beestje, ik vind daarom deze manier van doen ook niet te verantwoorden en dan heb ik het dus over de fokkers. Natuurlijk kan er inderdaad eens een konijn niet gezond zijn, maar Vlaamse reuzen zijn ook al konijnen die eerder problemen hebben door hun formaat en als je dat nog verder door gaat fokken dan is dat alleen maar vervelend voor het konijn. En ook hoe er dan mee om gegaan wordt áls er een konijn niet 100% gezond is vind ik zeker wel een vingerwijzing waard ja. Ik ken ze niet hoor, fokkers die dat doen, ik ken wel fokkers die heel anders te werk gaan. En al kende ik ze niet, dan nog sta ik volledig in mijn recht hier iets van te zeggen in de hoop dat de boodschap aan komt, in het belang van de dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het oprecht goed om te horen dat de konijnen er netjes en verzorgd bij zaten. Jij bent er geweest en hebt contact met de fokker, dus dat zijn dingen die we van het forum niet kunnen zien/horen. Verder blijf ik wel kritisch over de eerdergenoemde punten (om eerder genoemde redenen).

Maar fijn voor Valcan dat je je voor hem inzet en er alles aan doet om hem weer beter te laten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zijn dit best lieve en goed bedoelende mensen hoor. Maar ik vind het hele verhaal heel kwalijk.

Je krijgt het konijntje veel te jong en niet gezond mee naar huis. Ik vind dat niet kunnen. En de aandoening hoeft niet perse erfelijk te zijn, maar zodra er een aangeboren ziekte in je lijn zit, moet je gewoon niet verder fokken met die ouderdieren. Klaar!

Hopelijk heeft het manneke er niet te veel last van. Beterschap!

 

Dit vind ik ook. En het feit dat ze hem een duitse reus noemen vind ik ook kwalijk. Dat getuigt, in mijn ogen, niet van "goede" fokkers..

 

Neemt niet weg dat ik hoop dat hij er geen last van heeft en dat ie een fijn konijnenleventje gaat krijgen! Beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zijn we 4 dagen verder en het blijft wat stabiel, heb gebeld naar de dierenarts en moet nu terramycine en optimmune afwisselen, en de haartjes rond de ogen wegknippen.. Heb dit nog nooit gedaan, iemand tips? Indien het niet gaat mag ik gerust naar de dierenarts,maar ze zei dat dat eigenlijk wel zou moeten lukken.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is gewoon een kwestie van knippen. ;) Pak een klein nagelschaartje o.i.d.. Dat vond ik bij mijn teddy altijd het makkelijkste.


 


Mag ik vragen waarom je die haren weg moet knippen? Het probleem zit in te weinig produktie van traanvocht, toch? Dan hebben die haren er toch niets mee te maken?


Of draaien de haartjes naar binnen, waardoor ze in het oog prikken? Ook dat kan een oorzaak van chronisch ontstoken ogen zijn. Zoek maar eens op entropion.


 


Of kijk hier: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/62519-entropion/?hl=entropion


 


Het lijkt me wel belangrijk het verschil te maken, want de behandeling van beide aandoeningen is heel anders. Entropion is ook zeker erfelijk!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha dat topic! De afloop staat er niet bij maar Rozijntje heeft toen nog bij mij in de bijkeuken staan bekomen van de correctie aan de oogleden na het bezoek aan dierenarts. Ze was amper buiten westen geweest en het was echt een kleine ingreep, is allemaal helemaal goed gekomen. Heel andere behandeling natuurlijk inderdaad ja. Maar entropion komt best vaak voor bij andere dieren ook dus zou het wel apart vinden als de dierenartsen zoiets niet zouden herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk moest het weg omdat de zalf er teveel in kleefde en het "trok" maar toen ik begon om te knippen heb ik gemerkt dat het bovenste ooglid erg naar binnen krulde. Heb dan de dierenarts gebeld en die zei niet te ver wegknippen omdat dit net meer kan gaan prikken. Ze zei dat het soms kan zijn doordat hij nog in de groei is, of ook net doordat de ogen te droog zijn en het ooglid niet netjes over het oog glijdt. Maar tegengehouden wordt door droogte. 

We gaan nu nog een weekje afwachten en verder zalf indoen, de oogleden moet ik regelmatig naar buiten keren, en in de loop van volgende week moet ik terug op controle. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts twijfelde of het niet kwam door de droge ogen. omdat het ooglid dan niet makkelijk over de oogbol kan glijden. Moet wel zeggend at het verschil met de eerste keer dat ik het zag en nu wel al groot is, krult bijna niet meer nar binnen ook. En de droge oogjes zijn ook al beter intussen. Maar we gaan sowiso op controle, 


 


Hij huppelt intussen wel vrollijk door onze living, is veel happier sedert de optimmune gestart is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

ze werkt maar niet snel... Had er eigenlijk wel meer van verwacht. Soms twijfel ik ook hoor, maar zei is er bijna 100 procent zeker van dat het probleem die kcs is... We gaan sowiso nog op controle, ze wilde entropion wel niet volledig uitsluiten, maar zoals het er nu uitziet en met die collega erbij, die was er ook van overtuigd dat het probleem droge ogen was. Van het ooglid dat naar binnen krulde was toen nog niet zoveel te zien als nu. De entropion kan natuurlijk ook uitgelokt zijn door die kcs en dat die dan blijvend is... Dan moet er natuurlijk ook iets gebeuren daaraan. Tis allemaal afwachten ,maar soms is het wel lastig... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, en staat nog in overweging, als het dan toch dat lijkt te zijn ( mss net door die droge oogjes ) en het gaat niet zomaar weg dan moeten we mss toch nog een correctie alten doen, maar hoorde dat dit inderdaad een korte en redelijk makkelijke ingreep zou zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .