Ga naar inhoud

Dwergkonijn krijgt soort aanval


Pichu

Aanbevolen berichten

Net schrok ik mij rot..

 

Ik wilde gaan voeren, dat doe ik 2 a 3x per dag, een handje Science Selective Rabbit.

 

Mijn dwergkonijntje van een half jaar weet van het geluid van het zakje dat hij eten krijgt en wordt dan een beetje hyper (in en uit zin hok springen etc). Als ik het in zijn bakje doe stort hij zich er op en begint tevreden te knabbelen.

Nu net had ik het voer in zijn bakje gedaan en hij begon te eten. Daarna was ik nog aan het zoeken naar wat groenvoer, toen ik hem opeens bij zijn hooiruif zag zitten (die staat niet bij zijn eetbak). Hij zat helemaal verstijfd en achterover, met zijn achterpootjes ook een beetje omhoog. Zo bleef hij ongeveer 20-30 seconden zitten. Daarna ging hij weer normaal zitten. Kort daarna schokte hij een beetje, en toen ging hij nogal gedesoriënteerd rondlopen. Toen ik hem aaide deed hij ook niet zijn oren plat wat hij normaal wel doet en reageerde niet/weinig. Ik heb hem even uit het hok gehaald om te kijken of alles nog goed was en toen ging hij heel gedesoriënteerd door de kamer lopen. Hij ging bijvoorbeeld ook onder het bed (terwijl hij daar normaal nooit uit zichzelf komt). Uiteindelijk ging hij zelf weer in zijn hok. Toen begon hij ook weer te eten en nu lijkt alles normaal.

 

Weet iemand wat dit kan zijn? Het leek mij een soort van "stroke" of wellicht epilepsie? Maar ik heb filmpjes bekeken van epilepsie van konijnen en dat ziet er veel heftiger uit. Ook heeft hij niet zijn ontlasting etc laten lopen. Zijn hoofd zat ook iets achterover maar niet schuin.

Wat extra info: Het konijntje heeft verder altijd hooi en water tot zijn beschikking en krijgt regelmatig groenvoer of een snoepje. Hij heeft een hok maar loopt overdag de hele dag vrij rond in mijn slaapkamer. 's Avonds gaat hij in zijn hok en gaat het hok dicht. Het is een blauwoog pooltje (niet van een fokker). Hij zit nu nog alleen maar wordt binnenkort gecastreerd en zal dan een maatje krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epileptische aanvallen kunnen wel in verschillende 'gradaties' voorkomen, bij onze hond begon het bijvoorbeeld met alleen schudden met de kop en schuimbekken maar werden de aanvallen later wel (veeel) heftiger. Over epilepsie bij konijnen is niet zo veel bekend. Je zou in elk geval even contact met je dierenarts op kunnen nemen om het voor te leggen, als hij nu goed eet, drinkt en poept dan zou je daar wel mee kunnen wachten tot maandag in principe. Probeer een eventuele volgende aanval te filmen. Je kan bij een echte epileptische aanval toch niet zo veel voor je diertje doen (wel zorgen dat ie zich nergens aan kan bezeren o.i.d.) en dan kan de dierenarts precies zien wat je bedoelt.


 


Succes/sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de optie bijna stikken in een brokje ook nog mee nemen, want dat heb ik een aantal keer gezien en dan kunnen ze ook zo gaan zitten en dan gedesoriënteerd rond lopen. Vaak bij konijntjes die heel gulzig zijn. Maar een soort van epileptische aanval kan natuurlijk ook. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest ook denken aan verslikken, heb dat 2 keer meegemaakt. De ene keer was het echt met heel veel hoesten en gillen, de andere keer was het een ander konijn dat meer reageerde zoals jouw konijn, weg lopen, schokken, helemaal in een kramp. Het zou inderdaad ook een epileptische aanval kunnen zijn bij jouw konijn maar ik zou de zoekfunctie even gebruiken hier, er zijn een paar dingen die je kan doen als je konijn zich verslikt en dat zijn dingen die je echt niet zomaar even probeert, maar op het moment dat hij echt dreigt te stikken heb je er misschien wat aan, als je denkt dat dat het is.

Nadat het de eerste keer gebeurde heb ik die dingen goed onthouden, ik was echt zelf radeloos omdat ik niet wist wat ik kon doen. De tweede keer was ik veel rustiger omdat ik wist wat ik kon doen als het konijn er echt zelf niet meer uit kwam. Ik heb heel rustig toegekekenomdat dat konijn bang was van mensen en ik niet nog meer paniek wilde veroorzaken maar stond klaar om actie te ondernemen zodra het konijn echt out dreigde te gaan. Gelukkig gebeurde dat niet, net als bij jouw konijn was het over voordat ze stikte.

Maar puur weten wat er gebeurt en weten dat je iets kan doen maakt het al een minder beangstigende ervaring.

Wellicht kun je verslikken ook niet goed plaatsen en het hoeft het ook niet te zijn. Maar misschien ook wel. Lastig om achteraf in te vullen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .