Ga naar inhoud

pinwormen, hok ontsmetten


Alicia

Aanbevolen berichten

Een aantal weken terug had Nino last van wormen. Ze is toen 14 dagen behandeld met fenbendrops, Pico is toen ook 14 dagen meebehandeld.


 


Vandaag ontdekte ik een wormpje op een keutel (geen idee van welk van de twee konijnen), tis raak met de wormen. 


 


Gelijk gestart met fenbendrops voor Nino en Pico, enhun hok ontsmet. Nu heb ik nog wat vraagjes mbt het ontsmetten; ik heb nu alleen het hok(1.3mx4m) compleet met dettol en kokend water schoongemaakt, maar de ren (5mx7m) niet. In de ren heb ik alleen op de plekken waar ze keutelen kokend water overheen gegooid. Keutels vegen doe ik meerdere malen per dag.


 


Is het nodig om ook de ren compleet te ontsmetten (met dettol, soda oid) of is dat niet nodig ? En is het nodig om elke dag het hok opnieuw te ontsmetten tot het einde van de fenbendrops kuur ? Is het anders ook genoeg om alleen kokend water te gebruiken ? Is het mogelijk dat de eitjes die de konijnen via ontlasting hebben deze lage temperaturen overleven ?


 


Met zulke grote oppervlakken is het een hels werk om iedere dag te ontsmetten. Alles moet grondig nagespoeld worden en drooggemaakt. Maar, als het moet, dan moet het..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij wormen wordt een kuur van 28 dagen aangeraden zodat je de hele cyclus van de worm aanpakt.

Als je elke dag de keutels ruimt van ze dan kom je denk ik al een heel eind. Je kan ontsmetten met dettol. Maar je kan toch niet continu elke keutel oprapen. Ik zou de langere kuur eens proberen kijken wat dag doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de bijsluiter:

20 mg fenbendazol per kg lichaamsgewicht per dag gedurende 5 dagen of 40-60 mg per kg lichaamsgewicht éénmalig, te herhalen na 14 dagen. Het konijn met een besmetting met Encephalitozoon cuniculi is de behandeling 20 mg per kg lichaamsgewicht gedurende 28 dagen. Bij een besmetting met Giardia spp. Is de behandeling 40-60 mg per kg lichaamsgewicht gedurende 3 dagen.

Volgens mij geldt 28 dagen alleen voor de EC behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 28 dagen geldt idd voor ec, ken ik maar al te goed met 2 konijnen die die ziekte hebben gehad. Ga deze keer beide konijnen wel langer dan 14 dagen behandelen.. toch voor de extra zekerheid. 14 dagen is sowieso al lang.


 


Op een of andere manier zijn ze toch weer herbesmet, of het nou komt omdat ik niet goed had schoonmaakt toen ze aantal weken terug wormen hadden of dat ze weer besmet zijn geraakt dmv besmet groente..


 


Wat me wel opviel de vorige keer worminfectie, was dat ik op de keutels geen wormen vond na het starten van fenbendrops. Ik las overal dat na 16 uur of 2/3 dagen konijnen dode wormpjes uitpoepen (op de bd keutels). 


 


Deze keer vond ik 1 dag na de eerste dosis fenbendrops al meer wormen op (normale, droge) keutels. Niet veel, per 10 keutels zitten er 2-3 wormen bij zo ongeveer. Waarom ik deze keer na het starten van medicatie wel steeds wormen ontdek op keutels.. geen idee. De wormen zie ik dan wel alleen op de normale keutels, nog geen bd keutels gezien.


 


Ik gooi nu 2x per dag kokend water over de plekken waar ze keutelen. Hopelijk blijft het zo schoon genoeg. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .