Ga naar inhoud

Eetlust afgenomen


Liesbeth

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, ik zit met een vraagje over mijn konijn Wortel (ram). 


Hij en Loof (voedster) wonen nu al een paar maanden bij mij en tot nu toe was het altijd groot feest voor hen als ze hun biks of groenten kregen. 


Als ik binnenkom in de schuur waar ze zitten laat ik ze altijd even uit hun afgesloten stukje om wat rond te crossen tussen de hooi- en stobalen terwijl ik hun brokjes neem. Als ik dan hun brokjes in hun bakje doe komen ze altijd allebei afgestoven om te vreten. 


Sinds gisterenavond is Wortel ineens niet zo enthousiast meer. Ik ben er zeker van dat hij het gezien heeft dat zijn brokjes er liggen maar hij bleef nog voor een minuut of 5 rondhangen tussen de balen voor hij een brokje nam en dan weer even wegging. Pas als Loof al meer dan de helft had opgegeten begon hij ook pas echt te eten. 


Groenten eet hij wel nog zoals altijd. 


Ik geef ze altijd in de ochtend en in de avond hun brokjes, geef ik hem teveel zodat hij 's avonds minder zin heeft? Naar mijn idee zijn ze ook niet dik ofzo...of maak ik mij zorgen om niets? 


Iemand die een idee heeft?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet dus uiteindelijk nog wel goed zijn brok, maar dan nadat de ander gegeten heeft?

Wat betreft de hoeveelheid: Ik kan niet zeggen of je teveel geeft. Dat hangt af van de grootte van je konijnen. Maar in ieder geval zou je maximaal 25 gram biks per kilo konijn kunnen voeren.

Als je science selective geeft maximaal 20 gram. Als je de biks niet afweegt dan zou het kunnen dat je teveel geeft.

Niet enthousiast eten of bepaalde dingen niet eten is in ieder geval iets om heel alert op te zijn. Dat kan wijzen op ziekte. En zoiets kan heel snel fout gaan bij konijnen. Vandaar dat ik eerst benieuwd ben of hij uiteindelijk wel alles eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nog wel maar minder dan anders omdat hij pas komt eten als Loof al bijna de helft op heeft, en Loof eet gewoon verder met of zonder Wortel. 


 


Ik geef ze in de ochtend en de avond telkens ongeveer 70-75 gram. Ze wegen allebei iets meer dan 3 kilo. 


 


De hooiruif was leeg en hij heeft vanmiddag zijn groenten ook goed gegeten dus voorlopig maak ik me nog niet teveel zorgen. Ik hou het zeker wel in de gaten!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zijn tanden al bekeken? Een poos geleden stopte fluf ook met brokjes eten maar hooi en groenten wel, toen bleek dat ze kleine haakjes op haar kiezen had.


 


 


 


Het kan ook zomaar een keertje zijn: ik had iets soortgelijks vorige de week ook. Fluf wilde opeens geen brokjes in de ochtend terwijl ze er normaal op af gestormd komt. 


Ik heb hooi voor haar neergelegd en dat at ze wel een klein beetje. Ik heb het aangekeken omdat ze het hooi wel at en verder gezond leek.


Af en toe bood ik een brokje aan maar daar wilde ze niks van hebben.


Laat op de avond die zelfde dag (ik voer ze ook als ik wakker word en voor ik ga slapen) kwam ze weer gewoon op het eten af gestormd en sindsdien at ze weer normaal. 


Dus misschien is het gewoon een keertje geen zin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een keertje geen zin is niet echt aan de orde bij konijnen, zo werkt het niet in de natuur. Jouw konijn kan best darmproblemen hebben gehad en zoals gezegd kan dit bij konijnen gauw verkeerd gaan en het is niet als bij andere dieren dat je dan maar even aan moet kijken.

Haakjes zie je niet zelf, dat moet de dierenarts bekijken.

Een konijn met haakjes doet over het algemeen precies andersom: enthousiast op het eten af komen maar vervolgens niet eten en weg lopen. Vandaar dat dit niet het eerste is waar ik aan denk.

Het kan natuurlijk altijd maar het is vreemd als hij eerst niet wil en daarna alsnog normaal eet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja: Het lijkt me heel sterk dat hij bang zou zijn van haar maar ik kan het eens proberen. 


Reneebee: Ik dacht ook eerst aan haakjes maar als ik Lonja haar advies lees lijkt het me wel logisch dat het geen haakjes zijn. Niet dat ik veel van haakjes af weet trouwens....

 

Ik maak me alvast niet teveel zorgen zolang hij maar hooi en groenten eet. Het zal afwachten zijn tot morgenochtend om te zien wat hij doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even inhaken op wat Lonja zegt: ik heb een haakjes en gas konijn, als zij niet direct begint te eten gaan bij mij alle alarmbellen al af, heeft ze na een uur/ anderhalfuur niet gegeten dan hang ik aan de telefoon. Hier gebruik ik altijd de rozijnen truuk. Ookal zitten ze vol, rozijntjes gaan er altijd in als ze die niet eten dan is er iets niet goed. Konijnen zijn gewoon heel erg kwetsbaar dus zeker nooit te lang wachten en aankijken, bij twijfel beter een keer te veel naar de DA dan te weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uurtje geleden hun brokjes gaan geven. 


Loof was direct bij de pinken en Wortel bleef weer tussen de hooibalen hangen. Ik heb hem wat in de richting van de brokjes 'geduwd' en pas toen hij er met zijn neus voorstond had hij het door dat er brokjes lagen. Ik heb het nog even aangekeken en ze hebben allebei elk hun deel opgegeten. Eens hij begint te eten lijkt alles normaal alleen komt hij niet meer direct af. 


femmeke: De hooiruif was leeg en de groenten van gisterenmiddag at hij goed op. Gisterenavond heeft hij ook nog wel een deel van de brokjes gegeten dus hij eet zeker nog wel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hooibalen liggen er intussen al twee weken dus ze weten dat die er zijn. Het zou misschien wel kunnen dat er iets achter is gevallen of er iets in zit dat lekker ruikt maar het is niet dat hij een bepaald plekje uitzoekt. Hij loopt gewoon zoals altijd rondjes op en rond de balen. Er zou toch ook al iets onwijs interessants moeten liggen dat voor hem de moeite zou zijn om zijn brokken te missen?


Ik heb daarjuist zijn gehoor eens 'uitgetest'. Ik ben naar de ren geslopen en heb ze eerst stilletjes geroepen en als maar luider. Wortel was de eerste die afkwam. Zijn oren zijn ook proper, geen korstjes of dergelijke te zien en daar is hij toch wel wat gevoelig voor (de voorbije 6 maanden heeft hij al 2 keer korstjes gehad en 1 keer schurft). 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt hier ook soms, vaak een teken dat ze een relatiecrisis hebben gehad denk ik :P dan willen ze soms niet in elkaars buurt komen.


Had ik laatst met Vlek en Boes, Boes viel aan op het eten en Vlek durfde het hok niet in, die bleef maar rond mijn voeten dralen, dus ik heb haar gepakt en in het hok gezet en toen begon ze wel te eten. Raar, maar zoiets duurt meestal maar een paar dagen en dan zou het weer in orde moeten zijn.


En zolang je konijnen wél eten, geen reden tot paniek lijkt me. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer maar even mee te denken.

Hoe groot is de ruimte waar ze zitten en hoe vaak mogen ze los?

Zou het kunnen dat hij gewoon te blij is dat hij vrij mag rondlopen en daardoor niet meteen gaat eten?

Dat vrijheid het even wint van voedsel omdat hij misschien toch al genoeg gegeten had.

Mijn konijnen rennen ook niet àltijd meteen op het eten af (95% van de keren wel hoor ;-) ) zeker Noedels neemt de laatste tijd wel haar tijd om rustig wakker te worden en uit haar doos te kruipen, terwijl Pim al gulzig aan het eten is.

De andere keer is Pim dan weer te enthousiast de voedselkast aan het verkennen voor hij komt eten (en hij kent echt wel het geluid van de brokjes die vallen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik denk niet dat ruimte een probleem is. Ze zitten buiten in 2 rennen die aan elkaar gekoppeld zijn.


De eerste ren is overdekt en inbraakproof voor roofdieren. Ruw geschat een oppervlakte van 10m².


In de tweede ren kunnen ze overdag ook via een luikje dat ik open doe als ze in de ochtend hun brokken krijgen en 's avonds voor het donker wordt gaat het luikje weer toe. Hij is niet roofdierproof dus vandaar... Hij is ongeveer 25m².


Dus overdag hebben zo een 35m² waar ze kunnen lopen en als het donker is 10m². Lijkt me toch meer dan genoeg? 


 


Die schuur met de hooibalen kunnen ze alleen in als ik hun brokken kom geven dus misschien vind hij het echt wel gewoon te leuk tussen die balen :) vanmorgen echter kwam hij weer direct af zoals altijd! 


Lonja: ik heb je trucje eens geprobeerd door wat dingen te laten vallen maar ze zijn allebei niet echt onder de indruk...ze draaien met hun oren, kijken eens en doen weer verder met wat ze bezig waren. Hun gehoor lijkt me prima dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt als een konijnenparadijs :-)


 


Het kan goed zijn dat die schuur toch wel te interessant wordt en dat het daar aan ligt, zeker omdat ik verder niets verontrustends opmaak uit je verhaal.


Zal wel een geruststelling zijn dat het vandaag weer goed ging.


 


In ieder geval goed dat je er zo met je neus op zit, bij konijnen kan het snel gaan als het fout gaat dus beter een keertje meer ongerust dan te weinig :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .