Ga naar inhoud

gevaren konijn te jong castreren?


gewoonjessica

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een koppeltje konijntjes die nu apart zitten omdat het man en vrouw zijn. 


Voor het mannetje heb ik een afspraak op 7 januari om hem te laten castreren (we doen het mannetje omdat het veel goedkoper is dan als we het vrouwtje zouden laten helpen) 


maar hij is dan nog geen 4 maanden oud (geboorte datum is 15-09) de dieren arts wou het eerst niet zo jong doen maar omdat wij een koppeltje hebben en ik ze graag samen in een hok wil, doen ze het toch.


Alleen lees ik nu overal op internet dat je een konijn pas vanaf 6 maanden moet laten castreren, maar ik kan nergens vinden waarom het eerder niet goed zou zijn.


Weet iemand misschien waarom je konijn dan dus beter niet voor 6 maanden oud kan laten castreren? en zou het beter zijn om de afspraak dan toch te gaan verzetten? dan zitten ze namelijk wel een tijd alleen.. 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met het sluiten van de groeischijven waardoor het bot minder goed zou groeien. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. 6 maanden is wel heel erg laat, dat zou van toepassing kunnen zijn op konijnen die lang doorgroeien, dus grote rassen zoals Franse Hangoor en Vlaamse reus. Maar ook die kunnen eerder.

Volgens mij is er nooit echt goed onderzoek naar geweest waaruit blijkt dat het echt heel belangrijk is om lang genoeg te wachten met castratie.

Goed dat je het mannetje laat castreren, een vrouwtje dat gecastreerd is samen met een ongecastreerde ram was ook een slecht idee geweest omdat het rammetje haar dan aan de lopende band zou dekken.

Castratie bij voedsters is meer een oplossing voor hormonale problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wat Lonja zegt, zei mijn dierenarts ook. De grotere rassen (en vrouwtjes) werden pas met 6 maanden gedaan, kleinere rassen kunnen eerder. Meestal zeggen ze vanaf het moment dat de balletjes zijn ingedaald. Ergens tussen de 4 a 5 maanden dus (soms iets eerder, soms iets later).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als toevoeging; alleen zitten ze nu toch dus je moet ze wel 2 weken na zijn castratie opnieuw koppelen op neutraal terrein. Dat even als tip.


 


Ik neem aan dat je dierenarts het doet omdat het kan en niet omdat je hebt aangedrongen. Als iets niet zou kunnen of zij goede redenen hebben om het niet te doen denk ik dat ze het ook niet zouden doen. Anders gewoon nog even contact met je dierenarts opnemen als je nu zelf twijfelt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je rammetje gerust kunt laten castreren, en dat het allemaal wel meevalt.

Als er in de opvangs een nestje wordt geboren, worden de rammen meestal ook gecastreerd zodra ze ballen hebben. En zij willen zeker geen zieke konijntjes. ;)

 

Het is nooit echt bewezen maar er is ooit een artikel geweest in een engels blad waar dit in is beschreven, helaas heb ik dat niet en kan ik het dus niet weerleggen, maar dat een opvang geen zieke konijnen wil lijkt me duidelijk. Maar het gevolg van jong castreren zal je ook niet meteen merken. Maar er wordt wel gesproken van een verhoogde kans op botontkalking en artrose achtige problemen op latere leeftijd bij jonge castratie.

 

Nogmaals ik kan het niet bewijzen omdat ik dat artikel niet heb. Maar er zal toch een reden zijn dat de meeste dierenartsen niet te jong willen castreren. Ik heb zelf met mijn konijn Joep ook gewacht tot hij 6 maanden was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de redenen waarom veel dierenartsen dieren (of het nu om konijnen, katten of honden  gaat) niet te vroeg willen castreren, is het verhoogde narcose risico. Jongere dieren zijn immers nog vol in ontwikkeling, wat extra risico met zich meebrengt. Maar wat te vroeg is, dat is altijd een beetje de discussie. In Amerika zijn er genoeg DA's die honden en katten al met 12 weken (!) castreren. (Ook de teefjes en poezen). Hoe vroeg ze konijnen al castreren weet ik niet.

In Nederland wordt voor konijnen (rammen) toch wel vaak 4 maanden als minimum aangehouden, en voor de voedsters 6 maanden. Tenzij dus een echt groter ras ivm met tragere ontwikkeling. Als het konijn verder gewoon in goede conditie is en de balletjes goed ingedaald zijn, dan kun je de DA gerust zijn gang laten gaan ;)






 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .