Ga naar inhoud

Hooiweigeraar


Natasja_Verkijk

Aanbevolen berichten

Ben nou sinds dat Pluis bij mij is bezig om haar aan het hooi te krijgen, niks werkt, grr.


Heb voor haar een hele baal hooi bij de boer gekocht, timothy hooi, verschillende soorten kruidenhooi en gewone hooi.


Heb wel hooi-banaan en hooi-wortel pellets die ze lekker vind en de nieuwe Beaphar Nature biks, daar moet ze flink op kauwen.


Heeft iemand nog tips ?


Ze hongert zichzelf echt uit als ze geen biks krijgt en alleen hooi.


Ze heeft ook last van haakjes gehad en volgens de da begint dr kies weer wat te groeien.


Nou zit ik te denken toch een maatje te nemen voor dr, alleen pa en vriend willen t absoluut niet.


En zit ook zonder inkomen.


Wil haar ook niet weer laten verhuizen.


Zit echt met mn handen in het haar haha.


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Verse en/of gedroogde kruiden/planten geven voor erbij, niet teveel tegelijk natuurlijk.


Je zou nog kunnen kijken naar luzerne-koekjes (bij de action kun je die dan weer heel voordelig krijgen), maar dat is echt als extratje


Eventueel zou je ook als extratje af en toe een stukje knackebrod kunnen geven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik idd ook al geprobeerd, ze eet dan alleen de kruiden eruit haha.


en Luzernesteeltjes heb ik ook liggen, die wil ze wel. 


Ik hoop juist dat als ze een maatje heeft en die hooi ziet eten dat zij t ook gaat doen


Ik heb gelukkig mn vriend al zover dat hij t goedvind en mn pa moest er nog even over nadenken haha.


Het is tenslotte zijn huis :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een rare vraag, maar in hoeverre hongert ze zichzelf uit?


 


Het is niet raar als een konijn iets afvalt als die alleen maar hooi te eten krijgt. Ook een dag niets eten is niet ernstig. Een konijn kan prima een dag of drie op een heel mager dieetje leven hoor.


 


Geef een eetlepeltje brokjes of misschien nog iets minder als je het niet aandurft om helemaal geen brokjes te geven. Strooi wat gedroogde tijm door het hooi en laat het een paar dagen staan.


Maak hooithee zodat ze aan de smaak went.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel biks krijgt je konijn dagelijks? Een konijn wat te veel biks krijgt laat nl ook hooi staan maar ik neem uit je verhaal op dat je het ook al zonder biks geven hebt geprobeerd?
Je zou evt fibafirst kunnen bijvoeren, hier zitten veel vezels in en bevordert tand op tand slijtage. Misschien zou je er eens naar kunnen kijken.

Een maatje is natuurlijk een super idee, zien eten doet vaak eten en wie weet als er een maatje komt dit graag hooi heeft dat jouw konijn vanzelf mee hooi gaat eten.

Hier is het iets wat ze echt samen doen. 

Succes, hopelijk ziet je vader in dat het veel leuker is ook voor je konijn dan alleen te moeten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet absoluut geen hooi


Heb het van de week weer geprobeerd, toen heeft ze 1.5 dag geen biks gehad, en er gingen maar een paar sprietjes naar binnen.


 


Heb het geprobeerd met aardbeiblad verkruimeld tussen kleine stukjes hooi, maar die eet ze er mooi tussenuit, zelfde met luzernesteeltjes.


 


Als ze afvalt maakt dat in principe niet uit, dr mag wel wat af bij haar, en dat gebeurt ook langzaam.


Ze kreeg bij de vorige eigenaar bakken vol met gemengd voer en volgens mij geen tot weinig hooi.


Nu krijgt ze ongeveer 30-35 gram biks, ss en nieuwe beaphar nature door elkaar.


 


Fibafirst moet ze helaas niks van weten Anjo, ook al geprobeerd haha.


 


Volgende week vrijdag komt Zwartje van Marja&Zwartje hier om te kijken of het klikt tussen die 2, paps heeft gister eindelijk toestemming gegeven haha


 


misschien dan toch maar hooithee proberen in de tussentijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso hooithee proberen, want het kost voor haar misschien tijd om te wennen aan de smaak. Maak vanavond nog hooithee en laat het maar lekker trekken.


 


De tijm of andere kruiden door het hooi moet je even een paar dagen in een gesloten doos doen, zodat heel het hooi ernaar ruikt.


 


En vooral volhouden! Niet denken als ze heel weinig eet: "ooccch, arm ding, hier neem maar een appelschilletje". Want dan wachten ze daar gewoon op hoor ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net een beetje hooi met aardbeiblad in een gesloten doos gedaan, dat moet dus een paar dagen zo blijven staan?


 


Nou goot ik net water uit de waterkoker op een pluk hooi van de boer, en dat begon me toch te stinken.


Nou merk ik ook dat de andere nijnen die wel gewoon goed hooi eten dit hooi niet eten.


Zal het hooi van de boer dan gewoon niet goed zijn ofzo?


of is het gewoon normaal dat t niet zo lekker ruikt als het nat word?


 


T ruikt naar mijn mening ook niet 'lekker', maar dat van de dierenwinkel dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken ruikt het heerlijk. Tenminste, dat vind ik. Het ruikt naar een kruidig bos waar net de regen overheen is geweest. Tsja, hoe moet je die geur uitleggen :P


Elk hooi kan verschillen, want je weet nooit wat er groeit.


Laat de geurige toevoegingen aan het hooi maar lekker een weekje in de bak zitten. Af en toe even schudden en dan is het klaar.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kan inderdaad veel verschil zitten tussen balen hooi van de boer, zelfs als ze van dezelfde lading komen. Ik ben met het derde pakje hooi bezig van dezelfde boer, zelfde lading en dit pakje wordt weer met heel veel smaak door alle konijnen gegeten. Ik vul de ruiven een paar keer per dag. Maar de vorige keer werd het hooi (zelfde lading) mondjesmaat gegeten. Zag er hetzelfde uit, rook hetzelfde maar was een onderste pakje van de stapel, dus misschien de reden? Gelukkig kon ik dat pakje toen ruilen voor een ander pakje hooi en dat werd weer super gegeten.

In de winkel koop ik wel eens VitaVerde Sommerwiese van Vitakraft. Dat zijn blokjes hooi. Het ziet er niet uit, maar de konijnen vinden het hier allemaal heerlijk! Ze likken zelfs het stof wat er van overblijft nog op! Ik geef ze af en toe een blokje hiervan en dat wordt dan altijd gegeten als snoep! Misschien ook eens het proberen waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb haar eergisteravond de hooithee gegeven, ze dronk het eerst heel voorzichtig, en vonmorgen was opeens de hele fles leeg.


Ik ging op een afstandje zitten kijken, heb haar wel gewoon brokken gegeven, behalve vanmorgen.


En wat doet pluis, ze zat hooi te eten !   :dancing:


En het was zelfs hooi van de boer, heb er gelijk nog een pluk bij gedaan en daar begon ze ook van te eten.


Vandaag krijgt ze dus geen biks, laat haar lekker knabbelen aan het hooi, en hoop dat ze het zo volhoud :)


En dan denk biks maar langzaam opbouwen ?


  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, mn vriend en vader verklaarde me voor gek met mn hooithee haha.


biks eet ze wel, graag zelfs haha.


dan ga ik denk beginnen met 10 gram per dag ofzo.


moet ik dr nou ook nog hooithee blijven geven ? 


Heb vanmorgen weer gewoon water gegeven.


er lagen wel weer mooie hooikeutels in dr kooi :D 


normaal zijn ze echt heel donkerbruin, bijna zwart. maar wel altijd mooi rond.


Nu waren ze mooi lichtbruin :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

biks moet je zoals gezegd hierboven ^^ zeker niet te veel geven en goed afwegen per lichaamsgewicht. met de hooithee zou ik miss toch nog even blijven doorgaan, nog een paar dagen tot ze het echt helemaal uit zich zelf eet. maar je kan altijd af en toe hooithee bljiven geven, hier krijgen ze het ook wel eens en dat vinden ze heerlijk, het is ook goed voor konijnen die veel moeten drinken, maar je kan dus na een tijdje gerust stoppen


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .