Ga naar inhoud

Konijn heeft niesaanvallen


080509

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft niesaanvallen waarbij ze een aantal keer flink hard en snel achter elkaar niest. In het begin toen ik haar net had deed ze dit een beetje, daarna eigenlijk niet meer en nu hoor ik het steeds vaker. Verder lijkt er niets mis met haar. Ze is gezond, geen rare afscheiding uit ogen, neus of geslachtsdelen, mooie vacht en ze eet en poept als een trein.


 


De enige oorzaak die ik me kan bedenken is het hooi. Dit krijgen ze in metalen ruiven boven de toiletbak en ik zie haar altijd haar hele neus tussen de spijlen doorsteken om net dat achterste hooitje te pakken dat natuurlijk lekkerder is dan alle bereikbare hooitjes..


 


Kan het hooi de oorzaak zijn, dat het kriebelt in haar neus, en wat kan ik er dan aan doen? Of kunnen jullie een andere oorzaak bedenken?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij niesaanvallen denk ik eerder aan snot. Konijnen wassen zich meteen als ze geniesd hebben dus je hoeft niet altijd snot te zien. Ik zou even langs de dierenarts gaan om snot uit te sluiten. Als ze wel snot heeft, kun je beter meteen behandelen. Het kan ook iets anders zijn maar snot kan erg hardnekkig zijn en ook dodelijk aflopen dus ik zou naar de dierenarts gaan ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnebloem, heb je er al eens aan gedacht dat als konijnen met snot zich wassen, het snot dus aan hun pootjes gaat zitten? En dat daarom het advies wordt gegeven om naar de voorpootjes te kijken? Natuurlijk is het goed om naar de dierenarts te gaan, maar ik denk dat snot dus wel degelijk zichtbaar is bij een konijn, rondom het neusje is het zichtbaar nattig en de voorpootjes zijn dus wat viezig.


Niesaanvallen zijn dus zeker niet altijd snot. Er zijn veel konijnen die niezen bij stoffig hooi, stoffige bodembedekking e.d. Om meteen te gaan gooien met dodelijke afloop, dat vind ik wel heel heftig hoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je dan dat hij er 3-4 maanden mee rondgelopen heeft? ;)

Omdat hij steeds aan het niezen was.. hij is vanaf dat hij begon met niezen behandeld voor snot, maar de da dacht op een gegeven moment omdat we nooit snot vonden bij zn pootjes en neus enzo dat hij misschien gewoon gevoelig was voor stof oid. gezien de behandeling ook niets deed en hij maar bleef niezen. Maar een kweek heeft toen uitgewezen dat hij wel degelijk snot had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .