Ga naar inhoud

1 of 2 keer per dag brokjes?


MaritS

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen krijgen 1x per dag brokjes. "s ochtends krijgen ze hooi en brokjes, eind van de middag krijgen ze hooi en groenvoer. Door het hooi mix ik gedroogde kruiden.


 


Als je wil weten welke groentes een konijn allemaal mag kun je in deze lijst kijken: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/


Hier bestaat het groentemenu uit minimaal 3 soorten, maar meestal zijn het 5 of 6 soorten. Ze krijgen straks een groenteschotel met courgette, witloof, boerenkool, paprika, broccoli, een paar plakjes banaan en komkommer. Het wisselt bij ons echt per seizoen, zeker omdat we zelf ook een moestuin hebben. Op het moment heb ik veel bleekselderij en courgette dus eten ze dat vaak :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook verdeeld over twee keer per dag. In principe maakt het niks uit, je hebt de hoeveelheid die je ze per dag geeft en of je dat in 1 of 2 keer geeft kun je zelf kijken. Als er maar altijd onbeperkt hooi is en de meesten geven dan ergens tussendoor het groenvoer.

Ik voer vaak witlof en andijvie aangevuld met wat we hebben/restjes die over zijn etc. Soms met wat stukjes appel of wortel erdoor en wortelloof wat vaker, dat vinden ze hier ook heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh bij mij  2x per dag oh... wat slecht ik gaf vroeger  maar 1 of 2 soorten groenten....  witlof en andijvie.... nu al maanden standaard die 2 groenten, 


ik denk dat ik courgette  ga toe voegen  en paprika is dat goed idee?


 


had soms af en toe een dagje geen groente. Is dit schadelijk? heb wel eens vergeten dat om groente te halen en de winkels waren al dicht.. 


 


Ik gaf wel regelmatig andere dingen stukjes fruit enzo wortel en ook soms wel een ander soort groente... Hmmm.... is dit   wat ik vroeger deed schadelijk  voor lange termijn?


Link naar reactie
Delen op andere sites

oh bij mij  2x per dag oh... wat slecht ik gaf vroeger  maar 1 of 2 soorten groenten....  witlof en andijvie.... nu al maanden standaard die 2 groenten, 

ik denk dat ik courgette  ga toe voegen  en paprika is dat goed idee?

 

had soms af en toe een dagje geen groente. Is dit schadelijk? heb wel eens vergeten dat om groente te halen en de winkels waren al dicht.. 

 

Ik gaf wel regelmatig andere dingen stukjes fruit enzo wortel en ook soms wel een ander soort groente... Hmmm.... is dit   wat ik vroeger deed schadelijk  voor lange termijn?

 

Via de link die ik plaatste kun je een hele lijst zien van groentes die kunnen. Als je rustig begint is het geen probleem wat je geeft van die lijst, vermijd wel een hele maaltijd van sla en koolsoorten, die kun je beter mixen met veilige groenten. Een keertje overslaan is geen probleem, maar als je het vaak of meerdere dagen achter elkaar overslaat, kan het zijn dat je ze wel weer opnieuw moet laten wennen aan het groenvoer. Beetje afhankelijk van hoe sterk de darmen van je konijn zijn :)

 

Ik koop speciaal groenvoer voor de konijnen (meestal pak ik de aanbiedingen mee) en in de zomer komt het meeste van de moestuin. Daar plant ik speciaal dingen die de konijnen (en kippen) ook eten, omdat het een moestuin is van 316 vierkante meter en wij maar met 2 personen zijn haha. Er staan veel fruitbomen en wilgen (voor de takken) en verder plant ik komkommer, courgette, tomaat, bleekselderij, sla, koolsoorten, andijvie, aardbeien, blauwe bessen, rode bessen, cranberries, bramen, frambozen, pompoenen, witloof, spruitjes, paprika. Volgens mij vergeet ik de helft nu nog.  Ook heb ik een kruidenhoekje met diverse (vaste) kruidenplanten. Verder staat er ook een kas met een enorme druivenplant er in, zowel de kippen als de konijnen smullen daar ook heerlijk van. En wij natuurlijk ook. Maar het is voor ons echt te veel om allemaal te eten haha, ben blij dat we hulp hebben van onze dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze wel spruitjes af en toe. Maar het is een koolsoort, dus zou ik het niet heel veel geven en samen met andere groenten.

Ik geef ze wel vaker kool, nog nooit problemen mee gehad. Net als sla, dat krijgen ze ook wel eens. Maar al deze dingen met mate en samen met andere groenten.

En djohn, dat is niet schadelijk hoor. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef twee keer per dag brokjes. Nel mag niet zoveel biks en Bob weegt maar 2 kilo. Ik geef ze dus ook maar 40 gram per keer en ze eten dan verdeeld over de dag, niet in een keer.

Groentes sla ik ook wel eens een dag over hoor. Soms wel twee. Ik vind het zelf beter om ook groente, fruit en kruiden te voeren omdat ze dan meer afwisseling hebben. Maar in feite kunnen ze leven op veel hooi en weinig brok. Ik voer ook groente om verstoppingen te voorkomen. Groentes hebben veel vocht en stel dat ze een beginnende verstopping hebben, kan dat helpen die op te lossen. En ik denk dat de vitamines en mineralen in verse groente goed zijn voor hun weerstand en gezondheid in het algemeen, net als dat voor mensen zo is.

Ik geef sommige dingen incidenteel en dat geeft nooit problemen. Broccoli, sla en paksoi bv, eten ze niet vaak. Verder eten ze heel vaak andijvie en witlof, niks mis mee, volgens mij. In de zomer krijgen ze sowieso meer afwisseling omdat er meer verkrijgbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven de brokjes ook verdeeld over 2x op n dag. Smorgens vroeg en eind van de middag.

Groenvoer standaard voor we naar bed gaan. Hier zitten ze ook al op te wachten savonds. We geven witlof, sla, anfijvie, groen vd wortel en wortel en soms spinazie of andere dingen die we in huis hebben.

En natuurlijk onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten (4) krijgen ze 1 x 100 gr biks, als ik thuiskom. Hooi vul ik dan ook bij en ze krijgen dan hun groenvoer.

Binnen (2) krijgen ze in totaal twee normale handjes, verspreid in 4 x voeren. 's Ochtends in hun snackbal, als ik thuiskom wat in hun bakje, plus groenvoer. Welke dat zijn wisselt. De rest van de biks krijgen ze uit de hand. Hooi vul ik bij wanneer het nodig is, soms 's ochtends, soms 's avonds. Ze zitten allemaal nooit zonder hooi. Verder af en toe wat lekkers, buiten en binnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze (2 konijnen) 2 handjes biks in totaal in de ochtend en hetzelfde in de namiddag/avond. Hooi en water altijd. Groenvoer een beetje hoe het uit komt maar ik begin er wat meer ritme in te krijgen. Vaak witlof, komkommer, broccoli, spinazie. Sinds vorige week ben ik kruiden en druivenblad aan het drogen om toe te voegen aan het hooi. En af en toe krijgen ze zonnepitten in de snackbal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hele domme vraag maar is voor konijnen rode gele en groene paprika het zelfde voor hun buikje? Of moeten ze aan allemaal apart wennen zegmaar..

Als ik t goed uitleg haha.

Bijvoorbeeld als die helemaal gewend is aan groene paprika kan ik dr dan gewoon ook rode geven of moet ze daar dan ook aan wennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .