Ga naar inhoud

1 van me konijnen word dikker.


KnijntjeSnuitje

Aanbevolen berichten

Hoi!


 


Ik heb 2 nederlandse dwerg hangoren.  De madagascar (snuitje) was eerst altijd wat dikker. De salander (knijntje) was altijd een driftkikker en mooi slank.


 


Knijntje heb ik een aantal maanden geleden laten castreren en hij is daardoor ontzettend rustig geworden. Hij slaap vaak en rent en springt niet meer de hele dag en nacht rond maar zit of ligt liever te niksen. Rond de tijd dat ik hem heb laten castreren heb ik ook een zandbak geintroduceerd aan ze. Snuitje is daar helemaal gek op en graaft dagelijks als een gek er doorheen.


 


Omdat snuitje nu dus veel lichaamsbeweging krijgt door het graven is zij nu mooi slank geworden. Maar omdat knijntje de hele dag eigenlijk niks doet is hij dikker aan het worden.


 


Heeft iemand tips om knijntje iets actiever te maken, of voedings advies. Het is lastig om ze op een apart dieet te zetten omdat ze bij elkaar in het hok zitten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben het grootste binnenhok dat ik kon vinden. een dubbel hok van 1,20m en er nog een zandbak naast van ongeveer 70cm. Als je het naast elkaar zou zetten is de totale lengte is ongeveer dus 3,10m en de breete is ongeveer 70cm.


 


Ze krijgen: altijd genoeg hooi. als het hok net verschoond is smullen ze ook de eerste dag van het stro. Ze krijgen elke dag gemixed konijnenvoer van ranzijn. 1 keer in de 2 dagen krijgen ze wat te snoepen zoals een knaagstokje, wilg of een stukje winterpeen.


 


Ik denk dat het vooral de beweging is. Zelfs als ik hem uit het hok haal om rond te laten rennen gaat hij ook gewoon lui in een hoekje zitten. Voor zijn castratie rende hij altijd als een gek het hele hok door en als ik hem eruit haalde kende hij als een gek rond en maakte de meeste getikte sprongetjes :P


 


Hij is overigens nog niet een ontzettende dikzak, maar dat voorkom ik liever.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er overigens wel aan gedacht om een soort van konijnen speelhuis voor ze te maken voor meer speelplezier. Maar ik denk dat alleen snuitje er gebruik van maakt aangezien knijntje ook alleen maar in de hoek gaat zitten als hij uit het hok gaat.


 


(oh, en als snack krijgen ze ook soms andere dingen zoals blaadjes van de paardebloem of platte peterselie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou overstappen op gezonder voer. Gemengd voer staat namelijk wel echt bekend als dikmaker. Science selective staat bekend als een erg goede voeder en als je dat te duur vindt is bijvoorbeeld hope farms super trio een goed alternatief. In ieder geval een biks die bestaat uit maar een soort korrel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zoals Science selective hoef je niet op te bouwen.


Dit kan gewoon direct gegeven worden.


Je dient ook de biks af te wegen: 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht.


Dus stel dat je konijn 2kg weegt mag die 50gram eten.


Je konijntjes zijn slim en halen al het lekkere eruit en laten het minder lekkere liggen.


Je kan het vergelijken met een schaal met snoepjes en groenten: ik neem ook liever die snoepjes :P


Ik zou toch zo snel mogelijk proberen overstappen naar een gezondere voeding.


Op een week zou je overgestapt kunnen zijn moest je kiezen voor een andere biks dan science selective.


Link naar reactie
Delen op andere sites

En, misschien nog wel veel belangrijker: hooi. Bergen hooi! Hooi is echt heel belangrijk voedsel voor je konijnen. Voor hun darmen, het afslijten van hun gebit, lekker de hele tijd bezig zijn met erin wroeten en de lekkerste sprietjes zoeken, noem maar op.


Geef ze ipv een knaagstokje liever verse groenten als andijvie, witlof, paksoi, wortelloof, enz. Bouw dit wel langzaam op, een klein stukje om te kijken hoe hun buikje erop reageert, en daarna kun je het uitbreiden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal even kijken of ze hier ergens science selective verkopen, en anders kijk ik op het internet. Hooi krijgen ze meeeeeer dan zat. Ik weet dat dat het hoofdvoedsel is :) Dat ze niet lichamelijk aan biks moeten wennen begrijp ik. Maar het schijnt dat als je ineens nieuwe korrels aan ze geeft dat ze ze laten liggen. Ik heb en keer een ander merk konijnevoer voor ze gekocht en ze hebben daar geen hap van genomen :P


 


Mijn excuses voor "ME konijnen" :P Ik praat normaal gesproken in het Engels. Mijn Nederlands is erg belabberd alhoewel ik wel Nederlands ben :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook zo'n luilak. Eten was bijna het enige dat hem in beweging kon krijgen. Dus hij kreeg een deel van het eten in spel vorm, zodat hij wel in beweging moest komen en natuurlijk ook nog wel trek had in zijn eten. Dat gold dan natuurlijk ook wel voor zijn dame die wel actief was, want om maar met 1 bezig te zijn is mij niet gelukt.


Uiteindelijk leek hij door te hebben dat hij wat moest doen voor zijn eten en anders gewoon alleen hooi had. Toen kwam hij heel soms zelf in beweging om achter de voerbal aan te lopen. Al was het nog steeds makkelijker om gewoon te kijken hoe vrouwlief dat deed, die ging zo hard dat ze niet door had dat er wat uit kwam en zo had hij zonder veel moeite toch zijn eten :lol:


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo een gecastreerde dikzak, ben toen overgestapt op SS voer en ik geef echt vreselijk weinig; een handje per konijn.


Verder eten ze veel hooi. Dierenarts tipte me om ipv wortel groente te geven omdat daar minder suiker inzit.


Hij is nu niet te dik meer.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Ik heb het grootste binnenhok genomen dat ik kon vinden en daar nog een zandbak aanvast gemaakt. Ik heb geen tuin dus een buiten ren is niet mogelijk. Ik ga nog wel een speel huis met een lange ren er naartoe maken. Die ruimte heb er ik wel voor. Ik denk helaas dat alleen snuitje er als een gek doorheen rent want knijntje wil alleen maar zitten, liggen wassen, eten en drinken :P Misschien is zo'n voederbal inderdaad een goed idee. Van eten komt hij denk ik wel van z'n luie kont of :)


Ik zal ook op zoek gaan naar een gezonde biks korrel. Ik vind science selective wel erg duur dus ik ga even kijken of ik een variant daar van kan vinden die ongeveer dezelfde voedings waarden heeft, Zo niet, dan ben ik maar wat duurder uit :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen nu een week konijnenvoer gemengt met biks. Het gaat wel goed. Ze eten de biks ook op. Toen ik het een aantal maanden geleden probeerde lieten ze de biks liggen. Ik zal nu steeds een beetje meer biks geven tot ze volledig zijn overgestapt. Ik merk wel dat ze veel meer hooi zijn gaan eten. Dat is natuurlijk niet erg. Dat zal wel komen omdat er veel vezel in de "snoepjes" van het gemengde voer zit. Daarbij geef ik ze ook een takje platte peterselie. Daar zijn ze helemaal gek op. Ik heb ook een zakje zaad van platte peterselie gekocht om het zelf te groeien.


Ik heb nog geen tijd gehad om een ren/speelhuis te bouwen, maar dat komt nog wel.


 


Ik dacht, ik geef even een update hoe het gaat. Het is dus tot nu toe positief. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

In de snoepjes zitten juist helemaal geen vezels. Was het maar waar. Vezels zijn goed voor ze. In die snoepjes zit suiker en dan hebben ze minder honger en zitten ze snel vol waardoor ze geen honger meer hebben en dus minder hooi eten.

Als jij om 6 uur savonds eerst een snickers of iets dergelijks met veel suiker eet dan zul je ook niet zo'n honger meer hebben voor je avondeten. Zo kun je het een beetje zien.

Hoe meer hooi ze eten hoe beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .