Ga naar inhoud

Hooi van de boer


rkars

Aanbevolen berichten

Ik lees regelmatig dat mensen hooi van de boer hebben voor hun konijnen.. nu klinkt dit wel een stuk voordeliger dan die voorverpakte hooizakjes in de winkel, maar ik vroeg me af... hoe komen jullie aan die adressen?


op zich zijn er hier genoeg boerderijen in de omgeving, maar ik kan moeilijk elke boer af gaan bellen of hij ook hooibalen verkoopt :) Op marktplaats staan maar een beperkt aantal boeren die daar hooi te koop aanbieden, en 50km gaan rijden om dan via mp een baal te kopen gaat me ook wat te ver


 


En dan ook een vervolgvraag (of 2).. waar moet je dan nog op letten als je het van de boer hebt (vragen of het geschikt is voor paarden?)? En hoe/waar bewaren jullie zo'n baal dan? Als ik het zo inschat is een baal al snel iets van 1x0,4x0,4 m ofzo...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de opleiding die ik volg hebben we een dag in de week praktijk op een boerderij, vandaag heb ik gevraagd en ook zei verkopen hooi, als ik binnekort weer nieuw hooi moet haal ik het daar. En ja, ik denk wel dat je het hooi nog ff moet nakijken of er niks vreemds tussen zit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestel mijn balen hooi bij mijn tante als zij hooi binnen haalt voor haar paarden.Die balen worden dan bij haar opgeslagen boven de paardenstallen,als ik dan een baal nodig heb bel ik haar en dan bregt zij het hooi.Ik sla het hier op in een lekke waterton met deksel zodat er niets in het hooi kan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel via marktplaats, of via een bb-er die hier in de buurt woont. Een baal is behoorlijk aan de maat (denk iets meer dan een meter bij een halve meter of zoiets), maar ik woon in een flat en krijg het ook nog wel weggepropt in een dekbedovertrek boven op een kast in ons extra slaapkamertje dat inmiddels meer opslag geworden is. Als het hooi geschikt is voor paarden is het dat ook voor konijnen. Er moet geen st jacobskruid in zitten, ik controleer verder niks hoor, als de boer zegt dat dat er niet in zit geloof ik dat. Qua veiligheid zit je ook niet beter bij de dierenwinkel, er zijn verschillende berichten geweest dat er lupine in dierenwinkelhooi zat. Een boer kijkt daar wel voor uit, die wil ook zijn eigen vee niet vergiftigen daarmee. Het hooi van de eerste snede vinden ze doorgaans het lekkerst. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg het zelf via de dierenwinkel. Die mensen hebben paarden en nemen zo altijd een baal voor mij mee.

Eerder kreeg ik het altijd via de dierenbescherming. Vraag anders gewoon eens rond ik weet niet of er boeren in de buurt zitten?

Of aan mensen met paarden.

Denk dat een boer nooit 100% zeker kan zijn of er niets iets tussen zit. Kan altijd.

In mijn kruidentuin zie ik soms ook ineens vreemde plantjes omhoog komen.

Groeit soms heel snel denk ik.

Ik bewaar het in een kliko en krijg het aangeleverd in een speciale zak.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, heel wisselend allemaal dus... Ik ga weleens rondvragen bij boeren in de omgeving, aan de andere kant weet ik niet of ik zo'n enorme baal wel in de tuin wil hebben liggen, maar dat is weer een ander punt :) Een vriendin van mijn dochter heeft een melkveehouderij (de ouders van haar dan althans ;) ), maar ze hebben ook wat paarden.. Misschien dat ik daar wat mee kan regelen om af en toe hooi te halen zonder gelijk de hele baal te moeten versjouwen...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige kinderboerderijen kopen een paar keer per jaar hun hooi en stro van de boer. Ik kom toevallig net bij mijn zusje vandaan (die werkt op een kinderboerderij die dat doet) en heb daar meteen een vuilniszak hooi meegenomen. Zou je misschien ook eens voor kunnen rondvragen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hey,


 


Ik heb het een keer gekocht via een dierenwinkel, maar...meneer en mevrouw hier lusten het niet.


Heel jammer, zat ik met een grote zak. Gelukkig kreeg ik toen een konijn te gast van familie die op vakantie ging, en dat konijn vond het heel lekker.


 


Ik had verwacht dat de nijnen het zouden waarderen, lekker los hooi, niet die stamppakken zoals van de meeste winkels, maar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben via Marktplaats of via kaartjes in de supermarkt aan hooi gekomen. Ik zit nu al weer een hele tijd bij dezelfde boer en die heeft gewoon goed hooi: er zit geen bloem in. Wel soms takken, maar die vis ik er dan zelf wel even uit en die hele dunne twijgjes laten ze gelukkig ook liggen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben via Marktplaats of via kaartjes in de supermarkt aan hooi gekomen. Ik zit nu al weer een hele tijd bij dezelfde boer en die heeft gewoon goed hooi: er zit geen bloem in. Wel soms takken, maar die vis ik er dan zelf wel even uit en die hele dunne twijgjes laten ze gelukkig ook liggen.

 

Takken of gedroogde zuringstengels? Dat laatste vinden ze namelijk superlekker (maken ze "ruzie" om ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .