Ga naar inhoud

Castratie oudere voedster


Vloems

Aanbevolen berichten

Hallo,

Van een familielid heb ik een konijn overgenomen. Ik krijg haar echter slecht gekoppeld door haar dominante gedrag, daarbij heeft ze last van haar hormonen in de zin van kattig gedrag, sproeien, nestjes maken. Mijn idee zou zijn haar te castreren, maar ze is wel vier jaar en ik lees toch wel dat de ideale leeftijd daarvoor onder de 2,5 jaar ligt, en dat vooral ivm risico's met narcose.

Heeft iemand hier ervaring mee of een gegronde mening hierin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een operatie goed kan bij een ouder dier. Ik heb er goeie ervaringen mee, tegenwoordig zijn de narcosemiddelen erg veilig. Mijn bejaarde katten van 16 plus kunnen het ook aan. En 4 is niet zo oud voor een konijn. Dus wbt de narcose, geen probleem.

Nu heb ik zelf een voedster van 4 die niet gecastreerd is door omstandigheden en haar zusters en broer zijn overleden door kanker. Een daarvan was wel gecastreerd, maar pas toen ze 3 was. Kanker is echt een probleem boven de 3 bij konijnen en het schijnt dat er dan al tumoren aanwezig kunnen zijn, zonder dat je het weet. Twee voedsters zijn zeker doodgegaan aan kanker en van twee denk ik ook dat het kanker was. Een voedster overleed een week na haar castratie, door verborgen gebreken waarschijnlijk, ik denk kanker. Dus het zou kunnen dat je voedster al kanker heeft. Ik ga Nel eerst goed laten onderzoeken voor ik haar laat castreren want als ze al kanker heeft, zou ze aan de operatie kunnen sterven. Dus dat is wel een overweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil niet zeggen dat alle konijnen kanker krijgen als ze niet jong gecastreerd worden trouwens maar de kans neemt toe met de leeftijd. Dus eigenlijk is het een goed idee om nu nog te castreren, alleen ik zou haar wel goed laten controleren en eventueel een bloedbeeld laten maken, anders zit je zometeen met een vette teleurstelling natuurlijk.

Het kan haar gedrag zeker verbeteren en ze heeft dan veel minder last van de hormonen natuurlijk. Als Nel gezond blijkt, ga ik haar zeker laten castreren. Zodat ze gekoppeld kan worden met haar vriendje Bobby. Bobby is nogal klein en Nel nogal groot dus zonder castratie walst ze hem waarschijnlijk plat. Ze is niet heel hormonaal maar mijn ervaring is dat ongecastreerde konijnen de gecastreerde konijnen toch altijd willen berijden. Ik denk dat ze ruiken dat ze minder hormonen hebben en dus makkelijker te 'overwinnen' zijn. Maar garanties zijn er niet, ze kan een nurks konijn blijven na castratie. Succes iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster was 5 jaar toen ze gesteriliseerd werd. 

Als ze in goede gezondheid en in goede conditie zijn kan het best. 

 

Uiteindelijk brengt elke narcose risico mee bij konijnen. Hier moet je altijd wel rekening mee houden. 

Mijn voedster knapte vrij snel op van de ingreep :)

Precies hetzelfde verhaal hier, alleen was mijn voedster 8 jaar en verloor ze bloed, dus het was kiezen tussen 2 kwaden. Maar ze is er heel goed doorheen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .