Ga naar inhoud

Verloop gasbuik?


Ikka

Aanbevolen berichten

Een aantal dagen geleden naar de da geweest omdat mijn ram een flinke gasbuik had. Met medicijnen naar huis en dat hele harde rommelen en die enorme buik zijn daarmee wel minder geworden.


Toch hoor ik hem nu een paar dagen later nog steeds geregeld rommelen. Wel minder hard, maar het is nog steeds niet zoals het hoort.


Hij keutelt ook nog wisselend, maar is wel weer een stuk vrolijker dan hij was. Ik geef hem ook nog steeds elke 6 uur zijn medicijnen (ook 's nachts).


Iemand enig idee hoe lang het kan duren voordat het helemaal over is of is dit wel erg lang?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kan het wel een week duren voordat het weer een beetje normaal begint te worden. Houd vooral zijn temperatuur goed in de gaten en blijf voorlopig de medicijnen nog even doorgeven totdat je het gevoel hebt dat het weer is zoals normaal, dan rustig aan afbouwen met de medicijnen. Niet in 1 keer stoppen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dank je. Dan ben ik weer een beetje gerust.


Zijn temperatuur blijft tot nu toe goed. Hij voelde vanavond voor het eerst wat koud aan, maar dat trok snel weer bij en hij zit nu lekker op zijn hooi te knabbelen. Brokken wil hij nog niet, maar hooi gaat er goed in. Dus geef hem elke keer met zijn medicijnen een klein beetje dwangvoer.


Medicijnen geef ik zeker nog even door. Ga pas afbouwen als hij weer helemaal de oude lijkt te zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 1,5 week is het nog steeds niet over. Het ene moment denk ik dat hij er is en dan ineens hoor ik hem weer hard borrelen en voel je ook weer gas in zijn buik.


Ondanks dat wel terug gegaan van 4 keer per dag medicijnen naar 3 keer en nu zelfs 2 keer per dag. Hij raakte er zo van in de stress en dat is ook niet goed. Het geborrel en zijn humeur zijn er niet door veranderd.


Vroeg me nog wel af hoeveel dwangvoer een konijn minimaal nodig heeft per dag. Eten is al een tijdje zonder gevonden reden een probleem, vraag me af of ik niet te veel/weinig geef.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef altijd veel minder dwangvoer dan wordt aangegeven op de verpakking. Ik heb konijn van rond de 4 kilo en ik dacht dat je dan eigenlijk twee spuiten van 20 ml per keer moet geven. Maar als je dat doet, zijn ze verzadigd, dan zit die maag vol en gaan ze niet zelf eten. Volgens mij geef ik dus maar de helft, ik heb nu even geen critical care liggen maar het is echt idioot veel wat ze daarbij aangeven dat je moet voeren. Dus misschien kun je wat minder dwangvoer geven zodat ie zelf weer wil gaan eten?

Sommige konijnen krijgen snel haken als ze gedwangvoerd worden want dan kauwen ze weinig en slijten de kiezen niet genoeg af. Misschien dat ie haken heeft en daar last van heeft?

Je kunt ze ook masseren bij een gasbuik, hoe weet ik niet precies maar misschien dat er een filmpje op you tube te vinden is daarover. Beterschap voor je konijn iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is de laatste paar weken al heel veel bij de da geweest voor het niet eten(minimaal 1 keer per week) en eigenlijk dus nog niks gevonden (behalve de gasbuik dan natuurlijk). Ben ook al naar een andere kk dierenarts geweest, maar komen niet echt verder helaas. Hij heeft wel andere problemen, waaronder ec maar daar wordt hij ook al voor behandeld. Het enige dat niet gedaan is is het maken van een foto, maar dat is omdat hij beter niet meer onder narcose kan. De kans is groot dat hij niet meer bijkomt.


Kiezen zijn elke keer bekeken omdat hij bekent is met haken, maar dat was het niet.


Ik begin nu alleen wel te twijfelen of zijn ontlasting is nagekeken. Neem aan dat je wormen niet altijd in ontlasting ziet? Morgen maar eens navragen bij de da of het gedaan is of niet.


 


Het masseren doe ik elke keer als hij medicijnen en dwangvoer gehad heeft, had de da ook aangeraden.


Hij krijgt nu 15ml dwangvoer per keer en dat 2 keer per dag, anders eet hij bijna geen hooi meer en dat vind ik ook wel belangrijk voor zijn darmen en dan moet hij nog een beetje kauwen. Was alleen bang dat het misschien te weinig was, maar hij weegt geen 1,5 kilo meer dus dan moet het denk ik wel genoeg zijn.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook al eens Infacol geprobeerd om te geven? Dat helpt nl. het gas op te lossen. Ik gebruik zelf Equate maar dat is helaas niet meer te koop en kun je Infacol bij bijv. de DA drogist of Kruidvat kopen.


 


Welke medicatie geef je? Misschien is het verstandig om Metocloral en Cisaral samen te geven zodat je het hele maagdarmstelsel aanpakt.


 


Succes!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt op dit moment metocloral, Cisaral, carprofen en inderdaad infacol. Dit laatste is erbij gekomen omdat de eerste helft blijkbaar niet voldoende was, dus da adviseerde dat erbij te doen. Hij gaf wel aan dat het niet bij elk konijn werkt, maar het kan geen kwaad om het uit te proberen. De dosering cisaral is ook opgehoogd. Gezien zijn leeftijd kan hij meer nodig hebben om op te knappen, dus hij krijgt nu de hoogst geadviseerde dosering. Ook moest hij meer vezels krijgen, dus ipv ss krijgt hij nu critical care. We kijken het zo nog een week aan en anders weer terug komen. Hij maakt in ieder geval geen doodzieke indruk. Is vrolijk en prima in staat tot slopen ;)


Durf nog niet te vroeg te juichen, maar na 1 dag met die veranderingen lijkt het al of ik hem iets minder hoor rommelen. Nu maar hopen dat dit echt zo blijft, maar ik wordt weer een beetje positief.


Bedankt voor het meedenken tot nu toe. Hou het ontlastingsonderzoek wel in mijn gedachten voor als hij toch niet helemaal op gaat knappen


En de tip van minder critical care ga ik zeker doen, want inderdaad dat is echt een berg dat je anders moet geven. Hij gaat dan ook echt tegen sputteren, dus als hij niet meer wil dan stop ik ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij echt een gasbuik waarbij de maag bol staat van het gas moet je niet dwangvoeren. Je rekt die maag dan alleen maar meer uit en dat doet alleen maar meer pijn.

Bij mij was het gisteravond en vannacht ook raak. Ik heb medicijnen gegeven en haar warm gehouden. Vanmorgen de buik gemasseerd en weer medicijnen gegeven. En nu gaat het gelukkig weer goed.

Ik zeg niet dat jij het fout doet Ikka maar ik kom het hier op het forum zo vaak tegen dan men gaat dwangvoeren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest hem gaan dwangvoeren van de da omdat het al best lang duurt en hij toch voeding binnen moest gaan krijgen en vezels nu belangrijk konden zijn voor zijn herstel. In het begin moest ik inderdaad ook voorzichtig zijn met dwangvoeren. Hij moest wel wat binnen krijgen, maar hele kleine beetjes.


We zijn intussen ook al 1,5 week met hem bezig vandaar de verandering naar toch wat meer dwangvoeren (hij is intussen ook best mager geworden door het weinige eten dat hij binnen kreeg). Gelukkig zit het gas niet meer in zijn maag, maar alleen nog maar in zijn darmen (tenminste de da hoorde geen gas in zijn maag, dus ga er maar vanuit dat dit klopt). Zijn buik voelt ook niet zo strak en bol meer. Alleen dat laatste deel wil tot nu toe gewoon niet helemaal weg.


Maar kan me inderdaad heel goed voorstellen dat  dwangvoeren niet echt lekker is als je al een gespannen buik hebt.


Helaas is het bij hem nu even kiezen tussen 2 slechte, maar gelukkig lijkt hij er niet heel veel last van te hebben, maar dat kan ook komen omdat ik hem voor die tijd zijn pijnstiller al gegeven heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .