Ga naar inhoud

castratie Pretzel


Jillesvs

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,


 


morgen wordt mijn rammetje Pretzel gecastreerd.


 


ik ben volgens mij overal van op de hoogte maar mocht iemand nog tips of handigheidjes hebben dan hoor ik het graag!


 


ik had nog één vraag, hoelang duurt het precies voordat rammetjes na een castratie onvruchtbaar zijn? ik hoorde van mn oude dierenarts 5 weken, bij de vakantieopvang 3 en bij de nieuwe dierenarts(waarbij de castratie plaats gaat vinden) 6 weken.


 


ik hoor het graag!


 


Jilles


Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, ik ben weer terug van de DA.


 


toen ik vannochtend eten gaf viel het me op dat Pretzel niks at. toch maar naar de dierenarts gegaan en vertelt dat hij niks gegeten had(op een blaadje andijvie na), maag-darm stelsel even gevoeld, ze voelde wel keutels maar in het maagje voelde ze ook gas.


 


ik heb SS recovery en metacloral meegekregen.


 


gelukkig waren we er toevallig optijd bij, de DA verwacht dat hij na een dag dwangvoeding zelf weer gaat eten.


 


iemand nog tips voor het geven van dwangvoeding?


 


ik hoor het graag!


 


Jilles

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beterschap, fijn dat je er op tijd bij was.

Je kan het dwangvoer mengen met iets lekkers zoals wortelhapje of geprakte banaan, dat maakt het net een klein beetje aangenamer :)

Verder heet het niet voor niks dwangvoeren, dus je kan er vanuit gaan dat Pretzel niet mee wil werken. Even goed vasthouden dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, heej Pretzel, eten jij! En snel weer opknappen ventje!

Wat het dwangvoeren betreft; ik zet het konijn op tafel, op een handdoek, en klem hem/haar een beetje tussen mijn elleboog/arm. Met diezelfde arm hou ik het koppie een beetje in bedwang. Of nouja, sommige konijnen doen het beter zonder 'fixatie', dus meestal probeer ik eerst zonder echt vast te houden het spuitje in de bek te zetten. Via de zijkant van de bek, een beetje achterin, werkt dit vaak het makkelijkste. Want dan omzeil je de snijtanden.

Gewoon rustig wat er in proberen te spuiten. Geef hem ook even tijd te slikken natuurlijk. Telkens een beetje. (Als hij het niks vindt zal hij de eerste keer misschien nog een beetje overdonderd zijn, maar daarna misschien wat meer tegenstribbelen.)
En als hij echt veel morst - en met dwangvoeding wordt het al snel een bende hoor - dan kun je altijd nog wat gevallen dwangvoer op zijn pootjes smeren. Dat wast hij er dan zelf wel af. :)

En als het echt niet gaat, dan kun je hem ook inwikkelen met een handdoek. Maar ik probeer het eerst altijd wel zonder. Neem er ook even goed de tijd voor, want als je zelf moet haasten gaat het waarschijnlijk niet lukken ;)

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan, kan ook onrust zijn. Maar ik zou in eerste instantie toch aan pijn denken. maar dit is niet heel vreemd gezien zijn vrij jonge ingreep. Heb je pijnstillers mee gekregen of andere medicatie?


 


En wat Marjolijn zei, neem de tijd voor dwangvoeren. hoe gespannener jij bent, hoe meer spanning je nijn heeft.


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb medicatie en dwangvoeding toegediend  ging tot verbazing goed!


 


 


ik heb metacloral(dat bevordert het maag-darm stelsel) meegekregen. pijnstilling kan ik ophalen als het nodig is.


 


ik ga zo even naar de winkel voor wat wortelpapjes.


 


 


het lijkt erop dat hij wel pijn heeft maar hij heeft net even een dutje gedaan en drinkt gelukkig wel water!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .