Ga naar inhoud

Zelf kruiden ed plukken in de buurt


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met zelf kruiden plukken in de wijk en in parken. Ik vroeg me af wat ik nog meer kan plukken behalve wat ik zelf al had bedacht, namelijk paardebloem, weegbree, bramenblad, berkenblad, brandnetel en kamille. Ik vind erg weinig weegbree trouwens, heeft iemand tips waar je dat kunt vinden? Paardebloem groeit vooral in de schaduw, denk ik. Ik kan het gedroogd kopen natuurlijk maar ik vind het wel leuk om wat te plukken. Ik wandel toch elke dag met mijn honden.

Ik zat te denken om zelf paardebloemen te zaaien in bloembakken in de tuin maar ik vind nauwelijks nog zaad. Dat verwaait nu ook snel, denk ik. Weet iemand misschien of en waar je dat soort zaad kunt kopen, van 'onkruid'? En ik vraag me af, als je gewoon potgrond gebruikt, gaat de paardebloem dan niet veel bloem en weinig blad maken? Misschien kan ik er dan beter zand door doen? Ik heb gezocht hier op BB maar kan geen topic erover vinden. Kan ik alle soorten rozenblaadjes geven? En rozenbottel? Alle tips zijn welkom!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/kruiden-voor-konijnen/

Hierin staat wat ze mogen eten qua kruiden en plantjes.

Ik zou eerlijk gezegd nooit in de wijk of park gaan plukken. Je weet toch niet wat daarop zit, ik bedoel hondenpies, uitlaatgassen, konijnenziektes. Ik durf zelfs geen wilgentakken uit het park te halen om die reden.

Wat betreft paardenbloem, die kun je vast ook gewoon in oude aarde uit je tuin inzaaien, mits je die hebt, anders is potgrond goed hoor. Ik denk alleen dat je nu niet zo snel aan zaadjes komt inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een vrij groot park vlakbij waar ook stukken zijn waar bijna nooit iemand komt. Wormerveer is niet zo druk. Daar zijn wel wegen om het park heen maar niet erg dichtbij.

Het is wel zo dat uitlaatgassen fijnstofdeeltjes achter kunnen laten op planten, maar ik denk wel dat het uitmaakt hoe ver die plant van de weg afstaat. En als ik erover nadenk, de meeste weilanden waar wij de hooi van geven aan de konijnen, zullen toch ook langs wegen liggen? En velden waar groente staan, daar valt ook wel wat fijnstof maar ik denk niet zoveel dat het echt kwaad kan.

Maar daar denk ik natuurlijk wel over na, niet te dicht langs wegen pluk ik en op plekken waar honden niet plassen. Ik kwam vandaag bij een vissersplek ook smerige dingen tegen.

Paardensteck ken ik niet, ga ik even opzoeken. En ik zag idd in de lijst op BB nog wat dingen, herderstasje bv. Ik vraag me af of ik korenbloem ergens kan vinden hier. Mijn konijnen vinden de berken en bramenbladeren iig lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O paardensteck is gewoon paardenbloem, haha, okee. Idd zijn er wel plantjes die ze imiteren. Dat fenomeen ken ik nog van schooltuinen, vroegah kreeg ik les in moestuinieren op school. Sommige planten imiteren elkaar heel goed. Er is ook een soort kruid wat wortelloof heel goed kan imiteren. Ik kijk altijd of ik een bloem zie en anders neem ik alleen de bladeren die er als een zaagblad uitzien. Ik heb nog geen zieke konijnen gehad van wat ik gegeven heb dus neem aan dat het wel goed zit.

O trouwens, het is vaak officieel verboden in Nederland om iets mee te nemen uit een recreatiegebied of park. Dus ook onkruid mag je niet meenemen. Ik weet dat het bv verboden is in het Twiske en de Jagersplas in Zaanstad om wat ook maar mee te nemen uit het park. Dus mocht je ook willen gaan plukken, zorg dat je niet wordt gezien en neem een tas mee. Je weet maar nooit, wie weet krijg je anders een bekeuring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat ik juist dacht dat ze wel blij zullen zijn als jij het onkruid weghaalt ;)

Alles voor de nijnen toch!

Ja maar ik bedoel meer zegmaar precies naast weg dat dat niet zo gezond is, maar hooi is ook gedroogt weet niet of de gassen er dan uit zijn? Ja dan vraag ik aan mijn vader (expert in het herkennen van planten XD) is dit het? Neeeeee dat is een hele andere plant!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is niet makkelijk he, planten herkennen. Ik ga eens kijken of ik bij de kringloopwinkel een boekje kan vinden over kruiden met plaatjes erbij. Kan ik die meenemen om te checken of ik het wel het juiste plantje meeneem.

Je zou idd zeggen dat men blij is als je onkruid meeneemt maar nee hoor, daar zijn regels voor. Ik heb zelf bijenhotels gemaakt van oa berenklauwstengels en dat afsnijden van de stengels heb ik ook pas gedaan toen er niemand in zicht was. Terwijl, wie wil er nou berenklauw in het park? Je kunt daar echt hele vervelende allergische reacties op krijgen namelijk. Dit jaar hebben ze alle berenklauw verdelgd met gif. Ik vind het milieuvriendelijker om er bijenhotels van te maken eigenlijk! Ze ruimen de natuur veel te netjes op waardoor de bijen slechter kunnen overwinteren. Maar ja, het staat netter he. Al snap ik dat ze de berenklauw weghalen, dat is vervelend spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad uitkijken waar je plukt en wat je plukt.

Ik neem in het voor jaar gewoon van die pluizenbolletjes mee en die blaas ik

uit over mijn tuin.

Ik heb vorig jaar een kruidendroogmachine gekregen en ben toen ook naar een veld waar niemand kwam paardenbloemen en brandnetels gaan plukken om te drogen.

Verder heb ik heel veel in mjjn tuin wat ik kan drogen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik had een voedseldroger maar die is stukgegaan. Ik denk dat ik weer eentje ga kopen idd. Ze kosten maar 30 euro en ik droog er ook veel mee voor de honden en katten. Heel handig is dat en je bespaart er een boel geld mee. In de zomer pluk je en droog je en dan heb je voor de winter ook wat voorraad.

Ja ik heb zelf bijenhotels gemaakt, als je googlet op 'bijenhotel maken' vind je allerlei voorbeelden. Ik heb ooit een partij oude, kapotte klokken gekocht waar ik de binnenkant uit heb gehaald. Zodat je alleen een kastje overhoudt. En daarin gedroogde stengels van oa zonnebloemstengels en berenklauwstengels gedaan. Het ziet er leuk uit maar ik vraag me af of er ook bijen er ook gebruik van hebben gemaakt. De stengels zijn nog vrij leeg. Maar ik heb dit jaar weer zonnebloemstengels dus ik wil er meer maken. Ik vind het wel een fijn idee dat ik de bijtjes wat kan helpen. Die zijn natuurlijk heel belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het ook gewoon op een theedoek leggen idd, zo heb ik nu ook de brandnetels gedroogd. Het is nu warm dus dat duurde maar een dag. In de oven kan ook op lage temperatuur, ik denk 50 graden ofzo. Zo'n voedseldroger is ook gewoon een toren van plastice trays met gaatjes erin waar warme lucht doorheen wordt geblazen. Ik heb er eentje gehad en die was dus 30 euro maar je hebt er veel plezier van, je kunt er zo'n beetje alles mee drogen. Als het maar een beetje plat is, die trays zijn 2 cm hoog ongeveer. Vlees duurt heel lang om te drogen, een dag ofzo maar kruiden duurt een paar uur.

Ik heb trouwens jaren geleden eens een kilo gedroogde wortel gekocht, dat was een aanvullend voer voor husky's. Dat zijn vaak slechte eters en dan doen ze die gedroogde wortel door het voer om het lekkerder te maken. Ik kon het gewoon aan de konijnen geven want het was puur wortel. Ik weet alleen niet meer hoe het heette en wat het kostte. Gedroogde banaan vinden ze ook heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brandnetel kun je toch echt niet in een dag drogen. Ik droog alles door het op zijn kop te hangen, op een donkere, droge plek, na een paar weken is het droog. Als het niet snel genoeg droogt gaat het schimmelen. Als je brandnetel een dag laat hangen is het echt nog niet droog en alleen slap.

Je kan alles wel drogen, gewoon wat je tegenkomt. Niet alle planten staan overal, je hebt bijvoorbeeld plekken waar heel veel weegbree staat en dan kan 50 meter verderop niks. Smalle weegbree staat waar het gras wat hoger is, brede weegbree waar korter gras is. Zo is dat met alle planten, je gaat vanzelf plekjes kennen als je er altijd op let, en als je er wat meer in thuis raakt ga je ook plantengemeenschappen herkennen. Dan zie je aan de planten wat voor soort grond het is en weet je dat je bepaalde andere planten ook daar kunt verwachten. Zoek je bijvoorbeeld leverkruid (dat heet tegenwoordig koningskruid of zoiets geloof ik) dan weet je dat als je valeriaan ziet het leverkruid daar ergens wel in de buurt zal staan.

Paardebloemen staan niet per se in de schaduw. Juist meer in de zon. Ze bloeien nu nauwelijks tot niet want het is augustus. Daarom zie je ook geen pluizen. Paardebloemen bloeien eind april/mei en in september heb je nog wel eens mooi weer en dan komt er vaak nog een tweede bloei.

Je kan dus wel alles drogen maar niet alles is er altijd. En niet alles is altijd even lekker. Geef je konijnen in het voorjaar hazelaar en ze eten je vingers erbij op, geef ze hetzelfde blad in september en ze zullen je vreemd aankijken, dat is toch niet eetbaar!

De beste tijd om te drogen is nu wel echt voorbij, het meeste is al over zijn hoogtepunt. Maar het kan nog steeds natuurlijk. Enkele planten zijn later, nu is bijvoorbeeld het boerenwormkruid op zijn top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja, welke kruiden pluk je dan allemaal, zou je wat kunnen opsommen? Ik probeer een lijstje te maken namelijk met eetbare kruiden voor konijnen en op BB staat niet alles. Ik ga die je noemde even opzoeken. Die zijn allemaal veilig om te eten voor konijnen dus?

Die brandnetel, ik vind het toch echt droog aan voelen, ze prikken niet meer iig en verkruimelen. Misschien dat ze nog droger kunnen. Ik heb ze niet opgehangen maar plat neergelegd op een theedoek, misschien maakt dat verschil. Waarom hang jij ze op, en hoe doe je dat, met touw? Of met punaises, zou ook kunnen. Ik had het idee dat je de brandnetel moet drogen omdat ie dan niet meer prikt dus ik dacht dat ze wel klaar waren eigenlijk.

Maar ik vind het leuk, kruiden plukken en kruiden drogen. Ik vind het ook leuk om er meer over te leren zoals geneeskrachtige werking van kruiden. Ik ga maar eens zoeken naar wat boeken erover, kan iemand een goed boek over kruiden aanbevelen? Ik wil meer kruiden leren herkennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolle op internet kun je ook veel vinden over kruiden en onkruiden hun werkking en wat je er mee kunt doen.

Kijk ook eens in een kringloopwinkel of tweedehands boek winkel voor een boek.

Er zit echt wel verschil tussen boeken vind ik.

Ik maak trouwens vaak een foto van wat ik onderweg tegenkom aan onkruiden. Van bloem en blad en zoek het dan thuis op.

Sommige dingen lijken erg op elkaar maar dan is de stenge, bloeiwijze soms iets anders.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad dat is een goede manier, maar als er veel van die planten staan kan je nog beter een plantje meenemen zodat je het helemaal goed kan bekijken thuis met een boek erbij.

Ā 

@Lonja, welke kruiden pluk je dan allemaal, zou je wat kunnen opsommen? Ik probeer een lijstje te maken namelijk met eetbare kruiden voor konijnen en op BB staat niet alles. Ik ga die je noemde even opzoeken. Die zijn allemaal veilig om te eten voor konijnen dus?

Alle planten die ik noemde zijn niet giftig, de Valeriaan en Leverkruid geef ik zelf niet om te voeren aan de konijnen maar die vind ik zelf altijd erg mooi om bij elkaar in een vaas te zetten ;) Maar ze zijn niet giftig.

Wat ik pluk hangt af van de tijd van het jaar en waar ik woon, bij mijn vorige huis stonden andere dingen dus daar was het menu anders. Het varieert dus in de loop van het jaar en hangt af van waar ik woon, en het kan zijn dat niet alles bij jou in de buurt staat, ik woon op zandgrond en als jij op klei woont dan heb je weer andere planten, maar de meeste zijn erg algemeen.

Wat ik nu op dit moment dagelijks/wekelijks geef:

Takken van de druif (die loopt weer erg uit),

bruidssluier (niet de bloemen, bij langere tijd grote hoeveelheden bloemen bouwt een schadelijke stof op. Af en toe een bloemetje erbij is dus niet erg maar ik geef maar gewoon takken zonder bloemen)

Hanepoten (grassoort)

Citroenmelisse (al niet meer op zijn best)

Zonnebloem (alles)

Wilgentwijgjes

Af en toe blaadje echinacea (rode zonnehoed)

Paardebloem

Perzikkruid

Oregano

Munt

Tijm

Rozemarijn

VeldslaĀ (kun je niet drogen denk ik)

SnijbietĀ (kun je niet drogen denk ik)

KleefkruidĀ (kun je niet drogen denk ik)

Uitlopers van braam

Paardebloemblad (in deze tijd van het jaar maar 1 of 2 blaadjes per konijn, het is er nu niet zo veel)

Smalle weegbree (geef ik nu erg veel)

Brede weegbreeĀ 

Boerenwormkruid

Ridderzuring (zo eens per week een jong blad, zuring met mate geven)

Roomse Kamille

Akkerdistel (de jonge toppen)

Uitschieters van de rozen

1 Blad fluitenkruid per konijn

Witte dovenetel begint nu de tweede bloei te komen dus ga ik van de week weer opbouwen.

Ā 

Verder nog een halve emmer grassen. Het hangt er maar net vanaf welke lekker zijn in de tijd van het jaar. Het meeste is al uitgebloeid, dus nu veel van dat voedergras. Dat kan nu wel want het is niet zo eiwitrijk meer nu. Eerder in het jaar was het bijvoorbeeld meer Italiaans raaigras, ook wel een voedergras, dat staat hier toevallig veel, en nog wat meer bloeiende grassen waar ik de naam niet zo van weet maar waar ze dan de bloemen lekker van vinden. En ik heb hier een half weiland waar Greppelrus stond, daar waren ze echt gek op maar dat is helemaal uitgebloeid nu.

Echte kamille is helaas ook al echt lang voorbij, dat lusten ze ook heel erg graag, net als koolzaad en raapzaad.

Ā 

Bij mijn vorige huis gaf ik bijvoorbeeld weer heel veel goudsbloemen, dat stond hier niet dus heb ik gezaaid en laat ik nu helemaal staan zodat het kan uitzaaien en ik volgend jaar weer genoeg heb om te voeren.

Aardbeien had ik een heel veld bij mijn vorige huis dus dan kregen ze ook iedere dag aardbeiblad en als ik in de nazomer daar aan het werk was om de rijen weer op orde te krijgen en de uitlopers weghaalde dan droogde ik die uitlopers want dan had ik heel veel in 1 keer.

Tsja verder nog zo nu en dan wat losse dingen, ik had hier bamboe in de tuin, dat is weg maar blijft helaas nog overal de kop op opsteken, als ik dan een losse scheut tegenkom gaat die meteen mee voor de konijnen en zo zijn er wel meer van die dingen die ik zo af en toe mee pluk als ik in de tuin bezig ben, dus gewoon eigenlijk groen afval, bijvoorbeeld de uitgebloeide viooltjes . De perenboom maakt van die uitschieters, niet zoveel dat ik er dagelijks van kan voeren maar ze krijgen wel eens een scheut.Ā 

Ā 

In hun ren staat naast gras klaver en zevenblad, dat pluk ik dus niet want dat eten ze zelf wel.Ā 

Ā 

Die brandnetel, ik vind het toch echt droog aan voelen, ze prikken niet meer iig en verkruimelen. Misschien dat ze nog droger kunnen. Ik heb ze niet opgehangen maar plat neergelegd op een theedoek, misschien maakt dat verschil. Waarom hang jij ze op, en hoe doe je dat, met touw? Of met punaises, zou ook kunnen. Ik had het idee dat je de brandnetel moet drogen omdat ie dan niet meer prikt dus ik dacht dat ze wel klaar waren eigenlijk.

Ā 

Ā 

Als je het dan gelijk geeft dan is het prima natuurlijk, maar als je droogt voor de winter dan moet je echt langer drogen voordat je het opbergt. Anders is het niet droog genoeg en krijg je een berg schimmel.

Ik hang alles op zodat er van alle kanten lucht bij komt. Het beste is om de planten voor de middag te plukken, op een droge ochtend, geen dauw er meer op maar ook niet op het heetst van de dag. Dan kleine bossen maken, te dikke bossen drogen ook niet goed. Ik heb een hele bak met restjes touw en zo bind ik de bossen bij elkaar. Je kan ze ophangen onder een afdak, op het balkon, onder een veranda, of in de schuur, op zolder, dat soort plekken. Aan balken, dat je het touw om de balk knoopt, of spijkers in balken, of inderdaad met punaises in de balken, of gewoon aan de muur. Ā Als het er maar droog en uit de zon is. Als je de ruimte hebt kun je alles gewoon laten hangen, maar anders kun je na een paar weken alles opbergen voor de winter. Ik berg het meestal toch wel allemaal op omdat het zo stoffig is in de stal waar ik eerst alles droogde en nu heb ik weer een stoffige oude kippenschuur dus dan wordt het ook maar een stoffige spinnenwebbenzooi anders.

Ik deed het wel in vuilniszakken en heb er nooit problemen mee gehad, maar afgelopen najaar gooide ik daarnaast wat in een grote verhuisdoos omdat we gingen verhuizen en dat is eigenlijk een betere manier van bewaren omdat het dan nog kan ademen en je minder kans op schimmel hebt. Ik heb eerst in de winter alles uit de zakken gegeven en de inhoud van die doos toevallig van de week helemaal aan de konijnen gegeven omdat we de schuur aan het opruimen waren. Ze hadden het in een dag op terwijl het best veel was, dus ze vonden het nog erg lekker. Goede manier van bewaren dus.


Maar ik vind het leuk, kruiden plukken en kruiden drogen. Ik vind het ook leuk om er meer over te leren zoals geneeskrachtige werking van kruiden. Ik ga maar eens zoeken naar wat boeken erover, kan iemand een goed boek over kruiden aanbevelen? Ik wil meer kruiden leren herkennen.

Ā 

Ā 

Het is inderdaad een goed idee om bij de kringloop/op marktplaats/ de rommelmarkt te gaan zoeken. Ik heb wel nieuwe boeken maar ik gebruik eigenlijk mijn tweedehandsboeken het meest en je hoeft er nooit meer dan een paar euro aan uit te geven.

Een goede, simpele flora die je makkelijk mee kan nemen, dus geen heel dik boek, is de Nieuwe Flora in Kleur, staan er altijd wel een paar van op marktplaats. Niet alle planten staan erin maar voldoende om op een makkelijke manier toch wel zo ongeveer alle wilde planten te kunnen herkennen.

Nieuwe-flora-in-kleur-32135919.jpg

Ā 

Als je over kruiden/planten en hun werking wat wilt leren dan is de Gids voor Geneeskrachtige planten een boek wat je op iedere rommelmarkt kan vinden een prima boek. Geen boek om mee te nemen de natuur in, wel een boek wat net als de flora hierboven iets is om thuis onder handbereik te leggen.Ā 

Ā 421592.jpg

Ā 

Als je echt planten goed wilt leren determineren, dus je neemt iets mee naar huis en je weet helemaal niet waar je het moet zoeken, of je twijfelt juist of het niet iets is wat erop lijkt en komt er niet goed uit welke het nu preciesĀ is dan kun je op Marktplaats of boekenmarkt etc. ook altijd eens de geillustreerde flora van Nederland kopen, van Heinsius en Thijsse.

Met dit boek raak je thuis in de plantenfamilies, en daar zul je altijd heel veel aan hebben. Als ik een plant zie waarvan ik niet weet wat het is dan weet ik meestal wel een plant die ongeveer zo'n zelfde soort is, omdat die bijvoorbeeld op dezelfde manier bloeit. Dan weet ik welke familie het is en dat maakt het zoeken naar de naam al veel makkelijker. Deze flora leidt je stap voor stap naar de juiste plant.

HEIMANS-plus-HEINSIUS-plus-THIJSSE-1983-

Ā 

Dit zijn toch wel een beetje dƩ boeken die je overal voor een prikkie kan kopen en goed zijn. Het maakt ook niet uit of ze heel oud zijn, mijn flora van Heinsius en Thijsse is een druk uit 1944 en mijn moeder heeft een druk van 20 jaar later of zo, die hebben we eens naast elkaar gelegd maar ze verschillen nauwelijks, natuurlijk kun je ook een nog nieuwere druk kopen uit de jaren '90 of zo, die zal dan vast in kleur zijn of ander soort papier en moderner en vlotter geschreven, maar dat soort dingen vind ik weinig toevoegen eerlijk gezegd.

Ā 

Er zijn nog wel wat mooie boeken die je overal voor weinig geld tegenkomt die ook goed zijn, en er zijn ook hele onhandige onduidelijke flora's. Als je hiermee verder wilt gaan dan kan ik nog wel meer goede plantenboeken noemen, zowel flora's als leesboeken als boeken over de geneeskrachtige werking, maar dit zijn hele bekende boeken die je vandaag nog voor een paar centen kan kopen en die ik altijd het meest gebruikt heb, en nog steeds het meest gebruik. Ik zoek eerst iets op in de boeken en dan ga ik daarna op internet nog verder uitdiepen, door foto's te zoeken waarmee je het vaak echt zeker weet (of juist weer twijfelt), en de actuelere informatie opzoek. Googelen op plaatjes, Wikipedia natuurlijk, soortenbank, en www.wilde-planten.nl bijvoorbeeld.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Ik geloof dat ik een nieuwe hobby aan voel komen, haha. Ik woon op klei idd dus ik zal waarschijnlijk moeten leren wat er hier veel groeit. Maar bedankt voor je lijstje, ik ga gewoon kijken wat ik kan vinden.

Ik ben sowieso fan van natuurlijk voeren, mijn honden eten ook vers vlees. Het lijkt me ook dat het gezond is voor konijnen om ook wat dingen te eten die ze van nature eten. Ik denk niet dat ik de biks helemaal weg durf te laten maar daar wil ik wel minder van gaan geven.

Mijn katten krijg ik niet aan het verse vlees, die zijn zo kieskeurig en ingesteld op blikvoer. Maar van mijn bejaarde katten heeft eentje een schildkliertumor gehad en eentje pancreatitis en diabetes. Dat zijn toch ziektes waarvan de oorzaak in het voer kan liggen. Wie weet geldt dat ook wel voor konijnen, dat de biks toch voor problemen kunnen zorgen. Ik weet wel dat ze erg gretig aanvallen op de takken en blaadjes, veel meer dan op groente en fruit. Echt leuk om te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van die boeken komt er eentje me bekend voor. Mijn moeder had dit soort boeken ook in de kast staan vroeger en dan bladerde ik er wel eens in. Ik ga idd bij de kringloopwinkel kijken en op marktplaats.

Ik vind dat er hier in de wijk heel wat soorten kruiden staan. Alleen woon ik vrij stedelijk, Wormerveer ligt ingeklemd tussen twee drukke autowegen dus niet alles kan mee. Maar in de kleine straatjes kan ik wel dingen plukken. Ik heb een bloembak ingezaaid met bijenzaadmengsel, voor de bijen, maar daar zitten vast ook dingen tussen die ik kan geven.

Je geeft bruidsluier he, dat is bijna hetzelfde als klokwinde, toch? De strengen hebben hetzelfde blad iig. Ik heb een boel ongewenste klokwinde in de tuin, mogen ze die eten? Of is klokwinde wel giftig? Dat zou wel fijn zijn want die blijft maar opkomen. Nou ik ga maar eens een lijstje maken en voor nu wat dingen op internet opzoeken. Kan ook wel plaatjes opslaan in mijn telefoon en die meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dolly wat leuk dat jij ook je hond op vers voer hebt.

Onze Belle krijgt al vanaf zijn eerste jaar vers vlees en daar maak ik ook groenteprakjes voor.

Toen ik nog opving ben ik mij ook steeds meer in het natuurlijk genezen en het geven van kruiden gaan verdiepen.

Mensen kijken altijd verbaasd als ik het over zilverwater, honingzalf etc heb.

Ik probeer altijd eerst oude natuurlijke middeltjes voordat im iets anders neem.

Lonja ik zal ook eens zoeken naar deze boeken heb zelf andere titels maar soms vind ik daar ook niet alles in.

Ik leer ook nov wel van het fotoforum waar mensen zitten met veel kennis van der natuur.

Dit heeft echt mijn interesse wel.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dankjewel, Lonja, de stengels en bladeren zijn bijna hetzelfde maar de bloem idd heel anders. Er staat in de wijk ergens een bruidsluier op gemeentegrond, ga ik daar wat van meenemen. Uiteindelijk is het wel een schadelijke plant omdat ie planten overwoekerd en eigenlijk verwurgd. Mijn moestuin ging gedeeltelijk dood door die klokwinde. Ik wil hem kwijt, ik vraag me af, de bakken zijn nu leeg, op de klokwinde na, kan ik zoiets verdelgen met iets natuurlijks zoals kokend water of azijn ofzo? Die komt volgend jaar anders weer terug natuurlijk.

Ik voer idd ook natuurlijk aan de honden. Al geef ik ze dus geen konijn, beetje hypocriet misschien maar ik kan geen dode konijnen aanzien met de kop er nog aan, brrr. Het idee vindt ik gewoon niks , stel dat ze daardoor trek krijgen in mijn konijnen!

Mijn konijnen vinden kruiden ook echt lekkerder dan groente en fruit. Hoe vaak ik al niet dingen heb aangeboden zoals aardbei, tomaat, meloen, druiven, kersen etc en dat lusten ze allemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winde is inderdaad rottig onkruid, het is heel mooi als het staat waar je er geen last van hebt maar ik trek ook alles uit zodra ik het ergens zie in de tuin want dat overwoekert inderdaad heel erg. Ik zou niet weten waarmee je het verdelgt. Gewoon uittrekken en bijhouden?

Hier vinden ze de planten ook het lekkerst. Eentje houdt niet zo van brokjes en die eet als het even kan alleen maar gras en groen, brokjes komt als laatste, de anderen lusten wel erg graag brokjes dus dat geef ik er toch altijd bij.

In de winter krijgen ze witlof en andijvie maar dat eten ze toch minder graag, misschien dat het ook te saai is, 2 soorten maar. Dat als ik 30 soorten groente zou geven dat ze alles dan net zo lekker vinden. Dat weet ik niet natuurlijk. Maar ik denk wel dat het prima kan om buiten de winter om zo te voeren, ik vind het wel lekker om savonds even mijn rondje te doen om de emmers te vullen en het is gratis en in de natuur eten ze ook niks anders en ze staan erom te springen. Of het gezonder is weet ik niet, dan zou je echt grote groepen konijnen moeten testen natuurlijk. Maar ik denk dat het nooit verkeerd is om natuurlijk te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .