Ga naar inhoud

Ervaringen gezocht met traanbuis/luchtwegen gerelateerde ingrepen bij je konijn...


MissV

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Even in het kort (en ik ben door de oude topics heen gegaan, maar daar vond ik niet echt wat ik zocht):
 

Twiggy, mijn bijna 8 jaar oude dame, heeft al jaren last van iets wat hoogstwaarschijnlijk een verstopt traanbuisjes is. Veel niezen en na het niezen wat vloeiing uit haar linker oog en linker neus gaat (vloeiing is wit/ doorzichtig en geurloos). Haar gedrag is verder altijd uitbundig en vrolijk geweest, ze eet super goed en is actief. Het huis wordt wekelijks regelmatig gestofzuigd en geveegd, het stro wat ik gebruik is dat stof vrij spul, zaagsel gebruik ik niet en het hooi is het ook niet (aangezien ik  bijna alle varianten die je kunt kopen wel eens geprobeerd hebt).

 

Jaren geleden natuurlijk al met dit euvel naar de dierenarts gegaan (staat op jullie konijnkundige lijst) om snot etc. uit te sluiten (voor zover mogelijk), maar ook eventuele gebitsproblemen die deze kwaal kunnen veroorzaken. Alles zag er goed uit, geen gebits issues, geen concrete tekenen van snot, niets. Oogdruppels meegenomen, dat hielp een beetje, maar niet helemaal. De DA heeft destijds als optie gegeven (in een worst case scenario) om de traanbuis te laten doorspoelen en je hebt procedures waarbij de traanbuis wordt opgerekt, maar dat zijn toch wel procedures die je nijn zwaar kunnen vallen.

 

 

Nu ga ik morgenavond naar de DA, omdat ik vind dat Twiggy wat meer is gaan niezen en ze “ reutelt” bij het ademhalen en omdat ze al bijna 8 jaar is, wil ik het zekere voor het onzekere nemen. Haar gedrag is verder niet anders, ze eet goed, is blij en kneutert lekker met Bram. Waarom dan dit topic?

 

Ik ben benieuwd naar ervaringen met de verschillende traanbuis operaties. Wat is er gedaan, hoe is het gegaan, hoe is je konijn er uit gekomen etc. Ik vertrouw mijn DA blind, maar ik vind het soms fijn om even te meningen van andere konijnen “freaks”  te horen…hopelijk krijg ik wat geruststelling voor het geval er toch operatief iets gedaan moet worden.. ;) Qua ingrepen bij mijn nijnen heb ik alleen ervaring met de castraties en in het geval van
Bram met het bijslijpen van zijn kiezen...

 

Alvast dank en sorry als de openings post wat lang is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roosje (langharig) komt van een opvang en ik weet dat zij ook haar traanbuizen uit heeft laten spoelen. Nu zijn haar oogjes altijd mooi schoon en ze heeft nergens last van. Misschien af en toe een prutje van het zandmannetje, maar dat verdwijnt ook vanzelf weer.


Hoe ze vóór de ingreep was, weet ik niet. Ook niet hoe het herstel verliep. Ik kan alleen zeggen dat het resultaat prima is :)


 


Kleine opmerking: Morty (kortharig), had last van snot. Hoe ouder hij werd, hoe erger de snot. Medicatie haalde niets uit. Traanbuizen zijn nooit uitgespoeld en die optie is ook nooit besproken. Uiteindelijk heb ik dagelijks zijn prut uit de oogjes gepulkt, maar de tranen zorgden er toch voor dat zijn haartjes bij het oog bleven plakken. Het laatste jaar werden zijn oogjes een beetje kaal omdat de hardgeworden prut aan de haartjes zat en ik die er bij het schoonmaken bij uittrok :X Had niet veel keus, want anders gingen zijn ogen waarschijnlijk dichtzitten.


Ik weet niet of het uitspoelen van de traanbuis in dit geval nuttig was geweest. Ik wist niet eens dat het kon.


 


Dit is alles wat ik hierover weet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt een beetje als snot he. Morty snurkte er goed op los en reutelde ook flink. In het begin zag je het snot ook niet zo goed zitten, maar hoorde je het wel. Ze niest iig wel.


Ik mag aannemen dat de DA daar toch wel naar gekeken heeft.


 


Als ze alleen kriebels krijgt van stof dan zal de DA geen kweekje kunnen maken.


 


Heb je het hooi al eens natgespoten? Dat wil ook nog wel eens helpen tegen de stoffigheid.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Syrabi: thanks! Stelt me ietwat gerust. En t.a.v. snot: Pasteurella hou ik altijd in gedachten en mijn DA gelukkig ook. Het punt met Twiggy is dat ze alleen wat lichte
vloeing bij haar oogje en neusje heeft als ze heeft geniest en dit zijn geen hele klodders. Bij haar oogje een paar drupjes zo groot als een speldenknopje en bij haar neusje
af en toe een druppel. Haar neusje maakt ze altijd zelf schoon, haar oogje doe ik nog wel eens. Maar geen vieze pootjes etc...en ik weet niet of het spoelen bij snot helpt trouwens.

 

Het is geen stof allergie (yup, hooi heb ik ook natgespoten!) en ze lijkt echt te niezen om haar traanbuis " leeg " te maken.

 

@Lienappelsien: Daarom heb ik in de topic ook luchtwegen aangehaald, want dat reutelen doet ze nu pas sinds twee weken, daarom dacht ik dat een bezoek morgen naar 
de DA wel handig was. Ik weet eerlijk gezegd niet of het één met het ander te maken heeft, misschien ben ik wat overbezorgd, maar een reutelende ademhaling vind ik niet zo okay.
Maar nogmaals, geen idee of dit door de traanbuis kan komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat ze in de VS medicatie vernevelen voor konijnen met snot, wie weet ook voor andere luchtwegproblemen. Dan zet je je konijn in een soort transparante reismand waarin de medicatie wordt verneveld. Zo kan het op plekken komen die nauwelijks doorbloed zijn en de antibiotica dus niet kan komen. Ik geloof dat konijnen op plekken in hun holtes bacterien vast kunnen houden waardoor ze nooit helemaal genezen. Vandaar ook dat ze die spoelingen wel eens proberen. Een soort broedplekken waar de bacterien veilig zijn voor medicatie dus. Alleen weet ik niet of men dat vernevelen ook ergens in Nl aanbiedt als behandeling eigenlijk.

Ik gaf l-lysine aan mijn konijnen met chronisch snot, dat versterkt de weerstand tegen een aantal bacterien waaronder herpes, die ook bij de snot familie hoort. Het is een aminozuur en kan verder geen kwaad. Je hoort ook wel van collodiaal zilver voor de weerstand. Als er niks uit het onderzoek komt, zou je dat nog kunnen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn urf is het ook eens geprobeerd om de traanbuizen door te spoelen maar bij 1 kant wilde het niet. Het is niet geluk om die weer "passabel" te krijgen. Hij heeft regelmatig een wittige/melkachtige vloeistof uit z'n ogen. Ik haal het ook iedere dag weg en druppel z'n ogen, maar echt veel vooruitgang zie ik niet.


 


Ook hij snottert wat, al lijkt het mij geen pasteurella. Hij krijgt er wel ab voor waar hij wel wat van is opgeknapt, maar z'n klachten verdwijnen helaas niet. Waarschijnlijk zal ik hem de rest van zijn leven moeten blijven druppelen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de responses! 

 

@Domino: Ai, daar ben ik dus stiekem een beetje bang voor...geen idee of de DA vanavond zegt dat uitspoelen wellicht een optie is, maar wat is de belasting voor je konijn? Ik heb er over gelezen, maar hoe is de procedure
voor je konijn geweest?

 

Overigens heb ik het idee dat dit ook een eeuwig kwaaltje blijft voor Twiggy, ik hoop alleen dat er geen luchtweg issues bij zijn gekomen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet haar nog laten nakijken, toch? Zou best kunnen dat je toch een kuur meekrijgt. Als ze wel een longontsteking ontwikkelt, dan wordt de benauwdheid steeds erger en erger. Als je dat merkt, zou ik snel/meteen een dierenarts laten komen want sterven aan een longontsteking is echt heel naar. Maar dat is je eigen keus natuurlijk. Een longontsteking is binnen 24 uur fataal voor een konijn iig. Bij mijn konijn zat er vier uur tussen de verergerde benauwdheid en zijn dood. Ik kon niet bij een dierenarts komen toen en dat was geen prettige ervaring.

Het is ook erg benauwd weer nu he dus wie weet piept ze daarom wat bij het ademhalen. Ik vraag me af of konijnen eigenlijk chronische bronchitis kunnen ontwikkelen, weet iemand dat? Heb ik zelf nooit van gehoord iig. Snot betreft alleen de voorste luchtwegen namelijk en in principe niet de bronchieen. Ik hoop dat ze wat opknapt iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL! :D @Dolly, ik weet dat je het goed bedoelt, maar ik ben niet op zoek naar suggesties voor wat het zou kunnen zijn, maar naar ervaringen van mensen met bijvoorbeeld traanbuisspoeling etc.,
Vanavond verneem ik van de DA wel of het nog steeds hetzelfde is allemaal of dat er ergens wat bij is gekomen of dat er iets verslechterd is. Dus als je ervaringen hebt met dat soort ingrepen of ingrepen aan 
de luchtwegen, dan hoor ik het graag! 

 

Maar dank je wel in ieder geval ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geheel off-topic: @ Dolly: ja dat kan. Het konijn van Dollie heeft dat. Het duurde even eer de diagnose gesteld werd omdat dierenartsen daar niet zo in thuis zijn dus helaas zijn er longblaasjes voorgoed beschadigd en ze heeft het konijn ook een tijdje verneveld in zo'n bak maar nu is de behandeling met pufjes. Konijnen met astma bestaan.

@MissV: succes vanavond en hopelijk zou een eventuele spoeling geen grote ingreep zijn. Tijdens het konijnencongres in april heeft een dierenarts hier wat over verteld, maar ik weet niet meer zeker of dat nu ook echt over de traanbuis ging, het ging over problemen in de neusholte. Er is best wat mogelijk op dat gebied en spoelen is niet zo'n heel grote ingreep volgens mij. Die dierenarts had dingen gedaan die nog veel verder gingen, hij liet een foto zien van een konijn waarbij hij het botje op de neusbrug weg had gehaald. Permanent. Die neus was gewoon open. Zodat het konijn voortaan vrij kon ademen. Zo ver kan het gaan. Als je wilt kan ik die plaatjes eens opzoeken voor je, dat zaten ook plaatjes bij van een spoeling dacht ik maar dat weet ik niet zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat kan zeker. Moet je je voor opgeven en dan zijn er een paar lezingen die dag. Oa van dierenartsen.

Wat de belasting van een traanbuisspoeling betreft vond ik het meevallen. Hij had wel een beetje een snotterige neus maar dat kwam omdat erin was gerommeld. Maar hij at diezelfde avond alweer. De ergste belasting is de narcose. Maar dat is bij iedere ingreep eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morning...


 


Gisteravond naar de DA geweest met Miss Twiggy (en Brammetje mee voor de zekerheid).. Het niezen wat Twiggy blijft doen van tijd tot tijd is inderdaad haar manier om haar traanbuisje schoon te houden, vandaar dat het zowel uit het oog als neusje dan naar buiten komt. Zag er verder goed uit, niet bizar verstopt, dus we gaan daar verder nu niets mee doen. DA heeft wel weer in haar bekkie gekeken en na veel geworstel en getuur zag ze een miniscuul haakje op een kies. Maar omdat Twiggy goed eet en ze al jaren die vloeiing heeft en dat niezen, is de kans zeer klein dat het haakje er iets mee te maken heeft. Ik hou het in de gaten, maar het kan goed zijn dat het het haakje er ook al een eeuwigheid zit. Het was in ieder geval niet dusdanig dat we het meteen moesten weghalen.


 


Haar longen daarentegen...da's een ander verhaal. Het gereutel wat ik hoor is gelukkig geen vloeistof in de longen, maar helaas is het wel een geluid wat direct van de longblaasjes komt. Ze is niet benauwd etc, maar als ze zich druk maakt (zoals gisteren bij de DA) dan klinkt ze alsof ze een zware kettingroker is. Ik heb nu voor twee weken een antibioticakuur meekregen, even kijken of dat haar wat verlichting kan geven voor wat betreft dat gereutel... :hug:  een longemfyseem bij een nijntje.. :( Bij honden en katten die een eigenaar hebben die rookt schijnt dit vaak aan de hand te zijn...


Met de DA de verschillende oorzaken uitgesloten zoals roken (doe ik niet en ik heb niet zo heel vaak mensen over de vloer die roken, wellicht een paar keer per jaar), stoffig hooi (heb verschillende soorten hooi gebruikt, nat gemaakt etc),  zaagsel wordt niet gebruikt...dus in haar geval is het waarschijnlijk gewoon pech hebben..vind het zo sneu...


 


Anyways, voor nu gedurende twee weken twee maal daags de antibiotica en dan even bekijken of dat wat verbetering heeft gebracht. Verder zijn Twiggy en Brammetje in goede vorm...maar toch...Twiggy is bijna 8 en dan maak ik me wat meer zorgen..


 


Dank voor de informatie hier.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk helpt de antibiotica. Mocht dit niet werken dan zou ik toch eens contact opnemen met Dollie. Het is weliswaar een ander probleem, haar konijn heeft dus astma maar zij heeft natuurlijk ook een hele zoektocht gehad bij verschillende dierenartsen waardoor ze wat meer weet over ademhalingsproblemen. Bij haar konijn zijn de longblaasjes permanent beschadigd geraakt doordat het zo lang duurde eer een goede behandeling gestart kon worden en daardoor blijft het konijn regelmatig benauwd en moet daarvoor medicatie krijgen. Haar konijn reageert wel bijvoorbeeld op bepaald soort hooi maar dat is niet het probleem zelf. Niet om je bang te maken maar nu ik jouw verhaal zo lees denk ik toch dat het handig kan zijn eens te vragen naar haar ervaringen mocht antibiotica niet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Lonja, ik zal Dollie (met "ie" toch?) even een berichtje sturen voor wat meer informatie.

 

Ben blij dat ik nu wel weet dat het geen vocht in d'r longetjes is, verder is ze zo blij en uitgelaten als het maar zijn kan. Maar omdat ze toch wat ouder al is, maar ik me 
wat meer zorgen denk ik. Overigens kan dit alles ook een onderdeel zijn van het ouder worden bij haar. Haar snurken is het laatste jaar ook heel erg toegenomen,
wat schijnbaar vaak een soort van ouderdomskwaaltje is...maar goed...als ze maar blij is! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme vraag hoor, maar geeft men konijnen met luchtwegproblemen ook prednison? Ik weet dat dat soms wel gebeurt bij mensen en mijn kat met astmatische bronchitis heeft het ook jaren gekregen. Elke keer als we stopten, kreeg ie een aanval en moesten we weer opstarten. Maar ik weet niet of ze prednison voorschrijven aan konijnen eigenlijk. Het is natuurlijk geen prettig medicijn met allerlei nare bijeffecten. Ik hoop dat de kuur wat voor haar kan doen, beterschap iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen prednison maar wel andere vormen corticosteroïden. Maar wellicht gaat het hier om een bacteriële infectie en corticosteroïden zoals prednison onderdrukken ontstekingen vanuit het lichaam. Terwijl je bij een bacteriële infectie dan beter de oorzaak kan bestrijden met anti-biotica. In plaats van het afweersysteem plat te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prednison kan in hele uiterste, extreme gevallen aan een konijn worden gegeven, alhoewel het gebruikelijker is bij katten en honden dan bij een konijn. Maar het gebeurt wel eens.


Toevallig had ik dit besproken met de DA, maar ik wil daar zo mogelijk ver vandaag blijven. Ik vind het een rot middel bij mensen, dit zal bij dieren niet veel anders zijn.


Maar...sporadisch wordt het dus gebruikt bij nijnen...


 


Oe...een bacteriële infectie die snel over gaat...dat zou fijn zijn! ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt je moet daar echt niet te snel mee willen beginnen. Ik geef het een konijn van mij omdat het enige alternatief inslapen is maar je ziet al vervelende bijwerkingen nu na 3 maanden. Ze lijkt dik maar dat is vocht wat vastgehouden wordt en ze heeft een kale plek in haar nek. Haaruitval hoort er ook bij.

Ik denk dat je je dier uiteindelijk in kan laten slapen door de bijwerkingen op lange termijn zoals nierproblemen of botbreuken dus zoiets pak je niet even als je nog andere opties hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef geen prednison maar dexamethason maar dat komt op hetzelfde neer. Ik ben eigenlijk juist wel blij dat ze iets heeft waardoor ze nog wat jaartjes mee kan anders was ze nu dood & begraven.

Maar goed zoiets is hopelijk niet nodig bij Twiggy, begin eerst naar eens met een antibiotica-kuurtje dat lijkt me een stuk beter te behappen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker rotspul, mijn kat heeft het 1,5 jaar gehad, denk ik, en toen was zijn astma ineens weg. Maar hij kreeg een paar jaar later wel diabetes. Katten kunnen ook diabetes krijgen door stress en dat heeft zeker ook meegespeeld want hij werd diabeet net nadat we een woningbrand hadden meegemaakt en we moesten verhuizen, na tien jaar op dezelfde plek te hebben gewoond. Maar ik heb wel gedacht dat die prednison ook een oorzaak is geweest. Hij is namelijk nooit dik geweest, al is ie nu wel zwaarder geworden door zijn diabetes. Hij heeft ook pancreatitis namelijk en daardoor veel wisselende suikers.

Nee, prednison is echt een soort noodzakelijk kwaad, als je niet anders kunt, is het levensreddend maar anders blijf ik er ook liever vanaf. Gelukkig is het niet nodig ook nu voor je konijn, ik denk dat als het weer wat kouder en minder vochtig wordt, dat ze wat meer lucht krijgt. Ik heb zelf heel licht last van copd en ik vind het weer nu ook benauwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .