Ga naar inhoud

Stampertje heeft maden


Ainariel

Aanbevolen berichten

Willow heeft het vorig jaar ook al eens gehad, toen lag ik 2 dagen ziek en was ik te laat met schoonmaken. Maar dit jaar (pijn of geen pijn) ben ik er juist zo alert op. Willow was vorig jaar ook gewoon kerngezond. Mijn dierenarts zei dat hij er deze week al 2 anderen heeft gehad en dat het gewoon extreem is door het weer. Ik leerde hier ook dat alleen zieke konijnen of konijnen die zich bv door ouderdom of poot eraf niet goed schoon kunnen houden, kans op maden hebben. Maar dat gaat dan niet altijd op.


 


Ik ga ze vanaf nu gewoon preventief sprayen. Al zal het wel weer haatcampagnes gaan geven bij mijn groep. Die zijn zo boos op me nu (straks even omkooppoging wagen).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, elk konijn maakt er een kans op, maar voor het algemeen is inderdaad wat aan de hand, wat de vliegen wel aanvoelen/zien/ruiken, maar wij niet.


Echter heb ik het ook eenmaal bij iemand anders gehoord inderdaad gewoon gezond konijn. Kan ook zijn dat hij vannacht een beetje gas heeft gehad, wat buikpijn had er niet op reageerde, wel zelf is opgeknapt maar toen dus niet reageerde op de vliegen. Heel vervelend dat wel. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jee, wat naar joh! Gelukkig was je er op tijd bij. Ik zou ook helemaal paranoia worden. Zelfs van het lezen van dit topic ga ik straks even kijken hoe het met mijn nijnen is. Er zitten nooit echt van die dikke vliegen omdat ik het best goed schoonhoudt maar je weet maar nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar, helaas..


 


Heb gisteren bij mijn 6-jarige Bruun ook maden ontdekt. Direct naar DA geweest, en daar zijn er 4 maden verwijderd. Voorlopige conclusie, we zijn er op tijd bij. Na een badje, pijnstillers en zalfje mocht ze mee terug naar huis. Maar aangezien Bruun een buitenkonijn is, was het advies om ze binnen te zetten. Gezien de grote van haar hok, en de smalle deur, past dit helaas niet. Dus bij de xenos vliegengaas gekocht, en alles met goede dubbelzijdige plakband voor buiten vliegenvrij gemaakt, en gehouden.


 


Terug thuis, hebben we nog 3 dode maden gevonden in haar hok, direct verwijderd en opnieuw gecontroleerd. Maar niets gevonden sindsdien. Wel is alles rond haar anus enorm gezwollen. Dus nu vraag ik mij af, hoe weet ik of de maden niet al dieper binnenin zitten? Komen deze dan ook naar buiten, of zie ik daar andere tekenen van? Morgenmiddag ga ik terug naar de DA, gewoon voor een extra check voor het weekend. Verder eet, drinkt, poept en plast ze net als anders.


 


Maar toch, het schuldgevoel blijft.. Bruun doet alles op haar poepbak, die wordt in de zomer om de dag vervangen, nu elke dag.. Bruun heeft een ren van 9m2, en loopt altijd los bij ons in de tuin als we buiten zijn. Wat ze nu alleen mag onder strikte controle op vliegen..  


Het enige wat we merkten dat anders was gisteren, was dat ze op andere plaatsen ging liggen en wat 'seuterig' deed. Dan eens een volledige controle, maar we zagen gelijk wat het was.. Ik blijf me afvragen wat ik meer had kunnen doen.. Aangezien Bruun langharig is, borstel ik haar 1 a 2x per week. Dit was nu geleden van afgelopen zaterdag. De planning was om gisterenmiddag haar hok helemaal schoon te maken en nog een borstelbeurt. Had ik het eerder moeten doen/merken.. je blijft het je afvragen.


 


Al is nu het belangrijkste dat ze geen pijn heeft, toch hoop ik echt dat we er op tijd bij zijn geweest.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zondag avond had ik het ook bij een logeerkonijn.


Ik zag groene vliegen en mijn eerste reactie: konijn uit hok en omdraaien. Bingo! En gatverdamme wat is dat vies. Ik was er gelukkig ook op tijd bij, konijn was nog niet aangevreten, maar dan nog is het vies om die vele mini maden te zien en bij de dierenarts de nog veel meer kluwen eitjes die verspreid rondom het geslacht overal in de vacht zaten. 


Ik heb hier dus ook alle konijnen gecontroleerd en gelukkig had de rest niks.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik las het op je Facebookpagina. Stamper is ook niet aangevreten gelukkig en ze waren nog piepklein. Dus net uit het ei schat ik.


 


Nou heb ik wel een beetje de smoor in want mijn logee begint weer te klooien met eten. Ik heb nog nooit zo'n stressig konijn meegemaakt als die. Net haar aangemoedigd en dan eet ze weer braaf wat. Vanavond maar weer even kijken of er al wat lekkers uit de gemixte brokken zijn verdwenen. Ze heeft net 2 aardbeistengels opgegeten dus ze eet wel. Maar niet veel.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik kan er helaas over meepraten, mijn lieve Muffin is overleden aan myasis. Nel heeft twee keer maden in de huid gehad maar die heeft het overleefd. Waar je op moet letten als ze behandeld zijn, is apathie. Als ze steeds slomer worden, kan dat betekenen dat het gif, de afvalstoffen van de made, toch in het bloed is gekomen en zijn tol eist. Muffin is helemaal schoongemaakt, ze had inwendig geen maden, alleen in de huid. Als ze inwendig maden hebben, vindt je ze dood, dat gaat heel snel. En ze heeft een prik gehad om het gif te neutraliseren, zoals het mij is uitgelegd dan. Toch was dat niet genoeg. Ze had wel veel maden, tientallen. Dat was dus in een week waarin Pien een verstopping had en Dopje een enorm abces. Niet gezien dat ze anders deed, tot ze steeds onder het hondenhok bleef kruipen. Ik herken het schuldgevoel dus ook. Helaas zijn wij slechts mensen en we kunnen niet alles. Je kunt een konijn ook niet in een kubus met gaas erover houden en hem er nooit uitlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O en Nel heeft halflang haar en een 'rokje' van haar rond haar achterlijf. We hebben de tondeuse erbij genomen en hebben haar bijna kaal geschoren van onderen. Dus rond de anus en genitalien en een stukje van de buik. En haar rokje eraf. Mijn vriend doet het scheren, dan legt ie haar op haar rug op zijn schoot. In die houding blijven konijnen uit instinct stilliggen namelijk. Nel is maatje Vlaamse reus en weegt 5 kilo dus ik vind het heel knap van hem. Ze blijft dan als in trance liggen en laat zich heel makkelijk scheren.

Als je een konijn op de rug wilt draaien, ondersteun dan goed aan alle kanten zodat ze niet snel terugdraaien. De rug van een konijn is kwetsbaar en kan makkelijk breken bij te snel draaien.

Mijn vriend houdt haar met een hand op haar rug stevig vast (groot stuk huid in je hand nemen) en met de andere scheert ie. Als ze weer aan de beurt is, maak ik wel een filmpje ervan. Dat helpt echt tegen aanplakkend poep ed en dat is wat vliegen het meest aantrekt, denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak overigens met dit weer om de dag de hokken schoon. Gisteren het hok van Jak & Dax, nu net het hok van Noga & Lex. Morgen is het andere koppel weer aan de beurt. De ren veeg ik iedere dag even aan. Het is even wat werk maar dan zijn de risico's wat minder groot, alhoewel dat dus ook niet altijd waar is.

Met wat minder warm weer doe ik de hokken twee keer in de week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, de 5 hebben nog een keer een badje gehad en mijn man is van de lucht naar buiten gevlucht. ;) Hij had ook nooit geurklieren gezien of ervaren en bij de check vam Stamper zat hij er mooi bij te kijken en snapt nu het begrip geurklieren. ;)

Willow en Pluis vinden me niet meer lief maar komt wel weer goed. ;)

Ik mag morgen bij deze konijnen al inspuiten met nomyasis of moet ik nog een dagje wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen nomyasis gebruikt maar andere spray. Die heb ik zodra ze droog was na het bad erop gesprayed. Alleen pas op, de wondjes waar de maden hebben gezeten heb ik vermeden want ik wist niet zeker of dat niet ontzettend zou prikken. Volgens mij zit er alcohol in die sprays en dat is niet fijn bij een open wondje. De spray doet evengoed zijn werk als je de vacht goed sprayt, volgens mij. Maar die wondjes gaan erg snel dicht dus je zou even kunnen checken voor je sprayt, wie weet zijn ze al dicht. Ik zou met dit weer niet een dag wachten iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts heeft net teruggebeld en ik heb ze inmiddels allemaal voorzien van de spray. Alle hokken zijn nog eens extra schoon gemaakt. Ik kan weer rustig slapen. ;)


 


En Pluis en Willow de komende weken maar proberen uit de hand te voeren, want ik heb ze vandaag al 2x moeten vangen en inmiddels is de liefdemeter wel gedaald naar haat. Willow heeft flink van zich af lopen schoppen.Logisch natuurlijk. Je moest dat spul wel op de huid doen, dus heb het ff ingewreven. Mijn logee vond dat niet leuk, die zat echt te mopperen (geluidjes te maken). Tja, het is niet anders. De geurklier van Pluis zat verstopt aan 1 kant en ik heb nu na 2x een badje het uiteindelijk er toch uit gekregen. Weet niet of het mag of niet, maar ik dacht: even goed doen dit keer. 


 


Ik hoef van de dierenarts maar 1x per maand te doen, dus tenzij we een mooie nazomer krijgen, hoeft het nog maar 1x of niet eens meer denk ik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een werk joh! Klasse hoor.

Beetje ego van je nijnen om jou dan maar meteen te haten he?! Die hebben vast maar twee standen: haat - liefde. Hier exact hetzelfde altijd, je bent goed te pruimen als je ze allemaal lekkers toe stopt maar kom je met iets aanzetten wat uitermate goed voor ze is maar niet lekker het maagje vult dan zien ze je het liefst nog op de maan zitten, haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook wel een beetje eigen schuld hoor. Mijn buitenkonijnen zijn kijk-konijnen. Ik kijk er graag naar, maar knuffelen willen ze niet en ik vind het wel best. Alleen met dit soort akkefietjes is meteen de vertrouwensband tot het minimum gedaald. Komt vanzelf wel weer. En anders maar niet, het zijn immers konijnen die lekker konijnen mogen zijn. :)


 


Mijn binnenkonijnen zijn wel knuffels. Stamper in hevige mate (mijn eigen flesventje) en Cassie vindt een aai over haar oor fijn, maar op schoot nemen doet ze niet aan. Ook niet erg, dat ze uit zichzelf al op de bank springt en mij een neusje geeft, vind ik al heel erg fijn. Knuffelen komt wel weer. Stamper heeft geen haatgevoelens naar mij toe. Als ik hem over 10 minuutjes uit zijn hok wil tillen, dan vindt hij dat best. Is hij zelfs blij. Gek dier he. (L)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen nog even gekeken maar ze zijn denk ik echt foetsie. En het lijkt wel alsof Stamper in de Vanish is geweest: zijn staartje is zo wit, dat je er haast een zonnebril bij op moet zetten. :P


 


Ja, ik ben er echt blij mee, want ik vond het vreselijk. Helaas wil hij vandaag niet bij me op schoot. Hij is nog flink beledigd dat ik z'n kontje vanmorgen nog eens heb bekeken. In zijn hok geeft hij kusjes maar buiten het hok wil hij niet echt geaaid worden. Al vliegen de binkies wel door de kamer. :P


 


Ik heb vandaag ook horren gehaald bij de Action. Waren 1 euro. Ze zijn wel scheef afgeknipt in de fabriek, dus ik zat flink te puzzelen. Mijn man moet me maar even met de ramen in de kamer helpen. In de slaapkamer ziet toch geen mens  dat er horren voor zitten. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha. Ik zou ook beledigd zijn als ze mij steeds in de houdgreep nemen om mijn kont te bekijken hoor, hahaha.


Het logeerkonijn was een ''goeie sul'' die alles accepteerde. Zelfs dat uur bij de dierenarts liet ie toe zonder tegen te stribbelen. 


En hier thuis bleef hij ook gewoon komen, want hij werd uiteraard vaak beloond voor zijn goede gedrag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah hier krijg ik toch wel de kriebels van. Pech voor Juul maar vanavond gaat hij weer op zijn rug!


Ik maak ook heel consequent schoon. Hij heeft twee toiletten die elke dag schoon gaan.  Maar blijkbaar maakt dat eigenlijk helemaal niet uit. Ik heb gelukkig zelden last van ongedierte, en eigenlijk nooit van dat soort vliegen, maar wie weet heb ik er ook wel een gemist. Ik denk er nu ook aan om maar preventief te gaan sprayen. Het zou 12 weken werkzaam zijn. Dus dat is maar een keer in de 12 weken pesten. Heel vervelend voor hem, want optillen is absoluut niet favoriet, maar wat moet, dat moet..


 


Heel veel succes met je hupseltje, ik hoop dat het wegblijft! 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke goed. :) Stampert is na 3 dagen boos zijn omdat ik z'n "poepje" had bekeken eindelijk bijgedraaid. Vandaag even een hokdag (is een ren van 2 m2 hoor), morgen maak ik het extra goed. Zal wel een bijkomdag hebben en we knippen een extra mooie appeltak af. ;) Maar ben nu compleet op en heb al de hele dag op 2 peuters/kleuters gepast en die twee van mijzelf (:P) moeten maar even een dagje kalm aan doen. ;)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .