Ga naar inhoud

Gras maaien...


RockinRoxx

Aanbevolen berichten

Ik las dat konijnen geen gemaaid gras mogen, alleen geknipt of geplukt, tenzij het gedroogd is en dus hooi... Ik vroeg me sowieso af waarom dat is, kan iemand me dat uit leggen?

Maar nu is het zo dat wij een klein grasveldje in de tuin hebben, wat binnenkort nodig es gemaaid moet worden. Hummer loopt eigenlijk altijd los in de tuin nu, dus hoe doe ik dat? Is het voldoende om het losse gras bij elkaar te harken en weg te halen? Want er zullen dan ongetwijfeld wat gemaaide sprieten blijven liggen... Moet ik hem dan 1 of 2 dagen verplicht in z'n hok laten zodat het kan drogen? (Liever niet want vind het een beetje zielig aangezien hij zo gewent raakt aan los lopen en er zo van geniet...)

Hoe doen anderen dan met een grasveldje in de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trommelzucht is gas... Zoveel gas dat het maagje kan gaan draaien en er maagdilatie kan ontstaan, waarbij niets er nog in of uit kan en een levensreddende operatie noodzakelijk is. Er is ook bekend dat het maagje heel vaak toch nog terugdraait na de operatie, als het eenmaal gebeurd is... Vreselijk om mee te maken. 


 


Dat terzijde ^^ 


 


Gemaaid vers gras is door de hakmessen van de maaimachine zo door elkaar gerammeld en gekneusd dat er allerlei stoffen vrijkomen die dan in zelfs al kleine hoeveelheid kunnen zorgen voor gas. Door het laten liggen van het gras vervliegen deze (vloeibare) stofjes en wordt de vochtigheid van het gras teruggebracht tot een niveau waarop het geen schimmels meer kan vormen, en lang bewaard kan blijven. Dat noemen we dan weer hooi... 


 


Soms zijn er mensen die dan heel bijdehand vragen: "maar als ze het zelf eten dan? Dan gebeurt dat toch ook?". De snede van een paard, koe, konijn of andere grazer is scherp en recht door de tanden, waardoor er een beperkt beschadigd oppervlak ontstaat, waar niet genoeg stofjes op kunnen bouwen (zoals het knippen of zelf plukken). Het gras wordt pas gekneusd tussen de kiezen en door de hoge omlooptijd in de darmpjes kunnen de meeste stofjes geen kwaad meer daar. Wel moet er opgepast worden met "voorjaarsgras" dat erg hoog in eiwit is. Het eiwit wordt in de sprietjes opgeslagen om snel te kunnen groeien, maar dat eiwit eten onze beestjes dus ook op (hoge concentratie). Door het gras uit te laten groeien tot bloei-stage kan je de hoeveelheid eiwit beperken (eiwit per kilo is lager dan met jong gras), maar je wilt koeien JUIST eiwitrijk voer geven voor hun melk en vleesopbouw... Daarom kan je dus koeienkuil/hooi beter niet aan paarden en konijnen voeren, want vooral paarden en konijnen hebben erg veel last van deze hoge concentraties van eiwit... 


 


Als voor wat je kunt doen: Je kan een deel van de tuin afzetten waar je je eigen hooi probeert te drogen, maar dat is erg arbeidsintensief werk. "Lekker laten liggen" zoals we denken dat op het land gebeurt als we er 2 keer per dag langsrijden, dat werkt niet. Tot wel 5 keer per dag (meestal 3) gaat daar een tractor overheen met een schudder, die het hooi omlegd en uitspreid, afhankelijk van het warme weer 3 tot 5 dagen lang, zodat ieder sprietje bijna even lang aan de zon blootgesteld wordt en goed kan drogen, en schimmels en andere slechte microben geen kans hebben. Er mag geen regen op komen, want dat vergroot de kans op schimmels en bederving, wast voedingsstoffen uit die je wilt bewaren en verlengt de droogtijd. Daarna wordt het hooi op zwadden gelegd en opgepakt door een hooier, die dat alles weer netjes tot balen of pakken verpakt. 


 


Je kan het gras opharken en in de compostbak gooien, samen met wat droge bladeren (de droge bladeren zijn om de vochtbalans te houden, je kan er ook wat stro tussen gooien. Nat gras, VEEL nat gras zonder droge stof ertussen gaat gisten en stinken... Een stinkende compostbak is een bak van iemand die zich niet ingelezen heeft...) Of gewoon wegmikken, dat doen de meeste mensen.


 


En je kan inderdaad hopen dat je niet teveel gras hebt voor 2 konijnen, haha ^^ 


  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjah als Hummer het in z'n eentje aankon hoefde ik het niet te maaien he ;-)

Maar het is wat veel gras voor 1 konijn, zelfs al is dat een Vlaamse reus... Misschien als we er twee zouden hebben dat het beter gaat, maar voor 1 is het gewoon te veel... Weghakken dus maar en weggooien in de groene bak word mijn keus denk ik haha. In ieder geval ook Erg bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hadden een handmaaier. Zo eentje die je voort moest duwen met heel wat kracht. Ondertussen vlogen de sprieten tegen je benen aan, want er zat geen bak achter. Die sprieten werden éénmalig met een mes gesneden en vlogen door de kracht van het maaien meteen weer weg. Ik denk dat dit hetzelfde effect is als het knippen van gras? De sprieten waren namelijk nog gewoon intact.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft maaien. Dus denk niet dat dat gaat werken.

Ik zou je konijn lekker zn gang laten gaan veel gras/hooi is juist goed voor ze volgens mij bestaat er niet echt een teveel aan gras of hooi. Weet natuurlijk niet hoe groot jullie tuin is maar hier vreten ze met zn tweeen in minder dan een week makkelijk 3-4m2 weg. Zal vast nog meer kunnen zijn maar meer ruimte hadden ze niet met de ren op een grasveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 m2 is best veel voor 1 konijn ;-) hij heeft wel genoeg gras en kan er misschien niet teveel van eten, maar hoe dan ook word het gras veel te lang omdat ie dat in z'n eentje nooit allemaal weg kan werken.. Helemaal met een beetje regen en zon erop schiet het de lucht in ;-)

Toch maar maaien en weggooien dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 m2 moet wel kort te houden zijn voor een groot konijn. Eet hij daarnaast nog hooi of zo? Als dat niet het geval is anders even kijken dat hij niet te veel brok krijgt. Gras of hooi eten is veel belangrijker.

Het is wel zo dat als het gras al erg lang was toen je hem erop zette hij waarschijnlijk liever hooi erbij eet, dat lange gras zitten weinig eiwitten in zoals Yuki al mooi uitlegde en dat vinden ze dan niet interessant. Eenmaal kort moet hij dat toch wel kort kunnen houden, behalve op het plekje waar hij poept of plast, mocht hij dat liever ergens in een hoekje op het gras doen dan op de bak. Daar eten ze geen gras, zo slim zijn ze wel, daar wordt het gras wel lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb eigenlijk een aanvullende vraag hierop;


Wij hebben sinds begin dit jaar ook gras en de konijnen mogen daar ook regelmatig op om het korter te maken. Nu hebben wij alleen altijd veel paddenstoelen in het gras. Met maaien gaan die wel weg, of als we ze plukken, maar binnen een dag komen ze vaak weer terug (vooral als het zoals vorige week veel regent).


Hebben jullie daar geen last van? Aangezien bijna alle paddenstoelen giftig zijn, neem ik aan dat ze die niet mogen hebben... Nu is ons grasveldje redelijk klein en het wel te overzien, maar het is altijd wel goed opletten dat we ze er allemaal tussenuit plukken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier nog nooit gezien dat de konijnen van de paddestoelen aten. Het is niet te voorkomen, ik had daar toen mijn konijnen buiten gingen ook niet over nagedacht, maar ze zijn er inderdaad van de ene dag op de andere en dus was het gewoon zo. Heb nu in 2 jaar nog nooit een afgegeten paddestoel gezien.

Niet bijna alle paddestoelen zijn giftig, de meeste juist niet toch? Ik heb weinig verstand van paddestoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, ik dacht juist van wel; ik zag laatst een kookprogramma en daarin zeiden ze dat ze bijna allemaal giftig zijn. Maar misschien gaat dat daar om andere daar, ze liepen daar wel door het bos en niet in de tuin....


Maar goed om te weten dat ze er bij jou gewoon vanaf blijven, wellicht dat ze dat hier dan ook gewoon doen :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms zijn er mensen die dan heel bijdehand vragen: "maar als ze het zelf eten dan? Dan gebeurt dat toch ook?". De snede van een paard, koe, konijn of andere grazer is scherp en recht door de tanden, waardoor er een beperkt beschadigd oppervlak ontstaat, waar niet genoeg stofjes op kunnen bouwen (zoals het knippen of zelf plukken). Het gras wordt pas gekneusd tussen de kiezen en door de hoge omlooptijd in de darmpjes kunnen de meeste stofjes geen kwaad meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .