Ga naar inhoud

Vers dwangvoer


femmeke

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Zoals sommigen wel mee hebben gekregen heb ik afgelopen dag en nacht weer met Otje lopen stoeien, door de haakjes moest ze gedwangvoerd worden.

Alleen merk ik altijd dat ze het dwangvoer van critical eigenlijk niet lekker vind net als geweekte biks.

Nou kreeg ik vannacht een heel stom idee maar toch blijf ik er aan denken. Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen of dat er mensen zijn die zouden willen brainstormen of het echt zo'n stom idee is.

Ik zat namelijk te denken of het niet een optie is om ipv het standaard dwangvoer (critical of geweekte biks) te vervangen voor vers dwangvoer bestaande uit verse groentes en hooi. Ik heb een speciale smoothie maker waardoor er meer voedingsstoffen behouden blijven dan wanneer je het in een standaard blender gooit. De samenstelling hiervan ben ik nog niet helemaal uit, ik merk aan Otje altijd dat het eerste wat ze weer eet appel en andijvie is en ze probeert ook altijd toch nog een hapje appel te nemen wanneer ze niet eet, ofja daar wordt iig nog aan gesnuffeld terwijl ze de rest de rug toe keert. Dus zit ik vooral te denken aan andijvie en appel en wanneer mogelijk vers gras en anders een goede hand hooi voor de vezels. Het is maar een hersenspinsel en als het echt belachelijk is hoor ik het graag maar anders wil ik het toch de volgende keer gaan proberen, als dit met een minder heftig gevecht gegeten wordt en ze toch binnen krijgt wat ze nodig heeft maakt dat het voor haar (en misschien ook andere nijntjes) een stuk minder stressvol en voor mij een stuk sneller en makkelijker.

Natuurlijk kunnen er ook andere groentes in daarover kan gepraat worden,

Alvast bedankt voor het mee denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hooi in de blender gaat lukken, maar vers fruit en groenten moet goed gaan. Ik heb een keer geprobeerd om hooi met geweekte biks en groenten te mengen met een staafmixer en dat ging niet goed haha.

Wat ik altijd doe om dwangvoer lekkerder te maken is om Olvarit wortelhapje of fruithapje te nemen en daar het dwangvoer mee mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe met een staafmixer denk ik idd dat het niet gaat lukken:p mijn smoothiemaker kan zelfs nog ijsklontjes verpulveren dus kan me haast niet voorstellen dat hooi niet gaat lukken maar dat is natuurlijk een kwestie van proberen.

Truucje met fruithap werkt niet, ze blijft de biks of critical ruiken en gaat dan hoe ziek ze ook is tegen werken. Daardoor duurt het allemaal langer (vooral omdat ik het alleen moet doen meestal) ik wil haar de stress van het dwangvoeren zoveel mogelijk besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende merken dwangvoer die je uit kunt proberen... Critical Care, Science Recovery en er is er nog eentje... Hun samenstelling is precies zo dat zieke konijnen met een beperkte hoeveelheid vooruit kunnen. Je zou van alle groenten en fruit die ze lekker vindt de gemiddelde samenstelling uit kunnen zoeken (lang leve internet), dat vergelijken en berekenen met en aan de hand van de dwangvoeders en dat aan kunnen vullen met een beperkte hoeveelheid jong gras (hoog in eiwit, maar ieder grassoort heeft weer een andere dichtheid, groeisnelheid etc etc) of toch een beetje dwangvoer (lijkt mij veiliger)... 


 


Ik denk alleen dat dat heel veel werk is... En je moet er rekening mee houden dat sommige smaken niet te verenigen zijn en een zo mogelijk nog walgelijker papje opleveren dan de dwangvoerders, haha ^^ Zou zonde zijn als je zoveel werk erin stopt en je konijn zoiets heeft van "woah... Halt!" 


 


Werkt eerst dwangvoer en dan nog een beetje gepureerde appel dan niet trouwens? "om de smaak weg te wassen" en als verzoeningsoffer? Maximus zat me altijd aan te kijken alsof hij me wat aan kon doen, maar met verse druivensap na (of erin), dan liet hij het wel toe (hij was verzot op rozijnen en druiven... Suiker vooral denk ik dan...). 


Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunbun Hmm ik vind science recovery wel erg prijzig en als ik kijk wat er in zit weet ik nu al vrijwel zeker dat ze dat helemaal niet gaat eten; rode bietjes en anijs twee dingen die ze hier niks vinden.

@yuki critical care heb ik al en daar moet ze echt niks van weten dan nog liever geweekte biks.

Samenstelling van de groentes heb ik al grotendeels uitgezocht omdat ze hier allebei op calciumarm dieet zitten, Tos heeft een aangeboren nierafwijking en Otje heeft een blaasontsteking gehad en had altijd veel drap in de plasjes zitten, sinds er calciumarm gevoerd wordt gaat dat met beide veel beter. En dan nog de gevoelige darmpjes van Otje. Vind het ook geen probleem om veel voor ze te doen en uit te zoeken, en tja nu ik weer vrij gezellig ben heb ik toch tijd over in het weekend xD heb trouwens ook gemerkt dat het zorgen voor de hupjes me een stuk gekalmeerd heeft.

Je hebt overigens wel een punt of alle smaken wel bij elkaar gaan passen, over het algemeen zijn de meeste groentes wel een beetje bitter van smaak maar goed ook dat is een kwestie van proberen. Als ik het niet probeer weet ik het natuurlijk ook niet.

Normaal als ik alleen cisaral hoef te geven en ze niet zo ziek is dat ze niet zelf eet is een rozijntje erna genoeg maar bij dwangvoer gaat dat toch lastiger. Fruitpapjes ervoor erna of er door heen heb ik al geprobeerd en dat maakt eigenlijk geen verschil. Volgens mij is het vooral een kwestie van geen dingen in mijn mond maar als ik nu iets weet te brouwen dat ze wel lust en dus zelf zou kunnen oplikken zonder te hoeven kauwen dan wordt het dwangvoeren ook al een stuk makkelijker.

Afgelopen weekend ben ik er iedere keer bijna een halfuur mee bezig geweest alleen al doordat ze zo tegenwerkt. Zit je dan met een konijn op de eettafel, in een handdoek gewikkeld half er boven op moeten liggen om der in bedwang te houden met een hand het kopje recht houden om goed bij het bekje te kunnen en met de andere hand steeds het ml spuitje bij te vullen en in der bekje te doen. Daar wordt zij niet vrolijk van en ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je wel aanraden van een iets groter spuitje te gebruiken (heb ik ooit eens op konino.nl gekocht) en misschien iemand te laten bijvullen. Bij het spuitje dat ik heb is één à twee spuitjes zeker voldoende per keer, zo hoef je niet steeds bij te vullen want eens je je grip wat lost ben je weer uit het ritme natuurlijk. Ik heb toen wel het mondje moeten breder knippen.


 


Qua het zelf maken zou ik het wel eens een keer proberen, ik heb ook wel eens in een noodsituatie een wortelpapje gemengd met wat peterselie en wat andijvie, het is niet ideaal omdat er in echt dwangvoer ook speciale stoffen zitten maar enkel en alleen om te vullen zou je het wel kunnen proberen wat af te wisselen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Stom dat ik je topic niet eerder heb gezien, toen Koos nog leefde en dus dat probleem bij zijn kiezen had heb ik ook alles voor hem gepureerd. Ik pureerde groenten ook vers voor hem met een flinke hand hooi er door heen, hier ging dat prima en dat at hij zo op. Hij hoefde zo niet te kauwen maar kreeg toch de voedingsstoffen binnen. Eventueel met een stukje appel om het wat zoeter te maken.



Nog een tip misschien, als je biks weekt en daar (bijv) wat gepureerde appel doorheen mengt? Zodat de zoete smaak er wat aan zit? Succes en beterschap!


Link naar reactie
Delen op andere sites

@valentine ik ben juist overgestapt naar een ml spuitje omdat die grote spuiten te gevaarlijk zijn met zo'n spartelend konijntje. De kans dat je te veel in het bekje spuit en ze zich verslikken is vele malen groter dan wanneer je een ml spuitje gebruikt. Ik loop al bijna 2 jaar te hanesen met dwangvoeren bij Otje dus ik weet ondertussen wel wat wel en niet werkt. Heb het ook twee keer bij haar mee gemaamt 1x met water en 1x met voeren. Vandaar dat ik niet meer met grote spuitjes werk. Die ml spuitjes passen beter in het bekje en dus meer garantie dat het goed gaat. Daarnaast woon en ben ik sinds een week alleen en mijn ouders zijn medisch niet in staat om te helpen dus ik moet het allemaal zelf doen vandaar dat ik het zo makkelijk mogelijk wil maken.

@anjo: dankje, het gaat nu gelukkig weer goed met der ze eet zelfstandig en de pijnstiller kan ik ook afbouwen. Maar aangezien het dus niet de eerste en zeker ook niet de laatste keer zal zijn wil ik proberen het allemaal makkelijker te maken. Zo te lezen heb jij ervaring met verpulveren. At Koos het dan zelfstandig op zonder met spuitjes in de weer te gaan? Als dat namelijk gaat lukken bij Otje spring ik helemaal een gat in de lucht. Maar als zr het makkelijker uit het spuitje eet wordt ik ook al blij:)

ik heb wel eens wortel en appelhapje voor babies door de geweekte biks gedaan maar dat werkte niet. Misschien kan ik inderdaad verse appel proberen ik denk dat daar toch meer smaak aan zit dan zo'n babyprutje. Bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker, ondanks dat Koos zichtbaar pijn had wilde hij wel eten maar hij kon het niet. Doordat ik het pureerde en lekker maakte likte hij alles zelfstandig op. Voor mij toen ook een hele opluchting want ja alles beter dan hem toen ook nog tegen zijn zin in op de been moeten houden. 


Ook met de pijnstilling hoefde ik geen spuitje te gebruiken, ik had een wortelhapje waar ik dat mee mengde, hij at het ook als ik het door een beetje vers fruit deed. Dat is echt zo ideaal om medicijnen binnen te krijgen, geen gedwing en gedoe ;)


Sommige baby's weigeren ook potjes als ze eenmaal vers groenten gehad hebben, ik snap het wel haha.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh kijk super om te horen dan ga ik dat zeker proberen de volgende keer, ook extra makkelijk met medicijnen er doorheen. Inderdaad dat onder dwang op de been houden zorgt voor extra stess die eigenlijk op die momenten zo niet nodig is, als dat makkelijker en dus zonder stress kan heb ik het er zeker voor over. Wat gooide je allemaal in zo'n papje? Ze krijgen hier elke dag andijvie, witlof, komkommer, appel (goed om verstoppingen te voorkomen), stukje wortel, veldsla en dan of romeinse sla of bladsla ligt eraan wat er in de winkel ligt. Dus er is veel mogelijk aangezien ze veel kennen.

bedankt alvast:)

Hehe ja kan t ook wel begrijpen dat vers lekkerder is dan uit een potje :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat een ander spuitje bij jou niet werkt, hier gaat dat wel goed (niet dat ik gigantische spuiten gebruik hoor) aangezien ik nog wel goed kan kiezen hoeveel ik erin spuit, de hoeveelheid dat ik in hun mondje doe is hetzelfde alleen moet ik minder vaak aanvullen. Hopelijk krijg je hem zo ver dat ie het zonder spuitje wil, dat zou dan wel een echte oplossing zijn!


 


Qua smaak vinden ze hier basilicum en peterselie lekker fris, als ie dat gewend is zou je dat er mee in kunnen mengen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis trouwens een vrouwtje :P basilicum en peterselie krijgen ze bijna nooit, vooral bij ziekte is peterselie niet zo handig omdat het vochtafdrijvend werkt. En basilicum zit te veel calcium in, zitten allebei op calciumarm dieet ivm urine en nier problemen. Dus liever geen basilicum alleen heel afentoe een blaadje als traktatie.

ik vind het probleem van die grote spuiten dat ze nogal eens willen doorschieten en dus te veel eruit komt.

Ik moet eens even opnieuw in het kruidenboekje duiken en kijken wat eetlust opwekkend werkt is misschien wel handig om dat er door heen te doen. Maar vooral even kijken dat er goede voedingsstoffen in zitten zoals vezels en wat eiwit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat Koos gevoelig was voor gas gaf ik al een poos beperkt groenten en alles op vaste tijden etc om hem zoveel mogelijk regelmaat te geven (daar reageerde hij goed op). Andijvie en witlof pureren en dan een stukje appel erdoorheen en hooi, ik lengde het wel aan met water zoiezo ook voor het vocht en dat pureerde fijner.


 


Maar je kan er inderdaad ook die andere dingen indoen die je opnoemt, het is ook een beetje aankijken waar ze op dat moment zin in heeft misschien :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Otje heeft ook snel gas maar bij haar merk ik dat veel groente juist beter gaan dan met weinig groenten. Daarom ook de biks aangepast en het gaat best goed nu moet ik zeggen. Wel geef ik inderdaad alles zo veel mogelijk op vaste tijden hoewel ik in het weekend niet om 6 uur ga op staan om ze hun biks te geven dan wachten ze nog maar een paar uurtjes :P

Zo zie je maar dat ze allemaal anders zijn.

Ik denk zelf trouwens ook wel dat witlof, andijvie en appel het veiligst is. En voor de vezels dan natuurlijk flink wat hooi erbij. Met water aanlengen sowieso want drinken doet ze ook niet als ze zich niet goed voelt.

Bedankt voor het meedenken en de tips, ik ga denk ik deze week nog een prakje maken en kijken hoe er nu op gereageerd wordt dan weet ik gelijk of de smaak en of geur goed genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .