Ga naar inhoud

Schijnzwanger, advies nodig mbt castratie


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Ik heb twee voedsters van 5 (kruising vlaam) en een hollandertje van 7 jaar oud.

Beide dames zijn regelmatig schijnzwanger, vorig jaar waren ze net opnieuw gekoppeld aan hun kerel, dus wijde het daaraan, maar ook dit jaar zijn beide dames schijnzwanger.

De een al 3x dit jaar en de ander 1x.

Is het nog realistisch om op deze leeftijd te laten castreren?

Wie heeft er ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik zie het probleem nooit zo van schijnzwangerschap.

Saartje had het elk jaar wel een paar keer, maar dat was snel over. Nu heeft Guusje het stokje over genomen, maar ook zij is er na 1 dag wel weer klaar mee en laat de rest met rust. Als het niet erger is dan dat, zou ik voedsters daarom niet castreren en zeker niet op deze leeftijd.

Als het gedrag voor de nijnen of hun partner echt vervelend wordt, is het te overwegen, maar een vlaam van 5..... dat vind ik wel heel oud hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Als ze echt bloed verliest, zou ik dat misschien wel een reden voor castratie vinden, omdat dat ook bij ziekte kan passen. Hoewel het natuurlijk minder verdacht is als ze dat al jaren heeft.

Je zou eens met Aniek of Dollie kunnen overleggen. Die hebben wel oudere dames laten helpen. Ik geloof zonder al te veel problemen. maar je zult net zien... Je moet er dus wel echt helemaal achter staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelezen dat als een konijn vaak schijnzwanger is, dat er een grotere kans is op baarmoederkanker. Ik weet niet of dat klopt maar ik had 5 voedsters en twee daarvan zijn overleden zonder bekende oorzaak. Maar dat waren wel de twee die het vaakst schijnzwanger waren. Misschien is het te vergelijken met baarmoederontsteking van honden, daarbij zijn de loopsheden de boosdoener, schijnt. Dus ik zou het wel doen, maar dan moet je wel een dierenarts hebben waar je veel vertrouwen in hebt. Of je laat een bloedbeeld maken, daar kun je ook wel wat aan zien, volgens mij. Boven de 4 jaar hebben ze een grotere kans op baarmoederkanker. Schijnzwangerschappen kunnen nogal heftig zijn, ik vraag me af of het wel prettig is. Ze zijn dan behoorlijk chagerijnig, vind ik en o wee als een ander konijn aan het nepnest komt. Succes met beslissen iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .