Ga naar inhoud

Gebeten in neus


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Nou zeg, gisteren rond een uur of zeven stormt de hond heel boos naar buiten en gaat zich bemoeien met de konijnen (ze blaft en piept altijd als ze achter elkaar aanjagen of iets te wild zijn). Vriend kijkt even om het hoekje en ziet dat Jak en Dax (zusjes) even woorden hebben met elkaar maar is alweer afgekoeld. Hond ook weer rustig.

Ga ik ze rond een uur of half tien verzamelen, lekker nog wat voer erin en veilig weg voor de nacht.. Zie ik dat Jak in haar neusje gebeten is! Je zag echt zo een bijtafdruk van de (slag)tanden van haar notabene blinde (!) zus.

Moet ik hier nu iets mee? Ik gok dat Dax het berijden van Jak zat was en nu ineens uithaalde ipv alles maar laten gebeuren. Die twee hebben nooit ruzie, hoe wild Jak ook kan zijn. Vlak na de ruzie was ook alles koek en ei en nu nog. Alleen dat Jak een wondje op haar neus heeft.

Jammer zeg... Beide nijnen hebben verder nergens last van. Neusje gewoon in de gaten gaan houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik dat twee zussen vaak niet goed gaan maar ze zitten al zeker twee jaar bij mij en dit is voor het eerst dat er echt ruzie was.

Ik heb ze uit een verwaarloosde situatie gehaald, geen idee hoelang ze daar al zaten samen maar minstens een jaar. Dus eigenlijk zitten ze minimaal drie jaar samen zonder problemen. Hoop niet dat dit ineens een begin van een nieuwe rage gaat worden want dan zou ik ze moeten scheiden en twee x-rammen gaan zoeken. Zou ik ineens zes konijnen hebben, zit ik ook niet op te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weet ik dat twee zussen vaak niet goed gaan maar ze zitten al zeker twee jaar bij mij en dit is voor het eerst dat er echt ruzie was.

 

In de post hiervoor schrijf je  "ze blaft en piept altijd als ze achter elkaar aanjagen", blijkbaar jagen de zusjes dus wel vaker achter elkaar aan? Op een neusje valt een wondje flink op natuurlijk, maar als je goed met je vingers in de vachtjes voelt, voel je dan ook korstjes van wondjes?

 

Je zegt ook dat je, stel dat je ze uit elkaar moet halen en moet koppelen, zes konijnen hebt. Heb je dus behalve de zusjes nóg een koppeltje? Want soms werkt het in een groep beter dan met losse paartjes. Misschien kunnen we meedenken of de zusjes niet bij je andere koppel kunnen? Ik weet niet welke twee andere konijnen je al hebt?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las het terug en het stond er een beetje overdreven. Want de hond blaft al als de nijnen een beetje lijp zijn en binkies door de tuin maken. Die hond van mij is een beetje een regelteef ;-)

Jak rijdt wel aardig wat op Dax. Zeker als het de tijd van het jaar is lijkt wel. Voorjaar. Geen van beiden wordt schijnzwanger dus dat scheelt.

Dit is voor het eerst dat ik een wondje gezien/gevoeld heb. Ik controleer de dames regelmatig. Zeker Dax omdat zij een zorgenkindje is. Dagelijks knuffel ik haar en onderzoek of het met haar achterwerk gaat. Nooit wondjes gezien/gevoeld.

Daarnaast heb ik een ander koppel. Noga komt uit DW en heeft eigenlijk twee jaar alleen gezeten omdat zij en Jak elkaar echt afmaken als het kan. Ook niet gek, zijn allemaal dames. Noga is vorig jaar gekoppeld met Lex. Die hebben we op straat gevonden en toen er na drie maanden niemand voor hem kwam hebben we hem gecastreerd en bij Noga geplaatst.

Opties:

Jak - Dax en Lex een trio

Noga - Lex en Dax een trio

Blijft er wel altijd een dame over dus zou je een ex-ram erbij moeten zoeken. Maar goed, ik ga hier nu niet eens over nadenken want op dat akkefietje van gisteren na is er nooit wat gebeurd.

Hoef ze toch niet a la minute uit elkaar te halen? Vind ik ook zo wat. Wanneer zouden jullie een grens trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hoeven inderdaad niet a la minute uit elkaar als er verder niet gevochten wordt. Zijn je dames geholpen? Dat vroeg ik me af bij het lezen van dit topic, wie weet kan dat ook voor wat rust zorgen? Omdat je zegt dat Jak toch aardig wat rijdt op Dax.


 


Ik zou zelf Noga en Lex niet scheiden als dat gewoon een stabiel koppel is. Een toevoeging van een derde bij hen zou ook voor onrust tussen hen kunnen zorgen maar ik zeg niet dat onmogelijk is hoor. Zelf zou ik niet goed een derde durven toevoegen aan een stabiel en gelukkig koppel, is er al onrust tussen het bestaande koppel kun je best een poging wagen natuurlijk. Dan zou je evt 3 dames en een ex-ram samen als groep kunnen houden.


Maar daar kan het best iemand tips over geven die zelf een groep houdt denk ik en meer ervaring heeft met het koppelen en houden daarvan.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames zijn niet geholpen. Denk dat het bij Jak wellicht nog wel eens zou kunnen helpen, dat is best een hittepetitje. Damt het gedrag dan ook aardig in? Net als bij honden zeg maar?


 


Noga en Lex zouden Dax er evt. bij kunnen hebben. Hoe weet ik dat? Vorig jaar was schoonpapa niet al te snugger en die had ze een dag met zijn drietjes los in de tuin. Was wel heel goed gegaan, gelukkig! Maar ik ben niet van plan eigenlijk om onderling te gaan koppelen e.d. als het bij dit ene akkefietje blijft.


 


Ga het nu wel in de gaten houden want ik was best een beetje geschrokken van het feit dat er ineens bloed had gevloeid. Dat ben ik niet gewend van mijn dieren. Wil niet dat er nu langzaamaan wat gerommel komt, dan ben ik verder van huis. Maar het is dus niet geheel vreemd dat dames zelfs na jaren ineens de pest aan elkaar kunnen krijgen? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort wel eens dat het de scherpe randjes van het gedrag afhaalt, maar het is geen garantie. Of het een optie is ligt denk ik ook een beetje aan de leeftijd van de dametjes, zo'n ingreep is wat zwaarder dan bij mannetjes dus bij echt oude konijnen lijkt het mij geen optie. Er zijn zat mensen (inclusief moi) die het sowieso preventief gedaan hebben bij hun voedster, dus los van het gedrag zou je het ook kunnen doen met het oog op voorkoming van baarmoederproblemen. Het is een beetje een afweging. Goedkoop is het ook niet overigens.


 


Het rijden kan niet leuk zijn voor het onderdanige vrouwtje lijkt me, maar dat is al minder heftig dan echt tot bijtens toe vechten.


 


Ik neem aan dat je ze ook niet graag wegdoet, mocht het nou echt niet op te lossen zijn zou je namelijk altijd kunnen 'ruilen' bij een opvang, dan geef je een ventje een fijn nieuw thuis terwijl zij verder zoeken voor een van jouw vrouwtjes.


 


Weet niet of dat al ergens naar voren is gekomen, maar hoeveel ruimte heeft ieder koppel nu? Kleinere ruimten kunnen soms ook sneller voor wrijvingen zorgen dan grotere ruimten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is oud he? Ik weet dus niet hoe oud ze zijn. In ieder geval minimaal drie. Dat is niet oud voor een konijn. Ik denk er even over na. Vandaag natuurlijk niets aan het handje, maar het is ook warm dus die dieren liggen liever voor pampus dat ze elkaar gaan irriteren. Denk ook dat Dax juist gisteren heeft uitgehaald omdat ze het zat was. Ze is onderdanig en stekeblind, dus ja... al dat gedoe achter op je. Ik zou ook uithalen.


 


Ik doe ze absoluut niet weg. Als het koppel echt uit elkaar zou moeten dan neem ik wel twee ex-rammen voor lief erbij (ook al ben ik daar geen fan van, haha). Ik heb die dieren een belofte gedaan toen ik ze uit die vreselijke situatie haalde en ook al weet ik dat als ik zou gaan 'ruilen' bij een opvang, dat ze goed terecht komen.. dat doe ik absoluut niet. Ze blijven bij mij tot hun dood.


 


De dieren hebben erg de ruimte. Ligt eraan welk koppel in de tuin mag en de ander in de ren. De tuin is 140m2 en daar liep dit koppel in toen ze mot hadden. De ren is 6m2 en daar loopt dan het andere koppel in (omdat ze niet samen kunnen). 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .