Ga naar inhoud

sore hocks wat te doen?


bunbun beauty

Aanbevolen berichten

Ik kwam er vandaag achter dat mijn voedstertje caramel beginnende sore hocks heeft. Het is gewoon dicht en het ziet er ook niet uit alsof het ooit open is geweest , ze heeft 2 van die plekjes op dr achter poten van misschien 2-3 millimeter doorsnee. Wat moet ik hier mee? Moet ik het gewoon laten en in de gaten houden of misschien iets van paw wax halen bij de da?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op wat voor ondergrond lopen ze/ loopt ze? Zijn de plekjes droog of nattig?


Een harde ondergrond, zoals een vloer binnen, is volgens mij niet bevorderlijk voor sore hocks. Heb je de mogelijkheid voor gras? Sommige nijnen zijn er gevoeliger voor dan anderen omdat ze hun pootjes in een andere stand hebben staan of anders neerzetten, ik vergelijk het met doorgezakte voeten bij een mens ;-) dan heb je ook sneller kans op blessures.


Als de plekjes droog en rustig zijn zou ik persoonlijk niks doen. Als je er zalf of iets dergelijks op gaat smeren heb je kans dat ze eraan gaat likken, en door de zalf/likken wordt de huid weker en heb je meer kans op het ontstaan van wonden. Even in de gaten houden hoe het loopt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Medes heeft er ook last van. Ik heb het pas begin deze week ontdekt toen we naar de dierenarts gingen. Hij heeft er nog gewoon haar en alles, maar daaronder ziet het dus (te) rood. De dierenarts zei dat ik hem op een zachte ondergrond moest zetten, voor de rest nog niets. (En veel laten rondlopen, maar dat gebeurt sowieso al.) Zolang het niet erger wordt, is het oké. Nu weet ik niet of het bij jou al erger is of nog niet, maar het klinkt toch als ongeveer hetzelfde.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze wonen binnen en lopen 12 uur per dag los door de kamer. Op gras zetten is geen optie want we wonen in een flat. De plekjes zijn droog het zijn 2 hele kleine roze plekjes (onder iedere achterpoot 1) gewoon huid zeg maar het ziet er ook niet ontstoken of geïrriteerd uit. Ik houd het dan in ieder geval goed in de gaten en als het erger word ga ik even langs de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het niet gewoon de beschermende eeltplekjes en helemaal geen sore hocks?

Kan je anders geen foto maken?
Het is namelijk heel normaal als ze op de hakjes iets kaal zijn en daar een eeltplekje zit, dat is het beschermlaagje, dat zie je regelmatig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft er een midden in dr pootje en een op dr hakje, een foto maken gaat niet want dat laat ze echt niet toe het was voor ons al moeilijk om er even naar te kijken.

Misschien ook handig om te weten afgelopen weekend is ze nog geënt en nagekeken toen zaten die plekjes er nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn bijvoorbeeld echt eelt plekjes:


http://i49.tinypic.com/11hasg2.jpg


http://www.knagers.net/foto/Fluffy/Fluffy%20eelt%20copy_klein.jpg


 


Als het echt rood is zijn het mogelijk sore hocks in wording, zijn het korsten of is het open dan zijn het sore hocks.


 


Weet je zeker dat er afgelopen weekend nog geen eelt op zat of zaten toen de haren er voor? Want eeltplekjes worden de laatste tijd heel vaak voor sore hocks aangezien, terwijl dat eigenlijk normale bescherming is. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er wel een beetje uit zoals dat roze op die eerste foto, alleen vraag ik me af hoe ze dan een eeltplek in het midden van dr voet krijgt... ik weet iig zeker dat die in het midden er nog niet was die ander weet ik niet zeker want die zit een beetje verstopt. Ik lees en hoor trouwens wel veel dat rexen sneller kale hakjes/voetjes hebben in tegenstelling tot hun net zo grote normaal harige vriendjes.. misschien dat dat er ook iets mee te maken kan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit echt helemaal midden op de voet nergens bij de hak oid? Het is natuurlijk wel iets om altijd heel goed in de gaten te houden en best apart midden op de voet een eeltplekje. Rexen zijn er inderdaad gevoeliger voor ivm dunne beharing. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Er zijn onder tussen nog 2 kale plekjes ontstaan. Ik denk ook wel dat ik weet waardoor het komt nu. Al sinds ze bij ons woont (ze was 8 weken) sloft ze een klein beetje met haar achterpoten over de vloer. Ik heb toen omdat ik me een beetje zorgen maakte bij de da nagevraagd hoe dat nou kon komen. Deze zei dat ze haar poten gewoon niet goed optilde. Ik denk dus dat de plekjes o.a. hierdoor ontstaan. De plekjes zijn niet open, alleen kaal. Weet iemand misschien iets dat ik kan doen om te voorkomen dat deze plekjes in de toekomst wel open gaan? En hoe kan ik zorgen dat de haren daar weer terug groeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb hetzelfde probleem met mijn voedster. Vandaag ben ik voor controle en de inenting bij de dierenarts geweest. Die dacht aan sore hocks.


Maar als ik de foto's van Aniek bekijk, dan lijken het meer eeltplekjes. Het zijn zeker geen wondjes of korstjes.


 


Ik heb mijn beide konijntjes vandaag even in een draadkooi binnen gezet, omdat de dierenarts mij adviseerde om de plekjes goed in de gaten te houden.


Ze zei dat het kon komen doordat ze iets overgewicht heeft, dus ze gaat vanaf vandaag op rantsoen. En ze adviseerde mij om een zachtere ondergrond in de ren te maken.


 


Aniek, als het eeltplekjes zijn, is het dan nodig om de ondergrond van mijn ren aan te passen? 


Ik heb in de ren alleen tegels liggen en een zandbak. In hun hok hebben ze op de bovenste verdieping en in het nachthok stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .