Ga naar inhoud

Anti-myiasis-spray


Sjalot

Aanbevolen berichten

Is anti-myiasis-spray vrij te krijgen bij elke willekeurige dierenarts of moet je daarvoor per se naar je eigen dierenarts?


Ik wil de spray preventief gebruiken. Ik zie namelijk strontvliegen in mijn tuin, niet in de buurt bij mijn konijnen, maar toch vind ik het doodeng. Mijn konijnen zijn namelijk oud en misschien wel vatbaarder dan een jong konijn.


Mijn eigen dierenarts zit niet naast de deur dus ik wil proberen de spray bij de dierenarts hier in de buurt te kopen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het schadelijk is, want het wordt veel gebruikt. Je kunt je wel afvragen of het echt kan werken.

Je moet dit 1 maal per 3 maanden aanbrengen en dan is je konijn beschermd tegen maden. Dus je spuit het op de haren rond de staart en daar doet het drie maanden zijn werk. Het konijn wast zich namelijk niet en het slijt er ook niet af...

Als je er goed over nadenkt, kan het niet.

Toch trap ik er zelf ook in, want mijn oude dame die zich niet helemaal schoonhoudt heb ik recent ook toch maar behandeld. Maar jonge of gezonde dieren zou ik er ook niet mee behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het preventief werkt weet ik ook niet, ik heb er wel een hele goede ervaring mee als je konijn maden heeft. Eén van mijn konijnen had vorig jaar maden, ik ontdekte het vrij snel en heb toen gelijk dat antimyasis erop gesprayd. Bij de dierenarts bleek dat de maden dood waren gegaan door dat spul. Ik denk dat het wel verstandig is om een konijn die zich niet goed schoonhoudt preventief te behandelen, wellicht trekt het spul op de een of andere manier in de huid waardoor het toch z'n werking kan hebben. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de beaphar spray en ik heb deze preventief toch ook gespoten...


Volgens mijn dierenarts werkt deze spray heel goed en beschermt het de konijnen wel degelijk.


In Belgie kan je dit niet zomaar vrij kopen in de dierenwinkel maar in Nederland wel.


Ik woon nu vrij dicht bij Hulst en dus ben ik de spray daar gaan halen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij gewone keutels, dus een gezond dier, hoef je je toch geen zorgen om maden te maken? Hier gaan vliegen niet eens op droge keutels af, en als er BD keutels in de ren liggen zitten ze er wel eens op maar ik heb nog nooit eitjes of maden erin ontdekt. (en dat gaat razendsnel, als er vlees van de katten blijft staan en er komen vliegen binnen, hebben ze er binnen een mum van tijd een trosje eitjes op gelegd, iew...)


Als het beestje ziek of ouder is en je weet dat het risico er is dan is het misschien wel een overweging, ik blijf er toch wat huiverig voor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er uit begrepen heb valt het met gezonde dieren zonder plakpoep wel mee.


Maar mijn Leylabeest gaat nog wel eens op natte tegels zitten en krijgt dan een vieze krullerige kont en heel soms heeft ze ook wel eens een klein plukje poep bij haar anus.


Ik denk van een blindedarmkeutel die ze dan wel op eet maar een klein restje achter laat.


 


Daarom doe ik het voor de zekerheid liever wel en Kyra neem ik dan ook meteen mee. Ik heb er zelf nog geen negatieve ervaringen mee


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het zelf niet preventief (schone, korte, gladde kontjes hier en ze zitten binnen, plus sowieso weinig vliegen op deze hoogte ;) ) maar Beaphar is wel een merk dat alles uittest eer het op de markt komt. (Er werken ook mensen met een studie diergeneeskunde op zak.) Dus wantrouwen doe ik het niet, qua veiligheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo kan het niet werken?

 

Vlooiendruppels één keer gebruiken en dat werkt ook voor 4 weken ;)

 

Ik wil 'm ook gaan bestellen.

Ik denk dat die vraag voor mij bedoeld is?

 

Ik denk dat vlooiendruppels anders werken. Die geef je in de nek, met de bedoeling dat het bloed het opneemt. Dan gaan alle levende vlooien en alles wat kort daarna uit een eitje komt dood. Maar ook dat middel blijft natuurlijk niet tijden in het bloed.

 

De spray doe je op de haren rond de staart. Daar zou het dan lokaal moeten werken. Dus dan moet het daar 3 maanden op blijven zitten en dat geloof ik gewoon niet zo. Er wordt wel eens geopperd dat het opgenomen wordt in het bloed, maar als dat de werking was, kon je het wel in de nek druppelen, waar het konijn het niet weg kan likken. En dan nog: het lichaam van een konijn doet er niet maanden over het medicijn te verwerken en uit te scheiden.

 

In mijn ogen is de werking van beide soorten middelen anders: vlooien en eitjes(of jonge vlooien) worden gedood. Na een paar dagen zou het allemaal weg moeten zijn. In de tussentijd kan een dier dan opnieuw besmet raken, maar daar gaat het niet acuut dood aan. En na korte tijd druppel je opnieuw.

Bij maden is dat anders., Binnen korte tijd legt een vlieg eitjes en komen de maden eruit. Als het middel dan al weer wat weg gesleten is, kunnen de maden gewoon hun gang gaan. Gelukkig heb ik er geen ervaring mee, maar maden hebben een konijn binnen no-time doodziek.

 

Ik denk dus, dat deze sprays alleen zin hebben als je het geeft bij zieke/vieze dieren, terwijl je een overbrugbaar probleem probeert op te lossen. Als je het preventief wilt geven, denk ik dat het meestal uitgewerkt zal zijn als er eens een vlieg langskomt.

De tip van StamperPluis ga ik wel onthouden en ik denk dat het daarvoor zin kan hebben om het op voorraad te hebben.

 

Maar goed, dit is dus mijn mening. ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .