Ga naar inhoud

Maden


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Ik heb ze gelukkig niet op m'n eigen konijn zitten.

Vanavond helaas wel eigenaren moeten vertellen dat het echt niet meer kon met hun konijn.

Beestje was apathisch, had gruwelijk veel pijn en kon met de pincet erg makkelijk bij z'n bot komen.

Het is gewoon niet eerlijk om zo'n diertje gaan proberen te redden.

Maar wat ik me afvroeg, hoelang duurt het voordat een konijn zover heen is?

Dit is puur nieuwsgierigheid.

Hoe verloopt deze 'ziekte'.

Er waren namelijk kleine en grote maden en ze hadden grote delen van de huid al helemaal weg gevreten.

Overigens waren de eigenaren behoorlijk geschrokken en baalden enorm dat ze het niet eerder hebben gezien en dus het konijn hadden kunnen redden.

Ze hebben ook onmiddellijk een dierenarts gebeld om het diertje in te laten slapen.

Dus geen kwaad woord over hun, ze hebben het goed bedoeld door meteen mensen te gaan bellen en ik wilde proberen om in ieder geval de maden weg te halen, maar zag al snel dat het te ver was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat had ik ook al gelezen.


Maar wist echt niet wat ik zag toen ik met de pincet aan de gang ging.


Het was echt gruwelijk, kan me bijna niet voorstellen dat dit binnen 24 uur gebeurt is.


Maar misschien ook wel hoor, het waren er zoveel!!


 


Maargoed, konijn is uit zn lijden verlost, gelukkig.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wat ik er van begreep kan het heel hard gaan. In de vorige woning had ik mijn nijnen op een overdekt balkon, midden in de stad. Ik verschoonde de bak zo'n twee keer per week (grote bak, niet eens echt vies dan). Op een zomerdag zou de dierenarts langskomen voor vaccinatie/controle (superhandig iemand aan huis!). Die ochtend de bak verschoond en één made gezien. Meteen beide nijnen gechecked zelf en ze zagen er goed uit. Heb het aan de dierenarts verteld en die schrok, stond er op hen zelf ook nog een keer te controleren daar. Sindsdien verschoon ik het op warme dagen iedere dag of om de dag.

 

Ik woon nu wat minder stads en er zijn echt veel meer insecten, dus ik let er nu nog veel meer op dan eerst. Iedere keer wanneer ik de bak verschoon kijk ik goed of ik iets zie (dat lijkt me minder stressvol dan iedere dag de nijnen ondersteboven houden). Gelukkig stik het van de spinnen bij ons in de tuin en soms zijn alle tralies bedekt met spinnewebben. Als de nijnen in de rui zijn dan zie je het extra goed omdat het haar eraan blijft plakken. Nu ben ik geen groot fan van spinnen, maar ik ben zooo blij dat ze nu helpen om die vieze rotvliegen weg te vangen! :D

Maar goed... wat een rotverhaal. Het had mij ook kunnen gebeuren denk ik, als ik niet een keer een goed afgelopen 'schrik' had gehad. Arm beestje.

 

Oh trouwens... wat ik zelf niet zo goed begrijp is waarom konijnen het zelf niet weg kunnen halen. Ze wassen zich toch overal? Waarom lijkt het alsof ze dit zo passief laten gebeuren? Met wassen zou je zo'n vieze dikke made toch weg moeten kunnen halen? En met zulke pijn zou je toch verwachten dat ze nonstop bezig zijn met die plek proberen te likken/bijten/krabben?

 

Of is het vooral bij konijnen met een moeilijke/klitterige vacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willow is een gewoon hangoorkonijn. Ik was zelf te laat met verschonen ivm ziek zijn. Ik heb nu een handig systeem bedacht voor mijzelf omdat ik erg beperkt ben. Ik kan met een blik elke dag even de restjes hooi wegscheppen in een emmer buiten de ren en die leegt mijn man. Het is maar 1 blik vol per dag dus dat scheelt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof mij maar, dit kan héél snel gaan, dat hoeft echt geen 24 uur te duren.


Toen ik het hier met mijn eerste konijn had en de DA belde, zeiden ze mij dan ook gelijk te komen, als ik eerst ging werken (4 uurtjes) zou het al te laat zijn.


Uiteindelijk was er al een complete achterpoot zo ver weggevreten, nadat ze "schoon" was is die helemaal gehecht, van onder tot boven aan de heup.


Nijn leek er bijtijds bij te zijn, echter wilde zij daarna niet meer aan het eten en is toen alsnog 2 dagen later overleden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .