Ga naar inhoud

Voeding Makoto en Meiyo


yuki-chan

Aanbevolen berichten

Gegroet geachte forumleden! 


 


(is ze weer hoor, pas op...) Geen leuke links die mensen hebberig maken dit keer... Veilig om door te gaan ;)


 


Zoals velen waarschijnlijk gelezen (en gemerkt hebben) heb ik twee nieuwe nijntjes (al drie weken dus aanstaande zaterdag), en ik maak me een beetje druk/zorgen over de manier waarop ze aankomen en of ik het goed doe met het voer. Een paar oudgedienden kunnen zich Maximus nog voor de geest halen :P Schoolvoorbeeld té goed verzorgd konijn... (twee keer zo zwaar als hij zou moeten zijn, inclusief vetrolletjes en overdosis haar en energie), dus misschien kunnen een paar zich voorstellen waarom ik me zorgen maak. 


 


Dus! Informatie! 


 


Beide nijntjes zijn officieel NHD's van een fokker. En een goede fokker ook, om alle misverstanden uit de wereld te halen. Zijn konijnen zitten er (wellicht klein) goedverzorgd bij en zijn vriendelijk en aandachtig. 


 


Ik wist dat ik aan een risico begon door Makoto mee te nemen, NHD's zijn dwergvarianten van de Fransozen, en als enigs kind was hij met 9,5 week al flink groter dan zijn 6 dagen oudere nichtjes en neefjes. Hij wordt geen Fransoos natuurlijk :P Maar hij dreigt naar gewicht Meisner/Duitser te gaan, dus ik maak me een beetje zorgen. 


 


Meiyo was petite, maar ook zij komt in rap tempo aan. Ik heb het vermoeden dat Makoto vrolijk haar brokjes weg zat te kauwen, want sinds ze d'r eigen kooi heeft (en dus haar eigen voerbak) gaat dat in sneltreinvaart omhoog (voor mijn gevoel). 


 


Ik zit naar die 1,7 kilo grens te kijken en zie die steeds sneller dichterbij komen. Ze worden iedere zondag gewogen (met een 'het gaat me niet nog een keer gebeuren') en hier zijn de gegevens: 


 


Makoto begon met 9,5 week op 736 gram en is via 869 naar 957 gegaan. Volgens de berekeningen zou hij 38 gram SS jr mogen hebben, hij krijgt er 35. 


Meiyo begon met 10,5 week op 630 gram en is via 726 gram naar 836 gram gegaan en zij zou 33 gram mogen hebben, maar zit ook op de 35 (gewoon 1 bakje vol per dag, lekker makkelijk). Ik ben van plan (als het genoeg is) dat bakje vol door te trekken tot ze over gaan stappen op SS-adult. 


 


Ze hebben aan het einde van de dag (de volgende ochtend dus, en Makoto vaak 's avonds al) hun bakje leeg en vrijwel uitgelikt. Ik ben heel streng voor mezelf "het mag dan misschien zielig lijken, zit ie zo bij zijn bakje beteuterd te kijken, maar hij heeft zijn hooi nog" en geef hem absoluut niet meer. Ik weet dus niet wat er in R'dam gebeurt. Mam zegt dat ze het niet doet, maar goed, ik weet ook wel dat ze achterbaks kan zijn als zij vindt dat ze het beter kan en ik op mijn punten ga staan. (beetje titanenstrijd af en toe :P


 


Daarnaast hebben ze onbeperkt bergweide-hooi, krijgen ze wat maisbladeren om mee te rommelen, krijgen ze inmiddels een plakje winterpeen, een blaadje andijvie, een blaadje witlof en een blaadje shanghai-paksoi per dag (zonder problemen). Wel verspreid, want m'neer stofzuiger eet alles in 1 keer op, al moet ik zeggen dat de winterpeen steeds minder enthousiast ontvangen wordt... 


 


Verder eet Makoto weinig extra, behalve wat weegbree en gedroogde wortelstukjes, en zo af en toe (lees: iedere dag) een minuscuul stukje (nog geen kwart postzegel) gedroogde banaan. Meiyo krijgt van alles wat, maar omdat ze zoveel lust krijgt ze van alles maar 2 of 3 kruimeltjes (wat gedroogd fruit en groenten betreft). Rozijnen zijn (nog) niet op de menu-lijst en ook de papaya en ananas die ik op de markt gehaald heb, liggen ongebruikt in een zakje. Ze hebben de eerste dag dat ik het had een stukje gekregen om te proberen en waren lyrisch, maar ook hyperactief. 


 


Daarnaast voer ik Makoto ongeveer 6 brokjes (wauw, wat een hoeveelheid) Bunny Active+ om zijn immuunsysteem te boosten en ga het dit weekend proberen op Meiyo, aangezien die schijnbaar de laatste week erg veel stress gehad heeft dat ze in de kooi moest ipv haar geïmproviseerde ren-kooi. 


 


Dus! Doe ik het goed? Teveel? Te weinig? Dit is de eerste keer dat ik een voerschema aanhoud (behalve, goh, het bakje is leeg, laat ik er nog wat ingooien voor als ie honger krijgt). 


 


Op en aanmerkingen zijn welkom ^_^


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn nog baby's en ze zijn in de groei, ze mogen best wat meer eten dan een volwassen konijn, (Al moet je je bij SS junior natuurlijk wel aan de richtlijnen houden, want dat is bedoeld voor baby's). Ik zou me pas echt zorgen gaan maken als ze een beetje zijn uitgegroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de zak staat onbeperkt ;) Dus daar heb ik niets aan. Ergens las ik dat ukkies twee keer zoveel mogen als volwassenen, dus van de 20 gr ss zou dat 40 gr brok zijn... en toen kwam iemand dat tussen de 10 en 15 gram ss/k gegeven mag worden, dus dat zou dan 20/30 gram zijn... En toen raakte ik in de war, haha ^_^ Beter vragen dan de fout ingaan lijkt mij. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij is verteld hier (of het exacte wetenschap is, weet ik niet, maar het zijn ervaringen en die zijn mij ook heel wat waard), is dat een jong konijntje de hoeveelheid moet krijgen wat hij of zij op volwassen leeftijd zouden gaan wegen. Dat blijft giswerk natuurlijk, maar ongeveer is wel in te schatten door iemand met verstand van zaken. En die hoeveelheid staat voor een jong konijntje bijna gelijk aan onbeperkt.

Overigens gok ik dat de fokker je maar iets verkocht heeft. Het gewicht waarop je ze hebt gekregen en de daarbij behorende leeftijd zegt mij niet dat het echte nhd'tjes zijn. Ze groeien nog tot ongeveer 10 maanden... En mijn dwergjes hadden dat gewicht niet toen ik ze net had ;) Ik heb er weinig verstand van, ik fok immers niet, maar het gewicht van je da komt denk ik meer in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het even aankijken. Ze groeien in het begin natuurlijk als kool. Daarna gaat het minder snel? Heb je de ouder dieren ook gezien? Kun je misschien met de fokker bellen/ mailen?

Mijn fokker had gezegd dat ze de 1e 4 mnd onbeperkt biks mochten maar dat is voor mn Fransoos die in 2 weken meer is aangekomen dan de afgelopen 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet zozeer naar het huidige gewicht kijken maar naar hoe je konijnen het erop doen. De hoeveelheden zijn geen exacte wetenschap en het ene konijn kan meer of minder nodig hebben dan het andere.

In SS Junior zit veel eiwit wat sneller dik maakt maar ik denk dat jonge konijnen niet snel te dik worden.

Je zou voor de zekerheid gewone SS kunnen voeren.

Maar ik denk ook dat als ze nu al een kilo wegen het misschien ook gewoon geen dwergkonijnen zijn. En dat je daarom beter kan kijken naar de hoeveelheden hooi die ze eten dan naar het gewicht.

Als ze maar voornamelijk hooi eten dan is het prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makoto kauwt zich rot op t hooi, die heeft een vogel-kooi-voerruif met rozenhooi (maak morgen wel een foto) toch wel in een weekend leeg en voor een middenmaat hooi-bal (volgestampt) heeft hij een dag nodig.

Meiyo doet een week met de vogelkooi en ze heeft haar hooi liever in een wilgenmandje (zelfde maat als de bal ongeveer), maar doet ook daar langer mee dan Makoto... Maar het lijkt me juist dat zij de voeding uit brok dus harder kan gebruiken omdat ze razend actief is en ook eerst zo 'achterbleef'...

Daarnaast, het ideale gewicht (en lengte) is vooraf genetisch bepaald, en kan naar mijn idee alleen heel licht beinvloed worden met de juiste stoffen, toch? Alleen het ontbreken van voedingsstoffen kan een negatieve invloed hebben (onder genetisch bepaalde gewicht en maat uitkomen). Dus als ze dadelijk overgaan op de ss adult gaan ze (als ze te dik zijn) vanzelf terug naar hun oorspronkelijk bedoelde gewicht...

Ik weet alleen hoe rot het is om te zwaar te zijn en wil ze dat absoluut niet aandoen... misschien overbezorgd? ^_^

Ik heb de ouderdieren trouwens gezien, allemaal netjes op het formaat dat ik persoonlijk verwacht van een NHD. Makoto zijn moeder was ook niet groot. Niet zo dwerg als je soms ziet, maar duidelijk kleiner dan Maximus, net als de anderen. Ik vrees dat ik hem niet netjes gewogen heb, anders had ik een vergelijkings-onderzoekje kunnen houden (zijn ideaalgewicht kwam uit op 2.3 kilo).

Bedankt voor de reacties! Ik besef dat bij een dwergfokvariant er altijd dieren terug kunnen schieten naar de oorspronkelijke genen (2 recessief is dood, 2 dominant is groot, grappen we dan maar). Het is ook niet erg als ze groter uitvallen, het zijn geen show en fok-konijnen en t beste houdt ie natuurlijk zelf. En ik ben de maloot die voor de dikste grootste rustige fluf-baby gaat voor als de kleine stuiterbal haar maatje ipv zijn kleinere slankere neefjes.. ik wil er alleen zeker van zijn dat ze alles krijgen dat ze nodig hebben en vooral niet teveel van t goede...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een NHD via Aniek/Dollie (dus opvang, maar dit omdat meneer de fokker vond dat de oren van dit beestje te lang waren en het nijntje dus maar gewoon dood moest.. of naar de opvang. Leuk he, 'goede fokkers'). Anyway... vorig jaar was hij 1,33 kg toen de dierenarts hem woog. Dit jaar was het een tikkie meer maar nog steeds prima op gewicht en dikke complimenten over zijn vacht/uiterlijk.


 


Als ik kijk op de rasbeschrijving van de NHD vereniging staat daar "Het gewicht varieert van minimaal 1250 - 1700 gram maximaal." Dat de jouwe nu al aardig die kant op gaan doet me toch vrezen dat Deeskuh gelijk heeft, klinkt niet als rasconforme NHDtjes. Wat het natuurlijk geen minder leuke nijntjes maakt, maar als ze niet aan de rasstandaard voldoen had je net zo goed geen 'raskonijnen' bij een 'fokker' kunnen kopen.


 


Anyway... sluit me verder aan bij Lonja: niet al te veel gaan morrelen met grammetjes en wegen steeds, gewoon kijken hoe ze het er op doen. Zorgen dat ze lekker genoeg hooi blijven eten, normaal keutelen, geen voer laten liggen enzovoorts.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Mijn" fokker verkoopt alles waar hij niets van verwacht, ik denk ook niet (lees: vind niet) dat je jezelf een goede of zelfs maar serieuze fokker mag noemen als je onbruikbare overschot, om het zo maar even bot te noemen, de nek omdraait, simpelweg omdat t niet bruikbaar is. Helaas zie je dat wel maar al te vaak, en niet alleen met konijntjes.

Wat je fokt moet je een opvangnet voor hebben, dunkt mij, en er anders gewoon lekker mee kappen.

Ik begin nu wel serieus het idee te krijgen dat ze (hij iig) te snel aankomen. Ik houd niet meer stug vast aan "ze mogen max 1,7 worden!", die hoop heb ik laten varen, en de toekomstige kooi is daardoor ook op de schop gegaan (alweer?!! Yep.) Maar ik sleepte daarstraks Makoto rond (m'neer is erachter gekomen dat gedragen worden lopen scheelt en tackled je dus als ie vindt dat ie te ver van zn kooi verwijderd is: "gij, mensch, draagt mij ginder..." weer s wat anders dan het "omfg een mens!!!" Van Meiyo-chan ^_^ (al vindt ze achter je aan rennen terwijl je op en neer rent helemaal geweldig) en niet echt comform standard zogezegd... zo anders die twee, en dan maar je vrienden; konijnen zijn saai... nou, daar zit me een kop op, op die 2.) en, terug on topic, het is echt een bolletje aan t worden. Maar hij eet en hij eet en hij eet, sprint af en toe als een bezetene door het huis, keutelt zn hele plasbakje (kittenbak) vol op een dag en lijkt nergens last van te hebben. Zijn peen laat hij, sinds hij mini-paksoi en andijvie met witlof krijgt, structureel links liggen. Meiyo-chan is dan weer gematigder (eet eerst dr brokjes leeg voor ze aan dr hooi gaat) en die eet wel al haar groentjes op. Ook volle plasbak met keuteltjes, maar zij voelt ook echt (nog) slank aan...

Lastig he? Je wilt t zo goed doen, en eigenlijk kan je niet meer dan proberen, vallen en opstaan naar mijn gevoel, ongeacht hoe hard ik ook probeer om zoveel mogelijk toepasbare info te verzamelen. Het blijft het spreekwoordelijke natte vingerwerk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad geen exacte wetenschap voor, zolang ze maar lekker groeien en gezond zijn. De ene baby is toch ook veel molliger dan de andere? Onze Bo was ook net een dikke mol toen we haar kregen met 8weken (die heeft zich goed verzorgd ten koste van haar broertjes en zusjes :D). Ze is inmiddels een jaar en keurig op gewicht. Bij haar hebben we zo'n 30gram biks per kg lichaamsgewicht aangehouden de eerste weken en daarna 35 tot ze uitgegroeid was. Sammy en Niki, broer en zus, waren ook totaal verschillend toen we ze kregen, uiteindelijk is Niki altijd de stevigste gebleven. maar zij groeiden wat rapper dan Bo en waren superactief,  dus die kregen in de groei altijd 40gram per kg lichaamsgewicht.


 


Het is met alledrie goed gekomen. En kleine Puk krijgt nog veel meer eten, die is hyperactief als ze niet in coma ligt en schrokt het meteen op, dus die zal het nodig hebben ;-)


 


Het ene konijn is het andere niet en ik denk dat je dat als baasje het beste aanvoelt. Nu ze volwassen zijn krijgen ze wel allemaal volgens de maatstaven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .