Ga naar inhoud

Zelf kruiden kweken


Gast

Aanbevolen berichten

Jazeker. 6 soorten: Citroenmelisse, rozemarijn, tijm, marjolein / oregano, salie en de laatste ben ik even kwijt... Ik heb kleine plantjes gekocht bij de Aldi vorig jaar. Omgepot in een grote plantenbak. De regen, potgrond en zonlicht doen de rest ;) Natuurlijk zelf ook af en toe water geven. En ik heb echt geen groene vingers, maar alles doet het nog! Af en toe knip ik wat takjes af en die krijgen ze dan vers. Sommige kruiden zijn ook nog in je eigen eten te verwerken, ideaal! Drogen doe ik overigens niet. Gedroogde kruiden koop ik in de bb-webwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je ze volgens mij niet zelf nat maakt, kan het niet heel veel kwaad. In die zin: er groeien ook kruiden in hele andere klimaten dan de onze, waar ze ook overleven. Nou scheelt dat natuurlijk ook weer per familie, wanneer ze overleven en wanneer niet. Maar zolang het niet constant is, verwacht ik zelf dat ze het wel overleven. In zo'n zwarte wicker bak in de volle zon kan de temperatuur hier ook aardig oplopen. Ze doen het echter nog steeds. Met vriezen moesten ze wel eigenlijk naar binnen. Heb ik ook niet gedaan, en ze leven nog allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ooit een plantje munt, tijm en rozemarijn geplant (en bieslook). Ondertussen zijn dat grote dingen geworden, vooral de rozemarijn. Een paar weken geleden heb ik er een plantje dragon bij gezet en dat houdt het ook redelijk goed uit. Nu heb ik een citroenmelisseplantje in een pot op mijn kamer omdat dat zogezegd zou helpen tegen muggen. Dat heeft wel meer zorg nodig, de blaadjes gaan echt snel hangen, dus ik veronderstel dat dat ook een plant is die je beter buiten zet. Maar buiten die citroenmelisse water geven, 'doe' ik eigenlijk niets. De andere kruiden staan gewoon in de tuin en overleven vanzelf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik :)

Ik koop de zaadjes biologisch bij bolster.nl. Ik heb mandjes aan de schutting, 2 m2 bakken op poten, een verhoogde tuin en hoge potten. Overal zit bio moestuin aarde in.

Sommige kruiden zaai ik voor in een klein kastje en daarna buiten. Anderen zaai ik rechtstreeks. Dit staat op het zakje aangegeven.

Maak de grond nat en doe het zaad je erin. Geef regelmatig water (in het begin voorzichtig zodat de zaadjes niet verhuizen). De rest gaat vanzelf.

Ik heb ook planten en groenten in mijn tuin. Alles wat ik heb is veilig voor konijnen.

Ik heb:

Kervel

Marjolein oregano

Rode basilicum

Rozemarijn

Tijm

Selderij

Salie

Peterselie

Citroenmelisse

Hyssop

Dille

Valeriaan

Kamille

Echinacea

Zonnebloem rood

Duizendblad

Ganzebloem

Bergmargriet

Violen

Goudsbloem/calendula

Komkommer

Augurk

Courgette

Pompoen

Radijs

Venkel

Rode sla

Groene sla

Ruccola

Rode bieten

Bloemkool

Andijvie

Broccoli

Watermeloen

Paksoi

Boerenkool

Winter postelein

Veldsla

Wortel

Pastinaak

Witlof

Bij de intratuin gekocht:

Bio bosaardbei

Bio munt

En ik ben vast nog wel wat vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee jaar geleden citroenmelisse, munt, tijm en basilicum in een grote bak gedaan. Tijm er tussen was geen succes, die werd verstikt door de munt en citroenmelisse. De basilicum is het jaar daarna niet meer opgekomen, maar de citroenmelisse en munt wel! Ze groeien ook elk jaar beter, dit is al het derde jaar dat ik ze heb staan. Heb nu ook in losse potjes peterselie en basilicum en ik wil straks als de konijnenhoek klaar is nog meer bakken neer zetten met kruiden die ze mogen eten. In huis probeer ik het ook wel eens maar ik laat het meeste helaas dood gaan.. als het buiten staat regelt moeder natuur het min of meer :P


 


Ik koop trouwens hele plantjes gewoon bij de supermarkt of in een tuincentrum, met die zaadjes kan ik echt niks. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .