Ga naar inhoud

help, konijn snot en drinkt niet (zit antibiotica in!)


spring

Aanbevolen berichten

Net twee weekjes hier (10 weken) en ben gisteren naar dierenarts geweest omdat hij snot had.


Ik heb hem zelf niet mee genomen vanwege het slechte weer en uitgelegd wat het probleem is.


Nu had de dierenarts een antibiotica mee gegeven die ik in het water op moet lossen, maar hij weigert te drinken.


Ik heb de boel nog eens verdund, maar vannacht heeft hij hooguit een druppel gedronken!


Ik heb de fles omgespoeld en terug in gehangen.


Hij is nu als een gek biks aan het eten zoals elke ochtend, en nu hopen dat hij wat wil, maar maak mij zorgen..


Een stukje appel oid durf ik niet te geven omdat hij dat nog niet heeft gekregen..


 


Wat kan/moet ik doen??


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, nee, dat weet ik niet zeker. Hij heeft verder geen bodembedekking, alleen hooi in zo´n ronde hanger en het is erger geworden. Hij heeft een vies neusje en niest af en toe.


Omdat ik geen groenvoer heb gegeven, alleen biks en hooi, durf ik nu niet zo goed vanalles te geven nu zijn weerstand minder is.


Ik heb de antibiotica uit het flesje gehaald net en hij begint nu te drinken!! Dat is alvast wat!


Het flesje is 320 ml, hij drinkt normaal zeker 300 ml op een dag.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, stom, dat weet ik dus niet! Ik heb hier zo'n spuitje liggen...maarrr..de eerste 0,5mm zit er in! Ik heb zijn brokjes geplet en met AB en water gemengd. Als hij dat straks niet meer wil, gebruik ik appelmoes.

Allemaal thanks to forum hier! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb spuitjes mee gekregen en heb gisteren even gebeld en mocht 5 mm per keer geven, gaat goed gelukkig en het is echt snot.


Nicky, de dierenarts woont bij mij om de hoek (wij wonen in Belgie) en is eigenlijk meer veearts dan dierenarts (maar dan echt een goede). Omdat ik zelf diploma paraveterinair heb, doet ze niet al te moeilijk wanneer ik het konijn niet binnen breng, ze vertrouwt mijn anamnese wel. 


We wachten deze week even af, als het niet verdwijnt, stuurt ze mij door naar een collega die meer in konijnen zit.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb spuitjes mee gekregen en heb gisteren even gebeld en mocht 5 mm per keer geven, gaat goed gelukkig en het is echt snot.

Nicky, de dierenarts woont bij mij om de hoek (wij wonen in Belgie) en is eigenlijk meer veearts dan dierenarts (maar dan echt een goede). Omdat ik zelf diploma paraveterinair heb, doet ze niet al te moeilijk wanneer ik het konijn niet binnen breng, ze vertrouwt mijn anamnese wel. 

We wachten deze week even af, als het niet verdwijnt, stuurt ze mij door naar een collega die meer in konijnen zit.

 

Naar mijn weten word er met snot een sample genomen en dat word onderzocht. Zo kun je de juiste antibioticum voorschrijven en voorkomen dat de snot chronisch (blijvend) word.

 

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar dat zou je als dierenarts zijnde moeten weten.. Net als dat sommige antibiotica dodelijk zijn voor konijnen..

 

Dus antibiotica voorschrijven terwijl je

1. Het konijn niet hebt gezien en er dus niets bekend is.

2. Niets of zeer weinig van konijnen weet.

is niet bepaald handig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paraveterinair is assistente toch?

Gokken op snot is niet zo heel moeilijk lijkt me, maar gokken hoe je behandeld lijkt me minder handig..... De toediening van een medicijn kan op meer manieren, maar niet elke manier is geschikt, zeker niet als het maat voor een deel op gaat.

Zou mijn manier niet zijn zo......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, iets meer als assistente is dat. Het is snot inderdaad.


Dierenarts is geen konijnkundige dierenarts uiteraard, maar ze weet er wel het een en ander over omdat haar zoon konijnen fokt.


Ik ga morgen even naar collega die vooral in kleine huisdieren doet, ik wordt nu toch wel ongerust over manier van behandeling..


Link naar reactie
Delen op andere sites

Met snot hoeft helemaal geen sample genomen te worden. Je hebt gewoon antibiotica nodig en je kan het onderzoeken om te weten om welke bacterie het gaat en gericht behandelen maar vaak gaat het om meerdere bacteriën tegelijk dus je kan ook met een breed-spectrum antibioticum behandelen.

Natuurlijk is het wel handig om zeker te weten dat het snot is, dat ben ik met je eens. Maar aangezien Spring paraveterinair is kan ik me goed voorstellen dat de dierenarts niet veel met ziet dan zij een dat het in dat geval niet handig is om met een konijn met snot te gaan slepen.

Wel is het ook verstandig om te weten wat de naam is van het middel dat je geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .