Ga naar inhoud

Hoeveel groente konijn 2kg


Jose Smeding

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd of ik mijn konijn teveel groente geef of juist te weinig?


Ik kan er weinig informatie over vinden?


Naast hooi en in de avond 3 eetlepels HF krijgt hij rond 12:00 uur in de middag 2 takjes andijvie, 2 blaadjes witlof en 1 tak paksoi.


Geef ik hem nu teveel? is dit voldoende? Of maak ik hem erg dik zo? Ik heb namelijk echt geen idee.


Verder doe ik nog 5 rozijntjes per dag in zijn bal, waar hij net zo lang mee blijft rollen tot ze eruit zijn.


 


Groetjes Jose


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kleintjes krijgen onbeperkt hooi


Verder geef ik 25gram biks per konijn (soms met 1 dag tussen)


Ik geef 's morgens als 's avonds groenten.


Dit is een mengeling van andijvie, witlof, koolrabi, venkel en radijzen.


2 handen per konijn 'smorgens en 2 handen per konijn 's avonds..


 


En ze blijven op hetzelfde gewicht.


Verder zijn ze super gezond en heel levendig.


Met de veilige groenten kan je weinig verkeerd doen hoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor de reacties! Dan blijf ik dit aanhouden.


Hij is de hele dag op zoek naar eten, zit bij alles wat je zelf eet en klaar maakt in de keuken mee te kijken.


Dus af en toe was ik bang dat hij de hele dag met honger in zijn buikje liep, maar mijn vriend zei juist weer dat hij het onbegrijpelijk vind dat zo'n klein buikje zoveel eten per dag weg kan werken. Dus twijfel was even toegeslagen :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach k sta hier ook nog wel eens verbaasd te kijken hoeveel dat kleine ding weg kan werken. In de opvang waar ze vandaan kwam krijgen ze groen vanaf het moment dat ze met mams mee kunnen eten dus er ging gelijk al best wel wat groen door heen. op het moment gaat er voor 2 konijntjes zo'n 300-400 gr groen per dag door en dan hebben we beauty en drap nog die even veel eten en dan nog hooi en brokken. Vraag me af en toe echt af waar ze het laten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van het weekend "High Five Met Je Konijn" zitten lezen (eindelijk) en daarin en op konijnen.nl wordt uitgegaan van 50 tot 100 gr groenten per kilo konijn per dag, dus ongeveer tot 200 gr voor jouw nijn. Als ik het zo hoor denk ik dat hij zelfs wel wat meer mag ;) Je kan ook overstappen op shanghai-paksoi of baby-paksoi uit de toko, die zijn kleiner (meer blad in vergelijking tot stengel) en ik heb tot nu toe gemerkt dat ze vooral een moord doen voor het blad, en de stengels van de kleinere soorten meer gewaardeerd worden omdat ze minder snel in pap veranderen als ze in de supermarkt er wat onzorgvuldig mee omgaan zijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waar dat (50-100 gram) op gebaseerd is. Die van mij krijgen, de winter uitgezonderd, veel meer. Ze doen het prima. Het zijn doorgewinterde groen-eters en hebben ook niets wat niet verdragen wordt, al geef ik bij voorbaat weinig kool en geen kropsla.

Zou ook niet gelijk met spruitjes beginnen als je konijn weinig groente gewend is en radijs vinden ze hier gewoon niet zo lekker. Zou eerst eens de vertrouwde groenten verder opbouwen om te zien of dat goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af waar dat (50-100 gram) op gebaseerd is. Die van mij krijgen, de winter uitgezonderd, veel meer. Ze doen het prima. Het zijn doorgewinterde groen-eters en hebben ook niets wat niet verdragen wordt, al geef ik bij voorbaat weinig kool en geen kropsla.

Zou ook niet gelijk met spruitjes beginnen als je konijn weinig groente gewend is en radijs vinden ze hier gewoon niet zo lekker. Zou eerst eens de vertrouwde groenten verder opbouwen om te zien of dat goed gaat.

Ik weet het zelf ook niet, ik neem aan dat het de bedoeling is dat ze de rest (buiten de 15/25 gr bix, 50/100 gr groenten en 15/30 gr fruit/snoep per kilo lichaamsgewicht) 'aanvullen' met hooi? Ik ga me er in ieder geval zeker in het begin aan houden om er zeker van te zijn dat mijn nijntjes dit keer wel hooi-eters worden (ze zullen botweg wel moeten), maar als ik zie hoeveel andijvie in een kilo gaat, dan denk ik dat 100 gram nog best redelijk is? En verder is het creatief omspringen met je groenten. Je weegt het natuurlijk droog, want nat is het al veel zwaarder, je gaat voor groenten die volledig opgegeten worden (de paksoi stengel van volwassen supermarkt-paksoi wil nog wel eens blijven liggen, dus die telt dan al niet mee), in bakjes peterselie uit de supermarkt zit vaak maar 30 of 50 gram, en da's nog best een fiks bakje waar je ook vrij lang mee doet (een week hier voor 1 konijn die 2 keer per dag een volle voerbak groen kreeg).

 

Het lijkt weinig, maar voor twee NHD's komt het al gauw neer op *trekt excel erbij* 240 tot 340 gram groenten per dag, dat zou meer dan een kilo groenvoer zijn voor 2 Fransen of Vlamingen. Da's een flinke krop andijvie met nog wat extra's erbij als je het in  hun perspectief gaat zien, plus toch al gauw een kwart kilo voer, en een mooie grote Jonagold met een mandarijn, nog wat rozijntjes, ananas en papaya, en dan hun hooi.

 

(aangezien ik dol ben op rekenen). Dat is voor een NHD zonder hooi al 180/255 gram voedsel per dag, en voor een Fransoos/Vlaming (t andere uiterste) 750 tot 1050 (!!!) gram per dag. 

 

Even een snelle vergelijking: Wij eten, met een gezond dieet, rond een kilo tot 2 kilo per dag... (uitgaande van 2 boterhammen voor ontbijt, 2 boterhammen en een appel voor lunch, een tussendoortje en een warme maaltijd van 200 gr groenten, 150 gr aardappelen en 200 gr vlees met een toetje achteraf). En we wegen gemiddeld 10 keer zoveel als onze huisdieren. 

 

En de getallen zijn natuurlijk ook niet definitief ^^ Het is dat het boek 100km verderop ligt, bij mijn mams, anders zou ik de referenties er nog eens op naslaan. Ga ik trouwens zeker nog doen, want dat is een goede vraag, waar dat op gebaseerd is... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou me niet aan al die richtlijnen, ze krijgen per dag met zn tweeen (dwergje van 1 kilo en nog wat en een normaaltje van 2,5 kilo) 30 gram biks, een mega berg groenten (ik zal het vanavond voor de grap eens wegen hoeveel groenten ze krijgen) en natuurlijk onbeperkt hooi. daarnaast een paar rozijntjes (ik ben van 6-8 per konijn toch maar afgezakt naar max 3 per konijn:P) en afentoe nog wel eens wat lekkers tussendoor. Ze krijgen zo veel als ze op kunnen, de ene dag is dat een beetje meer dan de andere dag, maar ze doen het hier nou eenmaal beter op veel groen en weinig biks. Denk dat het ook een beetje eraan ligt wat je zelf wilt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weeg enkel de biks, Medes krijgt ook best veel groenten, zolang hij genoeg hooi blijft eten lijkt mij dat geen probleem. Het is ook niet zo dat hij er enorm van verdikt of zo, hij blijft mooi op gewicht. Mijn dierenarts raadde mij trouwens aan om een vol bord groenten per dag te geven, al is dat een beetje een vage maat. Ik dacht hier op BB gelezen te hebben dat de norm 100 gram per kilo is. Toen heb ik dat eens gewogen en ik denk dat ik toch vaak meer geef. Ik vraag mij ook af waar dat gewicht op gebaseerd is. Je kan een halve broccoli per dag geven en dan heb je al meer dan 100 gram, maar je kan even goed een klein stukje van 20 groenten geven en minder dan 100 gram uitkomen terwijl je konijn bij dit laatste toch meer vitaminen binnenkrijgt denk ik dan? En ik heb ook ergens het idee dat je toch naar de natuur moet kijken, een wild konijn eet ook niet precies 100 gram groenten per dag. Die eet de ene dag wat meer dan de andere. Nu heb ik ook wel een konijn dat stopt met eten als hij genoeg heeft. (Ik weet niet of dat bij alle konijnen zo is, mijn kat eet zich ziek als je per ongeluk te veel eet, geen idee of dit bij konijnen kan.) Dus als hij niet alles opeet, geef ik de volgende keer gewoon wat minder.


Dus conclusie: ik kijk gewoon of hij nog genoeg hooi eet en zo ja, dan geef ik een grote portie groenten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere dag gaan wegen zou ook niet mijn ding zijn, maar als je het soortelijk gewicht van de meeste dingen kent kan je al snel een inschatting maken hoeveel je precies op het bord gooit ^_^ 


 


ik ben het overigens ook helemaal met de instelling eens dat ze de ene keer veel meer eten dan de andere keer en dat je nooit exact dezelfde hoeveelheid kan (en moet willen) geven... Het is meer een... richtlijn. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker langzaam opbouwen naar zo'n hoeveelheid hoor. Ik ben begonnen met van alles eerst een blaadje als dat goed ging een paar dagen kwam er weer een beetje bij.tja en nu weten ze niet anders dan dat ze zo'n berg krijgen en op een vaste tijd. Ik geef het wel altijd 's avonds, overdag eten ze de helft niet op en dat vind ik dan zonde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .