Ga naar inhoud

Kia toch niet de oude na behandeling ec


rewaantje

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb een vraagje.

Kia heeft ongeveer een maand geleden ec gehad en hiervoor behandeld met fenbendrops pijnstilling en antibiotica ( weet de namen even niet meer)

Ze is hier goed van hersteld. Ze heeft doordat ze niet wilde eten kleine haakjes op de kiezen ontwikkeld. Volgens de dierenarts was het nog niet erg genoeg om ze weg te halen.

Nu valt het mij op dat ze sinds een paar dagen echt hele kleine keutels heeft (speldenknopjes)

Ze eet ook weinig ( alleen lekkere dingen)

Wat moet ik nu doen ?

Ik wil eerst zelf proberen ipv naar de dierenarts. Dit word anders de 6e x naar de dierenarts in 1,5 maand. Het is erg stressvol voor kia

Alle tips zijn welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kunnen hele kleine haakjes al problemen geven met eten, het ene konijn is daar wat gevoeliger voor of juist wat harder in dan het andere konijn. Maar wat Christa ook al zegt, je kan beter weer even met de dierenarts bellen, die kan het nog beter beoordelen dan wij hier achter de pc.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wat Christaaa zegt, eventjes overleggen met je dierenarts. Ook wat Domino aangeeft is waar, kleine haakjes kunnen problemen geven. Heb hier nu een konijn die ook EC heeft, maar nog wel normaal at. Sinds vorige week is hij gestopt met eten. Bij de dierenarts bleek dat de achterste kies niet helemaal goed afgesleten was en hij hierdoor een wond in het slijmvlies had. Hij is hieraan geholpen en hij eet nu weer zelf.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga eigenwijs doen.  :ange: Ik heb normaal (nu ben ik weer bezig met opbouwen, want sinds een maand pas weer het gelukkig baasje van Fluffy die eind juli gekoppeld mag worden) een uitgebreide EHBKO-koffer in huis zoals ik het noem. Ik probeer altijd eerst zelf iets wanneer de symptomen mij ergens op wijzen. Mocht er niet heel snel verbetering in de situatie komen (binnen een paar uur toch wel), of zelfs verslechteren, of ik heb geen idee wat het is of ik vermoed iets wat ik niet zelf op kan lossen dan ga ik natuurlijk altijd naar de dierenarts. Mijn konijnen hebben ook altijd de neiging om op hopeloze tijdstippen iets te krijgen, dus ik heb graag zelf iets achter de hand. Afgelopen zondagnacht had ik precies hetzelfde als jij nu beschrijft. Zonder hulp van de dierenarts is ze inmiddels bijna helemaal hersteld van haar blaasontsteking (daarvoor wel hulp gekregen natuurlijk, vrijdag al) met daarbovenop het volgende:


 


Dit klinkt als een beginnende verstopping, iets dat vaker voorkomt bij konijnen die ziek zijn (geweest) en daarvoor medicijnen hebben gekregen. Dat heeft de darmflora vaak verstoord. Het belangrijkste is om de darmen bezig te houden en om het konijn te gaan dwangvoeren, anders kan er darmimmobiliteit onstaan en dit is dodelijk! Voor die informatie en informatie over dwangvoeren heb je zeker geen dierenarts nodig. Haal de biks even weg tot de keutels beter worden, blijf wel hooi en groenvoer aanbieden. Zolang je konijn nog keutelt (ook al zijn het speldenknopjes) dwangvoer met hoog vezelgehalte geven (je hebt speciaal dwangvoer zoals Science Recovery maar je kunt ook biks fijnmalen en mengen met wat water of, nog beter, een oplossing van 1 1/4 theelepel zout + 5 theelepels suiker opgelost in 1L kokend water, eerst laten afkoelen, 12 uur houdbaar. Dit is een elektrolytische oplossing en gaat uitdroging tegen.) Als er geen keutels meer komen iets wat makkelijker te verteren is, bijvoorbeeld Olvarit wortelhapje of zelf een wortel pureren met wat water. Dwangvoeren gaat echter alleen lukken wanneer je altijd een lading spuiten in huis hebt, voor dit karweitje is eentje met een grote opening het makkelijkst. Ik vind dit het duidelijkste filmpje (verwacht alleen niet zo'n mak konijn de eerste keer :P;http://www.youtube.com/watch?v=b5JNdqjzzL8 maar ik pas de dosering en vooral de frequentie aan naar zo vaak mogelijk en zoveel als mogelijk tot het eruit valt (zoals je op een gegeven moment op het filmpje ziet), om een uur later weer wat te proberen. Let goed op bij het dwangvoeren van buitenkonijnen of hun temperatuur niet te laag is, wanneer de oren koud aanvoelen is het voor een gezond konijn geen probleem, maar een ziek konijn verteert geen voedsel bij deze tikkeltje te lage temperatuur, haal haar dan naar binnen en warm haar desnoods actief op. Als je toevallig nog de pijnstillers hebt kun je dat ook geven. Buikmassages worden vaak erg op prijs gesteld bij verstopping en gas (zie http://www.konijnen.nl/ziekten/gasbuikmassage.htm). Lijnzaadthee geven kan ook helpen. Als laatste zelfhulpmiddel kun je ananassap proberen (enkele keren per dag een paar mL), maar alleen vers! Vers ananassap bevat enzymen die de eiwitten in voedsel afbreken en zo de verstopping kunnen verhelpen. Doe dit echter niet al te lang, gelekt ananassap rond de bek is wat bijtend en ananas bevat vrij veel suikers en vitamine C. Maar blijf altijd je konijn nauwlettend in de gaten houden en ga onmiddelijk naar de dierenarts wanneer de situatie niet snel verbetert of zelfs verslechtert!


 


En nu maar afwachten hoe de regulars hier op mijn methodes reageren ... Zoals net al herhaald zelfs, de dierenarts is onmisbaar. Maar na jaren ervaring vraagt de dierenarts vaak eerst aan mij of ik al een idee heb en wat ik zelf al heb geprobeerd. Heb hier alleen maar bewondering van hem voor gekregen, ik doe het niet om geld uit te sparen maar om mijn konijnen stress en soms onnodige medicatie te besparen.


 


Succes, ik zal duimen voor Kia!


Link naar reactie
Delen op andere sites

En met gas moet je trouwens nog steeds dwangvoeren, maar dan lichtverteerbaar voedsel, zoals het wortelhapje dat ik al noemde. Een konijn dat niet of nauwelijks eet heeft onmiddelijk hulp nodig. Van z'n baasje in eerste instantie, want er gaat ook nog tijd overheen voor je een dierenarts kunt bereiken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips en reacties. Kia is nog wel levendig want ze rent zo nu en dan rond en maakt heel af en toe een binkie. Alleen eten vertikt ze echt. Ik heb haar gister wortelhapje aangeboden op een schoteltje en dat eet ze wen klein beetje. Ze blijft best goed warm ondanks de kou afgelopen nacht. Ze zit buite met haar vriendje en veel stro. Ook heb ik het traliewerk afgedekt

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rabbit Rocker: Ik sluit me helemaal aan bij charita. Medisch advies geven over symptomen die je via een forum te horen krijgt is levensgevaarlijk. Je hebt het konijn niet gezien. En bovendien ben je geen dierenarts. Een konijn dat niet eet moet gewoon naar de dierenarts. Klaar!

@rewaantje: als je konijn niet eet, dan heb je toch echt een dierenarts nodig. Waarom wachten tot het nog verder achteruit gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@christaaa. Ze eet wel maar heel weinig en alleen lekkere dingen zoals witlof tijm appel banaan wortelhapje maar ze eet geen biks en ook geen hooi. Ik heb verschillende soorten hooi aangeboden maar ze eet het niet. Haar vriendje eet ook bijna geen hooi( dit doet hij al sinds dar ik hem heb) maar wel veel brokken. En ook het groenvoer.

Ik zit alleen met het feit dat mijn eigen dierenarts op vakantie is en ik geen andere konijnkundige dierenarts weet in arnhem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste is wel gezegd. Maar ik heb toch nog een paar opmerkingen voor rabbit rocker omdat er naar mijn weten een aantal dingen ook niet kloppen, naast een behandelplan opstellen op basis van halve info...

ten eerste wortelhap bij gas. Wortelhap bevat ontzettend veel suikers. Als suikers te lang in de darmen zitten gaat dit gisten waarbij gas vrij komt. Daarnaast gaan de darmen trager werken als ze gas hebben, omdat er niet gegeten wordt. De wortelhap bevat amper vezels en stimuleren de darmen dus amper. Bovenstaande bij elkaar opgeteld kan het met wortelhap juist verergeren.

het gas moet zo snel mogelijk uit de darmen dus juist veel vezels (naast darmstimulerende medicatie) en die vezels zitten in gewoon normaal dwangvoer.

Ten tweede: kleiner wordende keutels duiden op verstopping. Dit klopt niet. Kleiner wordende keutels duiden op verminderde darmactiviteit. Wat heel logisch is als er minder gegeten wordt of ze minder vezels binnen krijgen. Zeer zelden heeft een konijn echt een verstopping in de zin van een blokkade in de darm. (En als het zo snel oplost is het dus ook geen echte verstopping geweest, want zo'n prop weer zacht maken en uit de darmen krijgen gaat wel even over heen) 9van de 10x zijn de helft van de genoemde middeltjes dus helemaal niet nodig. En alle medicatie die je geeft kan bijwerkingen geven of schade toebrengen. Bepaalde medicatie staat zelfs in de bijsluiter dat deze niet gegeven mag worden bij een darmobstructie.

ten derde ananas sap: dit is best een hardnekkig iets. Al een aantal jaren terug is aangetoond in wetenschappelijk onderzoek dat de werkzame enzymen gelijk in de maag al afgebroken worden door het zure maagsap. Het KAN dus helemaal niks doen.

ten vierde: een konijn met gas is altijd apatisch angstig en lusteloos.

Ik heb een konijn gehad die op het laatst elke week gas had. Die lag op het eerste gezicht gewoon lekker te slapen in zijn huisje. Hij knarste niet, lag niet moeilijk, kon prima een fijne houding vinden en toch had hij gas. (En dit is door een dierenarts vastgesteld)

Ook dwangvoeren zonder diagnose is zeer gevaarlijk. Er wordt beweerd dat 9 van de 10x een verstopping de oorzaak is. Dat wil dus zeggen een blokkade in de darmen. Je stopt er dan dus heel veel in, waar moet dat heen? De gebruikelijke weg is geblokkeerd, dus daar kan het niet heen. Het arme beestje gaat zich dus alleen maar slechter voelen en krijgt steeds meer pijn omdat je maag en darmen overvult.

Als laatste worden er 2 sites gegeven als bron. Bedenk daarbij wel dat elke idioot een internet site kan maken en daar op kan zetten wat die wil. Als ik wil kan ik ook een hele mooie site maken en daar op zetten dat je een konijn achterpoter aan de waslijn moet hangen, zodat het gas naar de uitgang kan opstijgen. Kan ik hele mooie verhalen omheen typen waardoor het lijkt alsof ik heel veel verstand er van heb. Maakt dat het advies minder idioot? Nee tuurlijk niet. (Nou is dit voorbeeld wel erg idioot natuurlijk, maar stel er staat het levensgevaarlijke advies om paracetamol te geven of bij vlooien frontline. Klinkt aannemelijk, maar beide zijn levensgevaarlijk voor konijnen!!)

daarnaast kunnen wij thuis bepaalde dingen niet zelf beoordelen omdat wij de kennis en de benodigde instrumenten niet hebben.

Kortom: het is heel lief bedoeld dat er meegedacht wordt, maar een medisch behandelplan wordt opgesteld na een diagnose die gesteld a.d.h.v lichamelijk onderzoek door een arts. Zelf dokteren kun je grote schade mee aanrichten als je verkeerd gokt. En heb jij gezegd dat ze zo moest handelen, ben jij dus de schuldige voor die persoon.

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve Wupsie,


 


Ik heb mezelf gisternacht wat teveel laten gaan, zie voor wat uitleg ook http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/74176-mijn-excuses-aan-charita/  :$


Wil wel graag inhoudelijk op je punten ingaan, op een normale manier.


 


1) Wortelhapje van Olvarit bevat in ieder geval geen toegevoegde suikers, enkel wat er normaal al in de wortels zit. In bijna elk voedingsmiddel is wel iets aan suikers te vinden. Gebruik zelf toch liever verse wortel en een blender. Met gas wordt vezelrijk dwangvoer juist afgeraden. Wortelhapje is inderdaad niet voor langdurige dwangvoeding geschikt omdat konijnen uiteindelijk toch vooral vezels nodig hebben en het gisten daar ben ik het ook mee eens.


2) Ik had het over een beginnende verstopping, en afgezien van eventueel de pijnstilling, waarvan mensen zich gelukkig de laatste jaren meer bewust worden hoe belangrijk dit vaak is bij konijnen (kan me niet herinneren zelfs maar de optie ooit te hebben gekregen van een dierenarts vroeger), heb ik geen medicatie aangeraden, enkel huis-, tuin- en keukenmiddeltjes.


3) Ananassap noemde ik als laatste zelfhulpmiddel en niet voor niets, dat legde ik ook uit. Ben wel heel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek, heb je daar wat meer informatie over voor me? :) Ik leer altijd graag bij en dat is nieuw voor me. Snap alleen niet zo goed hoe iets hardnekkig kan zijn en tegelijkertijd niets kan doen. ;)


 


Ik blijf achter mijn ideeën over dwangvoeren staan. Juist omdat het vloeibaar is kan dit er in bijna alle gevallen gewoon langs en zal het eventueel vastzittend voedsel helpen ook te verdunnen. De darmen in beweging houden is vaak zo belangrijk.


De sites die ik opgaf heb ik niet door een zoekopdracht in google uit m'n mouw geschud, maar ik heb zelf  de informatie die wordt gegeven al grondig nagekeken en het komt ook overeen met de informatie hier bij konijneninformatie alleen zijn die twee sites zijn een stuk uitgebreider over dit onderwerp naar mijn mening.


Bij alles wat ik zei heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat de dierenarts natuurlijk nooit genegeerd of ontlopen moet worden. Ik blijf altijd contact houden en sta daar in no-time wanneer het niet snel beter gaat. Ik geloof dat ik er niet in geslaagd ben om dat goed over te brengen. :( Maar wanneer ik midden in de nacht of in het weekend ineens iets raars zie, kan het best al een tijdje bezig zijn en voor ik dan ergens terecht kan zijn we alweer zoveel verder dat ik graag zelf al iets heb geprobeerd. En ik kon er heel goed bij inkomen dat Rewaantje liever zelf probeerde om Kia weer aan het eten te krijgen dan dat er voor de zevende keer in zo'n korte tijd een tripje dierenarts werd gemaakt, we weten allemaal wat stress met konijnen kan doen.


 


Hoe gaat het trouwens met Kia? Al langs de dierenarts geweest?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieve Wupsie,

 

Ik heb mezelf gisternacht wat teveel laten gaan, zie voor wat uitleg ook http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/74176-mijn-excuses-aan-charita/  :$

Wil wel graag inhoudelijk op je punten ingaan, op een normale manier.

 

1) Wortelhapje van Olvarit bevat in ieder geval geen toegevoegde suikers, enkel wat er normaal al in de wortels zit. In bijna elk voedingsmiddel is wel iets aan suikers te vinden. Gebruik zelf toch liever verse wortel en een blender. Met gas wordt vezelrijk dwangvoer juist afgeraden. Wortelhapje is inderdaad niet voor langdurige dwangvoeding geschikt omdat konijnen uiteindelijk toch vooral vezels nodig hebben en het gisten daar ben ik het ook mee eens. of de suiker toegevoegd is of niet doet er niet toe. Suiker is suiker en wortel bevat nou eenmaal veel suiker. en suiker gaat gisten. Dat zijn gewoon feiten. Om die reden heb ik al verschillende konijnkundige DA's gesproken hier in de buurt die wortelhap afraden. Het is enkel een noodmiddel als je niks anders hebt. Beter iets dan niets zeg maar. Dat vezelrijk dwangvoer wordt afgeraden bij gas is voor mij compleet nieuw. het gaat ook compleet tegen de logica in als je nagaat hoe de darmen van konijnen werken en wat er aan de hand is bij gas.

 

2) Ik had het over een beginnende verstopping, en afgezien van eventueel de pijnstilling, waarvan mensen zich gelukkig de laatste jaren meer bewust worden hoe belangrijk dit vaak is bij konijnen (kan me niet herinneren zelfs maar de optie ooit te hebben gekregen van een dierenarts vroeger), heb ik geen medicatie aangeraden, enkel huis-, tuin- en keukenmiddeltjes.

Een beginnende verstopping bestaat niet ;) je zit verstopt of niet. Dat is net zo iets als een beetje zwanger of een beetje dood ;) beginnende stasis kan wel. Maar dat is iets anders dan verstopping. bij een echte verstopping zit er een harde klont ontlasting muurvast in de darmen en kan er echt helemaal niks langs. ook geen dwangvoer. Daarnaast kan alles wat jij er zelf zonder overleg in stopt een gepaste behandeling in de weg staan als je alsnog naar de DA gaat. (Mijn ram kreeg bijvoorbeeld standaard pijnstilling. Had hij een keer iets anders kon hij geen andere, sterkere pijnstilling meer krijgen omdat het elkaar tegenwerkte, terwijl hij die eigenlijk wel nodig had. Zelfde als je zelf metocloral gaat geven, dan kan er geen injectie primperid meer gegeven worden, terwijl dat beter werkt en dus een betere keus zou zijn als de darmen stil liggen.)

3) Ananassap noemde ik als laatste zelfhulpmiddel en niet voor niets, dat legde ik ook uit. Ben wel heel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek, heb je daar wat meer informatie over voor me? :) Ik leer altijd graag bij en dat is nieuw voor me. Snap alleen niet zo goed hoe iets hardnekkig kan zijn en tegelijkertijd niets kan doen. ;)Met hardnekkig bedoel ik dat het verhaaltje hardnekkig is.  voor het onderzoek zou ik even heel hard moeten zoeken. het is al een aantal jaren terug, dus weet niet of ik het nog terug kan vinden.

 

Ik blijf achter mijn ideeën over dwangvoeren staan. Juist omdat het vloeibaar is kan dit er in bijna alle gevallen gewoon langs en zal het eventueel vastzittend voedsel helpen ook te verdunnen. De darmen in beweging houden is vaak zo belangrijk.

De sites die ik opgaf heb ik niet door een zoekopdracht in google uit m'n mouw geschud, maar ik heb zelf  de informatie die wordt gegeven al grondig nagekeken en het komt ook overeen met de informatie hier bij konijneninformatie alleen zijn die twee sites zijn een stuk uitgebreider over dit onderwerp naar mijn mening.

Bij alles wat ik zei heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat de dierenarts natuurlijk nooit genegeerd of ontlopen moet worden. Ik blijf altijd contact houden en sta daar in no-time wanneer het niet snel beter gaat. Ik geloof dat ik er niet in geslaagd ben om dat goed over te brengen. :( Maar wanneer ik midden in de nacht of in het weekend ineens iets raars zie, kan het best al een tijdje bezig zijn en voor ik dan ergens terecht kan zijn we alweer zoveel verder dat ik graag zelf al iets heb geprobeerd. En ik kon er heel goed bij inkomen dat Rewaantje liever zelf probeerde om Kia weer aan het eten te krijgen dan dat er voor de zevende keer in zo'n korte tijd een tripje dierenarts werd gemaakt, we weten allemaal wat stress met konijnen kan doen.

 

Hoe gaat het trouwens met Kia? Al langs de dierenarts geweest?

 

Je andere topic heb ik ook gelezen, maar deze teksten blijven hier staan en naar mijn mening, en schijnbaar van meerdere leden gezien de likes, staan er gewoon onwaarheden in de tekst. iedereen kan dit terug vinden en denken, oh dus dat is zo, dan hoef ik niet naar een DA.

 

Jouw methodes werken waarschijnlijk heel goed bij jouw konijnen. Omdat jij ze kent en het konijn kan zien en voelen.

Ik ken mijn konijnen ook heel goed en ik heb bij bepaalde dingen de kennis en de ervaring dat ik bij mijn eigen konijnen kan weten wat er aan de hand is. Maar daar moet ik mijn eigen konijnen ook voor zien en voelen. Ben ik niet thuis en belt mijn vriend dat 1 wat minder wil eten, dan kan ik er ook niks mee.

 

Daarnaast eet dit konijn nog wel, maar minder en bovendien al een paar dagen. dan is het dus geen noodsituatie en kan er best gewacht worden tot er telefonisch contact met een DA plaats kan vinden. (en ook nog eens zijn er al kleine haken gezien en lijkt dat dan ook gezien het verhaal de oorzaak ;) )

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .