Ga naar inhoud

Biks van uitzonderlijke kwaliteit


Rabbit Rocker

Aanbevolen berichten

Wat je zegt klopt precies: we weten helemaal niet wat de beste brok is. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat zegt dat de ene brok beter is dan de andere. Ik denk dat de meeste biks prima is, als het maar met mate gegeven wordt.


 


Om de haverklap wordt er een topic geopend met een hele lijst aan ingedriënten. Vervolgens gaat iedereen roepen dat dit te hoog en dat te laag is, maar volgens mij is er niemand die precies weet hoe het zit.


 


Het is heel logisch dat je een brok met minder calcium gaat geven bij een dier met blaasgruis. Of een brok met meer ruwe vezels als ze matig hooi eten of last hebben van het gebit. dat soort dingen kan iedereen natuurlijk bedenken. Maar of koper 8 mg nou te hoog of te laag is.....


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat soort kleine dingetjes weet je niet, ik hoor daar eigenlijk nooit iemand wat over zeggen dus dat probleem zie ik ook niet zo. Maar je weet wel dat als je een goede brok wilt voeren je het af kunt zetten tegen wat in andere brok zit en op die manier kun je wel een vergelijking maken met de dingen die je wel weet zoals vezels en calcium.

Om een antwoord te geven op je vragen is dit wellicht verduidelijkend Syrabi: http://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voedingsbehoefte-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de link Lonja. Erg fijn.


Daar staat ook een stukje over koper. Dat 3 mg normaal is. Mijn voer heeft 8mg en Ascorbine is inderdaad een beetje verroest.


En voor de rest ziet mijn cheapass voer er niet enorm gezond uit ineens... Gelukkig hebben ze verder geen problemen met gas, diarree, of whatever. Ik geef ze ook nog zat andere dingen, dus dat zal ook wel helpen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha Christa! Ik snapte even niet wat je bedoelde maar nu snap ik hoe je de zin leest. Volgens mij is de zin anders bedoeld alleen hij is inderdaad niet zo duidelijk en makkelijk verkeerd te interpreteren. Ik denk dat bedoeld wordt: in voer voor een konijn hoort zo'n 2100 kcal per kilo voer te zitten ;)

Dus een volwassen mens zou een kilo voer moeten eten om aan zijn energiebehoefte te voldoen.

Ik hoop inderdaad niet dat er iemand een kilo konijnenvoer aan een konijn van een kilo gaat geven :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, nee dat had ik er dus absoluut niet uitgehaald. Dat maakt het allemaal al weer wat betrouwbaarder. ;)


 


*zet oven uit, stopt met het kleinsnijden van de wortels*


 


Toch denk ik dat het er allemaal veel te strikt staat. Ik denk dat er weinig bekend is over hoeveel er van de diverse ingredienten in zou moeten zitten. Voor de 1 zal eiwit belangrijk zijn, voor de ander is juist een beperking beter. etc. Volgens mij is gewoon beperkt brokken geven en bij ziekte het voer op de aandoening aanpassen het beste. En al dat vergelijken van milligrammen gewoon niet relevant. (maar goed, ook dat is uiteindelijk alleen maar een mening.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet overigens eerlijk bekennen dat pas sinds ik op dit forum ben, de bestandsdelen van verschillende soorten biks met elkaar vergeleken heb zien worden etc.


Toen ik 8 jaar geleden aan konijnen begon, was het enige wat ik wist was dat ik geen gemixed voer wilden hebben en niet van die brokjes die je moet scheppen bij de dierenwinkel...that's all...


Dus ik gebruik al sinds jaar en dag Hopes Farm...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze brokken jaren geleden eens gekregen voor mijn opvang.


Dan krijg je soms  allerlei spullen waaronder deze brokken. Had toen twee grote dozen met van die zakjes en die bevielen mij toen goed. Vooral het jonge spul deed het er erg goed op.


Ben er toen naar op zoek gegaan en kwam ze inderdaad alleen maar tegen bij de konijnenwinkel en via duitsland. Internet bestellingen enz was toen nog niet zo modern.


En ze waren heel erg duur dus zuinig geweest met de voorraad die ik had. Gaf ik alleen aan verzwakte diertjes en jong spul.


Maar ik heb en had toen ook geen verstand wat een juiste samenstelling van brok was/is. Het beviel me gewoon goed omdat het natuurlijker was dan de rest.


IK gaf toen zieke en klein spul altijd SS brokken de rest kreeg gewoon biks.


Knuffels Belleke


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, nee dat had ik er dus absoluut niet uitgehaald. Dat maakt het allemaal al weer wat betrouwbaarder. ;)

 

*zet oven uit, stopt met het kleinsnijden van de wortels*

 

Toch denk ik dat het er allemaal veel te strikt staat. Ik denk dat er weinig bekend is over hoeveel er van de diverse ingredienten in zou moeten zitten. Voor de 1 zal eiwit belangrijk zijn, voor de ander is juist een beperking beter. etc. Volgens mij is gewoon beperkt brokken geven en bij ziekte het voer op de aandoening aanpassen het beste. En al dat vergelijken van milligrammen gewoon niet relevant. (maar goed, ook dat is uiteindelijk alleen maar een mening.....)

 

Dat ben ik ook met je eens. Wat voor het ene konijn een goede brok is, kan een ander het juist heel slecht op doen. Ik heb een konijn gehad die het heel slecht deed op HFST en met SS kreeg hij razendsnel haakjes. (binnen een maand, met de trovet is het ruim een jaar weggebleven.) Het ideale voer bestaat in mijn ogen dan ook niet. Wel is er van bepaalde dingen wel degelijk bekend wat de gevolgen kunnen zijn als er veel of juist heel weinig van binnen gekregen wordt, zoals  eiwitten, vezels en calcium.  Voor mijzelf heb ik daar grenzen aan gesteld vanuit mijn eigen ervaring. Daarnaast kun je wel waardes vergelijken met andere brokken die als goede kwaliteit bekend staan. Als er dingen erg afwijken kun je voor jezelf bepalen of je dat een belangrijk bestanddeel vind en of je dat voer wel of niet wilt geven.

 

 

Wat betreft de getallen achter de vitamines Syrabi, dat zijn geen bananen:p Dat zijn IE (Internationale Eenheden)  Dat staat als het goed is ook vermeld, net als per hoeveel brok.  ;)  (Waarschijnlijk per 1000 gram)

IE is net zoiets als bijv. mg,ml of mm het is een vastgestelde hoeveelheid van een bepaalde stof die internationaal is vastgesteld. Of je dus in Amerika, Duitsland, Rusland of Nederland bent en een hoeveelheid van een bestanddeel beschrijft, overal is 1 IE evenveel. Bijvoorbeeld Insuline pennen  voor mensen werken op dezelfde manier. De getalletjes op de pen staan ook voor IE.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .