Ga naar inhoud

Ik heb even meedenkhulp nodig ivm sterfgeval


Ainariel

Aanbevolen berichten

Beste Bunnybunch vrienden,


 


Ben hier al een tijdje niet geweest. Maar ik ben even terug ivm een vervelende oorzaak. Voor de mensen die in mijn Facebook lijst staan, die weten het wel, maar bij deze: Yeti is zaterdagmiddag overleden. 's Morgens was er nog niks aan de hand, lekker levendig en lekker etend van het hooi. En 's middags toen ik terugkwam na een boel boodschappen doen, lag ze dood op haar zij in het verblijf. Uiterlijk helemaal niks geks te zien. Ik ben er nog steeds erg verdrietig over, vooral ook omdat het meisje nog geen 2 jaar oud is geworden en heel erg gezond leek.


 


Ik kom zojuist bij de dierenarts vandaan. Stampertje moest sowieso nog een prik (dat had ik deze week voor beide ingepland). Hij ziet er heel erg gezond uit, tandjes zien er mooi uit, de vacht glanst gezond, geen rare bultjes of iets dergelijks. Maar de dierenarts vond dat zijn darmen niet vol genoeg waren (hij voelde heel weinig keutels) en er zit teveel vocht in.


 


We zijn het hele riedeltje afgegaan, wat de oorzaak geweest kan zijn (hij vond het jammer dat we Yeti al begraven hadden, hij had graag sectie willen doen). Ik geef geen groentes zoals sla, andijvie, spinazie en koolsoorten, juist ivm gasbuiken. Eigenlijk alleen maar wortel met loof en witlof. Wortel niet al te vaak vanwege de suikers maar witlof gaat er lekker in. Zo af en toe een rozijn en heel af en toe een stukje brood. Wilgentakken heb ik vorige maand opgehaald bij iemand die ze gesnoeid had en dat heb ik ook rustig opgebouwd. Dat is het enige wat veranderd is, behalve: het hooi. 


 


Ik ben vorige maand naar een andere boer geweest omdat mijn normale leverancier geen stro heeft en ik had stro nodig. Is het hooi Jacobsvrij? Ja, dat is het. Dus meegenomen. De konijnen waren er nog gekker op dan op het andere hooi, ze vallen er echt op aan, dus ik dacht: goed hooi. Nu vertelde hij dat dat hooi te lang gelegen kan hebben op het land en er dan een stofje of schimmel bij kan komen en dat zie je niet, maar kan wel dodelijk zijn.


 


Hebben jullie hier wel eens van gehoord? Ik nl. nog nooit. Ik dacht: hooi van de boer is beter en gezonder dan winkelhooi en ook niet zo stoffig. Ik ga nu zo in ieder geval mijn gewoonlijke boer bellen en vragen of ik straks nog terecht kan voor een nieuwe baal en dan maak ik de box waarin het verkeerde hooi ligt eerst even goed schoon en droog. En hoe zit het met het stro? Zou ik dat wel veilig kunnen gebruiken in de buitenverblijven? Heb nl geen zin in zieke konijnen. Bij twijfel geef ik het liever weg aan iemand die er nog een mooie Sara of Abrahampop van kan maken.


 


Zouden jullie verder nog even kunnen meedenken? Lonja opperde VHS, maar de dierenarts denkt dat dit niet zo is, hij ziet ook aan Stampertje verder niks bijzonders


En hoe krijg ik in vredesnaam dat vocht uit zijn buik? En wat is dat? Ik heb hier echt nog niet eerder van gehoord, dus ik heb even hulp nodig.


 


Alle tips en trucs zijn welkom.


 


Voor de zekerheid neem ik a.s. vrijdag wel zijn keutels mee en het hooi wat ze gegeten hebben.


Link naar reactie
Delen op andere sites

He, ik dacht toevallig pas nog aan je. Jammer dat de aanleiding zo verdrietig is. Je treft het niet met de nijnen!


 


Ik denk eigenlijk dat je d.a. ook maar wat aan het gissen is. Het hooi kan te lang gelegen hebben. Tja... al zou er dan schimmel op komen en je ziet het niet, dan kan ik me niet voorstellen dat yeti daar zomaar opeens dood aan gaat. En veel of weinig keutels voelen... Als hij niet ziek lijkt en hij eet en zijn keutels zien er goed uit, zou ik me er niet al te druk om maken. Misschien dat hij wat minder heeft gegeten nu hij alleen is? (ook van mij wat giswerk...)


 


Sterkte!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Christa,


 


Het is idd zo dat het lijkt alsof ik het niet tref, maar dat was 2 jaar geleden die pech. Nu met Yeti erbij is het voor mijn gevoel toch anders, het niet treffen zo voel ik het niet. Dit is gewoon heel apart: een gezond ogend en levendig konijntje dat 's middags ineens dood in het hok ligt. Inwendig voel je je schuldig (was ik maar thuis gebleven), maar we hadden een medische afspraak staan en moesten wat autowinkels af voor onderdelen en normaal gesproken ben ik ook wel eens een paar uur weg. Dus het is gewoon een vervelende samenloop van omstandigheden, als ze 's morgens ook maar 1 symptoom had gehad, was ik naar de dierenarts gevlogen. Ik heb nog steeds erg veel plezier van de konijnen, al was ik zaterdag echt ontroostbaar. In paniek aan de kooi gerammeld, geroepen, toen mijn man erbij gehaald. En ja, toch dood.


 


Stamper eet overigens prima, hij heeft vanmorgen zijn Science Selective naar binnen gewerkt en flink zich tegoed gedaan aan hooi en gisteravond laat een kleine witlof naar binnen gewerkt.


 


Stamper is nu wel anders ja. In het begin toen we Yeti aan hem hadden gekoppeld dacht ik nog: tssss dat is helemaal geen type voor een maatje. Zodra het hok open ging, dan was meneer gevlogen en keek niet naar haar om. Twee weken geleden betrapte ik hem op een wasbeurt bij Yeti en ik zag dat ze vrij close waren. Ik zei nog tegen een vriendin: kijk es, ze kleffen, hoe schattig! :love:


 


Maar hij mist haar nu echt, dus ik ben (ondanks dat ik er totaal geen zin in heb omdat het voor mijn gevoel te kort is) op zoek naar een nieuw maatje voor hem. Zijn gedrag gaat nl. erg buiten de perken sinds Yeti dood is. Het is weer datzelfde terror puber konijn als eerst, dus ik vermoed dat hij eenzaamheid uit in extreem gedrag. Ook zoekt hij constant aandacht bij ons, bij de honden (hij bunnyflopte zelfs tegen Shadow aan, terwijl die twee op zich goed met elkaar kunnen hoor, maar bij elkaar liggen doen ze nooit).


 


Maar wat is in hemelsnaam vocht in de buik? Ik heb wel eens van een waterbuik gehoord, maar dan zou je toch merken dat hij ziek is of zo? Valt daar nog wat aan te doen? Hij keutelt voor mijn gevoel normaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat ze zo plots is overleden :(


 


maar wat bedoeld je DA met veel vocht in de buik? In de buik of in de buikholte? en hoe weet hij dat?


 


Morris had bij zijn castratie ook vocht in zijn buikholte, dat werd veroorzaakt door wormen. dat zou dus een oorzaak kunnen zijn van vocht in de buikholte. Maar daar was verder niks van te merken aan de buitenkant van zijn buik.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh wat een naar bericht :( Sterkte... Je kan er niks aan doen dat je niet thuis was. Iedereen gaat toch wel eens van huis, zou wat zijn als je daardoor niet weg kan. En als ze 's morgens nog normaal was had je ook geen reden om thuis te blijven. En ook als je wel thuis was geweest had je haar zeer waarschijnlijk niet kunnen helpen, het ging zo snel.

Over Stamper en het mogelijke vocht in zijn buik kan ik niks zinnig zeggen. Eventueel een second opinion bij een andere dierenarts? Nogmaals sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij voelde aan de buik en zei dat er teveel vocht in zat. Aangezien hij van kleinhuisdieren is en wel vaker konijnen behandelt, heb ik dit ter kennisgeving maar aangenomen. Ander konijnkundige dierenarts zit hier niet in de buurt en ik kan door een auto-ongeluk afgelopen december niet zo ver rijden (whiplash). Vrijdag is de echte deskundige weer op de praktijk en haar kan ik alles vragen. Dan zal ik ook even verder navraag doen.


 


Inmiddels hebben wij bij onze oude vertrouwde boer weer hooi opgehaald. Mijn man heeft net de box geleegd en vond een bloem. Komt die jullie bekend voor? Ik geef ze altijd 's avonds hooi en vaak zit het aan elkaar dus het kan zijn dat ik een bloem heb gemist of dat er 1 is afgevallen van de tros. Ik hoop niet dat het Jacobskruiskruid is? Ik googelde net en het ziet er wel anders uit volgens mij. 


 


20140407_173418_zpsdd5df14f.jpg


 


20140407_173431_zps97f14216.jpg


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dierenarts moederkoren bedoelt. Dat is een zeer giftige schimmel die op grassen en granen kan groeien.

Maar een boer wil natuurlijk ook zijn vee niet kwijt door zijn hooi en zal hier zeer goed mee oppassen. Deze schimmel komt daardoor ook echt nog maar heel zelden voor, zaad wordt hier al tegen behandeld zodat het resistent is.

Alles kan natuurlijk, maar dan zou je ook sterfte verwachten bij zijn vee dat dat hooi eet.

Als de dierenarts aanbood om sectie te doen en je zou het toch zelf bij nader inzien wel willen zou je Yeti nog best wel op kunnen graven. Onder de grond is het koel, en het is kurkdroog nu, ze zal er nu nog niet anders uit zien.

Ik denk dat het anders eeuwig een raadsel blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu dat je net voor mij had gepost. In principe zijn alle kruiskruid-soorten giftig, het is erg lastig te herkennen zo, maar dan nog is het niet zodanig giftig dat ze er binnen een paar uur dood van neer zou kunnen vallen.

Langere tijd veel kruiskruid eten kan op den duur leiden tot leverproblemen bij paarden. Bij konijnen zal dit effect wel hetzelfde zijn. Misschien sterker.

Maar als de lever niet goed meer werkt verwacht je daar eerst symptomen van. Dan val je niet direct om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen de dierenarts wel bellen en vragen wat het kost. Ik zit helaas nog steeds met een erg krap budget, hoe cru dat ook klinkt (ik besteed het dan liever aan een paar entingen voor de buitenhupsels, want hoe je het ook wendt of keert: Yeti krijgen we niet meer terug en zo te horen is het gewoon domme pech). Als het meevalt, zal ik mijn man wel vragen om Yeti op te graven en dat we haar samen naar ze toe brengen.


 


Stamper is weer bijgetrokken van het dierenarts-avontuur. Hij bleef in zijn hok zitten tot baasje kwam, hij vertrouwde me niet zo erg denk ik na al dat geduw in de buik en de tandjes nakijken en zo. En ja, dat was echt mijn schuld dus geef hem eens ongelijk.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja nee ik begreep dat je dierenarts graag zelf sectie wilde verrichten, dat hij het aanbood zeg maar.

Nee als het duur is dan kun je inderdaad beter het geld houden voor enten.

Arme Stamper zal wel een beetje in de war zijn van alle gekke dingen die gebeuren. Het is maar vreemd en verontrustend allemaal in zijn ogen natuurlijk.

Nou Stamper, maak je borst maar nat, er staan nog meer dingen op stapel! Maar nu leuke dingen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tandjes nakijken doe ik zelf ook wel (periodiek onderhoud zeg maar: nagels knippen, kammen en tandjes nakijken), maar dan niet in een houdgreep met een wildvreemde meneer erbij die ook in zijn buik loopt te duwen. Zou ik ook niet vrolijk van worden. Helaas moet hij nu even in het hok, er is een meneer naar onze cv-ketel aan het kijken, die deed het nl bijna niet meer (en zo te horen ga ik niet blij worden). En dat is de hele tijd in- en uitlopen. Maar vanavond laat ik m wel weer los hoor. ;)


 


Ga m zo ff lekker hooi geven. :) Zijn misschien-maatje moet maar even wachten tot vrijdag, want ik wil liever dat ze Stamper helemaal gezond verklaren voordat ik aan koppelen begin. Ik moet me er nu toch al een beetje toe zetten door mezelf voor te houden dat het voor Stampertje beter is en dat ik niet egoistisch moet zijn. En van een weekje alleen kan hij niet compleet wegkwijnen, hij krijgt nu echt zoveel extra aandacht, boven de aandacht die hij normaal al kreeg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar Ainariel, ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent. Ik moet zeggen dat VHS ook het 1e was dat in mijn hoofd opkwam. Weet je wat de reden is dat de DA dat gelijk uit heeft gesloten? Ik vraag me eerlijk gezegd wel een beetje af of er nu niet onnodig paniek is gezaaid door die DA m.b.t. Stamper. Misschien krijg ik dat gevoel omdat ik het een beetje vaag verhaal vind over dat vocht en het weinige aantal keutels. ik weet het niet precies. Maar als je zelf helemaal niets aan hem merkt zou ik me toch (proberen) er niet al te druk om te maken. Hou hem gewoon goed in de gaten (maar dat zul je toch wel doen). Heel veel sterkte iig!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb VHS bekeken, maar dan moet er bloed uit de neus komen? En ze zijn dan uren van tevoren lusteloos? Zoiets las ik op hun website. Nou was ik er 's morgens wel tot een uur of half 10 en daarna een aantal uur weg, dus hoe Yeti in haar laatste uren was, weet ik niet. Er was echt helemaal niks te zien aan Yeti.


 


Qua Stampertje: Ik wacht ook maar even af hoor. Hij keutelde net ook even niet (maar ja, ze kunnen ook niet constant doorploppen), maar ik leg zijn ruif weer in het toilet en die is weer goed gevuld moet ik zeggen. Hij is echt heel levendig en zit nu lekker door de kamer te struinen. Alleen het misschien-maatje laat ik wel even wachten tot hij zijn prik heeft gehad (die moet overigens ook nog een prik).


 


Ik vind het ook een raar verhaal over vocht, ik had er ook nog nooit van gehoord. Ja, mijn oma had het ooit eens over waterzucht en dat haar opa zijn konijnen dan selderij voerde (of zoiets). Maar dat lijkt me bij Stampertje gewoon niet het geval. Maar goed, bij twijfel niet inenten vind ik wel een strak plan en vrijdag horen we wel wat zijn expert-collega ervan zegt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nog over de symptomen van VHS: er kan soms bloed uit de neus komen, dat hoeft niet, het is maar net waar de bloeding is.

Ook dat lusteloze hoeft volgens mij niet, dat hangt van de vorm af. Op de pagina van het Wilhelminapark staat dat ook vermeld: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vhs.html

Een vorm van RHD is dus juist dat ze uit het niks dood neervallen.

Overigens staat daar dat de helft van de wilde konijnen eraan onderdoor is gegaan, maar ik heb altijd uit diverse bronnen begrepen dat er nog maar een derde van de wilde konijnen-populatie over is t.o.v. 1994, toen het virus kwam. Dus het komt wel echt heel erg veel voor en ik zou het niet te snel uitsluiten.

Ik had dan ook eigenlijk begrepen dat Stampertje vandaag ingeënt werd? Niet dus? Vanwege dat vocht in de buik dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, de dierenarts vond dat hij te weinig keutels in de buik had en teveel vocht dus was hij niet helemaal gezond. En kreeg hij die enting niet, omdat zijn immuunsysteem dan niet goed genoeg is voor een enting. 


 


Wat betreft VHS: tja, dan ben ik nog niks wijzer. Alleen: zouden mijn buitenkonijnen dan niet ziek moeten zijn (niet om eigenwijs te zijn, maar gewoon om voor mijzelf de boel helder te krijgen)? Ik loop daar nl met laarzen en een fleecejas en die heb ik binnen niet aan (die trek ik bij de achterdeur uit). Hun drinkflessen komen niet buiten (en die van de buitenkonijnen komt niet in aanraking met die van hen zeg maar). Die lopen nl. kiplekker rond. Ik bel morgen de dierenarts wel even, want ik heb hier geen ervaring mee en het gaat me gewoon boven mijn pet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je zou inderdaad wel verwachten dat er dan meer ziek worden. Maar je weet gewoon niet hoe zo'n balletje rolt. Jouw hond trekt neem ik aan bijvoorbeeld niet zijn vacht en zooltjes uit als hij binnen komt :P

Ik zeg ook niet dat dat het is, ik zeg dat ik het niet af zou schrijven op basis van de symptomen. :)

Het lijkt mij dat je het gewoon niet weet en dus voorzichtig moet zijn, maar als de dierenarts niet wil enten op basis van wat hij gezien/gevoeld heeft dan zou ik het ook niet toch willen. Want hij heeft hem gezien, en zal er vast wel zijn redenen voor hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De honden, tja daar heb ik niet bij stil gestaan. Stom he. :P Ik hoor het vrijdag wel even qua buik en morgen bel ik voor de zekerheid nog even de dierenarts. Als hij een autopsie wil doen, dan moet het maar (het idee dat ze in je konijntje snijden, ook al is ze dood vind ik best erg, maar goed het is voor een goed doel).


 


Stamper vind ik in mijn ogen gewoon normaal, op het puberale gedrag na dan. Maar ja, dat was vanmorgen. Zonet heeft hij een kwartier lang mij een wasbeurt gegeven. Weer even bij baasje gelegen en ineens voelde ik weer een wasbeurt op de arm. Heb m net wel in het hok gedaan, want mijn man was aan het snacken met filet americain en hij is wel zo brutaal dat hij erin duikt als hij de kans krijgt, dus maar even in zijn hok. Het is toch bijna bedtijd. ;)


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Vorig jaar ben ik werkloos geraakt dus had ik geen budget hiervoor. Het is hier overigens nog steeds geen vetpot, maar ik dacht: nu ga ik ze in etappes inenten. Ik was dat sowieso van plan geweest om Stamper en Yeti deze week in te enten, maar ja dat is voor Yeti dus niet meer van toepassing.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me ook af of je wel kosten moet gaan maken voor die autopsie die, mogelijk, geen uitsluitsel gaat geven. Zeker als je toch een beetje op moet letten financieel momenteel. Denk dat je dat geld beter kunt gebruiken voor alle entingen. En, het klinkt heel lullig, maar als het iets zeer besmettelijks is geweest, dan ga je dat toch wel heel snel merken. Ik hoop uiteraard dat dat niet het geval gaat zijn!!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus ook mijn idee. Vandaar ook mijn reactie naar Lonja. Maar zij dacht: dierenarts biedt het aan. En ik ben idd heel erg bewust op het moment qua uitgaven en ik ent liever een paar konijnen in, vooral nu ik weer hoor dat een sectie vaak niks zegt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .