Ga naar inhoud

Myxomatose


Laura

Aanbevolen berichten

Hallo BB'ers!

Ik zit nooit meer op BB, maar moet dit toch

even aan jullie melden..

Ik ben net wezen wandelen en kwam een wild konijn tegen dat NIET weg rende!! Voor me neus liep ie zo de weg op, ik heb hem gevangen om te kijken wat ie had...

Dikke dichte ogen met wat pus en wat kapot en beetje bloed, neusje kapot en bloed en opgezwollen, over ze lichaam wat bulten en super mager! Mijn eerste reactie was dit is Myxomatose!

Verderop zag ik een dood konijn liggen niet veel van over..

Ik liep in:

Lage Weide in Utrecht.

Ik heb wel een foto maar is slecht te zien.

Wou het eventjes melden voor diegenen die vlakbij wonen.

Xxx

post-705-0-59049000-1396650763_thumb.jpg

post-705-0-10524700-1396650785_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat beest naar de dierenaets breng zitten ze daar met de virus.. dat lijkt me zeker geen slim plan, dan nemen andere t virus mee en hebben andere konijnen het straks.. kan ik t konijn beter daar laten waar die was.

Ik wou het alleen even melden hoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, goed dat je het meldt (!) :)  maar je kunt de volgende keer de dierenambulance wel bellen. Zij brengen hem dan naar de DA, en die zal hem gelijk inslapen.

Voor verspreiding van infecties hoef je niet zo  bang te zijn bij veel praktijken, want die worden meerdere malen per dag schoongemaakt en ontsmet. (In elk geval de behandeltafels, opnamehokken, apparatuur, etc.) Dat moet natuurlijk ook wel, want er komen heel wat ziektes voorbij. (Ook bijvoorbeeld honden met de ziekte van Weil, wat ook overdraagbaar is op mensen.)

Ik begrijp dat je het niet hebt gedaan om meer ellende te voorkomen, maar daar hoef je niet zozeer bang voor te zijn.
Mocht je vandaag nog in de buurt zijn en het konijntje zien, dan kun je misschien de dierenambulance bellen? :)


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel ook niet dat het niet goed is dat je het meldt. Maar grof gezegd is overreden worden tenminste snel klaar en wie weet hoe lang het beessie nu nog ziek zit te wezen. Ik snap dat je niet wilt zien dat er een auto over heen rijdt. Dat zou ik ook hebben, maar ik zou in elk geval even de dierenambu gebeld hebben voor overleg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, ik weet niet. Om nou met zo'n konijn te gaan slepen...

Nu is ie vast al onder een auto gelopen of gepakt door en roofdier. In het eerste geval heeft ie er niks van gemerkt en lijkt me minder stress dan in een dierenambulance vervoerd worden en bij een dierenkliniek op tafel eindigen.

In het tweede geval heeft ie misschien heel even stress maar ook niet zo lang en heeft zijn dood nog nut gehad.

Het enige is dat je dan nu helaas niet zeker weet of ie dood is of nog ergens ligt te creperen, maar wat ik heb gezien van myxomatose is dat ze toch ineens vrij snel overlijden. Niet dat ze eerst nog een dag niet eten en 2 dagen in pijn zitten vanwege stil liggende darmen of zo en uiteindelijk daaraan overlijden. Ik weet niet wat het nu precies is maar het lijkt mij eerder een inwendige bloeding of een orgaan dat dusdanig beschadigd is dat het opgeeft.

Een konijn met myxomatose kan nog rondlopen en eten en 4 uur later ineens zijn dood aan voelen komen, weg vluchten en binnen 1 minuut sterven.

Dus ik weet het niet zo zeer hoor, met dat dierenambulance bellen.

Het is niet zo dat dat konijn er van de week nog steeds loopt. Misschien zijn de alternatieven niet echt slechter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beesie at gewoon nog maar zag niks en ademde moeilijk en liep moeilijk. Ik denk persoonlijk dat ie wel al dood is zij was er echt slecht aan toe. Ja misschien is het voor de volgende keer wel een idee om ind toch even te bellen en te overleggen, ook niet bij nagedacht. En soms denk ik dat je op een stuk wat in een industrieterrein ligt wat enige wat echt groen is, daar de natuur de natuur laten, is het in een woonwijk is het toch wat anders aangezien daar mensen met konijnen wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in een stuk groen wonen geen konijnen? Dat maakt niet zo veel verschil naar mijn idee.

Moeilijk lopen en moeilijk ademen en ondertussen gewoon door eten hoort bij myxomatose. Die toestand kan wel 2 weken duren op zich, daar gaan ze niet dood aan, wel aan dat ze niet vluchten en niks meer zien doordat de ogen zo ontstoken zijn zodat ze ook geen vijanden of auto's meer aan zien komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .