Ga naar inhoud

Myxomatose/VHS vaccinatie


Eva93

Aanbevolen berichten

Hoi,


 


Ik wil Teddy dit jaar voor het eerst laten inenten tegen deze twee ziektes. Minder dan een jaar ken ik deze site en dus eigenlijk het belang van de vaccinatie, maar ik zie dat eigenlijk bijna iedereen hiervoor kiest. Nu heb ik al aardig wat gelezen, maar een ding kan ik niet terug vinden.


Zijn er gevallen bekend van konijnen die juist ziek zijn geworden door deze enting? Of is het compleet veilig?


 


Ik heb wel gelezen dat er eventueel een entreactie kan optreden, maar niet dat het konijn ziek kan worden. 


Is er ook nog verschil tussen hoe een konijn reageert dat voor de allereerste keer geënt wordt en een konijn die al vaker geënt is? Of is dat nauwelijks te merken?


Even voor de zekerheid vragen en anders staat er een afspraak voor volgende week bij de dierenarts. 


 


Alvast bedankt!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ex-rammetje is in januari geent en mijn voedster gisteren en ze hebben er helemaal goed last van.


Ze reageren zelfs niet op het spuitje...


 


Het is helemaal veilig en van groot belang om je konijn in te enten.


 


Zeker laten doen! Zo bespaar je jezelf ook kopzorgen en pijnlijke momenten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het enige dat ik erover gehoord heb: http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/73653-lichte-vorm-van-myxomatose-ondanks-enting/


Maar dat is ondanks de enting, niet door de enting.


Het risico dat je konijn die ziekten krijgt zonder de enting is stukken groter dan het risico op een mogelijke reactie op het enten.


Ook is het wel erg handig dat je konijn geënt is als je op vakantie gaat en je konijn in een pension of bij andere konijnenbaasjes achterlaat, dat wordt toch meestal wel als een vereiste gesteld.


Aan mijn konijnen heb ik helemaal niks gemerkt, behalve wat stress van het bezoekje aan de dierenarts. 


Gewoon doen dus, mits je konijn in goede gezondheid is. Een ziek konijn moet je niet enten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mn voedster is in januari 2013 geënt en die heeft toen een entreactie gehad op de myxo. Bij beide ogen kreeg ze een bultje. Ik heb toen opgebeld de maker van het middel en rond die tijd wat liora de eerste met een entreactie. Uiteindelijk heeft ze nog maar een bultje over gehouden bij een van de ogen en is ze er niet echt ziek van geworden. Maar schrikken was het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liora de eerste met een entreactie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk aangezien het in januari 2012 al in de bijsluiter stond. Mijn konijn had er een myxoompje van op zijn oor, dat was in februari 2012 en hij was echt niet de eerste. Gebeurt gewoon af en toe, kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijnen afgelopen weekend voor het eerst laten enten (mijn ram is alleen als kleintje een keer geënt, daarna niet meer herhaald). Ik wilde eerst even de reacties van de nieuwe enting afwachten en hier hebben ze altijd binnen gewoond dus heb ik het nooit overwogen ze te laten enten.


Dit jaar gaan ze naar buiten (in ieder geval de zomermaanden) en ook als wij op vakantie zijn zitten ze buiten bij mijn ouders.


Ben dus blij dat ik ze nu heb laten enten want ik wil geen risico lopen, ze hebben na de enting nergens last van gehad.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Liora de eerste met een entreactie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk aangezien het in januari 2012 al in de bijsluiter stond. Mijn konijn had er een myxoompje van op zijn oor, dat was in februari 2012 en hij was echt niet de eerste. Gebeurt gewoon af en toe, kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liora de eerste met een entreactie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk aangezien het in januari 2012 al in de bijsluiter stond. Mijn konijn had er een myxoompje van op zijn oor, dat was in februari 2012 en hij was echt niet de eerste. Gebeurt gewoon af en toe, kan geen kwaad.

Dan was het inderdaad niet de eerste. Ze zeiden toen bij msd van wel, maar misschien was de rest bij een andere dierenarts gemeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft het inderdaad niet te melden, maar omdat het toen bij ons niet in de bijsluiter stond heb ik toen toch gebeld om het zeker te weten. Ik had liora toen nog niet heel lang en kon dus een entreactie zijn, maar ook een uitbraak van de ziekte door de enting.

Dus het is toen waarschijnlijk vaker voorgekomen ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties allemaal, hier heb ik veel aan. Ik snap dat dat dan schrikken was Liora, gelukkig bleef het dan bij die bultjes. Goed om te lezen dat ook de bijwerkingen niet vaak voorkomen.

Teddy is in principe gezond, ze heeft alleen de afgelopen 2 weken af en toe plakpoep gehad, nieuwe groenten aanwennen was niet zo'n goed idee blijkbaar. Dan wacht ik nog even tot ze daar weer helemaal vanaf is en dan maar bellen voor een afspraak :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn konijn ook laten inenten toen ze 2 maanden oud was, en ze heeft helemaal nergens last van gehad. Zelfs niet van het bezoek aan de dierenarts, ze vond het wel interessant allemaal, tot vermaak van mijn DA. Mijn dametje is wel een binnenkonijn maar het zijn zulke nare ziektes, ze komen vaak voor en het is echt een lijdensweg voor je konijn als ze het krijgen. Ik zou het dus zeker laten doen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .