Ga naar inhoud

Sid bijt


Nvy

Aanbevolen berichten

Aangezien het niet verbetert, toch maar een topic over Sid en zijn bijtgedrag...


Ongeveer in december begon Sid mij af en toe te bijten, vaak door de huid heen, maar niet altijd tot bloedens toe. Ik heb de momenten waarop hij dit deed geprobeerd te isoleren en hij deed dit vooral als ik iets op de vloer (zijn territorium) moest doen. Dit kan van alles zijn van hooi opvegen tot een stekker uit het stopcontact halen. 


Ik zorgde er daarna voor dat hij als ik iets op de vloer doe niet bij mijn handen kan en dat ik hem iets anders te doen geef, maar in januari besloot hij dat mijn armen ook goed bijtmateriaal zijn. Inmiddels is het bijna elke week raak, en nu zijn het wel altijd grote wonden die bloeden.


 


Omdat Sid anderen niet bijt (allen ik ben de gelukkige  :wink2: ) denkt de DA dat ik mijn gezag meer moet afdwingen. Op zijn advies heb ik nu een kussen dat ik tussen mij en Sid gebruik om hem op afstand te houden als ik iets moet doen waar hij niet bij mag. Maarja, toen ik deze week zonder kussen (ik had weinig tijd) de drinkbak neerzette was het weer raak, en ik heb nu een winkelhaak van 1,5 breed in mijn handpalm. 


 


Ik weet dat een gedragsverandering lang kan gaan duren, maar ik merk dat het iedere keer dat hij bijt langer duurt voordat ik het weer aandurf verder te gaan. Het plezier dat ik in principe heb in het houden van konijnen is toch ook een heel stuk afgezwakt.


Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen of anderen met tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hapt hij alleen in je blote handen of overal waar hij je bijten kan? Misschien kan je met dikke handschoenen/ovenwanten een tijdje regelmatig rondrotzooien in zijn verblijf. Ik gok dat hij nu inmiddels heeft geleerd dat als hij maar hard genoeg hapt, die enge/stomme handen weg gaan. Tenminste... ik ga er vanuit dat je niet al bloedend en met pijn nog lekker blijft tutten in zijn territorium.


 


Misschien als hij leert dat jij gewoon niet weggaat, ongeacht hoe vaak of hard hij bijt, dat het dan afzwakt. Met een kussen duw je hem weg, kan hij niet bij je. Als je jezelf beschermd met iets dan denkt hij misschien dat je een enorme bikkel bent ;)


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deeskuh; jep dit is Sid met de hartritmestoornis. Maarja, hij heeft ook een maagprobleem en nieren die niet goed werken, en volgens de DA komt het bij nierpatienten vaker voor dat ze psychisch veranderen of psychische problemen krijgen :s . De agressiviteit tegen mij is nog niet zo lang geleden begonnen en het bijten wordt steeds erger. We hebben hem een paar weken geleden laten onderzoeken om pijn als oorzaak van het bijten uit te kunnen sluiten.


 


@asti; ik snap wat je bedoelt, het lastige is alleen dat onze nijnen vrij rondlopen. Hij hapt overal waar hij huid ziet, anders graaft hij liever zo hard mogelijk ;). Ik zou best op de vloer in de eetkamer (waar de konijnen zijn) een tijdje met handschoenen aan iets kunnen doen en zien wat er gebeurt. Zou hij niet door de handschoenen heen kunnen bijten? (vaak heb ik na een aanval van Sid wonden van drie rijen tanden in mijn huid staan, dus ook van de stifttanden). 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, en iets heel stoms.. Er is een tijdje terug hier iemand met Bach druppels, waardoor de konijnen een complete gedragsverandering hebben ondergaan. Daar zijn zoveel verschillende van, dat een goede homeopaat je daar wel in kan adviseren. Het voordeel van die druppels is toch wel: baat het niet, dan schaadt het niet. Zou wel even goed nagaan wat hij wel of niet mag ivm zijn medische klachten. Zelf ken ik qua namen alleen Manuela van Leeuwen, maar die ts van toen is bij iemand anders geweest. Zal eens zoeken of ik het topic nog kan vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je, Deeskuh! Dat aanvallen als je een ander konijn aait (zoals in het filmpje in het andere topic), is voor mij ook herkenbaar, zo reageert Sid ook.


Ik heb hier in de buurt (we wonen in Oostenrijk) nog niets in de buurt gevonden qua Bachbloesem behandeling, maar ik zoek nog even verder :).


(Nouja, heb wel wat gevonden, maar minstens 150 euro gaat me iets te ver  :oh: )


Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff wat een rot situatie zeg!


Het aparte aan dit verhaal vind ik dat jij de enige "gelukkige" bent. Dus daardoor vraag ik me af of het nou zo zeer te maken heeft met het feit dat hij een psychische stoornis heeft door zijn nierproblemen. In dat geval zou je namelijk verwachten dat ook anderen gebeten zouden worden. Maar vergelijk je wel appels met appels? Met andere woorden: worden die anderen ook niet gebeten wanneer ze exact dezelfde handelingen verrichten als jij? Dat zou je anders ook nog eens kunnen onderzoeken. Dan kom je er misschien achter wat de trigger voor het bijten is. Vooralsnog zou ik zeker de handschoen tip van Asti proberen. Dat geeft jou misschien ook weer wat meer durf en ik denk wel dat je konijn dat aanvoelt. En dan zou ik elke keer wanneer hij aanvalt hem corrigeren door hem (met mijn handen veilig opgeborgen in een handschoen) met kop en schouders naar beneden te drukken. Natuurlijk niet zodat je hem pijn doet, maar ook niet te flauw. Jij bent de baas en niet hij, en het lijkt er nu op dat hij daar anders over denkt. Misschien kun je anders een contact opnemen met Bernice Muntz? Succes iig!


Link naar reactie
Delen op andere sites

dankje voor je reactie Sammuis!


 


Sid heeft mijn vriend een keer gebeten toen hij niet snel genoeg was met hooi geven.  Aan de ene kant zou ik dus willen zeggen dat hij veel feller op mij reageert, aan de andere kant kan ik dat ook niet honderd procent zeker zeggen omdat ik meer met de konijnen te doen heb (werk vooral vanuit huis en ben dus vaker daar waar de konijnen zijn).


Ik ben het wel met je eens dat Sid mij nog niet als de baas ziet en dat hij probeert dat af te dwingen. Tegelijkertijd kan het een echte angsthaas zijn die voor mijn gevoel ook op onverwachte bewegingen (handen waar hij het niet verwacht) reageert.


 


Een beetje achtergrond informatie over Sid en mij en het moment waarop zijn gedrag veranderde:


Sid is lange tijd alleen geweest toen we zijn hartproblemen met medicijnen onder controle probeerden te krijgen, en toen was ik dus zijn belangrijkste contact met een ander levend wezen. Door al zijn medische problemen moest ik hem veel oppakken voor behandelingen, en dat vond hij nooit een probleem (hij heeft in die tijd ook levercoccidiose gehad en een groot abces en woog minder dan een kilo terwijl hij nu op 1400g zit). Ook naar de DA was geen probleem, maar dat veranderde toen we voor diarree op zaterdag naar een andere DA moesten. Ze hebben hem daar over de nacht gehouden en sindsdien is hij bang voor de reiskist. We hadden hem toen nog niet zolang weer gekoppeld aan Lola, maar dat is eigenlijk ook een dominant kreng :$ , dus die viel Sid aan toen hij weer thuiskwam. Die hele situatie is voor mij het beginpunt van Sids angst/aggressie.


Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je, Deeskuh! Dat aanvallen als je een ander konijn aait (zoals in het filmpje in het andere topic), is voor mij ook herkenbaar, zo reageert Sid ook.

Ik heb hier in de buurt (we wonen in Oostenrijk) nog niets in de buurt gevonden qua Bachbloesem behandeling, maar ik zoek nog even verder :).

(Nouja, heb wel wat gevonden, maar minstens 150 euro gaat me iets te ver :oh: )

Misschien via mailcontact met die mensen hier uit Nederland en dan op laten sturen? Dat lijkt me wat goedkoper dan die 150 euro ;)

Contact opnemen met gedragstherapeuten, wat Sammuis zegt, is ook een optie. Maar volgens mij is Bernice dat toch niet? Iris van SKB wel (niet Dollie van hier ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je je een tijdje helemaal afzijdig houden van hem en je vriend hem laten verzorgen. Dan kun je ten eerste ontdekken of zijn gedrag alleen op jouw gericht is, en ten tweede....mocht het expliciet op jou zijn gericht, dan kan een tijdje afstand nemen dat gedragspatroon doorbreken. Het is het proberen waard zou ik denken. 


 


Maar niet alles is altijd op te lossen door te proberen een patroon te doorbreken. Het zou natuurlijk goed kunnen dat hij getraumatiseerd is geraakt en dat zijn huidige gedrag daarvan het gevolg is. Veel problemen zijn gelukkig wel op te lossen met gedragstherapie (eventueel ondersteund door homeopathische middelen). En jawel, Bernice Muntz (www.dierentrainer.nl) is gedragsdeskundige. Je zou haar (of misschien kun je lokaal iemand vinden) eens kunnen bellen/mailen en de situatie voorleggen. Deze situatie vraagt om een oplossing want dit is toch geen doen. Het zou zo jammer zijn als hierdoor heel je gevoel voor hem negatief wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even gezegd hebben dat er totaal geen wetenschappelijk bewijs is voor homeopathie (wat iets anders is dan kruidengeneeskunde!) en dat die middeltjes nog aardig wat mogen kosten. Je koopt er vooral geruststelling voor jezelf mee, dus als dat je doel is dan geen punt, maar voel je niet verplicht om het allemaal uit te moeten proberen.


 


Goeie tip wel van Sammuis om even de verzorging helemaal aan een ander over te laten, kijken wat het gedrag dan wordt. Misschien ook even je eigen angst/frustratie doorbreken. Lastig hoor, succes!


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat jullie meedenken  :cool: !


 


De verzorging tijdelijk aan mijn vriend overlaten klinkt goed (eens horen hoe hij daar over denkt  :wink2: ).


 


asti, helaas zijn niet alleen middelen als Bachbloesems duur, maar ook de gedragstherapeuten. Ik heb hier in de buurt in ieder gevaal nog niemand gevonden waar ik een goed gevoel bij heb, en om dan voor een eerste consult zonder dier al 50 euro te moeten betalen...


Deeskuh en Sammuis, ik ga hier nog even verder kijken wat ik tegenkom, anders zu het inderdaad een idee zijn om contact te zoeken met iemand in Nederland.


 


Ik had nog een flesje Bach rescue remedy staan, dus daar ben ik maar weer mee begonnen. Ook al zou het alleen een placebo effect zijn; als ik er rustiger van word, wordt Sid dat misschien ook. Bovendien is hij gek op alles wat uit een spuitje komt, dus dat zijn (zolang ik zijn verzorging nog doe) weer een aantal positieve contactmomenten.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil toch even gezegd hebben dat er totaal geen wetenschappelijk bewijs is voor homeopathie (wat iets anders is dan kruidengeneeskunde!) en dat die middeltjes nog aardig wat mogen kosten. Je koopt er vooral geruststelling voor jezelf mee, dus als dat je doel is dan geen punt, maar voel je niet verplicht om het allemaal uit te moeten proberen.

 

Goeie tip wel van Sammuis om even de verzorging helemaal aan een ander over te laten, kijken wat het gedrag dan wordt. Misschien ook even je eigen angst/frustratie doorbreken. Lastig hoor, succes!

Bovendien klopt het 'baat het niet, dan schaadt het niet gezegde' niet voor alle homeopathische en natuurmiddelen. Er kunnen wel degelijk schadelijke stoffen en kruiden inzitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daarom zei ik ook: geldt voor de bach bloesems. Daar zitten, mits geen lichamelijke klachten, weinig rare dingen die iets verkeerds zouden kunnen doen. Bach bloesems zijn aardig onschuldig. Net als bijna al het homeopathische spul wat bij de drogist te krijgen is, anders mochten we dat niet. De gevaarlijkere planten krijg je alleen op recept via een homeopaat. Fijn dat waar ik voor geleerd heb meteen zo in twijfel wordt getrokken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet mijn bedoeling om jouw kennis in twijfel te trekken Daisy. Met Bach Bloesem heb ik geen ervaring, dus ik heb het ook niet specifiek daarover.

Helaas is het zo dat er nogal wat middeltjes zijn die als onschuldig bekend staan, terwijl ze toch schadelijk kunnen zijn. Ik heb bijvoorbeeld wel eens iemand meegemaakt die aan de dialyse is geraakt door 'onschuldige' chinese kruidenthee.

Verder is er inderdaad veel onderzoek gedaan naar homeopathie en er is nooit een gunstig effect aangetoond. In mijn ogen is het vooral geldklopperij.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn overigens wel degelijk middelen te krijgen zonder recept die slecht voor je kunnen zijn. Sint Janskruid (tegen depressie) kan bepaalde positieve effecten van chemotherapie tegenwerken als ik me niet vergis. Dat kruid en kruiden die krampen opwekken (of juist stillen) moet je ook absoluut niet nemen als je zwanger bent of wilt worden. Let wel: dit zijn fytologische middelen, dus producten waar een aantoonbare hoeveelheid van de werkzame stof in het middel zit (dus gewoon het kruid zelf).


 


Homeopatische middelen zijn een ander verhaal, daar zit geen enkele bewijsbare werkzame stof in (wat Christaaa ook al zegt), wel zit er vaak alcohol in en zou ik dat ook niet zomaar geven aan een konijn. Ik zag laatst weer een rijtje Dr. Vogel producten in de supermarkt naast de pijnstillers staan en heb hard op moeten lachen om de schandalige prijzen die ze durven vragen voor een potje niks. Dik 15 euro voor een flesje 'echinacea' . Boeverij, niks minder.


 


Als je het bewust doet als placebo kan je je natuurlijk afvragen of het nog wel als zodanig werkt. Wat ook een 'baat het niet, schaadt het WEL' dingetje is dat het een illusie kan geven dat je een probleem aanpakt, zonder dat er daadwerkelijk wat aan het probleem gedaan wordt. Je kan je dus afvragen of je je tijd, geld en energie wilt verdoen met totaal onwetenschappelijke kwakzalverij.


 


Bach Bloesem is overigens geen homeopathisch middel omdat er wel aanwijsbare hoeveelheden van de betreffende stof in de alcohol-oplossing zitten. Werken buiten die van een placebo is alleen nooit bewezen en dit product mag dan ook niet als officieel geneeskundig middel worden gebruikt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .