Ga naar inhoud

Langdurig kleine keutels


Valentine

Aanbevolen berichten

Ik heb 4 konijntjes thuis, en ik heb een vraagje ivm mijn eerste konijntje. Ze is nu bijna 2 jaar oud, ik heb haar zo'n anderhalf jaar nu. Eigenlijk heeft zij altijd best wel kleine keutels gehad. Omdat ze mijn eerste konijn was, stelde ik me daar nooit vragen bij (het is zelf ook een klein konijntje), maar nu ik nog 3 andere konijnen heb kan ik meer vergelijken. Hun keutels zijn wel een stuk groter. Een jaar geleden ongeveer heeft ze één keer gas gehad, wat ik toen behandeld heb. Sindsdien gaat het goed, ze eet wortel, peterselie (andere groenten ook, maar in mindere mate want ze is nogal kieskeurig), veel hooi en verder Science selective. Ze blijft op gewicht en verder ook geen problemen. Alleen blijft ze kleine keutels leggen...over het algemeen zijn haar keutels nog wel ok (niet heel groot, maar middelmatig), maar dit wisselt ook met echt kleine keuteltjes. Ze heeft geen plakpoep en eet haar bdk meestal wel op. Ik weet dat kleine keutels een voorteken van gas kan zijn, maar aangezien ze deze altijd al heeft, is dit geen acuut geval van gas oid. Ik heb haar meegemaakt tijdens gas, en toen zat ze idd stil in een hoekje, maar het laatste jaar huppelt ze gewoon altijd rond, rust languit, speelt met haar vriendje... Ik weet ook niet goed of ik hiermee naar de dierenarts moet, want qua gedrag en eten gaat eigenlijk alles goed. Ik heb wel prozyme (verstopping door haar?) en panacur (misschien wormen?) in huis, maar omdat ik niet weet of er een probleem is, ga ik ook niet zomaar behandelen. Het is overigens wel een langharig konijn, maar ik borstel haar goed en ze heeft geen last van kettingkeutels. Wat zouden jullie doen? Zijn er konijnen die gewoon altijd minder grote keutels leggen, of is er sowieso een probleem?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je vooral moet kijken naar veranderingen binnen wat voor haar normaal is ;) Dus zijn ze altijd klein, dan is dat prima! Het pleit voor je dat je ze goed nakijkt in elk geval! Zo valt een verandering je meteen op. Ik heb zelf hier 5 konijnen rondlopen, en allemaal een andere keutel.. Ik zie hier allerlei kleurvariaties en groottes door elkaar. Dit is ook al vanaf dat ik ze heb, dus zolang er niets verandert, vind ik het prima zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ene konijn heeft altijd hele mooie keutels terwijl de ander ook eigenlijk altijd kleine keutels heeft. Vorige week werden ze ineens groter en later had hij verstopping. Als er afwijkingen zijn binnen het normale even goed in de gaten houden, maar zo te lezen let je erg goed op, dus dat zit wel goed. Ik zou me geen zorgen maken over kleinere keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een met altijd kleine keuteltjes, ik hou het er maar op dat t komt omdat het een dwergje is. Geen ided of die redenatie goed is maar hij heeft verder geen afwijkingen. Vroeger heb ik ook een dwergje gehad maar ik herinner me niet meer of hij ook van die kleine keuteltjes had.

Ik stem in met Deeskuh en Laura, zolang die kleine keutels normaal zijn voor het betreffende konijntje zou ik me er niet direct zorgen om maken en zoals hiervoor werd geschreven wanneer je verandering ziet extra goed opletten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een met altijd kleine keuteltjes, ik hou het er maar op dat t komt omdat het een dwergje is. Geen ided of die redenatie goed is maar hij heeft verder geen afwijkingen. Vroeger heb ik ook een dwergje gehad maar ik herinner me niet meer of hij ook van die kleine keuteltjes had.

Die van mij hebben hetzelfde maatje en toch zijn de keutels verschillend van maat. Naar mijn idee maakt het dus niet uit hoe groot het konijn is. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .