Ga naar inhoud

wond opengegaan na sterilisatie, hoe dwangvoederen?


hallokonijntje

Aanbevolen berichten

Vrijdag onze beide konijntjes laten steriliseren, Sam en Frodo (allebei voedsters), alles leek goed, ze waren allebei alweer begonnen met zelf eten. Maar halverwege de zaterdag stopte Sam met eten en 's avonds ontdekten we dat de wond helemaal was opengegaan. Kwam vrijwel nooit voor zei de dierenarts, maar bij Sam dus wel.. mogelijk heeft ze zelf eraan zitten knagen. Met spoed naar de dierenarts, opnieuw geopereerd, maar slecht nieuws: de darmen zijn beschadigd. Het is erg de vraag of ze zal herstellen. Sam is nu wel weer thuis, terug bij Frodo in het hok, maar we zijn erg bang en verdrietig... Zo droevig dat we dit een gezond konijn hebben aangedaan. Ze eet niet, we moeten dwangvoederen dus, maar daar hebben we geen ervaring mee (we zijn beginners op konijnengebied) dus het werd een puinhoop. Dat geeft niet, maar ik wil wel graag dat ze voldoende binnenkrijgt... Daarom dringend tips gevraagd: hoe kun je het beste dwangvoederen, hoe hou je het konijn goed vast?  Alvast veel dank...


Link naar reactie
Delen op andere sites

O wat vervelend... Maar het heeft geen zin om je nu schuldig te voelen. De dierenarts zei zelf al dat het bijna nooit voorkomt. Soms doen ze ze een speciaal konijnenshirtje aan, zodat ze er niet aan kunnen zitten. Misschien iets als ze er nu ook aan blijft zitten.

Krijgt ze ook pijnstilling en eventueel medicijnen om de darmen te stimuleren? Pijnstilling is nu erg belangrijk, als een konijn pijn heeft stopt hij met eten. Heb je speciaal dwangvoer van de dierenarts meegekregen? Dit is een soort poeder dat je met water aan moet lengen. Als je het niet hebt kan je baby's eerste wortelhap (zonder aardappel!) geven, als je dat wel hebt. Je geeft het op dezelfde manier als de medicijnen, in een spuitje in de bek. Ik zet het konijn met zijn kont naar mij toe in de onderkant van een vervoersbox, doos of op tafel. Met mijn ene hand pak ik de kop vast, hand om de kop zodat deze niet echt weg kan. Met de andere hand duw ik dan de spuit via de zijkant van de bek tussen de kiezen en spuit ik het er steeds een beetje in. Ik doe dat in fases zodat ze even kunnen slikken. Mijn armen klem ik ondertussen ook wat om het lijfje. Ze spartelen natuurlijk wel tegen, maar wees zelfverzekerd dat het gaat lukken. Even doorzetten, meestal geven ze het dan heel even op.

Zitten ze binnen of buiten? Misschien wel handig om ze binnen te halen, in ieder geval Sam. Hoe gaat het onderling?

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat ze allebei snel opknappen. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Lienappelsien, we gaan het dwangvoederen straks proberen op de manier die jij beschrijft, dan zal het vast beter gaan. We hebben idd speciaal dwangvoer meegekregen van de dierenarts. En pijnstillers, en antibiotica.


Geen medicijn om de darmen te stimuleren, het probleem is anders: (sorry, dit is naar om te lezen:) Sam heeft in haar eigen darmen zitten knagen toen die uit de wond puilden, dat is gehecht, maar er zijn ook zwarte plekjes in de darmen gekomen doordat ze afgekneld werden en als die groter worden kan het dat de hele darm afsterft..). Echt erg naar dus, en we hopen heel erg dat het mee gaat vallen.


Met Frodo gaat het gelukkig prima.. Ze is erg lief voor haar maatje Sam, zit haar steeds te likken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh jemig wat naar :( De mijne had ook aan haar hechtingen geknaagd maar het wondje was gelukkig maar heel klein, dus geen inwendige beschadigingen.


 


Voel je niet schuldig... het is een risico dat we nemen om te zorgen dat ze een langer gezond leven kunnen leiden. In hele zeldzame gevallen gaat dat mis, maar niet door schuld van iemand.


 


Lienappelsien heeft al tips gegeven om te dwangvoederen.. ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Probeer het kordaat te doen, beter even ferm dan twijfelachtig. Daarna weer even zelf een knuffel halen en uithuilen bij iemand. Gewoon doen wat je kan nu en de natuur moet de rest zelf doen.


 


Heel veel sterkte en succes de komende nacht. Hou je ons op de hoogte?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat naar zeg... Dus nu is het afwachten hoe ze herstelt. Haar zo goed mogelijk verzorgen is nu inderdaad het enige wat je voor haar kan doen. Fijn dat het dwangvoeren nu beter ging. Lukt dat met de medicijnen ook, of krijgen ze die via injecties? Als ze niet drinkt moet je haar ook water geven, op dezelfde manier of via heel dun dwangvoer (water laten ze nogal eens uit de mond lopen). Heb je haar naar binnen gehaald, of zitten ze altijd al binnen? Een ziek konijn kan zichzelf niet goed op temperatuur houden, zeker na narcose. Dus ze kan nu niet buiten blijven. Je kan er ook nog een kruik bij leggen, als extra.

Veel succes, ik hoop echt dat het morgen wat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein beetje goed nieuws heb ik wel te melden: gisteravond heeft Sam een behoorlijk stuk appel gegeten, uit mijn hand, en vanochtend weer een klein stukje.Jammer genoeg niet meer, en ook geen hooi en brokjes. 


Maar, het 2e goede bericht: bij het dwangvoederen vanmorgen liet ze een mooi gezond keuteltje vallen. ( Of ze al meer heeft gekeuteld kan ik niet goed zien omdat ze samen met Frodo in het hok zit, maar elke keutel is er één :-) ) Het geeft me echt hoop, gisteren was haar ontlasting nog heel dun en bloederig.


En dat dwangvoederen voelt ook steeds minder alsof ik een ziek konijn aan het mishandelen ben, ik krijg er handigheid in.


Ik heb inderdaad de konijnen naar binnen gehaald Lienappelsien, na Sams 2e operatie. Voor Frodo (die nu kerngezond lijkt) is het wel wat warm, maar dat moet ze helaas voor haar vriendin maar overhebben. Nu staat er een enorm buitenhok in onze keuken, want we hadden geen ander hok. Maar als dat het ergste is..


Over dat naar binnen halen van buitenkonijnen kregen we voor de sterilisatie wel tegenstrijdige info van de dierenarts. Ik heb tevoren nog gebeld of we de operatie niet beter in de zomer konden doen, maar ze zeiden dat de konijnen (na een nachtje acclimatiseren in de garage) gewoon weer naar buiten zouden kunnen en zo hebben we het ook gedaan. Maar de arts van de 2e operatie zei dat hij altijd adviseerde de konijnen 10 dagen  binnen te houden  na de sterilisatie..


Met dwangvoederen krijgen we steeds goed zicht op de wond en tot nu toe is Sam gelukkig er niet meer aan gaan knagen en we houden haar ook goed in de gaten. Maar ik bel zo nog even met de dierenarts en zal dan naar zo'n konijnenshirtje vragen, jammer dat ze dat niet uit zichzelf hebben aangeboden.


Weer veel dank voor jullie tips. Als Sam zelf gaat eten hang ik de vlag uit! Gerust ben ik er nog niet op...


Link naar reactie
Delen op andere sites

He wat naar! Fijn dat het dwangvoeren nu beter lukt. Dat is toch wel heel belangrijk.

Brokjes en hooi is meestal het laatste wat ze zelf weer gaan eten. Misschien dat ze instinctief ook wel aanvoelt dat extra vezels de darm prikkelen wat nu nog teveel kan zijn voor haar geopereerde darmpjes. Groenten eten ze vaak eerder. Weet niet of ze vaker groente kreeg? Als ze daar goed op reageerde zou ik haar dat zeker aanbieden. Peterselie vinden ze vaak erg lekker en is eetlustopwekkend. Verder zijn witlof en andijvie vaak groente waar ze goed op reageren. Appel bevat vrij veel suiker wat een grotere kans op gas kan geven. En dat moet nu zeker voorkomen worden natuurlijk.

En met groente krijgt ze ook gelijk wat vocht binnen.

Maar keutels zijn een heel goed teken! Dat betekend dat de darmen hun werk doen en jullie op de goede weg zitten. Niet dat je er al bent natuurlijk, maar elke stap is er 1.

De shirtjes heten overigens medical petshirt. Maar het kan lastig zijn een passende te vinden. Voor mijn kitten kon ik er destijds geen krijgen hier in de buurt en heb ik zelf een babyromper vermaakt. (Met mouwen, de hemdjes had ze zo uit)

Ik heb de drukkers boven de staart gehouden en een gat geknipt voor de staart en om te poepen en plassen. Het plassen ging niet altijd goed dus ze kreeg wel elke dag een schone aan. Omdat hij wat te wijd was heb ik em op de rug nog vast gezet met een veiligheidsspeld.

Maar wat ik mij wel afvraag, hoe was het de eerste keer gehecht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera, dat waren weer heel goede tips Wupsie! Heel veel dank.


Sam heeft zojuist 3 blaadjes witlof gegeten, een paar takjes peterselie en wel vijf blaadjes andijvie!


Zou ik nu een dwangvoedering kunnen overslaan? Ik wacht er in ieder geval maar even mee, haar buikje zal nu wel even vol zitten.


 


Of het na de eerste operatie wel goed gehecht was hebben wij ons natuurlijk ook afgevraagd... De dierenarts zei dat het doorlopend gehecht was, dus als het op één punt losgaat, gaat het dan helemaal los. Of dat nou zo handig was, vraag ik me dus af. Maar bij Frodo ziet het er allemaal keurig uit..


Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het zelf natuurlijk niet gezien hoe het gehecht was, maar de voedsters die ik heb gezien na sterilisatie waren onderhuids gehecht met oplosbare hechtingen en de huid gelijmd. evt met 2 hechtinkjes voor de zekerheid. Als ze er aan zitten blijft de onderlaag dus altijd gesloten en is hooguit de huid open. Of bij Sam zo is gehecht kan ik niet oordelen, maar het kan wel een verklaring zijn. ( Ik zeg dus niet dat het zo is he!!)


 


Je zou het dwangvoeren even uit kunnen stellen, maar ik zou niet wachten tot ze helemaal niks meer eet. ze heeft voor haar herstel nu ook voedingsstoffen nodig en als haar darmen weer stil gaan liggen kun je weer op nieuw beginnen. als de darmen op gang zijn kun je normaal niet snel teveel voeren. De darmen werken namelijk op basis van wat er in de maag komt. dus anders dan bij ons. Hoe meer er in gaat hoe sneller de doorstroom.


Ik zou ook groente aan blijven bieden als ze dit wel eet. Al zitten er niet genoeg voedingsstoffen in om lange tijd alleen op te leven, het houd de darmen in ieder geval op gang. voor de aanvullende voedingsstoffen kun je dan nog het dwangvoer geven. Als ze nog wel iets eten dwangvoer ik meestal  1 of 2 keer per dag. afhankelijk van hoeveel ze eten.  Het dwangvoer zie ik zelf als ze nog wel iets eten net als de brok. Het is krachtvoer. En dat heeft ze nu na de twee operaties naar mijn idee zeker nodig.


 


Maar ik ben geen DA en Sam heeft wel een zware operatie gehad en haar darmpjes waren beschadigd. Ik zou in dan ook nog even met de DA van de tweede operatie overleggen wat hij er van zegt.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste allemaal, helaas toch weer een vervelend vervolg van het verhaal van Sam. Ze leek helemaal aan het herstellen, at vanmorgen wat brokjes zelfs, dus ik dacht al dat het einde van de ellende nu in zicht was. Maar halverwege de ochtend heeft ze toch weer aan de wond geknaagd... niet zo erg als de vorige keer gelukkig, nu was alleen de huid open en de buikwand niet. Maar toch weer naar de dierenarts geraced, weer onder narcose, voor de 3e keer deze week.. Nu moet ze tot morgenochtend bij de dierenarts blijven. 


Ik dacht eigenlijk dat de wond de 1e keer was opengegaan omdat ze zich  ergens aan had opengehaald. De afgelopen dagen maakt ze helemaal geen aanstalten om aan de wond te komen. Maar nu ze zich beter ging voelen dus wel.... Ik baal er erg van dat we niet meteen dat konijnentruitje aan hebben gedaan. Ook wel raar dat de da het niet heeft aangeboden, ik wist de 1e keer niet dat het bestond.. Nu heeft ze het dan wel gekregen maar nu moeten we weer afwachten hoe ze van de 3e narcose herstelt. Pfff. Arme Sam...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heftig verhaal. Waarschijnlijk heeft ze weer aan de wond gezeten omdat ze zich beter ging voelen. Mocht het truitje niet werken heb je ook mooncollars die voorkomen dat ze eraan kunnen zitten. Enige nadeel daarvan is dat ze hun nachtontlasting dan ook niet meer kunnen opeten.


Heel veel sterkte. Ik ga heel hard voor jullie duimen


Link naar reactie
Delen op andere sites

ugh jemig, ik kwam hier net even kijken in de hoop te lezen dat het nu helemaal in orde was. Was het nog gelukt eigenlijk met zo'n medical pet shirt? Ik heb dat voor Senna ook gehad na de sterilisatie... het is niet ideaal maar zij knaagde ook aan de hechtingen dus beter dan niks. Mocht je er een hebben, dan wel goed op blijven letten of de achterkant niet over de poepert schuift, ik vond mevrouwtje na een nacht met het hele ding vol keutels, alsof ze een luier om had. Niet lekker zo tegen die buikwond aan, zucht. Maar goed... dat is op te lossen met een lauw nat doekje, toch altijd beter dan hechtingen die er uit gaan enzo.


 


Bah joh wat een pech heb je ermee... heel veel succes weer! *knuf*


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoera, Sam is weer thuis.. Met rompertje. En Frodo vindt haar nog steeds lief, zoals jullie op de foto zien.


Sam eet en drinkt gelukkig weer zelf. Veel hooi, maar weinig brokjes. En haar ontlasting was tijdens de autorit een beetje zacht, misschien van de stress? Bij de dierenarts had ze wel gewoon goede keutels gelegd.


En verder zit Sam heel hard aan het rompertje te trekken, dat moeten we dus goed in de gaten houden..


Maar dat waren we toch wel van plan. Erg blij dat ze er nog is!!! :wink2:


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .